Alligator Fontaine & Jaguar Mail

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare roslagen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 76
  • Visningar Visningar 6 035
Sv: Alligator Fontaine & Jaguar Mail

Hur jag klarat mig = helt enkelt sluta föda upp hästar;)

Allvarligt talat så är det som sagt var inte lätt att kränga iväg unga lovande hästar och jag tror att dessa "modeavlare" eller vad vi nu ska kalla dem som ser till att en eller två hingstar får majoriteten av alla ston varje år hjälper till med detta.

Många av dessa stoägarna har säkert valt rätt hingst till sitt sto men övervägande många har säkerligen inte gjort det utan gått på vad "alla andra" gjort och tänkt det året och eller kanske fallit för någon hingst som blivit upphausad i samband med bruksproven.

Summa sumarum så finns det tex 200 treåringar med Pelleplutt som pappa och 3 med Karl Bertil. De som säljer sina Pelleplutt avkommor kommer att finna en något enklare marknad än de som äger Karl Bertil avkommorna som verkligen måste vänta på rätt köpare, dvs en köpare som tänkt lite längre och verkligen vet vad den är ute efter.

En fd landslagsryttare i hoppning sa en gång till mig "jag skiter väl i om det är ett fullblod eller ardenner så länge den går att reglera och kan hoppa" då vi diskuterade hästar och uppfödning. Den inställningen tror jag bra många fler proffsryttare går efter än hobbyryttaren som vill ha en häst som kanske hoppar Msv.

Ett oberoende och väldigt neutralt avelsråd tror jag måste till och sedan måste folk nog börja läsa på mer, tänka mer själva och våga lita på sina instinkter.
Läser man rekommendationerna för de hingstar som blev godkända förra året så står det överlag på dem att "bör passa de flesta typer av ston" där skillnaden mer verkar ligga i om det är hopp eller dressyr man är ute efter.
Jag kan nästan sätta pengar på att en orutinerad uppfödare/stoägare tar man just den hingst som namnmässigt är mest känd och som lämpar sig för de flesta ston utan någon större eftertanke och så har man skapat sig en massproduktion/överproduktion av avkommor till en viss hingst.

Det är väl självklart att hästarna är vetrinärbesiktade. Men vad jag har hört av avelsfolk i Europa Så går det till på det här viset, unghästarna där nere tas rätt hårt som unga håller kanske 120-130 hoppning får någon hälta dyl. behandlas skickas till Sverige och säljs här.Då kan dom säga att dom har tex. gått 130 hoppn. Sen när dom börja tränas och tävlas här så håller dom inte, så så ser det ut. Ska man vara säker då ska man köpa kanske en oiriden häst där, fast det man ser där nere när det gäller föl unghästar så är det ju skrämmande hur en del håller sina hästar Det vet ju vi som håller på med avel att djuren ska leka och gå på bete så dom stärker sina skelett, Men i Tyskland o Holland så står ju ettåringar på djuten platta och äter sitt hö. Och har ibland inget grönt att gå på, Vi i Sverige ger i alla fall djuren ett värdigt liv.Mina hästar får gå på stora beten, jag har också öga för när dom växer så man vilar dom. Så får hästar bra hållbarhet.

Tack! :) Ja, hon är fin (men som sagt var den gammla typen) och med helt underbart temperament. Detta kort togs -02 på sommarpremiering då hon vid 15 år sålder fick 42 poäng! Nu är hon 20 år och ännu mer fölmage, men still going strong!

Kul med en häst med liknande stam! Är din valack också den gamla typen? Mitt sto måste man vara noga med hingstvalet annars blir det för grovt. Hittills har alla hennes avkommor blivit mer högställda än hennes själv, men endel lite åt det grova hållet.

Han ser ut som en lite mer maskulin modell av ditt sto, hade Royal funnits tillgänglig fortfarande hade jag ju inte lagt honom på ditt sto. ;)
Vi brukar skämtsamt kalla honom för pansartaxen men hans hoppförmåga uppväger med råge hans omoderna typ och han är ju valack ändå så. :)

Hur jag klarat mig = helt enkelt sluta föda upp hästar;)

Allvarligt talat så är det som sagt var inte lätt att kränga iväg unga lovande hästar och jag tror att dessa "modeavlare" eller vad vi nu ska kalla dem som ser till att en eller två hingstar får majoriteten av alla ston varje år hjälper till med detta.

Många av dessa stoägarna har säkert valt rätt hingst till sitt sto men övervägande många har säkerligen inte gjort det utan gått på vad "alla andra" gjort och tänkt det året och eller kanske fallit för någon hingst som blivit upphausad i samband med bruksproven.

Summa sumarum så finns det tex 200 treåringar med Pelleplutt som pappa och 3 med Karl Bertil. De som säljer sina Pelleplutt avkommor kommer att finna en något enklare marknad än de som äger Karl Bertil avkommorna som verkligen måste vänta på rätt köpare, dvs en köpare som tänkt lite längre och verkligen vet vad den är ute efter.

En fd landslagsryttare i hoppning sa en gång till mig "jag skiter väl i om det är ett fullblod eller ardenner så länge den går att reglera och kan hoppa" då vi diskuterade hästar och uppfödning. Den inställningen tror jag bra många fler proffsryttare går efter än hobbyryttaren som vill ha en häst som kanske hoppar Msv.

Ett oberoende och väldigt neutralt avelsråd tror jag måste till och sedan måste folk nog börja läsa på mer, tänka mer själva och våga lita på sina instinkter.
Läser man rekommendationerna för de hingstar som blev godkända förra året så står det överlag på dem att "bör passa de flesta typer av ston" där skillnaden mer verkar ligga i om det är hopp eller dressyr man är ute efter.
Jag kan nästan sätta pengar på att en orutinerad uppfödare/stoägare tar man just den hingst som namnmässigt är mest känd och som lämpar sig för de flesta ston utan någon större eftertanke och så har man skapat sig en massproduktion/överproduktion av avkommor till en viss hingst.

Jag är givitvis en seriös uppfödare som har hållt på med hästar sedan 6års åldern alltså i 42år tävla både dressyr och hoppning men på grund av sjukdom så fick jag sluta rida. Jag fick ofta förfrågan att hjälpa folk att hitta hästar åt dem, vilket gick jätte bra. Då för 15 år seda tänkte jag att det är säkert avel som är min bit. Och började avla. Under många år har jag sålt hästar till riktigt duktiga ryttare jag tom. världsryttare. Jag har lagt ner hela min tid på att hitta rätt hingst till rätt sto, Tex. det första jag tittar på är hur dom är i huvudet sen förstärker jag gärna det bästa stoet har med det bästa hingsten har plus att den helst ska vara helt korekt i sin benställning. Jag försöker nästa alltid att träffa hingsten så man kan se hur den funkar i stallet och när den rids. Jag måste säga att jag nästa alltid har fått hästar med ridbarhet och det är det viktigaste för kan man inte rida dem som man vill vad ska man ha dom till då.

Det är väl självklart att hästarna är vetrinärbesiktade. Men vad jag har hört av avelsfolk i Europa Så går det till på det här viset, unghästarna där nere tas rätt hårt som unga håller kanske 120-130 hoppning får någon hälta dyl. behandlas skickas till Sverige och säljs här.Då kan dom säga att dom har tex. gått 130 hoppn. Sen när dom börja tränas och tävlas här så håller dom inte, så så ser det ut. Ska man vara säker då ska man köpa kanske en oiriden häst där, fast det man ser där nere när det gäller föl unghästar så är det ju skrämmande hur en del håller sina hästar Det vet ju vi som håller på med avel att djuren ska leka och gå på bete så dom stärker sina skelett, Men i Tyskland o Holland så står ju ettåringar på djuten platta och äter sitt hö. Och har ibland inget grönt att gå på, Vi i Sverige ger i alla fall djuren ett värdigt liv.Mina hästar får gå på stora beten, jag har också öga för när dom växer så man vilar dom. Så får hästar bra hållbarhet.

Underligt att det är så mkt importer som tävlas på så hög nivå och aldrig är skadade :angel:

Visst det kanske stämmer om man letar hästar runt 25'kr, men i ärlighetens namn så är ju faktiskt en kotledsinflammtion inte något återkommande om man sköter det rätt och rider sin häst på rätt sätt.

Det jag fetmarkerat vet jag inte var du fått ifrån. De flesta uppfödare i tyskalnd har ju betydligt mer lösdrift på sina unghästar än vad vi i sverige någonsin kommer att ha . Det tycker jag bara är rent förtal som kommer från svenska uppfödare som vill slippa konkurrensen

Jag vet ett flertal svenskuppfödda hästar som växt upp under trevliga förhållanden men sedan slaktats mellan 4-6 års ålder för att de haft både kroniska kotledsinflammationer och förslitningsskador på grund av dålig grundträning och ridning!!!

Sedan finns det exempel på ett flertal tyska och holländska elithästar i både hoppning och dressyr som tävlat internationellt upp till 18års ålder utan problem.
Dvs man kan inte säga bu eller bä i denna frågan, taskig hästhållning finns överallt.
Eftersom jag även bott i både Holland och Belgien och vart runt en hel del så kan jag svara för att överallt där jag vart på besök gick hästarna i hage, små likväl som stora hagar beroende på geografiskt placering men iallafall ute ett antal timmar per dag på gräs och lera och inga betongplattor.

Men det var inte hästhållning denna tråden skulle handla om så jag föreslår att vi nu går tillbaka till ursprungsämnet eller att någon startar en tråd under hästhållning i det ämnet för vidare diskussion.

KL

Om man diskuterar priser så kostar Aligator Fontaine 2000 + 8000 + moms, Jaguar Mail 3000 + 6000 + moms.

Jämför med Briar och Feliciano som förra året kostade 12 500 + moms respektive 2 500 + 9 500 + moms!

Ja just det billigt tycker jag med tanke på vad de kostar i övriga Europa :bump:

denna sida kostar ju JM €2200,- och AF €1450,-

Senast ändrad:

Som det verkar nu så ser intresset för dem inte så stort ut. Det är ju inte så många som nappat på tråden och intressenter på dessa hingstar borde ju kunna svara på mina enkla frågor. Håller fortfarande på Alligatorn för din märr :p

Någon som vet om JM kommer att finnas i svensk avel nästa år?

Via semin kan man säkert tänka sig att han kommer att finnas. I övrigt vet inte jag hur långt kontrakt det är på honom. Tyvärr tror jag att varken han eller Alligatorn kommer att få speciellt många ston i kära gamla Svedala.

Fast när man läste en intervju med Peter Eriksson angående detta tävlingsår, så lät det som om han nu skulle ha ett "mellanår" för att komma igång med de yngre hingstarna och lära känna Jaguaren i lugn och ro. Och då lät det ju som om han skulle fortsätta att tävla jaguaren åtminstone nåt år till. Och så länge han tävlar honom lär han väl finnas tillgänglig i svensk avel, eller...?

Det är ju lite intressant, för när det uppdagades att dessa två herrar skulle finnas på svensk mark i år så hade vi en lååång tråd här, där de rosades och höjdes till skyarna. Och många var det som suckade längtansfullt och gärna ville använda dem.
VAR är Ni nu? Var det inte lika spännande med dem när de väl kom hit, som när det avslöjades? ;)

Själv hoppas jag innerligt att det blir tvärtom, att någon av dessa beprövade herrar blir årets modehingst istället för en oprövad treåring.

Fast deras mankhöjd talar väl kanske emot just det...

Jag kommer att använda JM till ett av mina ston i år. Han har legat på min "hingstlista" sedan tidigare år och när han nu väl står här i landet så passar jag så klart på.
Han är mkt välstammad, har ett väl meriterat fäderne/möderne och är en fin individ själv. Han bör passa bra till mitt sto och avkomman ska förhoppningvis bli en fin fälttävlanshäst.
JMs far Hand in Glove behöver väl ingen närmre presentation själv och med avkomma som tex vunnit Unghäst-VM, samt andra framstående tävlingshästar även i Sverige som Rabarber, Handsken mfl.

Fast mankhöjderna är det väl inget större fel på tycker jag: AF: 171 cm och JM 175 cm.

Min uppfattning är att många är fixerade vid mankhöjd och vill ha så höga hästar som möjligt. Själv betäckte jag med Artist härom året vilka många tycke var idiotiskt då han är så liten, hans övriga egenskaper spelade ingen roll.

Jag håller med dig, några cm hit eller dit är inte det som avgör hur bra hästen är.

Det är ju lite intressant, för när det uppdagades att dessa två herrar skulle finnas på svensk mark i år så hade vi en lååång tråd här, där de rosades och höjdes till skyarna. Och många var det som suckade längtansfullt och gärna ville använda dem.
VAR är Ni nu? Var det inte lika spännande med dem när de väl kom hit, som när det avslöjades? ;)

jag puffade jättemkt för Aligatorn när det uppdagades att han skulle komma hit.. jag tyckte att han verkade vara en mkt trevlig hingst o dessutom franskblodad vilket jag tyckte var hemskt roligt :) (har förkärlek till fransk blod :d ) sedan när han kom hit o visades på bruksprovet så granskade jag honom mer noggrant o började fundera på om han verkligen skulle passa mitt sto. det är tveksamt.. jag tycker egentligen inte att det är så skumt att folk "faller bort" eftersom det är lite så urvalsprocessen är.. man ser en fin individ, börjar luska o sen granskar i sömmarna. sen avgör man om hingsten passar ens sto. eller så fungerar jag iaf ;) så jag tror mer att det handlar om att folk har fått en riktig chans att granska dem på mer nära håll nu. o visst - allt är inte guld som glimmar ;) :D

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 167
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
538
Senast: Nikan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 751
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 575
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka