Alligator Fontaine & Jaguar Mail

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare roslagen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 76
  • Visningar Visningar 6 035
Sv: Alligator Fontaine & Jaguar Mail

Jag tror att hans trav är betydligt bättre under ryttare, på Flyinge släpade han sig fram :D

På videon så ser man honom trava en lite bit och där ser det helt ok ut. De säger ju även att han har bra rörelser.

Men å andra sidan så är han ju faktiskt en utpräglad hopphäst ;)

AF tror jag inte hade varit några problem på ett lågställt sto faktiskt, de avkommer han lämnat är ju i väldigt bra typ. Personligen så tycker inte jag att han själv är lågställd och han har en fin hals.

Tillsammans med Maraton- Lansiär hade jag nog tagit AF :d

Nej, lågställd är han väl inte direkt, men jag tyckte att han ändå inte var så långbent när jag såg honom live som jag hade föreställt mig och lång rygg har han. Tänk om man får den långa ryggen och lite mer korta ben, då blir det ju en tax :crazy: Men han hade snyggare hals än Jaguaren.

Varför tror du att ett sto med Maraton - Lansiär passar bätre till AF än JM?
Lägger in en bild på stoet i fråga här

Minneavisning.jpg

Vad tror du?

Vi ska inte den vägen vandra i denna tråden men jag kan förstå en hel del av skepsisen mot fullblodsinslag i den svenska avelsverksamheten och som försäljningsargument på marknaden;)

Jag är skit trött på avel just nu, Det spelar ingen roll om man har fullblod eller halvblod, man får ändå inte sina fina indervider sålda ändå. I så fall ska man ge bort dom, helst köra hem dom till köparna så dom får provrida. Dom tror att det inte kostar något att föda upp. Det finns inget som skrämmer mig längre, jag tror jag har hört och sett det mesta när det gäller avel och försäljning på våra svenska halvblodshästar. Men det är ju inte undra på som det är just nu. En del försäljningsstall köper in hästar från Holland o Tyskland och säljer dom här för en mindre summa.Jag hördes talas om en person som köpte in tre hästar på ett år alla hade hälltor eller ryggfel den personen köper alldrig en häst från utlandet mer.

Jag erkänner att jag inte har tittat så noga på dem, eftersom jag inte har något sto som känns lämpligt. Eller det kanske jag har egentligen, men jag har förmodligen bara råd att betäcka halvblodsstoet i år och till henne är de alldeles för stoooora...
Jag måste dock säja att stammen på Jaguar Mail känns VÄLDIGT lockande. Det är ju f*n också att plånboken ska behöva styra. För tyvärr ska de ju födas upp också, inte bara tillverkas... :smirk:
Jag undrar varför man igentligen håller på med avel, det skäns som man sponsrar folk med hästar. Även om man har jättebra indervider så vill dom inte ens betala det dom har kostat att göra rida in, utbildat. Innan man betäcker måste man tänka till ordenligt. Det skulle va kul att ha en diskution här om hur ni som avlar säljer era hästar. Tala gärna om hur många år ni har avlat för min del 15år.

Jag skrev:

Dvs, tillverka dem överlever man, men jag har inte ekonomi att hålla två halvblodsföl samtidigt medan de växer upp. Jag är nämligen realist och räknar alltså inte iskallt med att få dem sålda...

Jag tycker att det är bra att du är realist. För som det är nu så är det inte helt klart att man får något sålt. Jag har haft ett fullblodssto och fått måmg fina avkommor med stor kap. och ridbarhet men dom kan man inte ens sälja idag. Sätter man ett pris så ringer köparen tillbaka och säger att dom tyckte jätte mycket om hästen men vill att man ska återkomma med ett lägre bud. Och då har man bara satt priset vad det har kostat att betäcka ,foder,hovslagare,vetrinär,inridning och utbildning. Så va försiktiga där ute. Jag tänker i alla fall inte ge bort mina hästar!!!!!!

Hade det varit någon annan än Flyinge som tagit in dessa tre prestations hingstar, AF, JM o Roven xx hade det högst troligen inte fått ett enda sto. Mitt förtroende för Flyinges hingstar har ju klart sviktat de senaste åren. De har alla fördelar och förmåner en privat hingsthållare någonsin skulle kunna drömma. Vad har hänt egentligen ? Jag kan räkna upp X antal hingstar de har i sitt program som över huvud taget inte skulle vara intressanta för svensk avel. Är det deras betalnings system som gör att de kan få fortsatta ston till sina hingstar ? Bara undrar ..:angel:

Där tar du ju upp en del av problematiken vad gäller de svenska stoägarna. För som du säger drar sig många för att betäcka med riktigt bra hingstar på grund av betäckningskostnaderna.

