allmänna råd om abort

Sv: allmänna råd om abort

Jag kan tycka, förutom det svar som de andra har gett, att det är dumt att skaffa barn med en man som är direkt olämplig som far. t ex en som är våldsam eller har missbruksproblem. det kommer försvåra ens eget liv väldigt mycket. Jag skulle nog råda en vän som velade att inte behålla.

Jag kan också tycka att det är dumt men jag hjälper hellre den kvinnan att ta sig ur relationen och att skydda sitt barn än att råda till abort. På vägen kan hon ju själv nå insikten att abort är lämpligast men det är ju alltid kvinnan själv som behöver nå just den insikten.

Jag kan nog inte med att direkt råda till abort, utom i de fall kvinnan själv verkligen inte vill ha barn, och då undrar jag varför det rådet ens behövs.

I de fall aborter framställs som "stora grejer", brukar jag betona att en abort är en väldigt liten sak jämfört med att få barn. Om någon tolkar det som råd i någon riktning, är det upp till dem.

Jag skulle heller aldrig någonsin råda någon att få barn. Ännu mindre det än att råda till abort, faktiskt. Överlag tycker jag att det tas alldeles för lättvindigt på detta med att sätta barn till världen. Jag ser det som en rätt stor rätt att ta sig, men det synsättet verkar vara ovanligt.

Jag kan också tycka att det är dumt men jag hjälper hellre den kvinnan att ta sig ur relationen och att skydda sitt barn än att råda till abort. På vägen kan hon ju själv nå insikten att abort är lämpligast men det är ju alltid kvinnan själv som behöver nå just den insikten.

Ja jag håller med dig. Enda gången jag skulle säga till någon att dom borde göra abort är om kvinnan entydigt vill göra abort.

Risken är att man är ute på väldigt djupt vatten om man råder någon att göra abort. Det måste ,precis som du skrev, alltid komma från kvinnan själv.

Innan jag fyllde 18 så blev en av mina jämnåriga kompisar gravid. Kommer fortfarande ihåg vårat samtal. Jag fick verkligen bita mig i tungan för att inte säga till henne att hon skulle göra abort. Så jag förstår hur svårt det är.

Dock följde jag med henne till ingdomsmotagningen och senare var med när hon berättade för sina föräldrar.

Så här i efterhand är jag glad att jag aldrig sa vad jag tyckte. För tänk om hon ångrat sig och sagt att det var mitt fel bara för att jag gav ett välmenat råd.

Hon valde dock att behålla och det var tufft för henne stackaren i gymnasiet. Att gå i korridoren med stor mage. Det var väldigt mycket skitsnack bakom hennes rygg. Konstigt nog så var det inget skitsnack om killen som lämnade henne i sticket.

Nu så här när jag har egna barn så fattar jag inte att hans föräldrar kunde med sig att bete sig som dom gjorde.

Om någon av mina söner hade lämnat sin gravida flickvän i sticket så hade jag blivit väldigt arg på honom. Precis som mina pojkarnas pappa tog sitt ansvar så hoppas jag att jag lyckas uppfostra mina pojkar att ta sitt ansvar och finnas där som stöd oavsett vilket beslut tjejen fattar.

Senast ändrad:

Ja jag håller med dig. Enda gången jag skulle säga till någon att dom borde göra abort är om kvinnan entydigt vill göra abort.

Risken är att man är ute på väldigt djupt vatten om man råder någon att göra abort. Det måste ,precis som du skrev, alltid komma från kvinnan själv.

Innan jag fyllde 18 så blev en av mina jämnåriga kompisar gravid. Kommer fortfarande ihåg vårat samtal. Jag fick verkligen bita mig i tungan för att inte säga till henne att hon skulle göra abort. Så jag förstår hur svårt det är.

Dock följde jag med henne till ingdomsmotagningen och senare var med när hon berättade för sina föräldrar.

Så här i efterhand är jag glad att jag aldrig sa vad jag tyckte. För tänk om hon ångrat sig och sagt att det var mitt fel bara för att jag gav ett välmenat råd.

Hon valde dock att behålla och det var tufft för henne stackaren i gymnasiet. Att gå i korridoren med stor mage. Det var väldigt mycket skitsnack bakom hennes rygg. Konstigt nog så var det inget skitsnack om killen som lämnade henne i sticket.

Nu så här när jag har egna barn så fattar jag inte att hans föräldrar kunde med sig att bete sig som dom gjorde.

Om någon av mina söner hade lämnat sin gravida flickvän i sticket så hade jag blivit väldigt arg på honom. Precis som mina pojkarnas pappa tog sitt ansvar så hoppas jag att jag lyckas uppfostra mina pojkar att ta sitt ansvar och finnas där som stöd oavsett vilket beslut tjejen fattar.

Fast det är inte ett råd. Det är att stötta ett redan fattat ett beslut.

Fast det är inte ett råd. Det är att stötta ett redan fattat ett beslut.

Ja det är vad som kommer sen. Men innan störtningen så kommer frågeställningen. Innan kvinnan har fattat ett beslut. Men man skall akta sig för att råda åt något håll. Risken är stor att det slår tillbaka mot en.

Jag kan tycka, förutom det svar som de andra har gett, att det är dumt att skaffa barn med en man som är direkt olämplig som far. t ex en som är våldsam eller har missbruksproblem. det kommer försvåra ens eget liv väldigt mycket. Jag skulle nog råda en vän som velade att inte behålla.

Lyssnar och lär

Jag skulle aldrig råda någon till att göra abort. Jag skulle heller aldrig råda någon att fortsätta graviditeten. Det är inte jag som måste leva med beslutet oavsett vilket det blir och därför kan jag heller inte råda.

Det jag kan göra är att låta den det berör använda mig som bollplank. Jag kan hjälpa till att skaffa den professionella hjälp som finns och som kan behövas och jag kan följa med som stöd till samtal och ev. abort. Jag kan också stötta i det beslut som tas oavsett vilket det är.

Jag kan också finnas där efteråt om den det berör behöver prata eller till och med älta och jag kan vara en axel att gråta emot om det behövs.

Jag kan finnas precis så som vänner finns för varandra men jag är väldigt försiktig med att ge klara raka råd om hur någon ska göra i en så viktig situation. Det är ju inte så att det går att ångra sig när det väl är gjort eller när det har gått för lång tid i graviditeten.

Jag kan också glädjas med personen efteråt om denne känner att det bara var skönt att få aborten gjord och att det är över. Jag kan också glädjas med personen om denne bestämmer sig för att behålla barnet men bara om jag känner att barnet kommer att få det bra. Skulle jag inte känna att jag kan glädjas fullt ut åt ett beslut att behålla så skulle jag försöka påverka personen att göra de förändringar i sitt liv som skulle innebära att barnet ändå skulle få bra förutsättningar till en lycklig barndom och ett bra liv.

Så enkelt men så svårt, när skulle ni råda till abort?
Jag skulle nog inte råda till abort alls. Däremot skulle jag, OM personen ifråga vill ha mina råd, försöka hitta bra argument både för och emot för att hjälpa personen att komma till ett beslut som känns som det rätta för stunden.
Och sen stötta personen oavsett vilket beslutet blir.

Som någon skrev, OM man fullföljer en graviditet utan en närvarande pappa, så är det ändå så att man måste dras med den där pappan i minst 18 år framöver. Det är ju alltså inte bara så att man får ett barn att ta hand om.
Å andra sidan så finns det gott om mammor som lyckas alldeles utmärkt med att själva ta hand om barnet.
Det finns inget solklart svart eller vit i abortfrågan, för mig.

Jag skulle nog råda en vän som velade att inte behålla.

Det är nog vad jag också lutar åt, vid närmare eftertanke. Jag skulle också se en abort "för mycket" som ett betydligt mindre problem än ett barn "för mycket", trots att många verkar anse motsatsen.

Det är nog vad jag också lutar åt, vid närmare eftertanke. Jag skulle också se en abort "för mycket" som ett betydligt mindre problem än ett barn "för mycket", trots att många verkar anse motsatsen.

Hur många i den här tråden verkar anse motsatsen? Jag anser kort och gott inte att det är min sak att råda till varken abort eller barnaskaffande. Jag kan precis som TinyWiny skrivit vara bollplank men det är sedan inte min sak att säga varken bu eller bä.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 349
Senast: Blyger
·
Övr. Barn När slutade era barn att växa, och hur mycket växte de på slutet? Min 13-åring är 175 cm och växer han 2 dm till så får han inte plats i...
2
Svar
37
· Visningar
1 528
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 506
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 508
Senast: Lejanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar