Allt om hästpass och chipsmärkning (sammanslagen tråd)

G

GaurdianAngel

Nu måste ju alla hästar/ponnyer vara chippade till 2005

Vem tar man ut som gör detta? Kostnad?

Och finns det en vettig förklaring till varför alla ska ha chipp? Har ju min gamla ponny som slutat tävla och träna längre. Han går som läromästare i skogen 2 dagar i v och ägnar resten av tiden i hagen eller med mig på promenad. Känns ju jätteonödigt att chippa honom, eller?

Sv: Nu måste ju alla hästar/ponnyer vara chippade till 2005

Vad jag vet måste inte alla hästar vara chipmärkta - däremot måste alla hästar ha hästpass. Det som alltså måste göras är att ta ut en id-kontrollant, som ritar tecken och virvlar i konturdiagram samt tar en bit av manen för DNA-prov. Detta skickas sedan till respektive hästavelsförening, tillsammans med hästens registreringshandlingar, för utfärdande av hästpass. Det är en rekommendation att samtidigt chipmärka, men inget krav.

Den huvudsakliga anledningen till kravet på hästpass är att det finns läkemedel för hästar som har livstids slaktkarens, dvs har hästen någonsin fått det, så får köttet inte användas. För att kunna hålla reda på detta har man (=EU) bestämt att alla hästar skall ha hästpass.

Jag chipmärkte min häst i onsdags - id-kontrollanten fick jag tag på via försäkringsbolaget, och hon tog 250 kr för kunder i "hennes" försäkringsbolag och 450 kr för andra. Sedan tillkommer ju avelsföreningens avgifter också...

Det är en rekommendation att samtidigt chipmärka, men inget krav.

Vi hade djurskyddsinspektören ute idag och hon sa att de från och med 2005 krävdes chipmärkning på alla hästar oavsett ålder och ras.

Det tror jag är helt fel!! Vi har inte chippat någon av våra, däremot har de pass.

Va? Det är väl REK på chip, och krav på hingstar som visas, ponnyer som ska mätas men inte på andra hästar?

Min valack är chippad, men inte åringen. Hon går banne mig inte att chippa utan att söva, och det vill jag fasiken inte göra för att chippa bara.

Kan man få i en kanyl för att söva borde man väl kunna få i ett chip.
PL

GaurdianAngel skrev:
Vi hade djurskyddsinspektören ute idag och hon sa att de från och med 2005 krävdes chipmärkning på alla hästar oavsett ålder och ras.

Hon har fel, t.ex. svenskfödda travhästar behöver inte vara chipmärkta, däremot frysmärkta, om de ska registeras. :)

Hoppas verkligen att det är fel! Ska ringa och kolla upp det imorgon.

Tack för Era svar.

peter_lundin skrev:
Kan man få i en kanyl för att söva borde man väl kunna få i ett chip.
PL

Inte om man vill ha chippet på rätt ställe är jag rädd. KAAANSKE om man ger henne monsterdoser pleg i.m. att det skulle gå?

Det är damen med sprutskräcken, som alla BÄVAR för den dag hon behöver t ex en permanentkanyl.

Vacc går hyfsat nuförtiden om man sätter den i bakdelen och med 'rätt teknik'. Vi HAR fått i henne en liten dos domesedan i.v. men det krävdes fem pers och höll på att kosta vet livet. Dessutom fick vi inte i henne tillräcklig dos så vi fick ge pleg i.m. sen iaf. OCh då var hon yngre och mindre stark än nu.

Men det är klart, KANSKE om man ger henne såpass mycket plegg att hon knappt kan stå på benen?

Det som bekymrar är grovleken på chipkanylen (vi har gjort ett ordrogat försök att chippa henne när hon var fyra månader gammal, men det gick övht inte alls), hon reagerar ju OTROLIGT starkt både på sticket och sen när kanylen är inne (hon lugnar sig inte förrän den är ur) och frågan är om man kan droga ner henne så hårt att man får henne att hålla sig schack den mikrokorta stund det tar att få i chippet? Vore ju kul om det hamnade på rätt ställe och så liksom =/

Vet du förresten omd et ÄR krav på chip eller bara ett missförstånd?

Man kan tycka att myndighetspersoner borde veta vad de talar om men så är det tyvärr inte.
Det finns idag inga krav från myndigheternas sida om ID-märkning däremot har vissa registrerande föreningar sådana krav.
SJV håller på att diskutera ett ID-märkningskrav men det är bara på diskussionsplanet ännu. Ett ev ID-märkningskrav kommer troligen inte att kräva just chip.
PL

OJ!! inte mer än så?? trodde chipmärkning skulle kosta skjortan :banana: ... låter dyrt iaf :rofl: ... åkte ju på chipmärkning eftersom det är okänd härst, trots att han har en ganska speciell färg....vad har du för förs. bolag??

Måste bara få kommentera...En skicklig och snabb chipmärkare borde ändå inte ha några större bekymmer att få dit chipet, tycker jag. Jag har chippat halvvilda fölungar, där ägarna såg ut som levande frågetecken när jag berättade att "nu är chipet på plats", efter att fölungen (halvårsgammal tinker = stark...) fullkomligen exploderat och gjort diverse tjusiga akrobatiska konster... Det tar, som sagt, bara en mikrosekund eller nåt att få dit chipet och det ser ju inte direkt ut som en spruta som chipet sitter i...

Nej, jag har inte träffat din häst, kanske ÄR det så omöjligt som du säjer. Jag ville bara berätta att det brukar oftast gå alldeles utmärkt. Sen ÄR det lättare att chippa lite äldre hästar som har hunnit få lite mer muskler i nacken, för då är det lite mer "motstånd" att trycka i kanylen i, än i en "sladdrig" tunn fölnacke..

Det är väl bara för hästar och ponnyer som reggas från och med nu och framåt väl?De som redan har pass ska väl inte chippas...utan detta är väl bara något som ska påbörjas nu så alla föl framöver blir chippade?Eller har jag fattat fel?

ameo skrev:
Måste bara få kommentera...En skicklig och snabb chipmärkare borde ändå inte ha några större bekymmer att få dit chipet, tycker jag. Jag har chippat halvvilda fölungar, där ägarna såg ut som levande frågetecken när jag berättade att "nu är chipet på plats", efter att fölungen (halvårsgammal tinker = stark...) fullkomligen exploderat och gjort diverse tjusiga akrobatiska konster... Det tar, som sagt, bara en mikrosekund eller nåt att få dit chipet och det ser ju inte direkt ut som en spruta som chipet sitter i...

Nej, jag har inte träffat din häst, kanske ÄR det så omöjligt som du säjer. Jag ville bara berätta att det brukar oftast gå alldeles utmärkt. Sen ÄR det lättare att chippa lite äldre hästar som har hunnit få lite mer muskler i nacken, för då är det lite mer "motstånd" att trycka i kanylen i, än i en "sladdrig" tunn fölnacke..

Jag ska inte uttala mig om chipparens kompetens, men det gjordes snabbt och utan problem med valacken.

Och fölets sprutfobi är av sorten att erfarna VETERINÄRER har ett litet helvete att få i en kanyl i henne, hon reagerar såfort hon känner nålen och reagerar absurdt hårt.

Men, blir det chipkrav är det väl bara ta henne till klinik, droga och prova. Går det inte får jag väl söka dispens helt enkelt.

Men som sagt, hon har en reaktion som går LÅNGT utöver det vanliga och som de flesta veterinärer inte sett maken till (eller ens i närheten)

Hur är det med gamla hästar?
Tänkte på pass och så för slakt.
Min gamla tant känns det lite meningslöst att "kasta ut" en massa sådana pengar på... måste man ha pass när de ska slaktas, det var ju tal på det men då jag läste för nått år sedan skulle hästar födda före ett visst årtal undantas (just för att det var att "kasta ut" pengarna)... nån som vet?
Å nån som vet någon i värmland som både chippar och gör pass?
Behöver ju till shettisen....

Ja, det kommer att vara krav på hästpass även för slakt. Från och med 2005 års utgång, tror jag. Har man då inte hästpass vid slakt, så kan ägaren tvingas betala vite.

"Min" chipmärkare och id-kontrollant kom från Brålanda (Dalsland, va?) - om du vill kan jag skicka hennes tel och e-mail till dig. Passet gör avelsföreningen som din häst "tillhör".

Svar till LillaMY84: Jag har Folksam.

Jordbruksverkets förslag (det finns inget beslut ännu) innebär att alla föl som föds fom 2006 ska märkas. Från 2012 ska alla hästar vara märkta.

Förslaget innebär också raportering av behandliger till centralt djurregistet mm.

ATL artikel:
http://www.atl.nu/pub/hpsart.hbs?artid=5607609

Jordbruksverkets förslag, efter utredning om hästmärkning:
http://www.sjv.se/startsida/nyhetsarkiv/nyheter/5.7502f61001ea08a0c7fff109950.html
(Där finns också en länk till hela rapporten från utredningen)

Jag hade "turen" att min vet är idkontrollant också. Så hon fixade med chipet, idkontrollen och att skicka in dna-analysen.
Men vad jag fattat som behöver en häst som är registrerad på annat sätt INTE chipmärkas?
Det är väl en sorts registrering, och tex halvbloden är väl alltid registrerade från föl?

Min häst är en korsning med okänd härst. så det kostade 500 tror jag, ja förutom vetkostnaden som gjordes samtigt med vaccinering så vet inte riktigt vad det gick på.

Jag registrerade i svenska hästavelsförbundet men man ska ju tillhöra "sitt" förbund.

Sen sa vet när hon var ute och de andra i stallet hade en del frågor, att om man inte hade tänkt att låta hästen "bli mat" *grymt men det var så vet sa* så var pass inte nödvändigt på de här ÄLDRE hästarna. Så ska de till ett slakteri när det är dags så ska de ha pass.
Men det här är hästar som är äldre än 20 som vi frågade om. Sen var det väl viktigt att de var registrerade däremot och det var de ju..(hbl o arab)

Så är min uppfattning om det hela iaf.

Magnum skrev:
Jag hade "turen" att min vet är idkontrollant också. Så hon fixade med chipet, idkontrollen och att skicka in dna-analysen.
Men vad jag fattat som behöver en häst som är registrerad på annat sätt INTE chipmärkas?
Det är väl en sorts registrering, och tex halvbloden är väl alltid registrerade från föl?

Min häst är en korsning med okänd härst. så det kostade 500 tror jag, ja förutom vetkostnaden som gjordes samtigt med vaccinering så vet inte riktigt vad det gick på.

Jag registrerade i svenska hästavelsförbundet men man ska ju tillhöra "sitt" förbund.

Så är min uppfattning om det hela iaf.

Chip och registrering är OLIKA saker. Chipet är en IDENTITETSMÄRKNING och ingen registrering. En chippad häst är INTE registrerad per automatik, den är ID-märkt.

Och du KAN (och ska om de nya reglerna kommer) ha hästen BÅDE registrerad och chippad!

Min valack är registrerad i ARAB. Han är chippad (långt efter reg). Mitt sto är reggad i ARAB men inte chippad. ARAB struntar i dagsläget i vilket, hästarna ska registreras (och det är det lag på, 2005 ska alla hästar ha pass och då kommer de vara registrerade med) men chippa eller ej är helt frivilligt.

Kommer det en lag på chip på alla föl from 2006 och på alla hästar 2012 så ska ALLA hästar vara chippade, och då kommer alla hästar vara registrerade sen innan, så man kompletterar helt enkelt registreringen med chipet som är en IDENTITETSMÄRKNING.

Jag valde att chippa frivilligt eftersom jag har skimmelaraber, och sådana går det tretton på dussinet på så för mig kändes det viktigt att ha dem identitetsmärka, och med tanke på att det kostade en hundralapp när det gjordes i samband med ID-kontrll så.. (Sen att det inte gick att chippa fölet är en annan sak)

I förbundet jag är med i ska alla föl chipmärkas men det är inget krav på vuxna hästar, men om man ändå tar ut en id kontrollant å denna är godkänd chipmärkare oxå så tycker jag väl man kan passa på.Tänk på alla fördelar , tex ifall din häst skulle bli stulen så är det lättare att hitta den å hävda att det är just din häst så inte ord står mot ord.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 218
Senast: QueenLilith
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 560
Senast: akleja
·
Hästhantering Som rubriken säger. Jag ger upp snart, jag vill ju kunna rida min häst NU. Jag har ju väntat sen i mitten av februari utan att ens ha...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 670
Senast: bizzy
·
Gnägg Vi har hittat en gård som vi är intresserade av. Jag har tidigare ställt frågan i en tråd, om man faktiskt vill ha häst hemma eller...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 238
Senast: Martina_m
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar