Allmän bildning

Jag tycker ändå att det ändras VAD som är allmän bildning. Tillexempel på 1700 taket så var det an tagligen HELT andra saker motför nu och även för exempel 100 år sen så var det nog saker som gamlingar tyckte att unga borde veta och att dom inte var allmän bildade ifall dom inte hade en aning om det. Men nu kanske iprincip INGEN vet dom sakerna som var helt själv klara då.
Jag brukar förövrigt vinna TP fast jag har en dålig hjärna och är så ung och dåligt allmän bildad 👌
Ja och på 1700 -talet kunde de som visste mycket kunna nästan all tillgänglig kunskap, det är ju helt omöjligt nu. Men gissar att även då så gällde det att ha koll på artister och teater och mode som var modernt just då o lite politiker. Men antagligen behövde man bättre koll på hästar och hundar.
 
Åh gud, när du säger det så minns jag att jag under en period helt bestämt skulle flytta till Australien och bli fårfarmare. :bag:
Ja den var jag också inne på ett tag efter att ha sett Lassie som ännu yngre. Ärligt talat verkar det fortfarande lite mysigt men nej den drömmen har också passerat :D
 
Okej nu kommer jag inte kunna förklara dethär på ett bra sätt. Och somsagt jag VET att jag HAR en bra allmän bildning iallafall för att vara i min ålder och så. Så det är inte att jag tycker att det är nåt dåligt.
Men därimot så tycker jag att det är lite som klass förakt eller hur man säger att det är liksom FINT och ÅTRÅ VÄRT att vara allmän bildad och kunna mycket. Det blir lite som att det är BÄTTRE att dom som är i ens upp fattning om allmän bildade är BÄTTRE motför andra människor.
Fast alla kan ju vara allmänbildade? Inom arbetarklassen på 70-talet var det väldigt mycket prat om bildning och folkbildning och man var extremt allmänbildad såvitt jag förstått och läste mycket böcker. Sedan säger ju inte jag att jag är allmänbildad utan att jag tycker det är fint och åtråvärt när andra är det, eller är intresserade av någonting, bilar, meka, historia whatever oavsett klass och jag skulle gärna vara allmänbildad och ha alla politiker rätt på tungan. Jag har suttit och pratat en hel kväll med en outbildad alkis, en släktings granne, som var bland de mest allmänbildade människor jag mött, väldigt trevlig kväll, vi pratade om allt från gamla greker till nutid. Har pratat med killar som läste till civilekonom som inte var intresserade av någonting alls utom vad man kan göra med sina pengar och det är inte lika kul tycker jag, även om det säkert är trist av mig. Finns en orsak till att jag föredrar nördkillar :)

Sedan har jag inte sagt någonting alls om din allmänbildning, det enda jag tror jag sagt om artister från 80-talet är att det är lättare att komma ihåg dem om man levde på 80-talet så att äldre per auto får lite gratis i allmänbildning. Vilket jag snarare tycker tangerar fusk isf ;). Orsaken till att jag reflekterat över det är när det kommer frågor på TP om ngn skidåkare från 70-talet som bara morbror Putte någonsin hört talas om.
 
Senast ändrad:
Dethär är ju ganska så OT nu men ändå inte på ett sätt. För att jag tycker även att det till hör allmän bildning att kunna tänka att alla inte är exakt som mansjälv och att fatta det eller?
Men det som jag sa mot från början var att nån skrev att om 20 år så kommer jag tycka att ideer som jag har nu är be fängda och barnsliga. Och sedan började några prata om att dom var pinsamma som unga eller att dom hinlade med ögonen åt sigsjälva och sånt.
DET sa jag mot!
Sen heltplötsligt så blev det som en tråd sanning att jag inte tror att man ändras nånting alls ihuvud taget och att jag inte tror att man ut vecklas ALLS. Och det är INTE ALLS det som jag har sagt!
Utan själv klart så ändras vissa saker och man ändrar upp fattning om vissa saker. Men det be tyder inte att man måste se ner på den som man var när man var yngre?
Och dom STORA sakerna vet jag att dom INTE kommer ändras förmig och det är inget konstigt meddet? Utan alla är o lika och trivs med o lika saker. Vissa kanske ändras jätte mycket från 17 till 40 tillexempel och vissa kanske redan vet vad dom vill i sitt liv när dom är 17. Visst sen kanske om man tillexempel vill ha en blå bil nu och sen om 20 år så vill man ha en svart sånt händer ju. Eller att man vill ha en hund ras nu och enannan i fram tiden. Men bara för sånt VARFÖR skulle man se ner på sigsjälv som ung?
Jag tycker liksom inte EXAKT lika om allt nu som när jag var mindre heller. Men jag tycker inte att det var helt be fängda och barnsliga å sikter och att jag himlar med ögonen åt migsjälv och skäms. Utan det är bara att Okej när jag var liten så tyckte jag så och nu tycker jag såhär för att jag har lärt mig mera eller jag har andra erfaren heter eller whatever.
Men som endel skriver så låter det som att man ser ner på sigsjälv som yngre när man blir äldre och att man tappar att man inte kan förstå sigsjälv förut. Och det är inget BRA som jag ser det?
 
Okej just detta kommer du kanske himla på ögonen för. Men det är helt i sin ordning. Du har ju inte provat att vara 40. Jag tycker att du ska njuta lite av att världen känns lite svartvit, att du känner dig såhär tvärsäker. Många (inkl jag själv) upplever att man blir rätt grå när man har nått medelåldern. Och man slutar säga "såhär är det", och börjar säga "jo, så kan det nog vara". Det är nästan lite trist.
Det hoppas jag verkligen INTE att jag kommer göra! Utan jag hoppas VERKLIGEN att jag isåfall blir bättre på att tänka snällt om migsjälv och ha med känsla med mitt unga jag liksom inte att jag blir sämre på det desto äldre jag blir.
 
Det hoppas jag verkligen INTE att jag kommer göra! Utan jag hoppas VERKLIGEN att jag isåfall blir bättre på att tänka snällt om migsjälv och ha med känsla med mitt unga jag liksom inte att jag blir sämre på det desto äldre jag blir.
<3
Det tycker jag är en väldigt bra och fin tanke och utgångspunkt!
Jag tycker man ska vara snäll mot alla sina jag. Det unga, det gamla, det mittemellan.

Jag varken himlar med ögonen eller skäms för mina tankar, ideer eller åsikter som jag hade som ung. Jag var kanske lite mindre luttrad än vad jag är nu, men fasen jag känner igen allt och det finns kvar på ett eller annat sätt i mig.
 
Paniken kan försvinna? Men jag menar inte att alla vill bo i stan, vissa vill på på landet hela livet. Jag menar bara att det man tog som ett faktum, det man trodde skulle vara så för all framtid, rann ut i sanden och rätt var det var hade jag en helt annan åsikt.
Fast nej det kan den faktist inte. Min hjärna är på ett sätt och förmycket in tryck kommer alltid över stimu lera mig. Det bara är så det är och kanske blandannat därför så kanske jag vet mera motför många i min ålder vad jag kommer vilja i livet om jag blir XX år gammal.
Sånt som jag är SÄKER på och som vissa menar att man ändras så mycket om det är sånt som jag VET att det inte kommer ändras. Resten har jag liksom inte såmycket å sikter om.
 
Jag är inte allmänbildad enligt akademisk syn på allmänbildning. Har dålig koll på konst, kändisar inom musik och skådespelare, inom historia så noll koll på kungar men mer hur vanligt folk levt.

Mina områden klassas inte som lika "fina" då det mer är kunskap inom att nämna olika växer i naturen och kunna lite om vad växerna har använts till genom tiderna. I stora drag om att odla mat och olika sätt att odla på. Hur våran monokultur påverkar framförallt insekter. Allmänkunskap om djur, vilda som tama men minus exotiska då det där är extremt bristfällig. Tja och i den riktningen så kommer inte in i finrummet med min allmänkunskap direkt.
Jag tycker att sånt är nästan mera allmän bildning egentligen eller iallafall som mera nyttigt eller hur jag ska säga.
Alltså att JAG tycker att det är mera intresant om nån vet lite alltmöjligt om naturen och djur och såna saker motför att nån vet alla som varit med i Mello eller exakt vilket är alla gamla kungar dog. Det är mera som spets kunskap tycker jag men lite basic om djur och natur och såna saker är mera allmän bildning. Alltså som JAG tycker!
 
Ja och på 1700 -talet kunde de som visste mycket kunna nästan all tillgänglig kunskap, det är ju helt omöjligt nu. Men gissar att även då så gällde det att ha koll på artister och teater och mode som var modernt just då o lite politiker. Men antagligen behövde man bättre koll på hästar och hundar.
Ja men precis då var det an tagligen att veta saker om kultur saker som var aktuellt DÅ. Vissa saker kanske fort farande är kvar men mycket är nog inte det för att det heltenkelt inte är rele vant längre.
 
Fast alla kan ju vara allmänbildade? Inom arbetarklassen på 70-talet var det väldigt mycket prat om bildning och folkbildning och man var extremt allmänbildad såvitt jag förstått och läste mycket böcker. Sedan säger ju inte jag att jag är allmänbildad utan att jag tycker det är fint och åtråvärt när andra är det, eller är intresserade av någonting, bilar, meka, historia whatever oavsett klass och jag skulle gärna vara allmänbildad och ha alla politiker rätt på tungan. Jag har suttit och pratat en hel kväll med en outbildad alkis, en släktings granne, som var bland de mest allmänbildade människor jag mött, väldigt trevlig kväll, vi pratade om allt från gamla greker till nutid. Har pratat med killar som läste till civilekonom som inte var intresserade av någonting alls utom vad man kan göra med sina pengar och det är inte lika kul tycker jag, även om det säkert är trist av mig. Finns en orsak till att jag föredrar nördkillar :)

Sedan har jag inte sagt någonting alls om din allmänbildning, det enda jag tror jag sagt om artister från 80-talet är att det är lättare att komma ihåg dem om man levde på 80-talet så att äldre per auto får lite gratis i allmänbildning. Vilket jag snarare tycker tangerar fusk isf ;). Orsaken till att jag reflekterat över det är när det kommer frågor på TP om ngn skidåkare från 70-talet som bara morbror Putte någonsin hört talas om.
Själv klart men man kanske också be höver kunna tänka vad som ses som allmän bildning och vilka som kan mest sånt och varför. För som flera har skrivit att det är ganska så mycket som fin kultur och historia och sånt. Men annan sorts allmän bildning kanske oftast inte räknas lika mycket. Och alla har inte lika lätt att få reda på saker och kanske inte lär sig såmycket allmän bildning hemifrån och så. Och alla har o lika förut sättingar speciellt för det som an ses som rätt allmän bildning nu liksom.
 
Ja men precis då var det an tagligen att veta saker om kultur saker som var aktuellt DÅ. Vissa saker kanske fort farande är kvar men mycket är nog inte det för att det heltenkelt inte är rele vant längre.
Exakt, några kultursaker är ju kvar från tiderna, men väldigt utrensat. Och man verkar aldrig veta riktigt vad som kommer att bli utrensat och inte :) om det är Harry Potter som blir det litterära verket man minns från vår tid eller om det slår till och det visar sig att hm Twilight som visade sig påverka kulturen om 50 år :)
 
Själv klart men man kanske också be höver kunna tänka vad som ses som allmän bildning och vilka som kan mest sånt och varför. För som flera har skrivit att det är ganska så mycket som fin kultur och historia och sånt. Men annan sorts allmän bildning kanske oftast inte räknas lika mycket. Och alla har inte lika lätt att få reda på saker och kanske inte lär sig såmycket allmän bildning hemifrån och så. Och alla har o lika förut sättingar speciellt för det som an ses som rätt allmän bildning nu liksom.
Jag håller med någon ovan om att den allmänna tendensen att se ned på kunskap, information, nyheter och bildning är ganska oroande. Allmänbildning är ju egentligen någonting man typ får per auto om man läser en hel dagstidning varje dag och har gått i skolan och fått godkänt i ganska många ämnen. (Gamla mellotanter dyker upp på kultursidorna.)

Att kunna läsa en hel dagstidning är dock svårt och någonting inte alla kan idag, det krävs att någon har uppmuntrat läsning eller läst högt för en när man var liten sannolikt.

Däremot är det absolut en väldigt sorglig sanning att just gå igenom skolan och få godkänt numera är lite avhängigt av att man har föräldrar som hjälper en med att lära sig läsa och går till biblioteket med en. :( så var det inte "förr". Sverige hade oerhört hög läskunnighet på hela 1900-talet och stora delar av 1800-talet och alla föräldrar läste högt för sina barn på 70-80 talen. Alltså runt 90%

Ja kultur och teater och litteratur och sådant ses ju alltmer ned på iom att det bara är tanter som håller på med det tror jag och tanter smäller inte så högt i vår tid de är inte bara kvinnor utan också gamla och båda räknas inte som så bra. Film verkar hamnat klämd mellan lärare som bara tycker att det är någonting unga håller på med och inte kultur, medan unga inte längre klarar att fokusera genom en hel film utan bara ser tictoc.
Samtidigt verkar kultur som flickor omhuldar ha setts som mindre viktig än pojkars kultur i många tider. Jag tycker dock att det verkar som att tidningar och äldre lägger mycket stor vikt även vid ung kultur numera.

Tänker ändå att historia alltid är viktigt iom att det kan förklara skeenden som händer nu. Även om såklart historia från 1900 -talet som 2:världskriget säkert är viktigare än stormaktstiden, för oss. Men om man är i Prag så är ju stormaktstiden väldigt viktig plötsligt, de har ju skrämt barn med -Svenskarna kommer och tar dig, ända in i nutid och lever med att deras statyer står på Skokloster och deras stadsmur har gropar efter svenskarnas vapen. Man får ju inte glömma att det onekligen var där vi trampade runt och inte här. Så det gjorde nog mer intryck där än här. Tex Estland är kanske ingenting för oss? men för dem som har Svenska Estland känner de tillhörighet med oss såvitt jag förstått.
 
Senast ändrad:
Ja men precis då var det an tagligen att veta saker om kultur saker som var aktuellt DÅ. Vissa saker kanske fort farande är kvar men mycket är nog inte det för att det heltenkelt inte är rele vant längre.
Nja, det är inte så att allmänbildning försvinner bara för att informationen är "gammal" men det går åt båda hållen tycker jag. Om vi tar exemplet Arja Sajonomaa så är det allmänbildning att veta om henne men det betyder inte att man INTE är allmänbildad bara för att man inte känner till henne
 
Tänker ändå att historia alltid är viktigt iom att det kan förklara skeenden som händer nu. Även om såklart historia från 1900 -talet som 2:världskriget säkert är viktigare än stormaktstiden, för oss. Men om man är i Prag så är ju stormaktstiden väldigt viktig plötsligt, de har ju skrämt barn med -Svenskarna kommer och tar dig, ända in i nutid och lever med att deras statyer står på Skokloster och deras stadsmur har gropar efter svenskarnas vapen. Man får ju inte glömma att det onekligen var där vi trampade runt och inte här. Så det gjorde nog mer intryck där än här. Tex Estland är kanske ingenting för oss? men för dem som har Svenska Estland känner de tillhörighet med oss såvitt jag förstått.
Jo vad jag missade att uttala är ju detta i relation till NATO medlemsskapet tex. Estland och Polen känner att de har stakes i Sverige, gamla drottningar, svenskbygder osv och det hjälper oss. Polen bryr sig mer om Katarina Jagellonica än vi gör, så om man åker dit är hon viktig, även om vi struntar i henne o det är pinsamt om man visar det där. Finland är lite surt över att de inte fick vara med mer i historien om Sverige, medan vi kanske glömmer ibland att Finland har varit en del av Sverige. De glömmer det inte i första taget. Att Ukraina haft en svensk drottning är också viktigt, även om det var en evighet sedan. Ungern har vi väl inte haft ngt att göra med (utom att Raoul Wallenberg räddade Judisk befolkning undan Nazisterna) och de verkade strunta fullkomligt i oss också.
 
Senast ändrad:
Jag håller med någon ovan om att den allmänna tendensen att se ned på kunskap, information, nyheter och bildning är ganska oroande. Allmänbildning är ju egentligen någonting man typ får per auto om man läser en hel dagstidning varje dag och har gått i skolan och fått godkänt i ganska många ämnen.

Att kunna läsa en hel dagstidning är dock svårt och någonting inte alla kan idag, det krävs att någon har uppmuntrat läsning eller läst högt för en när man var liten sannolikt.
Däremot är det absolut en väldigt sorglig sanning att just gå igenom skolan och få godkänt numera är lite avhängigt av att man har föräldrar som hjälper en med att lära sig läsa och går till biblioteket med en. :(
Fast det be ror ju ändå på vad man räknar som allmän bildning? Det är iallafall mycket av såna saker som JAG tycker hör till allmän bildning som jag nog inte har läst i nån tidning tillexempel.
Sen så bara vill jag säga att det är INTE bara om nån har läst högt för en när man var liten eller att föräldrarna hjälpte en. Utan vissa har ändå läs svårig heter eller föräldrarna kanske inte kan läsa själva så dom heltenkelt inte har så bra förut sättingar att träna hemma ÄVEN fast föräldrarna kanske får till bibloteket. Eller man kanske har svårt att ha fokus så länge och ta in ALLT i en tidning även fast man är jätte bra på att läsa.
Så det är inte så bara för alla att läsa en tidning heller.
Ja kultur och teater och litteratur och sådant ses ju alltmer ned på iom att det bara är tanter som håller på med det tror jag
Fast så är det väl inte? Kanske mest om man bara menar fin kultur som teater och gå på museum och kolla på tavlor och sånt. Men det finns MYCKET kultur också som verkligen INTE bara är för tanter! Och det är också det jag menar att det oftast är den såkallat fin kulturen som räknas som allmän bildning och inte annat.
 
Allmänbildning är väl lite ytligare kunskap inom många olika områden.
Det tänker nog inte jag. Svaret i övrigt är inte bara till dig utan jag spinner vidare på hur jag tänker om det citerade. För mig är allmänbildning en bred OCH djup kunskap. Att ha kunskaper som tillåter analyser och att se samband. En för mig viktig del i allmänbildningen är att den bidrar till en mental och intellektuell frihet. Jag tänker att allmänbildning ger stringens och om en bara har ytlig kunskap om mycket så kan ändå den tankemässiga friheten saknas. Liksom faktan i sig har inget självändamål, men ger den allmänbildade personen möjlighet att analysera världen och bekräfta eller avfärda information som rimlig och eller relevant. Därmed ingår för mig i begreppet allmänbildning kunskap från fler än en kulturkanon. Att bara besitta västerländsk kunskap kan ge en förvisso imponerande allmänbildning men samtidigt också bli ett kunskapsfängelse format av likriktade sätt att se världen (det är väl en anledning att vi i skolan får lära oss om olika ideologier och religioner - att bli fria att forma en egen uppfattning samt om historiska skeenden - för att förstå vår omvärld och kunna undvika att upprepa destruktiva mönster).

Jag tänker också att allmänbildning för mig är väldigt dynamiskt och något som uppstår av kunskap + samtal eller kunskap + eftertanke/analys (vilket är vad samtalet också kan leda till).

Jag har blivit otroligt mycket mindre allmänbildad med åren av olika skäl. Tex har jag bott nästan ett decennium i Indien och ”tappat” hela den västcentrerade omvärldsoriernteringen. :bag: Däremot har jag förskansat mig ganska mycket icke-intellektuell allmänbildning (och jag får drista mig till att tänja begreppet), kring tex hur människor och jag själv tenderar funka vilket på något sätt fyller liknande syften som den mer klassiska intellektuella allmänbildningen gjorde för mig tidigare.

Ur mitt perspektiv saknas kunskapen om människan som del av naturen i dagens allmänbildning och därför blir den typiska humaniora-orienterade allmänbildningen mindre användbar i en tid av klimatnödläge än när det perspektivet med industrialismens/kapitalismens påverkan på våra livsförutsättningar inte alls eller i mycket lägre grad varit i den allmänna medvetenheten. Det är en väldigt begränsad tidsrymd som det har varit möjligt för oss till mans att inte bygga aktiv relation till jorden som föder oss och jag tror den kunskapsnishen är en stark bubblare i fältet av allmänbildning.

Ps: jag har ingen aning om vem som vann mello och skulle nog inte ens veta att det ägt rum om jag inte läste på buke. Men jag har någon sorts uppfattning om att mello är på vårvintern och har väldigt många deltävlingar och strålkastare.
 
Nja, det är inte så att allmänbildning försvinner bara för att informationen är "gammal" men det går åt båda hållen tycker jag. Om vi tar exemplet Arja Sajonomaa så är det allmänbildning att veta om henne men det betyder inte att man INTE är allmänbildad bara för att man inte känner till henne
Men tillexempel om det på slutet på 1700 talet räknade som allmän bildning att kunna lite franska och att veta vem som gjorde den mesta musiken till kungens teater och att veta hur man gjorde eget bränn vin. Tycker du att det fort farande till hör allmän bildning att veta det NU om det kanske gjorde det DÅ?
Eller även bara kanske 40-50 år sen eller nåt. Då var det nog allmän bildning att veta vilken som var Sovjet unionens huvud stad. Räknas det fort farande som allmän bildning att veta det?
 
Det tänker nog inte jag. Svaret i övrigt är inte bara till dig utan jag spinner vidare på hur jag tänker om det citerade. För mig är allmänbildning en bred OCH djup kunskap. Att ha kunskaper som tillåter analyser och att se samband. En för mig viktig del i allmänbildningen är att den bidrar till en mental och intellektuell frihet. Jag tänker att allmänbildning ger stringens och om en bara har ytlig kunskap om mycket så kan ändå den tankemässiga friheten saknas. Liksom faktan i sig har inget självändamål, men ger den allmänbildade personen möjlighet att analysera världen och bekräfta eller avfärda information som rimlig och eller relevant. Därmed ingår för mig i begreppet allmänbildning kunskap från fler än en kulturkanon. Att bara besitta västerländsk kunskap kan ge en förvisso imponerande allmänbildning men samtidigt också bli ett kunskapsfängelse format av likriktade sätt att se världen (det är väl en anledning att vi i skolan får lära oss om olika ideologier och religioner - att bli fria att forma en egen uppfattning samt om historiska skeenden - för att förstå vår omvärld och kunna undvika att upprepa destruktiva mönster).

Jag tänker också att allmänbildning för mig är väldigt dynamiskt och något som uppstår av kunskap + samtal eller kunskap + eftertanke/analys (vilket är vad samtalet också kan leda till).

Jag har blivit otroligt mycket mindre allmänbildad med åren av olika skäl. Tex har jag bott nästan ett decennium i Indien och ”tappat” hela den västcentrerade omvärldsoriernteringen. :bag: Däremot har jag förskansat mig ganska mycket icke-intellektuell allmänbildning (och jag får drista mig till att tänja begreppet), kring tex hur människor och jag själv tenderar funka vilket på något sätt fyller liknande syften som den mer klassiska intellektuella allmänbildningen gjorde för mig tidigare.

Ur mitt perspektiv saknas kunskapen om människan som del av naturen i dagens allmänbildning och därför blir den typiska humaniora-orienterade allmänbildningen mindre användbar i en tid av klimatnödläge än när det perspektivet med industrialismens/kapitalismens påverkan på våra livsförutsättningar inte alls eller i mycket lägre grad varit i den allmänna medvetenheten. Det är en väldigt begränsad tidsrymd som det har varit möjligt för oss till mans att inte bygga aktiv relation till jorden som föder oss och jag tror den kunskapsnishen är en stark bubblare i fältet av allmänbildning.

Ps: jag har ingen aning om vem som vann mello och skulle nog inte ens veta att det ägt rum om jag inte läste på buke. Men jag har någon sorts uppfattning om att mello är på vårvintern och har väldigt många deltävlingar och strålkastare.
Jo jag håller absolut med om allting du skriver :)
Jag tänker bara att våra tidningar skriver långa artiklar om allt från historia till politik och kultur så det du skriver om här ska nog gå att tillägna sig genom att läsa en vanlig tidning varje dag. Men man måste ju även läsa Idag sidorna och Under streckarna :)

Däremot tänker jag mig att det absolut inte krävs en universitetsutbildning i historia eller liknande. Även om i några fall kanske det hjälper att ha det och ha haft kurskamrater som varit allmänbildade och har smittat en. I andra fall gör det ju ingen som helst skillnad om alla andra bara pratade om vilken sorts rom som gör en bäst packad :) och man i övrigt bara tillägnar sig den där examen i Teologi/medicin eller vad det var utan att läsa om ngt annat. Då är man ju bara en läkare utan allmänbildning eller intresse av ngt annat än jobbet.
 
Fast det be ror ju ändå på vad man räknar som allmän bildning? Det är iallafall mycket av såna saker som JAG tycker hör till allmän bildning som jag nog inte har läst i nån tidning tillexempel.
Sen så bara vill jag säga att det är INTE bara om nån har läst högt för en när man var liten eller att föräldrarna hjälpte en. Utan vissa har ändå läs svårig heter eller föräldrarna kanske inte kan läsa själva så dom heltenkelt inte har så bra förut sättingar att träna hemma ÄVEN fast föräldrarna kanske får till bibloteket. Eller man kanske har svårt att ha fokus så länge och ta in ALLT i en tidning även fast man är jätte bra på att läsa.
Så det är inte så bara för alla att läsa en tidning heller.

Fast så är det väl inte? Kanske mest om man bara menar fin kultur som teater och gå på museum och kolla på tavlor och sånt. Men det finns MYCKET kultur också som verkligen INTE bara är för tanter! Och det är också det jag menar att det oftast är den såkallat fin kulturen som räknas som allmän bildning och inte annat.

Men alltså, självfallet finns det personer med läs- och skrivsvårigheter, men jag tror nog att många haft bättre förutsättningar om deras föräldrar faktiskt läste för dem. Framförallt tror jag inte att det är någon majoritet av föräldrarna som inte kan läsa och skriva, att det skulle påverka i någon större utsträckning där vi är idag där PISA-resultat faller och barn inte kan läsa en bok för att det är för jobbigt. Jag förstår att det kan låta hårt, men jag tror faktiskt att den absoluta majoriteten av barn idag kan läsa en bok, kolla på en film etc. om de faktiskt hade fått förutsättningarna för det när de var yngre. Det finns personer med koncentrationssvårigheter, dyslexi osv., men inte på den nivån att det borde vara ett samhällsproblem att dagens unga inte kan läsa ordentligt. "Så det är inte så bara för alla att läsa en tidning heller", kanske inte för alla. Men jag tror faktiskt inte att det gäller en majoritet.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 508
Senast: Badger
·
L
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 561
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
9 526
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 378
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp