Allmän bildning

Håller med @WhoIsItAgain och jag tror du missförstår vad jag menar (medvetet eller omedvetet). Jag pratar inte om minuterna det tar för dig att läsa en bok respektive kolla på en film. Det handlar om innehållet i bok respektive film. Boken, och det lästa ordet, kommer alltid kunna fånga mycket mer än en film. Du tvingas pausa, reflektera, du och din hjärna tar er igenom kunskapen på ett helt annat sätt än när du matas med det visuella. Detta utöver att det är något som valts ut och filtrerats åt dig. Sen kan man ju även applicera det på att man läser någons tolkning när man inte läser på originalspråket, men då kanske jag drar diskussionen ännu längre från sin kärna, haha!

Så du ifrågasätter hela forskningsläget kring inlärning?
Fast alltså hur tror du att böcker görs? Nån skriver dom också och väljer ut vad som ska stå. Så det är ingen själv klar skillnad på böcker motför andra sätt att få kunskap.
Och jag tror att du eller flera miss förstår mig också. För det jag menar är att det inte går att tänka så svart vitt att böcker ÄR bättre utan att man måste tänka på flera o lika saker och att alla tar info på o lika sätt.
Jag fråga sätter inte allt med forskning men det finns forskning av att lära saker på andra sätt också.
 
Fast din hjärna kan fortfarande förändras mycket inom sin gräns, den är inte statisk. Du kan bli härdad av vissa saker precis som alla andra kan fast i olika grader. Du kommer tåla mera med åren om det är någonting som du vill. Du kommer inte vara som du är nu resten av ditt liv. Hjärnan är väldigt komplex och ingen kan säga nu hur mycket du kommer att utvecklas eller kunna klara av.
Somsagt så har jag aldrig skrivit att hjärnan inte kan ändras ALLS utan själv klart så kan den det. Men det skulle ju vara bra om folk kunde in se att allt inte bara handlar om att VILJA.
 
Fast alltså hur tror du att böcker görs? Nån skriver dom också och väljer ut vad som ska stå. Så det är ingen själv klar skillnad på böcker motför andra sätt att få kunskap.
Och jag tror att du eller flera miss förstår mig också. För det jag menar är att det inte går att tänka så svart vitt att böcker ÄR bättre utan att man måste tänka på flera o lika saker och att alla tar info på o lika sätt.
Jag fråga sätter inte allt med forskning men det finns forskning av att lära saker på andra sätt också.
Har för mig att du ville publicera artiklar och prata på konferenser i en annan tråd? Då är det ju ett jättebra tillfälle att träna på att träna nu med andra som är insatta i ämnet och vill diskutera. Du har fått några länkar som säger att läsning gör att man lär sig på ett annat sätt än att lyssna (bland annat). Vad har du för påståenden (backade med länk till fakta) som säger motsatsen? ☺️
 
Fast alltså hur tror du att böcker görs? Nån skriver dom också och väljer ut vad som ska stå. Så det är ingen själv klar skillnad på böcker motför andra sätt att få kunskap.
Och jag tror att du eller flera miss förstår mig också. För det jag menar är att det inte går att tänka så svart vitt att böcker ÄR bättre utan att man måste tänka på flera o lika saker och att alla tar info på o lika sätt.
Jag fråga sätter inte allt med forskning men det finns forskning av att lära saker på andra sätt också.
Men du, klart jag vet hur böcker skrivs, men det har inget att göra med vad jag försöker få fram gällande skillnaden mellan en skriven text/bok, och en regissörs tolkning av den när filmen skapas. Nu blandar du äpplen och päron igen...
Jag missförstår dig inte. Jag håller inte med. Du ifrågasätter forskningsläget och framförallt läser du inte ordentligt när du hela tiden envisas med att säga att det finns andra sätt att lära sig än att läsa, som någon slags motsats till vad vi andra säger. Tror inte jag läst ett enda inlägg där någon hävdar att läsning är det enda sättet att lära sig, däremot flera som hävdar att det är det bästa sättet.
 
Har för mig att du ville publicera artiklar och prata på konferenser i en annan tråd? Då är det ju ett jättebra tillfälle att träna på att träna nu med andra som är insatta i ämnet och vill diskutera. Du har fått några länkar som säger att läsning gör att man lär sig på ett annat sätt än att lyssna (bland annat). Vad har du för påståenden (backade med länk till fakta) som säger motsatsen? ☺️
Varför ska jag leta efter nån fakta att man inte lär sig på ett annat sätt av att läsa motför att lyssna? Jag har aldrig på stått det.
 
Somsagt så har jag aldrig skrivit att hjärnan inte kan ändras ALLS utan själv klart så kan den det. Men det skulle ju vara bra om folk kunde in se att allt inte bara handlar om att VILJA.
Nej det är det ingen som påstår heller. Hjärnans utveckling/mognad/åldrande sker ju av sig självt. Men den har ju en enastående förmåga att förändra sig rent fysiskt också, och detta kan man välja att stimulera på olika sätt.
 
Varför ska jag leta efter nån fakta att man inte lär sig på ett annat sätt av att läsa motför att lyssna? Jag har aldrig på stått det.
Fast är inte det lite able ism att ut gå från att läsa ÄR det bästa sättet för ALLA? Alla tar ju in saker o lika och endel kanske ser ett historie program och sen verkligen minns dom det. Och andra kanske läser om samma sak men kommer ändå bara håg lite av det. För det be ror ju även på HUR man lär sig bäst?
Och sen så det som jag menade var att det INTE måste vara att inte skolan eller föräldrarna prio riterar lösning om nån har svårt för det.
Okej. Om jag läser detta inlägget du har skrivit, tolkar jag det som, att man bör ifrågasätta om läsning verkligen är det bästa sättet att lära sig för alla. Vill du länka faktan bakom det? Eller om jag missförstått, förklara vad det är du menar med inlägget?
 
Nu skriver jag utan att tagga eller citera
När det gäller läsning så skule jag säga att det för vissa är det bästa sättet att inhämta kunskap. För andra kräver det enormt mycket energi och den kunskapen hade kunnat hämtats in lätt på ett annat sätt. Mitt bästa exempel på det är en tjej som har dyslexi och som skulle göra grönt kort för att få tävla, hon försökte tre gånger skriftligt (dvs läsa och skriva svar på frågorna) och misslyckades alla tre gångerna. Då fick hon dispens att göra det muntligt, dvs lyssna in och svasra muntligt, då hade hon alla rätt. För henne tog själva läsandet så mycket energi att det inte blev nånting kvar för inlärningen. Så läsning ÄR viktigt men inte det bästa sättet för alla.
 
Nej det är det ingen som påstår heller. Hjärnans utveckling/mognad/åldrande sker ju av sig självt. Men den har ju en enastående förmåga att förändra sig rent fysiskt också, och detta kan man välja att stimulera på olika sätt.
Ja och ingen har väl sagt nåtannat heller?
 
Fast alltså hur tror du att böcker görs? Nån skriver dom också och väljer ut vad som ska stå. Så det är ingen själv klar skillnad på böcker motför andra sätt att få kunskap.
Och jag tror att du eller flera miss förstår mig också. För det jag menar är att det inte går att tänka så svart vitt att böcker ÄR bättre utan att man måste tänka på flera o lika saker och att alla tar info på o lika sätt.
Jag fråga sätter inte allt med forskning men det finns forskning av att lära saker på andra sätt också.
Läste du länkarna? som hade lagts i posten? De förklarar på ett bra sätt vad som menades.

Ja någon skriver böcker också och många antecknar eller skriver ned vad de ska säga i ett filmklipp. Så att skriva och läsa är viktigt även för film och när någon läser upp en text som är skriven. Det ger både möjligheter att ta in information och att förmedla information till andra. Många politiker läser tal på teleprompt.

Om man inte kan läsa kan man inte heller vara den som läser upp en bok för andra som ljudbok.
Eller den som skriver en bok som kan läsas upp för andra som ljudbok.

Att tänka sig en hel bok, -nu gav jag mig ut och googlade vilken som var den mest populära boken på Tictoc och hamnade på "The Fourth Wing" (allmänbildning att ha läst i år, eller lyssnat, jag har inte gjort någotdera, men kommer att göra det.).

Menar du att författarinnan hade kunnat vara en författarinna av den boken om hon inte hade kunnat läsa ordentligt? Att hon hade kunnat utan anteckningar berätta den boken så som personen som läser upp den boken för en ljudlyssning gör?

Det kommer kanske bli det framtida sättet att skapa böcker? Att berätta den på band, redigera på band, och berätta om den tills den blir bra? Tillbaka till gamla Odysséen.

Eller är det så att vi tänker att de personer som får möjligheten att lära sig läsa, det är de som även får möjligheten att skriva böcker, som sedan läses upp av de som kan läsa. För den övriga massan. Ett val som skolan gör åt en när man är 7 år gammal.
 
Okej. Om jag läser detta inlägget du har skrivit, tolkar jag det som, att man bör ifrågasätta om läsning verkligen är det bästa sättet att lära sig för alla. Vill du länka faktan bakom det? Eller om jag missförstått, förklara vad det är du menar med inlägget?
Ja jag fråga sätter om läsning är det bästa sättet att lära sig saker för ALLA. Därimot inte att man läser på ett ANNAT SÄTT som du skrev. Och nej jag kan inte sitta och leta fakta om det nu.
 
Nu skriver jag utan att tagga eller citera
När det gäller läsning så skule jag säga att det för vissa är det bästa sättet att inhämta kunskap. För andra kräver det enormt mycket energi och den kunskapen hade kunnat hämtats in lätt på ett annat sätt. Mitt bästa exempel på det är en tjej som har dyslexi och som skulle göra grönt kort för att få tävla, hon försökte tre gånger skriftligt (dvs läsa och skriva svar på frågorna) och misslyckades alla tre gångerna. Då fick hon dispens att göra det muntligt, dvs lyssna in och svasra muntligt, då hade hon alla rätt. För henne tog själva läsandet så mycket energi att det inte blev nånting kvar för inlärningen. Så läsning ÄR viktigt men inte det bästa sättet för alla.
Hennes föräldrar och lärare borde ha tvingat henne att läsa mera bara 🤷🏼‍♀️
 
Läste du länkarna? som hade lagts i posten? De förklarar på ett bra sätt vad som menades.

Ja någon skriver böcker också och många antecknar eller skriver ned vad de ska säga i ett filmklipp. Så att skriva och läsa är viktigt även för film och när någon läser upp en text som är skriven. Det ger både möjligheter att ta in information och att förmedla information till andra. Många politiker läser tal på teleprompt.

Om man inte kan läsa kan man inte heller vara den som läser upp en bok för andra som ljudbok.
Eller den som skriver en bok som kan läsas upp för andra som ljudbok.

Att tänka sig en hel bok, -nu gav jag mig ut och googlade vilken som var den mest populära boken på Tictoc och hamnade på "The Fourth Wing" (allmänbildning att ha läst i år, eller lyssnat, jag har inte gjort någotdera.).

Menar du att författarinnan hade kunnat vara en författarinna av den boken om hon inte hade kunnat läsa ordentligt? Att hon hade kunnat utan anteckningar berätta den boken så som personen som läser upp den boken för en ljudlyssning gör?

Det kommer kanske bli det framtida sättet att skapa böcker? Att berätta den på band, redigera på band, och berätta om den tills den blir bra? Tillbaka till gamla Odysséen.

Eller är det så att vi tänker att de personer som får möjligheten att lära sig läsa, det är de som även får möjligheten att skriva böcker, som sedan läses upp av de som kan läsa. För den övriga massan. Ett val som skolan gör åt en när man är 7 år gammal.
Vad pratar du om nu?
Nej jag har inte läst länkarna för att jag har inte hur mycket tid somhelst.
Och nej själv klart så har jag aldrig på stått att man kan skriva böcker helt utan att kunna läsa alls. Vad får du det ifrån ens? Jag har inte sagt nånting om att skriva böcker.
Därimot så finns det ju som som skriver en bok med nånannan att dom berättar och nånannan skriver så helt o möjligt är det ju inte även för dom som inte kan för nån andledning.
 
Ja jag fråga sätter om läsning är det bästa sättet att lära sig saker för ALLA. Därimot inte att man läser på ett ANNAT SÄTT som du skrev. Och nej jag kan inte sitta och leta fakta om det nu.
Men om man ska ha en diskussion om fakta behövs ju fakta och inte bara åsikter. Det går ju liksom inte att ha en vettig diskussion baserat på (känsloladdade) åsikter.
 
Varför blir du så spydig? Var väl jättebra att hon kunde få dispens.
Jag bara konsta terar som andra har skrivit att om man har svårt för att läsa så måste man träna mera och det är skolan och föräldrarna som inte har prio riterat det.
 
Men om man ska ha en diskussion om fakta behövs ju fakta och inte bara åsikter. Det går ju liksom inte att ha en vettig diskussion baserat på (känsloladdade) åsikter.
Jag sa inte att det är bara å sikter heller jag sa att jag inte kan sitta och leta fakta NU.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 508
Senast: Badger
·
L
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 561
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
9 526
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 372
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp