Allmän bildning

Varför skulle det inte vara det? Jag tror absolut att läsning är minst lika viktig nu som för 30-40 år sedan.
För att det finns sååå många andra sätt att ta in kunskap och info nu som inte fanns då eller inte var så vanligt då.
 
Nu förenklar du hela diskussionen. Att läsning är det bästa sättet att få läsförmåga och ordförståelse har lyfts fram vilket är rimligt, men kunskap och allmänbildning?

Försök distansera dig lite till diskussionen. Den handlar inte om dig och en diskussion måste kunna hållas allmän utan att alla eventuella avvikelser från det generella ska behöva poängteras.

Du behöver själv förhålla dig till diskussionen, ingen här kan anpassa den utifrån dig eller någon annan. Den typen av individanpassning går inte, vi får prata på gruppnivå och bara vara medvetna om att det är generaliseringar. :)
Fast det var ju från exakt det som disskutionen hamnade här! Alltså att det bara är att läsa en tidning varje dag för att bli allmän bildad. Och det be ror ju väldigt mycket på VAD för kun skap som man räknar som allmän bildning och det ut går från att alla ska funka exakt lika. Och det är heltenkelt inte BARA att läsa en tidning för alla.
 
Ja så är det tycker i allafall jag.
Kanske att kunskapen i sig glider från allmänt till special över tid?
Ja exakt. Så som jag skrev för väldigt många sidor sen så är saker kanske inte så rele vanta mera och då räknas det kanske inte som allmän bildning för det heltenkelt inte är aktuellt NU.
 
Jag tror det är ytterst, ytterst få som verkligen inte klarar av att lära sig skriva och läsa alls. Ju svårare man har för det, desto viktigare blir det att öva. Framförallt blir grammatiken så mycket viktigare för någon att lära sig som har problem med stavningen, än för någon där det kommer "naturligt". Vårt språk är byggt på regler och lär man sig dessa är det ett otroligt verktyg för att genom kunskap kunna skriva korrekt, där hjärnan är "blind" för hur ett ord "borde se ut".

Ja det stämmer att det användes så förr, det är ju därför det är så viktigt att vi fortfarande som samhälle håller en god läs- och skrivkunskap och inte låter det ersättas av "hjälpmedel" som lösning på ett problem istället för som just ett hjälpmedel.


Men läsning ÄR det bästa sättet. Att det inte är tillgängligt för alla ändrar tyvärr inte på det. Jag tror inte det hjälper någon att börja prata om andra alternativ som likvärdiga bara för att det är det enda som är tillgängligt.
Och jag håller heltenkelt inte med att det är så svart vitt. Varisig vad som är allmän bildning eller vad som ÄR det bästa sättet för att bli allmän bildad och ha kunskap om saker.
 
Självklart är all kunskap viktig och värdefull. Men mycket av akademisk utbildning går ut på att värdera information och dess källa (oavsett vilken disciplin en verkar inom) och det är något som är svårt att lära sig utan en akademisk bakgrund.

Edit: Jag gör det automatiskt utan att ens tänka på det, just för att det är så djupt inpräntat i mig på grund av min akademiska bakgrund.
Men det är väl inte bara akademisk ut bildning som räknas eller som kan höra till allmän bildning?
 
Precis, man måste utgå från stora massan , sen göra subgrupper av de andra. Min sambo som är högutbildad och har ett bra jobb både läser och skriver otroligt dåligt pga dyslexi. Han fick inte hjälp med det i skolan pga olika orsaker som lätt kan diskuteras i en separat tråd ang olika pedagogiska grepp (på gruppnivå). Men han kan lyssna på ljudböcker, han kan lyssna på p1, han har en stor ordförståelse och han kan mycket mer om många saker än jag. Skulle säga att han är väldigt allmänbildad men han har ju ständigt använt sig av andra, alternativa, medier än de skrivna.
Precis så han är hög ut bildad och allmän bildad ändå för att det finns andra sätt motför att bara läsa. Jag tycker inte att man ska bara helt strunta i alls som inte är som domflesta eller som är normen justnu.
 
Ja och om man vill få med alla detaljer i böckerna så är det tim tals lösning också? Eller tror du att domflesta läser tillexempel hela Fenix orden noga så man märker alla detaljer på ungefär två timmar?
Nej, men om du bara ser filmen så har du ju missat nästan 80% av vad boken handlar om. Samma med det mesta som görs till poddar eller liknande online. Allt kortas ner och du får en utvald liten bit av originalet. Alltså du missar en massa och får bara den info någon valt ut åt dig. En väldig skillnad.
 
Och jag håller heltenkelt inte med att det är så svart vitt. Varisig vad som är allmän bildning eller vad som ÄR det bästa sättet för att bli allmän bildad och ha kunskap om saker.
Om du håller med eller inte ändrar tyvärr inte på fakta. Men varken jag eller någon annan här har påstått att man inte kan lära sig saker eller inte kan vara allmänbildad bara för att man inte läser speciellt mycket. Självklart finns det olika medel att uppnå bildning, den viktigaste är troligtvis tid. Med åldern kommer mer kunskap och erfarenhet "gratis".
 
Ja, därför att det är det bästa sättet. Men det står inte i motsats till att inhämta kunskap på andra sätt, vilket du påstod.
Alltså det är det bästa sättet för dom som det passar för. Men det är inte samma sak som att det är bäst för alla.
 
Jag anser att allmänbildning är att kunna lite om mycket inom så många områden som möjligt.

När det gäller läsa är det väl bra, läste en hel del i unga år, men jag har aldrig prenumererat på en dagstidning mer än några månaders provprenumerationer för kanske drygt 20 år sedan eller mer.

Jag lyssnar på radionyheter varje dag via google-högtalare och tittar på nyheter via svt play.
Det handlar om Sverige, världen, lokalt, vetenskap och kultur. Sport intresserar mig inte så mycket längre, men jag har rätt god koll på olika idrotter och deras regelverk sedan tidigare.

Läser gör jag väl här på Bukefalos, vilket hjälper mig med allmänbildning om mycket, bland annat melodifestivalen och reality-tv som jag i princip inte tittar på alls.
Sedan läser jag väl en del datorrelaterade siter samt ekonomi-siter.

Jag har inte gått på högskola men har en eftergymnasial utbildning inom ekonomi och marknadsföring, efter att ha blivit el-tele gymnasieingengör. Jag har tillägnat mig en del praktiska kunskaper runt allt som man behöver kunna på en bondgård och i ett stall.

Jag är historieintresserad, och har suttit i styrelser och arbetat i olika föreningar. Alltid varit intresserad av språk samt jobbat en tid som lokaltidningsredaktör.

Sedan gillar jag väl anime och musik kanske framförallt från 70-talet och att knåpa lite med diskussionsforum.

Jag anser mig vara allmänbildad och att det är något positivt framförallt för att man kan använda det till beslutsfattande och hantering av olika saker utan att behöva googla, om det är på en mer generell nivå.

Jag kan tänka mig att detta drivs av att jag har en vilja och intresse för att lära mig nya saker för att jag tycker det är roligt. Allmänbildning är bra men speciallister inom olika områden behövs också.
 

Vem har sagt det? Det handlar bara om att läsning är det BÄSTA sättet.
Där 👆
 
Så dom som inte kan läsa kan inte hålla kunskap då?

Det har ingen sagt, bara det att läsa ger en bättre förutsättningar för att både inhämta och kunna hålla kvar kunskap. Men det finns inget motsatsförhållande i det och att lära sig saker på andra sätt.

Men det är väl inte bara akademisk ut bildning som räknas eller som kan höra till allmän bildning?

Absolut inte och det har jag heller inte sagt. Men det är lite samma sak där, en akademisk utbildning gör det ofta lättare att också utvärdera informationen en får och i förlängningen avgöra om den är trovärdig eller inte. Dvs också tolka den information en får.
 
Nej, men om du bara ser filmen så har du ju missat nästan 80% av vad boken handlar om. Samma med det mesta som görs till poddar eller liknande online. Allt kortas ner och du får en utvald liten bit av originalet. Alltså du missar en massa och får bara den info någon valt ut åt dig. En väldig skillnad.
Ja men man måste ju kolla hur mycket tid man lägger på nånting. Det går inte bara att säga att man missar massa detaljer om man lyssnar motför om man läser. Ja om man lyssnar på 30 minuter podd motför läser 300 sidor bok så ja. Men om man lyssnar på 2 timmar doku mentär motför läser en tidnings artikel?
Och man måste ju somsagt inte ha massa spets kunskap för att vara allmän bildad så alla detaljer är kanske inte så nöd vändiga i det samman hanget.
 
Jag har väldigt svårt att läsa längre stunder numera. Tidigare i livet var jag en boklus som svalde allt.

Så jag lyssnar på ljudböcker. Det ger inte lika mycket som att hålla en bok i handen men jag har inget val. Den ork jag har att läsa vill jag spara till just sådant som jag tycker ökar mina kunskaper mest - vetenskapliga studier och tidningsartiklar. Och buke!

Jag har samma problem, min stackars utbrända hjärna orkar inte läsa på samma sätt längre och det är hemskt :( Sedan absolut hatar jag att lyssna på ordböcker, det fungerar inte för mig, så jag får läsa en liten stund åt gången.
 
Om du håller med eller inte ändrar tyvärr inte på fakta. Men varken jag eller någon annan här har påstått att man inte kan lära sig saker eller inte kan vara allmänbildad bara för att man inte läser speciellt mycket. Självklart finns det olika medel att uppnå bildning, den viktigaste är troligtvis tid. Med åldern kommer mer kunskap och erfarenhet "gratis".
Var inte det viktigaste läsning alldeles nyss? Men nu är det tid?
 
Ja absolut och det är allt en del av medvetandet, som också härrör från hjärnans funktion, så vi rör oss i samma tankesfär. :)

Men bra förtydligande utifrån att gängse utgångspunkt kan vara koncentrerad till tankeförmåga och intellekt. :)
Att medvetandet härrör från hjärnans funktion kvarstår väl att bevisa eller är en slutsats som speglar samtidens världssyn snarare än en fast realitet. Alltså vi vet att det finns korrelation men är den helt och hållet kausal och utesluter den andra grunder för medvetande? Tex finns också nerver i hjärtat som leder information till hjärnan gällande styrning av bl.a. puls och känslor. Hjärtat styr sitt elektromagnetiska fält delvis autonomt och det är starkt kopplat till känslor och även till samrelgering alltså förmågan att reglera nervsystemet och därmed även hjärnans funktioner genom samvaro och närhet av ett annat nervsystem (från en människa eller ett djur). Att säga att medvetandet härrör från hjärnans funktion skulle jag säga är väldigt enkefalocentriskt (ursäkta om ordet inte finns) och en del av det jag försöker fjärma mig från med mitt förtydligande på hur jag tänker om ditt förra inlägg. Det är tanken på hjärnan som någon sorts centralmaskin för individens medvetande jag anser vi har alldeles för lite belägg för tex med ett så väletablerat fenomen som kroppsterapier som del av traumaterapi. Att medvetandet härrör från hjärnan slutdrar också att allt utan hjärna saknar medvetenhet. Samtidigt vet vi att komplexa system svarar an på ett sätt liknande en hjärna och tex den kunskap som kommit fram om trädens samverkan eller bikupans pekar mot att medvetande kan förekomma även utan hjärna eller utanför hjärnan. Jag menar att den syn vi har på medvetande är smalare än själva fenomenet (vilket ju är en oerhörd tjusning) och att attribuera det till hjärnan är del av det narrativet som gör oss till maskiner med en styrande hjärna, snarare än komplexa (eko-)system med spritt medvetande både interpersonellt och intrapersonellt.
 
Fast nej det kan den faktist inte. Min hjärna är på ett sätt och förmycket in tryck kommer alltid över stimu lera mig. Det bara är så det är och kanske blandannat därför så kanske jag vet mera motför många i min ålder vad jag kommer vilja i livet om jag blir XX år gammal.
Sånt som jag är SÄKER på och som vissa menar att man ändras så mycket om det är sånt som jag VET att det inte kommer ändras. Resten har jag liksom inte såmycket å sikter om.
Det är kanske inte så mycket poäng med att komma med argument här, eftersom du redan har bestämt dig. Men hjärnan är föränderlig. Även om du har lätt för att bli överstimulerad nu, så kanske hjärnan blir tåligare med åren. Och hjärnans strategier för att hantera stress ändras. En gammal hjärna är långsammare, men den hanterar information på ett mer energibesparande sätt. Det, tillsammans med erfarenhet, kan göra att man mycket mindre ofta förlorar känslan av kontroll. ALLA blir inte helt av med sin ångest, men för de flesta blir det väldigt mycket bättre med åren. Jag var självt tungt medicinerad i unga år mot ångest och depression, men min hjärna har blivit väldigt stresstålig och numera är jag dessutom en obotlig optimist.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 508
Senast: Badger
·
L
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 561
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
9 526
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 378
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Årets Nobelpris
  • Unga brottslingar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp