Alligator Fontaine & Jaguar Mail

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare roslagen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 76
  • Visningar Visningar 6 035
Sv: Alligator Fontaine & Jaguar Mail

Min uppfattning är att många är fixerade vid mankhöjd och vill ha så höga hästar som möjligt. Själv betäckte jag med Artist härom året vilka många tycke var idiotiskt då han är så liten, hans övriga egenskaper spelade ingen roll.

:bow: :bow:

det är lite av höjdhysteri ibland.. jag rider själv ett litet (160 o nätt) sto som är betydligt mer kapabel o rör sig bättre än många andra stoooora hästar jag suttit på. hon är liten, men har hjärta som en jätte :D sen kan jag ha viss förståelse om folk vill ha större hästar för att hindren ska se lägre ut.. ;)

Klart det inte är skumt att det faller bort en del i urvalsprocessen. Vad som borde vara skumt är att så många ansåg att Corlensky G passade just deras sto förra året....;)

Jag tror faktiskt du överskattar de svenska kunskaperna när du skriver som du gör om Hand-In-Glove.
För år ut och år in bevisas motsatsen när man läser marknadsföring och eller argument för vissa hingstar med xx-blod där man i Sverige fortfarande inriktar sig framförallt på släktskap med tre stycken, Ladykiller, Sacramento Song och Cottage Son:crazy:

Kanske har du rätt om svenskarnas kunskaper, men det spelar mig ingen större roll då jag gärna behåller mina avkommor tills de är vuxna och har tävlat en del. Så jag kör på min magkänsla över vad jag tror passar till mina ston! :)

Jag är lite inne på JM till mitt sto, storleken och fullblodsinslaget kan passa henne utmärkt. Hon är själv inte så stor (160 cm) och lite lågställd, lång rygg så hon behöver en större hingst som förädlar. I år väntar hon föl med Corlensky G - den kombinationen tror jag mkt på. Ska bli kul att se vad det är som kommer ut.. 7 veckor kvar nu! :love:

JM är fortfarande intressant i mina ögon, men jag tror inte att det blir ngn betäckning i år för min del. :angel:

jag puffade jättemkt för Aligatorn när det uppdagades att han skulle komma hit.. jag tyckte att han verkade vara en mkt trevlig hingst o dessutom franskblodad vilket jag tyckte var hemskt roligt :) (har förkärlek till fransk blod :d ) sedan när han kom hit o visades på bruksprovet så granskade jag honom mer noggrant o började fundera på om han verkligen skulle passa mitt sto. det är tveksamt.. jag tycker egentligen inte att det är så skumt att folk "faller bort" eftersom det är lite så urvalsprocessen är.. man ser en fin individ, börjar luska o sen granskar i sömmarna. sen avgör man om hingsten passar ens sto. eller så fungerar jag iaf ;) så jag tror mer att det handlar om att folk har fått en riktig chans att granska dem på mer nära håll nu. o visst - allt är inte guld som glimmar ;) :D

nu svarar jag till mig själv :D

jag har tittat igen o igen på filmerna av AF på hemsidan som olgaklara (:bow: ) tipsat om. han ääär så fin. det kanske får bli en fransk bäbis ändå.. :love: jag funderar nog egentligen mest på munnen.. mitt sto är känslig o lite ostadig i munnen (om det beror på utbildning eller är genetiskt vet jag ej). vad tror ni? han ser ju själv stadig ut..

nu svarar jag till mig själv :D

jag har tittat igen o igen på filmerna av AF på hemsidan som olgaklara (:bow: ) tipsat om. han ääär så fin. det kanske får bli en fransk bäbis ändå.. :love: jag funderar nog egentligen mest på munnen.. mitt sto är känslig o lite ostadig i munnen (om det beror på utbildning eller är genetiskt vet jag ej). vad tror ni? han ser ju själv stadig ut..

Ja det var ju tur :D

Tänkte svara på ditt inlägg som du skrev men gjorde inte det. Han är ju hopphäst och hade kommit till Sverige på natten innan exteriörbed så han var ju säkert väldigt matt.

Jag tycker helt klart att han är precis lika fin som guld :love: i mina ögon

;)

hahha det kanske var tur att jag hann före ;)

vad tror du om den "franska munnen"?

Jag skall på visningan i Flyinge och efter det så skall vi bestämma, men det är svårt

psst...la in bilder i din egna tråd....så du inte missar det.;)

Den "franska munnen" är kanske inte så mycket en mun utan en fransk ryttartradition.
Kollar man på amerikanarna som tränat med George Morris så rider de oftast så naket som möjligt medan man i Frankrike gärna betslar upp hästarna.

Fast tjä jag håller inte riktigt med om det. Många av de "gamla" sortens franska hästar med mkt travarblod i sig har ju i princip samma bygnad dvs lite låga i fram och höga bak. Dessa blir ju onekligen lite mer svårridna

Det är iaf två jättejättefina hingstar...Glöm inte att kika på den som i mina ögon ännu vassare Diamant De semilly (den enormt häftiga Le Tot De Semilly) http://www.frenchstallions.org/french_stallion_detail.php?stallion=2007010
De bakbenen går inte av för hackor. Synd på den "franska munnen"

Betäcker vi i år är Jaguar Mail eller Alligator Fontaine högst på listan
eftersom Diamant endast finns på fryst.

Diamant är jättefin! :d men fryst o till det priset gör att han inte är aktuell för mig.. :smirk: vore jag rik dock.. :angel:

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 167
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
538
Senast: Nikan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 751
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 575
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka