Det tänker nog inte jag. Svaret i övrigt är inte bara till dig utan jag spinner vidare på hur jag tänker om det citerade. För mig är allmänbildning en bred OCH djup kunskap. Att ha kunskaper som tillåter analyser och att se samband. En för mig viktig del i allmänbildningen är att den bidrar till en mental och intellektuell frihet. Jag tänker att allmänbildning ger stringens och om en bara har ytlig kunskap om mycket så kan ändå den tankemässiga friheten saknas. Liksom faktan i sig har inget självändamål, men ger den allmänbildade personen möjlighet att analysera världen och bekräfta eller avfärda information som rimlig och eller relevant. Därmed ingår för mig i begreppet allmänbildning kunskap från fler än en kulturkanon. Att bara besitta västerländsk kunskap kan ge en förvisso imponerande allmänbildning men samtidigt också bli ett kunskapsfängelse format av likriktade sätt att se världen (det är väl en anledning att vi i skolan får lära oss om olika ideologier och religioner - att bli fria att forma en egen uppfattning samt om historiska skeenden - för att förstå vår omvärld och kunna undvika att upprepa destruktiva mönster).
Jag tänker också att allmänbildning för mig är väldigt dynamiskt och något som uppstår av kunskap + samtal eller kunskap + eftertanke/analys (vilket är vad samtalet också kan leda till).
Jag har blivit otroligt mycket mindre allmänbildad med åren av olika skäl. Tex har jag bott nästan ett decennium i Indien och ”tappat” hela den västcentrerade omvärldsoriernteringen.
Däremot har jag förskansat mig ganska mycket icke-intellektuell allmänbildning (och jag får drista mig till att tänja begreppet), kring tex hur människor och jag själv tenderar funka vilket på något sätt fyller liknande syften som den mer klassiska intellektuella allmänbildningen gjorde för mig tidigare.
Ur mitt perspektiv saknas kunskapen om människan som del av naturen i dagens allmänbildning och därför blir den typiska humaniora-orienterade allmänbildningen mindre användbar i en tid av klimatnödläge än när det perspektivet med industrialismens/kapitalismens påverkan på våra livsförutsättningar inte alls eller i mycket lägre grad varit i den allmänna medvetenheten. Det är en väldigt begränsad tidsrymd som det har varit möjligt för oss till mans att inte bygga aktiv relation till jorden som föder oss och jag tror den kunskapsnishen är en stark bubblare i fältet av allmänbildning.
Ps: jag har ingen aning om vem som vann mello och skulle nog inte ens veta att det ägt rum om jag inte läste på buke. Men jag har någon sorts uppfattning om att mello är på vårvintern och har väldigt många deltävlingar och strålkastare.