Som jag ser det gräver man ju en grop åt sig själv om man baxnar för betäckningskostnaderna på de avelsmässiga guldklimpar som funnits tillgängliga i Sverige via TAI/FAI under många år som knappt fått några ston till förmån för nykläckta bruksprovshingstar som istället tagit hela marknaden och sedan i vissa fall visat sig inte hålla måttet.

Här på buke brukar folk skrika i högan sky om att det kostar lika mycket att föda upp en dålig häst som en bra (vad gäller de rena driftskostnaderna) då någon frågar råd vad gäller att betäcka sin fd travarmärr med en halvblodshingst.

Samma människor som skriker högst i de trådarna tar sedan själv en halvblodshingst i mellanprisläge för betäckning med sin i många fall relativt mediokra halvblodsmärr, istället för att satsa på något vedertaget och verifierat så kallat säkert kort.

Jag tycker iallafall att det ska bli väldigt intressant att se hur många ston dessa två hingstar får i slutändan. För jag är tveksam till om detta franska blod med bekräftad arvbarhet har en chans i Sverige mot tyska oprövade hingstar och de svenska stoägarnas i många fall godtyckliga hingstval. Själv skulle jag inte tvekat en sekund att använda dessa två hingstar som jag spanat på i flera år om jag fortfarande haft en märr att betäcka.
Jag Tycker att du pratar klokt i att betäcka med bra prestations hingstar. Det har jag alltid gjort, allså dom som är i sporten.MEN hur ska man sälja dom för att kunna gå vidare i sitt avelsarbete. Man får inte betalt för det man har lagt ut ens. Jag har alltid använt dom fina prestationshingstarna och fått kanonavkommor. Men jag får inget betalt för dem, Skulle vara intressant hur gör du?

Va fräcka folk e egentligen. Fattar inte att de ska hålla på o inte vilja betala när de ska köpa hästar. Hade en c- ponny till salu i somras. De som titta på henne tyckte ju att hon va super o att hon hoppa som en kanonkula o ändå skulle de pruta en massa. *suck*

Över till vad tråden egentligen handlar om. Jag tyckte att både JM o AF såg super ut (va nere i flyinge) Hade nästan helt bestämt mig för JM men ville ändå se honom live. O tur va väl de för han har lite för lång rygg för mitt sto tyvärr. Annars hade jag inte tvekat en sekund med att betäcka med honom. Det blir Roven xx istället.

Sen förstår jag inte detta med att en del inte vill ha så mkt fullblod i halvblodsaveln. Det e ju skitbra. Mitt sto e av den lite äldre halvblodstypen o där e d ju super att man kan lägga på ett fullblod o få en mkt mera ädel häst. Håller ni inte me? Samtidigt så blir d ju en smidigare sporthäst med förhoppningsvis längre ben osv...

Där tar du ju upp en del av problematiken vad gäller de svenska stoägarna. För som du säger drar sig många för att betäcka med riktigt bra hingstar på grund av betäckningskostnaderna.

Som jag ser det gräver man ju en grop åt sig själv om man baxnar för betäckningskostnaderna på de avelsmässiga guldklimpar som funnits tillgängliga i Sverige via TAI/FAI under många år som knappt fått några ston till förmån för nykläckta bruksprovshingstar som istället tagit hela marknaden och sedan i vissa fall visat sig inte hålla måttet.

Här på buke brukar folk skrika i högan sky om att det kostar lika mycket att föda upp en dålig häst som en bra (vad gäller de rena driftskostnaderna) då någon frågar råd vad gäller att betäcka sin fd travarmärr med en halvblodshingst.

Samma människor som skriker högst i de trådarna tar sedan själv en halvblodshingst i mellanprisläge för betäckning med sin i många fall relativt mediokra halvblodsmärr, istället för att satsa på något vedertaget och verifierat så kallat säkert kort.

Jag tycker iallafall att det ska bli väldigt intressant att se hur många ston dessa två hingstar får i slutändan. För jag är tveksam till om detta franska blod med bekräftad arvbarhet har en chans i Sverige mot tyska oprövade hingstar och de svenska stoägarnas i många fall godtyckliga hingstval. Själv skulle jag inte tvekat en sekund att använda dessa två hingstar som jag spanat på i flera år om jag fortfarande haft en märr att betäcka.

Det är just det som är så otroligt tråkigt.

Jag håller med dig fullt ut i allt.

Jag själv var faktiskt för två år sedan på väg ner till en Tysk hingst med gedigen bra stam (Landgraf I - Cor dela Bryére) men tyvärr så missade vi ägget pga klantiga svenska veterinärer :crazy: och sedan blev det för sent.

Jag hade inte tvekat ett dugg, betänk att Alligatorn är 19år och de sjunker ju faktiskt ihop en del på äldre dagar.

Mig är inte det rätta personen att fråga om ryggar för jag gillar att de är lite längre i ryggen ;)

Maraton-Lansiär tycker jag personligen är en :d kombination. Och Alligatorn hoppar ju väldigt bra och har ju visat att han själv både är väldigt kapabel, han har ju faortfarande rekordet med 16st internationella segrar i GP på ett år :bow:

sedan så vad man sett av hans avkommor så ser de väldigt trevliga ut i typ.

Tja jag hade iaf gillat den kombinationen, AF-Maraton-Lansiär

Fint sto tycker jag :)

Helt OT, men jag tycker det var en trevlig märr du har, hon ser ut att kunna vara mor till min valack e Royal - Maraton - Lansiär. :)

Jag är skit trött på avel just nu, Det spelar ingen roll om man har fullblod eller halvblod, man får ändå inte sina fina indervider sålda ändå. I så fall ska man ge bort dom, helst köra hem dom till köparna så dom får provrida. Dom tror att det inte kostar något att föda upp. Det finns inget som skrämmer mig längre, jag tror jag har hört och sett det mesta när det gäller avel och försäljning på våra svenska halvblodshästar. Men det är ju inte undra på som det är just nu. En del försäljningsstall köper in hästar från Holland o Tyskland och säljer dom här för en mindre summa.Jag hördes talas om en person som köpte in tre hästar på ett år alla hade hälltor eller ryggfel den personen köper alldrig en häst från utlandet mer.

:smirk:

Visst det är ju självklart så med alla hästar :angel:

Jag har två st Tyskar och har inga som helst problem med dem. Och ja de var billigare att köpa, men det finns det många orsaker till.

* Jag köpte direkt från uppfödare
* Sonen rider och tävlar hästarna, dvs inga utbildningskostnader
* Att betäcka i tyskland går på €250-700 beroende på hingst

Dessutom så finns det något som heter veterinärbesiktning!! Och det kan man göra i Tyskland mer. Men i mina öron låter det som om samma person köpt så många hästar och alla gått sönder så är det nog hanteringen det är fel på :smirk:

Jag tycker att det är bra att du är realist. För som det är nu så är det inte helt klart att man får något sålt. Jag har haft ett fullblodssto och fått måmg fina avkommor med stor kap. och ridbarhet men dom kan man inte ens sälja idag. Sätter man ett pris så ringer köparen tillbaka och säger att dom tyckte jätte mycket om hästen men vill att man ska återkomma med ett lägre bud. Och då har man bara satt priset vad det har kostat att betäcka ,foder,hovslagare,vetrinär,inridning och utbildning. Så va försiktiga där ute. Jag tänker i alla fall inte ge bort mina hästar!!!!!!

Det beror ju på vad det är för möderne och sedan så räcker det ju inte idag med att de har stor kapacitet om de inte tävlat och visat det.

Om det är bra hästar så går de att sälja

Hade det varit någon annan än Flyinge som tagit in dessa tre prestations hingstar, AF, JM o Roven xx hade det högst troligen inte fått ett enda sto. Mitt förtroende för Flyinges hingstar har ju klart sviktat de senaste åren. De har alla fördelar och förmåner en privat hingsthållare någonsin skulle kunna drömma. Vad har hänt egentligen ? Jag kan räkna upp X antal hingstar de har i sitt program som över huvud taget inte skulle vara intressanta för svensk avel. Är det deras betalnings system som gör att de kan få fortsatta ston till sina hingstar ? Bara undrar ..:angel:

Så du menar att de nämnda hingstarna inte skulle vara bra??

Bra? Kan dom tillföra något i vår avel?
Kan du inte nämna några avkommor som har presterat nått.
Det hade även varit kul att se hur dom ser ut, det är lite svårt att
föreställa sig en AF avkomma med det lilla man såg på provet.
Kan ärligt säga att jag inte vet så mycket om dessa tre.

Jalisca Solier kan väl knappast gått någon förbi :smirk:

Underligt att uttala sig om hingstar som man inte vet det minsta om, speciellt om att de skulle vara sämre än andra.

Rätt så otroligt att man inte vet vem tex Alligator Fontaine är eller tex Jaguar Mails fäder är för några.

Då kan man knappast vara så insatt i avel att man vågar på sig ett sådant uttalande.

Citerat från annat inlägg om dessa två så kanske du vet lite mer:

AF pappa Noren internationella framgångar i hoppning med Kathy Monahan mamman syster med I Love You :bow: Och har även hon tävlat på hög nivå i hoppning och har även lämnat ytterliggare en hingst, Frascator Mail. Den hingst i välden som har flest internationella GP segrar i hoppning genom tiderna. Dottern Jalisca Solier är ju en av de som vinner mest just nu i WC cirkusen. Kan man begära mer?

JM både pappa och morfar är några av de mest framstående fäderna någonsin till framgångsrika hopphästar internationellt som dessutom tävlat internationell hoppning. Hand in Glove har själv tävlat både slätlöp, St George dressyr och internationell hoppning och lämnat en uppsjö med både godkända hingstar och varit ledande fadershingst under flera år. Laudanum behöver knappast någon presentation :bow:

Det beror ju på vad det är för möderne och sedan så räcker det ju inte idag med att de har stor kapacitet om de inte tävlat och visat det.

Om det är bra hästar så går de att sälja

Mödenet är fullblod och det är inget fel på det, Falsterbo är rätt stora tävlingar, där de har gjort bra ifrån sig. Syskon svår hoppning . Det är väl självklart att hästarna som är i ålder för det, tävlar. En klar för 130 hoppning,

Helt OT, men jag tycker det var en trevlig märr du har, hon ser ut att kunna vara mor till min valack e Royal - Maraton - Lansiär. :)

Tack! :) Ja, hon är fin (men som sagt var den gammla typen) och med helt underbart temperament. Detta kort togs -02 på sommarpremiering då hon vid 15 år sålder fick 42 poäng! Nu är hon 20 år och ännu mer fölmage, men still going strong!

Kul med en häst med liknande stam! Är din valack också den gamla typen? Mitt sto måste man vara noga med hingstvalet annars blir det för grovt. Hittills har alla hennes avkommor blivit mer högställda än hennes själv, men endel lite åt det grova hållet.

Mödenet är fullblod och det är inget fel på det, Falsterbo är rätt stora tävlingar, där de har gjort bra ifrån sig. Syskon svår hoppning . Det är väl självklart att hästarna som är i ålder för det, tävlar. En klar för 130 hoppning,

Javisst men vad är det för fullblod, det kan ju vara rätt så avgörande.

Men är de tävlade så borde det ju inte vara några problem :confused: Om priset inte är för högt dvs

Det bästa är nog att då vända sig till någon som har kontakter.

Eller omvänd dem till fälttävlanshästar ;) och ut på några internationella * så är det lättare att sälja dem

Tack! :) Ja, hon är fin (fast då är jag ju partisk så klart :angel: ).
Mitt sto är ju inte så lång i ryggen, så det borde kunna fungera. Och visst hoppar han bra, det man ser på videon. Fast jag hade väntat mig mer wow-känsla än vad jag fick när jag såg honom på bruks. Men han hade ju rest långt innan, så det är kanske inte så konstigt at han såg lite avslagen ut. Hade väl en annan gjort också efter en lång resa :smirk:
En annan sak jag funderar på är hans fertilitet nu när han börjar bli till åren. Mitt sto blir ju 20 i år och har vissa år haft lite svårt att ta sig.
Men det är ett svårt val :smirk:

Jag hade inte tvekat ett dugg, betänk att Alligatorn är 19år och de sjunker ju faktiskt ihop en del på äldre dagar.

Mig är inte det rätta personen att fråga om ryggar för jag gillar att de är lite längre i ryggen ;)

Maraton-Lansiär tycker jag personligen är en :d kombination. Och Alligatorn hoppar ju väldigt bra och har ju visat att han själv både är väldigt kapabel, han har ju faortfarande rekordet med 16st internationella segrar i GP på ett år :bow:

sedan så vad man sett av hans avkommor så ser de väldigt trevliga ut i typ.

Tja jag hade iaf gillat den kombinationen, AF-Maraton-Lansiär

Fint sto tycker jag :)

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 167
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
538
Senast: Nikan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 751
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 575
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka