Alternativ till boendestöd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är bara mjölken som är kall. Och jag vill som sagt äta två lagade mål per dag. Inte musli eller mackor. Men det kräver inte arbete av mig så som sallad gör.
Ja det vill jag med. Men det orkar jag inte fixa, simple as that. Och jag är en ytterst välfungerande självgående person i övrigt. Men jag är oerhört långt ifrån mitt önskescenario när det gäller mat, träning, städning, boende etc etc. Det är good enough. Det finns inga möjligheter för mig att få det optimalt på alla fronter, då går jag under.
 
Om du är orolig för att det är fusk, maila läraren och fråga om det är ok att diskutera/fråga andra elever om det räknas som fusk. Jag skulle nog nästan kunna garantera att om det inte handlar om en tenta så kommer läraren ok det och antagligen anse det som helst normalt.

Vad gäller maten, om det är så jobbigt att laga mat och en stressfaktor, gör inte det då. Av många anledningar så packade jag inte upp mitt kök på ett antal månader och då levde jag på bröd med diverse innehåll som inte behövde lagas till. Ibland någon färdiggrillad kyckling osv. Jag avskyr dessutom yoghurt, fil, muesli osv så det blev ganska begränsat utbud. I värsta fall stack jag inom en mataffär och köpte av deras salladsbuffé. Varma koppen och liknande (hittade inte porslinet heller så det blev några billiga bestick och porslin från Röda Korset). Det gick det med.

Man kan köpa pot noodles, inte ramen, som är helt ok. Orkar man inte, så får man hitta alternativ även om man vill ha annan mat. Knorrs sopor är faktiskt helt ok, häll pulver i kokande vatten, rör om, eventuellt tillsätt mjölk, färdigt. Vill man pimpa lite, häll i frusna hackade kryddgrönt, antingen egenodlat eller köpt hackat på ICA (som jag gör) tillsammans med en macka, helt ok mat även ur näringssynpunkt. Klarar man inte att diska, hitta/diska en sked och ät ur kastrullen.

Ät dina mackor med yoghurt, fil etc, tills du orkar laga mat. Bättre än att stressa sig till ett magsår så man inte kan äta något alls.

Tips: Har du en blender, släng i lite vad som helst som är nyttigt och du gillar och mixa.

Edit: Ärtsoppa köpt som en korv är också utmärkt. Värm i en kastrull och ät med senap om man gillar det. Lagad och varm mat.
 
Det kan ju vara något viktigt som gås igenom då. Det kan jag inte veta i förväg. Och det kan komma frågor från våra praktiska lektioner på inlämningsuppgifter. Har jag inte varit med så kommer jag inte kunna svara.
Gör det något, då? Kraven för godkänt kan väl inte vara att man alltid måste kunna svara på alla frågor? Skulle det vara något du missat, så kan du ju bara hoppa över den frågan och ta nästa. Om det är något särskilt viktigt kan säkert läraren berätta det, så kan du läsa in det själv.
 
Det är bara mjölken som är kall. Och jag vill som sagt äta två lagade mål per dag. Inte musli eller mackor. Men det kräver inte arbete av mig så som sallad gör.
Matkasse kanske? Vi brukar köpa för en person extra så det räcker till matlåda. Där vi köper ifrån (city Gross) kan man välja antal dagar och personer. Om du tar tre dagar för tre personer blir det många matlådor!
 
Jag kan inte göra så. Jag anser att det är fel.

Jag skulle själv inte vilja hjälpa någon med en inlämningsuppgift.
Jag är universitetslärare, och även om detta inte är en universitetskurs så är det inte bara så att det är ok att studenterna frågar varandra och diskuterar inlämningsuppgifter, vi rekommenderar starkt att de gör det. Även om du inte skulle hjälpa någon, så skulle nog de flesta göra det. Man kan ju diskutera och hjälpa varandra - vi rekommenderar starkt att de gör så, snarare än att läsa ensamma.
 
Det är bara mjölken som är kall. Och jag vill som sagt äta två lagade mål per dag. Inte musli eller mackor. Men det kräver inte arbete av mig så som sallad gör.

Jag har fattat att du vill det. Du skrev att då får du väl leva på musli, mackor och omelett då - för du menar att det är billigt. Därför försökte jag droppa lite andra förslag, som är enkla men som också är rätt billigt. Eftersom jag kom ihåg att du tidigare (din längre tråd) svarat andra att mackor etc blir obalanserat och att du mår dåligt av att äta så. Förlåt.
 
Det gör det kanske. Jag har inte orkat gå igenom hela tråden med lättlagat för att hitta det som är lättlagat på riktigt. Hittills har jag bara provat en rätt från tråden men även den kändes svår p.g.a. att jag måste tvätta och koka potatis.
Kan du inte köra över din känsla av motstånd, åtminstone ibland? Du verkar ju annars ha massvis med faktiska intressen, jag skulle rentav kalla dem passioner, och du tar redigt itu med annat när det behövs. Om du tänker att skalandet av potatisen behövs, kan du inte trotsa känslorna av motstånd då? Vad är det som gör att du ger efter för de motiga känslorna och låter dem bestämma i ditt liv?
 
Enklaste rätten i världen är att koka pasta, sista tiden slänger du i frysta ärtor, majs och paprika mix. Sen häller du över 1-2 rå äggulor och mixar ihop.

Vill du kan du lägga till bacon, skivad skinka eller riven ost.
Då får du både kolhydrater,grönsaker och nån proteinkälla eller två.
En kastrull och ett durkslag att diska. Minimalt med ansträngning
 
???? Macka och müsli är varm mat menar du?
Varken varm eller kall. Det är rumstempererad mat.
Om du är orolig för att det är fusk, maila läraren och fråga om det är ok att diskutera/fråga andra elever om det räknas som fusk. Jag skulle nog nästan kunna garantera att om det inte handlar om en tenta så kommer läraren ok det och antagligen anse det som helst normalt.

Vad gäller maten, om det är så jobbigt att laga mat och en stressfaktor, gör inte det då. Av många anledningar så packade jag inte upp mitt kök på ett antal månader och då levde jag på bröd med diverse innehåll som inte behövde lagas till. Ibland någon färdiggrillad kyckling osv. Jag avskyr dessutom yoghurt, fil, muesli osv så det blev ganska begränsat utbud. I värsta fall stack jag inom en mataffär och köpte av deras salladsbuffé. Varma koppen och liknande (hittade inte porslinet heller så det blev några billiga bestick och porslin från Röda Korset). Det gick det med.

Man kan köpa pot noodles, inte ramen, som är helt ok. Orkar man inte, så får man hitta alternativ även om man vill ha annan mat. Knorrs sopor är faktiskt helt ok, häll pulver i kokande vatten, rör om, eventuellt tillsätt mjölk, färdigt. Vill man pimpa lite, häll i frusna hackade kryddgrönt, antingen egenodlat eller köpt hackat på ICA (som jag gör) tillsammans med en macka, helt ok mat även ur näringssynpunkt. Klarar man inte att diska, hitta/diska en sked och ät ur kastrullen.

Ät dina mackor med yoghurt, fil etc, tills du orkar laga mat. Bättre än att stressa sig till ett magsår så man inte kan äta något alls.

Tips: Har du en blender, släng i lite vad som helst som är nyttigt och du gillar och mixa.

Edit: Ärtsoppa köpt som en korv är också utmärkt. Värm i en kastrull och ät med senap om man gillar det. Lagad och varm mat.
Jag är rädd för näringsbrist och vill inte heller äta mat med palmolja.
Gör det något, då? Kraven för godkänt kan väl inte vara att man alltid måste kunna svara på alla frågor? Skulle det vara något du missat, så kan du ju bara hoppa över den frågan och ta nästa. Om det är något särskilt viktigt kan säkert läraren berätta det, så kan du läsa in det själv.
Jag vill ha det bästa möjliga resultatet. Halvmesyrer är inget för mig.
Matkasse kanske? Vi brukar köpa för en person extra så det räcker till matlåda. Där vi köper ifrån (city Gross) kan man välja antal dagar och personer. Om du tar tre dagar för tre personer blir det många matlådor!
Jag tror att det bara går att få från Ica här ute på vischan. Jag hade deras vegetariska matkasse ett tag men gillade inte rätterna. För det andra saknade jag att äta fisk och fågel. Och för det tredje vägrar jag numera att gå in i den Icabutik där jag måste hämta kassen.
Kan du inte köra över din känsla av motstånd, åtminstone ibland? Du verkar ju annars ha massvis med faktiska intressen, jag skulle rentav kalla dem passioner, och du tar redigt itu med annat när det behövs. Om du tänker att skalandet av potatisen behövs, kan du inte trotsa känslorna av motstånd då? Vad är det som gör att du ger efter för de motiga känslorna och låter dem bestämma i ditt liv?
För att inget blir bättre ändå.
Enklaste rätten i världen är att koka pasta, sista tiden slänger du i frysta ärtor, majs och paprika mix. Sen häller du över 1-2 rå äggulor och mixar ihop.

Vill du kan du lägga till bacon, skivad skinka eller riven ost.
Då får du både kolhydrater,grönsaker och nån proteinkälla eller två.
En kastrull och ett durkslag att diska. Minimalt med ansträngning
Bara äggula? Vad gör man av vitan? Kastar? Och blir det inte bara kladdigt med rå äggula? Jag vill ju ha mina ägg väl tillagade.
 
Varken varm eller kall. Det är rumstempererad mat.

Jag är rädd för näringsbrist och vill inte heller äta mat med palmolja.

Jag vill ha det bästa möjliga resultatet. Halvmesyrer är inget för mig.

Jag tror att det bara går att få från Ica här ute på vischan. Jag hade deras vegetariska matkasse ett tag men gillade inte rätterna. För det andra saknade jag att äta fisk och fågel. Och för det tredje vägrar jag numera att gå in i den Icabutik där jag måste hämta kassen.

För att inget blir bättre ändå.

Bara äggula? Vad gör man av vitan? Kastar? Och blir det inte bara kladdigt med rå äggula? Jag vill ju ha mina ägg väl tillagade.
Jag kastar äggvitan, andra sparar den och lagar saker, tex maränger och omelett. Vitsen är att det blir lite kladdigt i maten. Det blir som sås till pastan inte som att äta ett kokt ägg
 
Jag kastar äggvitan, andra sparar den och lagar saker, tex maränger och omelett. Vitsen är att det blir lite kladdigt i maten. Det blir som sås till pastan inte som att äta ett kokt ägg
Ok, jag skulle nog varken kunna kasta vitan eller göra maränger av den. Till omelett behövs ju hela ägget så bara vitan funkar inte. Jag skulle nog inte vilja ha äggula som sås heller.
 
Ok, jag skulle nog varken kunna kasta vitan eller göra maränger av den. Till omelett behövs ju hela ägget så bara vitan funkar inte. Jag skulle nog inte vilja ha äggula som sås heller.
Man kan visst göra omelett bara på äggvita
Du kan ju alltid prova en gång?

Och i ärlighetens namn, en kastad äggvita är lätt värt det om det innebär att jag äter en riktig måltid.
 
Man kan visst göra omelett bara på äggvita
Du kan ju alltid prova en gång?

Och i ärlighetens namn, en kastad äggvita är lätt värt det om det innebär att jag äter en riktig måltid.
Gillar man tonfisk eller makrill kan man röra med det i malaroner/grönsaksröran och äta kokt ägg till. Men det kräver ju att man kokar ägg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 747
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 211
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 050
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Eller så har senaste dagarna känts i alla fall. Jag verkar ha tre känslolägen just nu; hysteriskt skratt, gråt eller apati. Stress...
Svar
11
· Visningar
1 380
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp