Allt om abortvirus - sammanslagen tråd

wrangler

Trådstartare
Hur många av uppfödarna här ger sina ston abortvirus vaccinet 3 gr under dräktigheten?

Riktar mig främst till er uppfödare som har flera ston och tar föl varje år.

Kan också passa på att fråga om ni ger stelkrampen en månad innan beräknad fölning.

Senaste rönen om vaccination

Försöker läsa på inför stundande betäckningssäsong, det står lite olika om när och med vad man ska vaccinera sitt dräktiga sto med. Hur gör ni?

Har läst att man kan vaccinera mot virusabort även innan påbörjad betäckning för ett bättre skydd, när ska hästen då ha sprutorna och med vilka intervall?

Och när det gäller stelkramp och influensa, när ger jag det?

Som i allt ändras rekommendationerna över åren, vilka är de senaste rönen? Blir lätt att man sitter och läser gamla artiklar när man surfar..

missan

Abortvirusfråga igen..

..-ursäkta tjatet! ;) Jag läste en artikel där det stod att de flesta vuxna hästar har antikroppar mot hpv-1. Funkar verkligen vaccin om hästen redan "har" herpesvirus? Det är ju ett virus som inte försvinner utan stannar kvar i kroppen när man väl en gång fått det.

Kan det vara så att de ston som kastar pga abortvirus gör det pga att de får en förstagångsinfektion?

Och följdfrågan -är det någon vits att ta ett prov för att påvisa eventuella antikroppar?

missan *som knappt kan sova pga abortvirusskräck*

Sv: Senaste rönen om vaccination

Abortvirus innan betäckning har jag inte hört talas om, ska bli intressant att få mer info om detta!

Annars stelkramp en månad innan beräknad fölning men en del verkar strunta i den om deras ston är fullvaccinerade.

Sv: Uppfödarfråga -abortvirus spruta

Jag har slagit ihop alla frågor om abortvirus till en tråd. Tyvärr misslyckas jag med att ändra rubriken men jag ska försöka igen.

Görel - moderator

Det finns två olika vaccin mot abortvirus dels ett som ges ihop med vanlig influensa vaccin, det grundar man med har för mig tre sprutor sen får de bara en årlig boost ihop med den vanliga vaccineringen.
Dels finns det då den gamla typen som ges mån 5,7 o 9 där varje spruta har maximalt skydd i 2 månader (alltså skall man inte ge dem för tidigt i dessa månader för om stoet går över så hinner skyddet bli dåligt till fölningen)

Missen - hpv-1 ? är det någon egen förkortning för ehv-1 ? (equintherpesvirus)
Var har du läst att alla hästar som drabbats har kvarstående antikroppar ? Det stämmer inte med vad jag har hört, vissa hästar kan bära på det latent och det bryter ut vid tex stress men det är inte samma sak som att alla hästar som drabbats har kvar antikroppar.
Min hingst tex som konstaterades ha både ehv-1 o hmmm 4 var det väl vid virusprover analyserade i tyskland var senare fri från antikroppar vid senare prov. Så det visar ju klart och tydligt att nej de behåller inte antikroppar, skulle det varit så, så hade sjukdomen varit mkt enkel att skydda sig mot för då hade det räckt med en enda vaccination i livet för en häst för det är just det som sker vid vaccinationer att man ger dem en kontrollerad mängd av det för att de skall bilda antikroppar och som sagt redan två månader efter en spruta är det på väg ut ur systemet igen.

Görel -smart drag! Jag hade annars fyllt hela forumet med trådar om abortvirus. ;)

Sorry -hpv var min egen förkortning, hittade på den innan morgonkaffet.

Här läste jag: http://www.hastsverige.se/virusabort-vilka-hastar-kan-fa-det.html
Nu när jag läser igen ser jag att det inte ordagrant står att viruset blir kvar i kroppen, men jag tolkade det så på ingressen.

Sv: Allt om abortvirus - sammanslagen tråd

Du är säkert inte den enda som kommer att ha frågor och då är det bra att samla alla frågor och svar i en tråd så behöver den som undrar inte leta så mycket:)

jag vaccinerar bamora med abortvirus x3 o sen även stelkramp en månad innan fölning. Hon har såklart även sin vanliga vaccination. det är så mkt pengar man lägger ner på betäckningen så jag gör såklart allt jag kan för att det ska komma ut ett friskt o helt föl.

Vi vaccinerar virusabort (5,7 och 8) och ger stelkramp.

Det sistnämnda tvista de lärde om :D

Vissa i veterinärkåren säger att det är onödigt att ta varje år.
Andra säger att det är bra osv

Och båda grupperna är helt övertygade att dom har rätt.

Och så längre veterinärkåren inte har kommit överens om gemensamma linjer så fortsätter vi att stelkrampsvaccinera..

Sprutan är ju varken speciellt kostsam eller dödlig....

AM

Kan man ge abortvirussprutan fler gånger, tex månad 2, 4, 6, 8 och 10? Om den bara håller två månader och stoet går över tiden har den väl inget skydd vid förlossningen? Och om man har sin häst "utsatt", dvs inackorderad (även om den nu står i avskilt stall utan tävlande hästar så är den ju långt mer utsatt än Nafayettes hästar som står isolerade) kan det väl vara bra att vaccinera tidigare än femte månaden?

Jag har läst att stoet oftast smittas i början av hösten (installningsperioden?), borde det inte smart att ge första sprutan precis innan man stallar in? Då är ju hästen ungefär i 2-3 månaden.

Det sistnämnda tvista de lärde om :D

Vissa i veterinärkåren säger att det är onödigt att ta varje år.
Andra säger att det är bra osv

Och båda grupperna är helt övertygade att dom har rätt.

Och så längre veterinärkåren inte har kommit överens om gemensamma linjer så fortsätter vi att stelkrampsvaccinera..

Sprutan är ju varken speciellt kostsam eller dödlig....

AM

Det var precis detta jag ville göra en liten undersökning om, fast den försvann lite i alla frågorna här nu när trådarna slogs ihop.
Hoppas fler uppfödare (som tar föl varje år och gärna fler) ser den och svarar för jag är intresserad av hur många som ger den sprutan för jag har också hört olika där....

Uppfödaren där jag har mitt sto uppstallat vaccinerar sina dräktiga ston mot abortvirus, Kan fråga om stelkrampen! :)

Det finns två olika vaccin mot abortvirus dels ett som ges ihop med vanlig influensa vaccin, det grundar man med har för mig tre sprutor sen får de bara en årlig boost ihop med den vanliga vaccineringen.
Dels finns det då den gamla typen som ges mån 5,7 o 9 där varje spruta har maximalt skydd i 2 månader (alltså skall man inte ge dem för tidigt i dessa månader för om stoet går över så hinner skyddet bli dåligt till fölningen)

Intressant, varför fortsätter så många med dessa tre under dräktigheten då??? Måste ju vara mycket smidigare med det som ges med det vanliga vaccinet om man har avelsston som betäcks varje år/ofta???

Jag har haft en veterinär som ansett att man inte behövt ge stelkramp inför varje fölning så därför har mitt sto inte fått det. Senaste var en månad innan fölningen för två år sen men ingen alls innan förra årets fölning.

Nu har vi förmodlingen abortvirus i stallet. Bland mina hästar är där en som hostar och har lite flöde från näsan ingen feber och verkar annars som vanligt. Funderar på om det skulle vara bättre för dem att de stannar ute på natten och slipper stå inne bland de andra som verkar sjukare eller det är för sent att göra något sådant nu när de redan förmodligen är smittade?

Jag vaccinerar mina ston mot abortvirus i 5, 7 o 9:e dräktighetsmånaden.

Där jag jobbar (i Tyskland, bör kanske tilläggas) vaccineras alla hästar 2 gånger om året med Resequin (Influensa + Herpes), och stona får inget extra inför fölningen. Nu hände det dock i förra veckan att ett av våra ston kastade sin unge, och den är ivägskickad på obduktion för att kontrollera om det var abortvirus eller ngt annat. Jag kan återkomma med resultatet från obduktionen, om någon tycker det är intressant.

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
11 192
Senast: Oh_really
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 265
Senast: malumbub
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
26 27 28
Svar
546
· Visningar
43 147
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?