Jag anser att allmänbildning är att kunna lite om mycket inom så många områden som möjligt.
När det gäller läsa är det väl bra, läste en hel del i unga år, men jag har aldrig prenumererat på en dagstidning mer än några månaders provprenumerationer för kanske drygt 20 år sedan eller mer.
Jag lyssnar på radionyheter varje dag via google-högtalare och tittar på nyheter via svt play.
Det handlar om Sverige, världen, lokalt, vetenskap och kultur. Sport intresserar mig inte så mycket längre, men jag har rätt god koll på olika idrotter och deras regelverk sedan tidigare.
Läser gör jag väl här på Bukefalos, vilket hjälper mig med allmänbildning om mycket, bland annat melodifestivalen och reality-tv som jag i princip inte tittar på alls.
Sedan läser jag väl en del datorrelaterade siter samt ekonomi-siter.
Jag har inte gått på högskola men har en eftergymnasial utbildning inom ekonomi och marknadsföring, efter att ha blivit el-tele gymnasieingengör. Jag har tillägnat mig en del praktiska kunskaper runt allt som man behöver kunna på en bondgård och i ett stall.
Jag är historieintresserad, och har suttit i styrelser och arbetat i olika föreningar. Alltid varit intresserad av språk samt jobbat en tid som lokaltidningsredaktör.
Sedan gillar jag väl anime och musik kanske framförallt från 70-talet och att knåpa lite med diskussionsforum.
Jag anser mig vara allmänbildad och att det är något positivt framförallt för att man kan använda det till beslutsfattande och hantering av olika saker utan att behöva googla, om det är på en mer generell nivå.
Jag kan tänka mig att detta drivs av att jag har en vilja och intresse för att lära mig nya saker för att jag tycker det är roligt. Allmänbildning är bra men speciallister inom olika områden behövs också.