Alternativ till boendestöd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast nu orkar du ju inte laga mat. Och du har under en period levt på frysrätter.
Orkar du laga mat är ju det toppen för ekonomin. Men om du inte orkar kanske iaf de här färdigrätterna kan vara bättre än fryst färdigmat som kanske har mer tillsatser etc.
40 kronor är för mycket. 25 kronor är uthärdligt. Men annars får jag väl leva på mackor, musli, omelett.
 
Jag får för mig att du har som någon slags idealbild att äta två hemlagade mål mat om dagen. Att det är ett nederlag om en av måltiderna blir mackor eller fil med müsli?
Det är ju absolut ett mål man kan ha och säkert jättebra, men jag känner ingen vuxen ensamlevande person som äter två hemlagade mål om dagen. Jag gör det när barnen är hos mig, annars blir det (i bästa fall) ett sådant mål och sedan något äggbaserat/mackor eller så. Man orkar ju inte stå och laga mat stup i kvarten!
 
Jag får för mig att du har som någon slags idealbild att äta två hemlagade mål mat om dagen. Att det är ett nederlag om en av måltiderna blir mackor eller fil med müsli?
Det är ju absolut ett mål man kan ha och säkert jättebra, men jag känner ingen vuxen ensamlevande person som äter två hemlagade mål om dagen. Jag gör det när barnen är hos mig, annars blir det (i bästa fall) ett sådant mål och sedan något äggbaserat/mackor eller så. Man orkar ju inte stå och laga mat stup i kvarten!
Jag har jätteproblem med min vikt och vill ha goda matrutiner så jag inte stoppar i mig kalorität mat som inte mättar.
 
Det känns som om det enda jag har att välja på är antingen misslyckade studier eller misär hemma. Pest eller kolera liksom.

Vi har lagat rätt mycket mat. Sen har jag fått komplettera med omelett, musli, mackor. Tidigare levde jag på färdiga rätter från butikens frysdisk. Då hade jag mycket problem med magen. Det gick över när jag började äta hemlagat.
Men om ni har undervisning fem heldagar i veckan, står det och faller med en förmiddag då? Jag tänker att du kan klara studierna ändå. Att missa ett par timmar är inte att misslyckas.

Och nu låter det ju som att utan boendestödet får du ändå frånvaro, eftersom du kan äta utan. Hellre frånvaro med boendestöd än utan, kanske?
 
Jag får för mig att du har som någon slags idealbild att äta två hemlagade mål mat om dagen. Att det är ett nederlag om en av måltiderna blir mackor eller fil med müsli?
Det är ju absolut ett mål man kan ha och säkert jättebra, men jag känner ingen vuxen ensamlevande person som äter två hemlagade mål om dagen. Jag gör det när barnen är hos mig, annars blir det (i bästa fall) ett sådant mål och sedan något äggbaserat/mackor eller så. Man orkar ju inte stå och laga mat stup i kvarten!
Två lagade mål mat om dagen serveras inte hos oss heller (om inte stekt ägg på macka och liknande räknas som lagad mat), fast jag älskar att laga mat och vi har barn. Men som du säger, man vill ju hinna annat än att stå i köket också.

Är jag själv blir det max två måltider per dygn, varav den ena kanske kan räknas som lagad (t ex värmda rester).
 
Mackor och müsli är väl verkligen inte billigt?
En påse musli kostar 26,95 kronor och räcker till ganska många portioner. Brödet kostar 33,95 i dyrbutiken. En limpa räcker till väldigt många måltider då jag bara äter 2 skivor per måltid. Så jag tycker det definitivt är billigare än mycket annan mat.
 
Men om ni har undervisning fem heldagar i veckan, står det och faller med en förmiddag då? Jag tänker att du kan klara studierna ändå. Att missa ett par timmar är inte att misslyckas.

Och nu låter det ju som att utan boendestödet får du ändå frånvaro, eftersom du kan äta utan. Hellre frånvaro med boendestöd än utan, kanske?
Det kan ju vara något viktigt som gås igenom då. Det kan jag inte veta i förväg. Och det kan komma frågor från våra praktiska lektioner på inlämningsuppgifter. Har jag inte varit med så kommer jag inte kunna svara.
 
Vad säger din handledare på arbetsförmedlingen då? Du borde ju kunna prata med dom eftersom du studerar via dom och komma fram till någon bra lösning.
Vart i landet finns du?
 
Två lagade mål mat om dagen serveras inte hos oss heller (om inte stekt ägg på macka och liknande räknas som lagad mat), fast jag älskar att laga mat och vi har barn. Men som du säger, man vill ju hinna annat än att stå i köket också.

Är jag själv blir det max två måltider per dygn, varav den ena kanske kan räknas som lagad (t ex värmda rester).
Samma här. Eller visst, ibland.
Idag serverades gorbys pirog till lunch...
 
Vad säger din handledare på arbetsförmedlingen då? Du borde ju kunna prata med dom eftersom du studerar via dom och komma fram till någon bra lösning.
Vart i landet finns du?
Först sa AF att "utbildningen är på heltid och du får sköta boendestödet utanför schemalagd tid" vilket ju är helt omöjligt. Så jag mejlade dem igen och förklarade läget. Då skrev de att jag fick ta upp det med min lärare och kompensera för de missade timmarna på något sätt.

Jag befarar dessvärre att missar jag timmar så missar jag undervisning. Jag känner mig väldigt uppgiven och ledsen.
 
Först sa AF att "utbildningen är på heltid och du får sköta boendestödet utanför schemalagd tid" vilket ju är helt omöjligt. Så jag mejlade dem igen och förklarade läget. Då skrev de att jag fick ta upp det med min lärare och kompensera för de missade timmarna på något sätt.

Jag befarar dessvärre att missar jag timmar så missar jag undervisning. Jag känner mig väldigt uppgiven och ledsen.
Hur många timmar är det du kommer missa i veckan då?
det borde gå att lösa så det är på undervisning som du redan kan eller kan ta igen hemma
 
En påse musli kostar 26,95 kronor och räcker till ganska många portioner. Brödet kostar 33,95 i dyrbutiken. En limpa räcker till väldigt många måltider då jag bara äter 2 skivor per måltid. Så jag tycker det definitivt är billigare än mycket annan mat.

Absolut är det billigare än mycket annat, men imo är det dyrt i längden - mycket dyrare än mycket annan mat. Min matkostnad drar iväg rejält när jag mest äter så. Jag äter ju liksom inte bara själva brödet när det är macka.

Hur ställer du dig till en sallad, tex? Det är ju hackande då, men sen är det klart. Och du kan göra flera portioner och ställa i kylen. Och det blir väldigt lite disk. Kokta ägg håller sig länge i kylen och är väldigt näringsrikt. Knäckebröd äter jag mest när jag äter bröd (mättar och är billigare), ett paket för runt en tia (eller storpack när det är extrapris). Omelett är ju jättebra mat som du skrev. Broccoli med lite smör och salt är ett annat exempel.
 
Hur många timmar är det du kommer missa i veckan då?
det borde gå att lösa så det är på undervisning som du redan kan eller kan ta igen hemma
Två timmar om det är distansundervisning. Tre timmar om jag måste räkna in restid antingen till eller från skolan.

Jag har lite problem med att studera självständigt utanför skoltid.
 
Absolut är det billigare än mycket annat, men imo är det dyrt i längden - mycket dyrare än mycket annan mat. Min matkostnad drar iväg rejält när jag mest äter så. Jag äter ju liksom inte bara själva brödet när det är macka.

Hur ställer du dig till en sallad, tex? Det är ju hackande då, men sen är det klart. Och du kan göra flera portioner och ställa i kylen. Och det blir väldigt lite disk. Kokta ägg håller sig länge i kylen och är väldigt näringsrikt. Knäckebröd äter jag mest när jag äter bröd (mättar och är billigare), ett paket för runt en tia (eller storpack när det är extrapris).
Vill inte äta kall mat så här års.
 
Två timmar om det är distansundervisning. Tre timmar om jag måste räkna in restid antingen till eller från skolan.

Jag har lite problem med att studera självständigt utanför skoltid.
Då är det väl bra om ni har studiegrupp så ni alla kan hjälpas åt?
Eftersom det är utbildning via arbetsförmedlingen så kanske det är flera som har liknade problem som du har?
 
Då är det väl bra om ni har studiegrupp så ni alla kan hjälpas åt?
Eftersom det är utbildning via arbetsförmedlingen så kanske det är flera som har liknade problem som du har?
Vi har ingen studiegrupp. Alla studerar självständigt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 747
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 211
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 050
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Eller så har senaste dagarna känts i alla fall. Jag verkar ha tre känslolägen just nu; hysteriskt skratt, gråt eller apati. Stress...
Svar
11
· Visningar
1 380
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp