Nu är det inte mig du frågar men att en rapport är skriftlig är ju inget som tvingar till ögonläsning om den tillgängliggjorts korrekt. Det viktiga är att alla dessa dokument som måste kunna granskas i en demokrati finns i ett tillgängligt format så att de är lika enkla att öronläsa som att ögonläsa. Vissa former av pdfer kan inte tal till text känna igen. Om då filerna är i ett otillgängligt format så finns självklart ett hot mot demokratin där, snarare än i att folk läser med den modalitet där de har högst avkodningsförmåga och förståelse. Det otillgängliga formatet kan dels röra läsbarhet för tex personer med dyslexi eller synnedsättning eller onödigt hög grad av byråkratisk terminologi (som tex inom vården nu försökts lagstadgats bort i patientlagens krav på förståelig vård). Självklart behövs en viss nivå av bildning hos befolkningen för att de ska kunna värna och utveckla samhället och sina egna rättigheter, men samtidigt har också samhället en skyldighet att göras tillgängligt för medborgarna.Men rent praktiskt, hur ska t.ex en kommun göra för att publicera sina beslut om det inte görs skriftligen?
En större stad producerar massor med dokument varje vecka och det mest effektiva (?) hittills har väl ändå varit att ladda upp dessa i textform på hemsidan, så att den som vill kan gå in där och läsa/ladda ner.
Och t.ex olika utredningar, ska de inte göras skriftligen tänker du, så att alla som vill kan läsa och fundera själva på innehållet och slutsatserna? Säg en rapport på 200-300 sidor. En video eller en podd som tar upp precis allt det innehållet måste ju ta flera dagar att lyssna på.
Jag personligen undrar hur mycket av läsvane- och läsförståelseförändringarna som beror på (brister i) utbildningen och hur stor del som är det extrema informationsflödet och hur det påverkar uppmärksamhet, uthållighet och andra exekutiva funktioner. Båda torde påverka utifrån min förståelse.
Att befolkningen så storskaligt påverkas av hur samhället förändras betyder ju bara att strukturerna också måste förändras för att kunna möta den förändrade situationen, tänker jag.