Alligator Fontaine & Jaguar Mail

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare roslagen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 76
  • Visningar Visningar 6 035
R

roslagen

Vad tycker ni om dem? Hur många tänker använda dem? Hur resonerar ni?

Sv: Alligator Fontaine & Jaguar Mail

Jag erkänner att jag inte har tittat så noga på dem, eftersom jag inte har något sto som känns lämpligt. Eller det kanske jag har egentligen, men jag har förmodligen bara råd att betäcka halvblodsstoet i år och till henne är de alldeles för stoooora...
Jag måste dock säja att stammen på Jaguar Mail känns VÄLDIGT lockande. Det är ju f*n också att plånboken ska behöva styra. För tyvärr ska de ju födas upp också, inte bara tillverkas... :smirk:

Läs på bruksprovstråden eller på jaguar Mail tråden så får du iaf mina intyck :D

Stammen är mycket lockande och så även prestationerna. Det som jag främst undrar är om han när han nu äntligen kommit så nära de svenska uppfödare kommer att användas eller om han precis som övriga franskättade hingstar kommer att behandlas som en paria och ställas i skamvrån.

Bruksprovstråden är alltför lång att läsa igenom:p men den andra ska jag kolla!

De var inte speciellt mkt dyrare än Flyinges övriga ;)
Jag skrev:
Det är ju f*n också att plånboken ska behöva styra. För tyvärr ska de ju födas upp också, inte bara tillverkas...
Dvs, tillverka dem överlever man, men jag har inte ekonomi att hålla två halvblodsföl samtidigt medan de växer upp. Jag är nämligen realist och räknar alltså inte iskallt med att få dem sålda...

De här gossarna har fått så mycket reklam, om man bortser från deras egna prestationer, + att de står på Flyinge, så jag är ganska säker på att de kommer att få många ston. Jag skulle gärna kunna tänka mig JM. :d

Det är precis det jag undrar. Att jag är förtjust i franska hästar och xx-blod kommer ju inte direkt som någon nyhet för de som känner mig men franska hingstar har överlag visats väldigt lite intresse i Sverige när vi haft dem tillgängliga både IRL och via TAI/FAI. Varför skulle det vara annorlunda med dessa två? För mig känns det lite godtycklig om dessa två helt plötsligt skulle bli en braksuccé bland de svenska stoägarna när de inte lyckats slå sig in förut.

Jag hade båda två som kandidater till mitt sto e. Maraton-Lansiär redan innan bruksprovet. Hade gärna velat se dem ridna där på bruks, men jag förstår ju samtidigt att de var lite tagna efter resan till Sverige. Hoppas få se Jaguaren riden (och helst hoppad) på Flyinges hingstvisning.

Jaguaren är nog den som tilltalar mig mest av de två när jag sett dem live. Nu är ju Alligatorn visserligen mycket äldre, men jag tror att Jaguaren passar mitt lite lågställda sto bättre. Däremot är jag lite fundersam på kritiken "rak hals". Hur pass negativt är det? Traven var ju heller inte så mycket att skryta med, men hopphästens viktigaste gångart är ju trots allt galoppen och mitt sto har en mycket bra trav.

Annars har jag mina funderingar på Roven xx också. Lite underligt dock att han marknadsförs som dressyrförärvare :crazy:
Visserligen rörde han sig ju mycket bra på ridprovet, men ändå.

Senast ändrad av en moderator:

Orsaken till att JM inte är så mkt använd är att det är ju betydligt dyrare att ta importsemin.

Nu ligger han i väldigt bra pris i Sverige och då tror jag att det kommer bli annorlunda.

jag vet redan 10st som kommer att använda honom och då är det bara i min bekantskapskrets :D

Jag tror att hans trav är betydligt bättre under ryttare, på Flyinge släpade han sig fram :D

På videon så ser man honom trava en lite bit och där ser det helt ok ut. De säger ju även att han har bra rörelser.

Men å andra sidan så är han ju faktiskt en utpräglad hopphäst ;)

AF tror jag inte hade varit några problem på ett lågställt sto faktiskt, de avkommer han lämnat är ju i väldigt bra typ. Personligen så tycker inte jag att han själv är lågställd och han har en fin hals.

Tillsammans med Maraton- Lansiär hade jag nog tagit AF :d

Jag erkänner att jag inte har tittat så noga på dem, eftersom jag inte har något sto som känns lämpligt. Eller det kanske jag har egentligen, men jag har förmodligen bara råd att betäcka halvblodsstoet i år och till henne är de alldeles för stoooora...
Jag måste dock säja att stammen på Jaguar Mail känns VÄLDIGT lockande. Det är ju f*n också att plånboken ska behöva styra. För tyvärr ska de ju födas upp också, inte bara tillverkas... :smirk:

Tänk på att AF "bara" är 171cm och inte de 176cm som de sas från början

Jag skrev:

Dvs, tillverka dem överlever man, men jag har inte ekonomi att hålla två halvblodsföl samtidigt medan de växer upp. Jag är nämligen realist och räknar alltså inte iskallt med att få dem sålda...

Du har så rätt i det :bow:

Man blir klokare med åren? ;) Nu propageras det ju mer och mer för fullblod i aveln, men ändå är det många som inte vill ha en häst efter fullblodssto dito hingst. Samma köpare skulle gladeligen köpa en häst med betydligt högre fullblodsinslag än 50% så länge föräldrarna är reggade som halvblod. :confused: Det är väl lite samma sak med SF, de har rykte om sig att ha dåliga munnar men samtidigt går det inte att komma ifrån att ligger högt i topp internationellt sett och man har dem gärna i stammen, bara det inte är för nära.

Utveckligen går långsamt frammåt, gränserna mellan avelsförbunden suddas ut iom godkännande av varandras hingstar och semin gör att man inte är lika bundna av var hästarna står. Det gnölas ju en hel del om trakhenern med, samtidigt som allt fler får upp ögonen för dem. :idea:

Där tar du ju upp en del av problematiken vad gäller de svenska stoägarna. För som du säger drar sig många för att betäcka med riktigt bra hingstar på grund av betäckningskostnaderna.

Som jag ser det gräver man ju en grop åt sig själv om man baxnar för betäckningskostnaderna på de avelsmässiga guldklimpar som funnits tillgängliga i Sverige via TAI/FAI under många år som knappt fått några ston till förmån för nykläckta bruksprovshingstar som istället tagit hela marknaden och sedan i vissa fall visat sig inte hålla måttet.

Här på buke brukar folk skrika i högan sky om att det kostar lika mycket att föda upp en dålig häst som en bra (vad gäller de rena driftskostnaderna) då någon frågar råd vad gäller att betäcka sin fd travarmärr med en halvblodshingst.

Samma människor som skriker högst i de trådarna tar sedan själv en halvblodshingst i mellanprisläge för betäckning med sin i många fall relativt mediokra halvblodsmärr, istället för att satsa på något vedertaget och verifierat så kallat säkert kort.

Jag tycker iallafall att det ska bli väldigt intressant att se hur många ston dessa två hingstar får i slutändan. För jag är tveksam till om detta franska blod med bekräftad arvbarhet har en chans i Sverige mot tyska oprövade hingstar och de svenska stoägarnas i många fall godtyckliga hingstval. Själv skulle jag inte tvekat en sekund att använda dessa två hingstar som jag spanat på i flera år om jag fortfarande haft en märr att betäcka.

Vi ska inte den vägen vandra i denna tråden men jag kan förstå en hel del av skepsisen mot fullblodsinslag i den svenska avelsverksamheten och som försäljningsargument på marknaden;)

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 167
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
538
Senast: Nikan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 751
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 576
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka