Jag diskuterar att för att kunna läsa bra behöver man också läsa mycket
De allra flesta kommer att läsa bra, utom ett par procent, om de läser tillräckligt mycket. Varvid det hela med att ta in informationen när man läser löser sig ganska strax helt enkelt. (som i efter att man läst en bok eller två och läst lång tid i taget ofta.)
Dessutom måste man läsa kontinuerligt, dvs det räcker inte med att läsa böcker när man är 9 och sedan sluta läsa böcker för att man kunde, utan med ökad ålder behöver man ta till sig mer avancerade texter och texter som inte är skönlitterära.
Då kan man till slut läsa en tidning lätt. Och att kunna läsa en tidning lätt är viktigt för att kunna rösta på det parti man faktiskt föredrar att rösta på för att arbeta för att få det samhälle man vill ha. Intervjuer med politiker och deras tal säger bara små bitar av det de arbetar för.
Att tycka att det är svårt att läsa en text och samtidigt förstå den och reflektera över den är inte alls ovanligt bland ungdomar, oavsett om de har dyslexi eller inte. Eftersom de helt enkelt läser sällan.
Sedan håller jag med om att om man faktiskt inte är ett dugg intresserad av att läsa texter eller skriva texter eller plugga matte eller dyl så är det ju onödigt att läsa på universitetet. Speciellt som man ändå kan få hög lön på andra jobb, men atat man kanske inte alls får en hög lön efter att ha fått en examen och en hög lön oavsett inte är allt, utan det är att göra någonting man tycket om. Jag tycker man ska läsa på universitetet för att man älskar det