Alla hundars rätt

peace

Trådstartare
ja är det alla hundars rätt att ha en el. flera hundkompisar?? Och då menar jag att man inte bara ska ha en hund!! Var nämligen på en kurs för ett tag sen och instruktören där tyckte att man inte skulle ha bara en hund utan då att det var alla hundars rättighet att vara minst 2. Vilken åsikt har ni?

Sv: Alla hundars rätt

Det är indiviuellt och man kan inte kalla det en rättighet. Vissa hundar trivs bäst som ensamhundar och få all uppmärksamhet och andra finner trygghet i att ha en hund eller flera i familjen.

Personligen upplever jag det som optimalt att ha två hundar, då får de utbyte av varandra.

Hundar som trivs ihop har det nog väldigt skoj och bra sällskap av varandra. Hade jag haft råd, tid och intresse nu för en hund till så hade jag haft två men vet inte nu när tiken är 9 om hon skulle gilla att dela uppmärksamheten med en hund till?
Sen bor jag i en etta så två hundar och en katt + jag låter som trångt:).

Ja, jag tycker nästan det. Man kanske inte måste äga två själv men jag tycker det är viktigt att de har minst en rejäl kompis som de kan leka med och bara umgås med "på hundars vis".
Jag hade ett par år med enbart en hund som dessutom inte hade något väldigt regelbunden kontakt med hundkompisar (dvs ettt par gånger i veckan minst) och det var riktigt trist.

Sen så kan det ju givetvis finnas hundar som verkligen trivs bäst helt utan andra, men min erfarenhet är att många såkallat "hundagressiva" hundar faktiskt kan ha en kompis de med om de bara vant sig vid varandra.

Själv bor jag på 25kvm och det är inte trångt med två hundar - även om de leker mer med varandra inne än ute.
(Häromveckan så LEKTE de rejält ute för första gången, annars så har de ju så olika uteintressen att de sällan just leker med varandra där)

Generellt tycker jag alla djur ska vara i par;) Men jag tror inte hunden lider något större av att vara ensamhund med sin familj. Men när man har dem två ser man vilket utbyte dem har av varandra! (men visst sen finns det hundar som kanske inte uppskattar andra hundar)

Min lever nu heltid med en annan jycke och dem sover, äter, leker ihop. Dygnet runt. Och han vill inte sova med mig längre, nej han trivs med sova tillsammans med lillskiten. Så visst trivs dem ihop.

Men sen tycker jag svenskar är väldigt bra på det här med skuld;) Mår ens hund bra så mår den nog bra;) det vet man bäst själv (förhoppningsvis)

Och man kan kompensera mycket i form av lekkompisar!

Vi har bara en hund, men han träffar hundar i stallet om inte varje dag så iaf flera gånger i veckan. Han fullkomligen älskar att leka, men det är inte alltid de andra vill leka. Har funderat mycket på att ha en till hund, en liten, men undrar också om han skulle acceptera det? Han är så fruktansvärt svartsjuk av sig...

Jag tycker absolut inte att man behöver köpa en till hund om man köper en, alltså tycker jag inte att man "måste" äga två. (Även om jag själv aldrig kan tänka mig att ha bara en igen)

Däremot tycker jag att alla hundar ska få leka med hundkompis i alla fall någon gång i veckan. Jag har aldrig sett en hund som inte uppskattat det rejält och att hålla en hund borta från sådant tycker jag verkar otroligt tråkigt. Visst kan man leka och busa med hunden själv (det hoppas jag att alla gör) men nej, det blir inte riktigt samma sak.

För mej personligen är det viktigare att varje hund får den stimulans - fysisk och mentalt - som den behöver av oss människor!
Att varje hund får utmaningar, problemlösningar, fysiska "upplevelser" osv. som ger den utlopp för den enskilda individens behov.

Visst är det kul med flera hundar, men om man skaffar flera hundar för den första hundens skull så skapar man nog fler problem än man vinner fördelar.

Jag som har ett litet stim här hemma ser både för- och nackdelar med "gruppliv"!

/Swat

Gud va jag är kluven:crazy: Då vi bor ute på landet ganska ensamt,så får han(min hund) ju inte träffa så många hundar!! Vi tränar mkt hemma och är på klubben 1-2 dgr i veckan, men då är det ju inte så mkt lek och bara vara hund. Har funderat ett tag på att skaffa en hund till, har tiden och ekonomi till det. Men i nästa sekund tänker jag: tänk om nuvarande hund inte blir glad för en kompis och känner sig åtsidosatt (vi är väldigt tajta, då han är med mig jämnt).Kom med för/emot en hund till!!!

Hur gammal är din hund? Jag kan säga att jag först hade min dobbisomplacering. När jag skaffade valp så tyckte hon valpen var pest och pina. Speciellt inne. Ute var den rätt skoj att leka med. Och när valpen var några månader så blev den roligare, och tillslut blev hon riktigt pigg av att ha en kompis. Hon är nu snart elva år och leker och gör mer inviter till lek än vad den andra gör, som nu är två år. :p Nu bor hon dock mer hos sin husse.

För bara ett litet tag sedan köpte jag en till valp. Min 2-åring och jag var extremt tajta. Vi gjorde allting tillsammans han och jag, och han är verkligen min ögonsten. När jag köpte valpen funderade jag på dels hur han skulle ta det, och dels hur jag skulle hantera det eftersom ingen kan mäta sig med mitt Cerberus i mitt hjärta så att säga. :love: Men han älskar att ha fått en lillasyster. Även om hon är jobbig och biter honom i öron och svans ibland, och väcker honom när han sover.. Dom leker massor, busar som tokar ute och sover bredvid varandra på golvet. Nu har det till och med blivit så att han "hämtar" henne när det är dags för promenad så att man inte missar att ta med sig henne ut också. :love:

Jag tror dom flesta hundar gillar att vara flera. Sedan finns det ju vissa individer som verkligen mår bäst av att vara ensamhundar. Vi hade en sådan för länge sedan.

Och för att svara på tråden så tycker jag som de flesta andra här; det är väl inget tvång att själv ha två hundar men att få träffa en kompis med jämna mellanrum tycker jag att dom ska få. Sedan är det klart att det är viktigast att den får den mentala och fysiska aktivitet den behöver, men det ena utesluter ju inte det andra och jag själv skulle aldrig välja bort hundkompis/ar för det. :)

ja är det alla hundars rätt att ha en el. flera hundkompisar?? Och då menar jag att man inte bara ska ha en hund!! Var nämligen på en kurs för ett tag sen och instruktören där tyckte att man inte skulle ha bara en hund utan då att det var alla hundars rättighet att vara minst 2. Vilken åsikt har ni?

Generellt skulle jag säga att eftersom hundar är flockdjur så bör man ha 2 men så finns det faktiskt ensam vargar bokstavligen. Min tik har jag haft i 7 år och skaffade medans jag fortfarande bodde hos mamma där det alltid funits minst 2 hundar till men hon tycker att de är urjobbiga och hon har aldrig mått så bra som när jag började fytta hemifrån. Än idag måste man nästan gräla på henne för att hon ska kliva ur bilen hos min mamma och det är inte för att de andra är speciellt dum mot henne hon är juh numera äldst i flocken och det är ingen som överhuvudtaget skulle utmana hennes ställning som ledare medans de andra ryker ihop någongång om sänder. Men hon vill inte leka med dem de fjäskar för henne hela tiden men hon tycker nog att de är för hårdhänta (det går ganska tufft till i leken hemma och det låter betydligt mer än vad det är medan min tik inte gärna gör väsen av sig) . Annars älskar hon att leka och leker gärna med oss människor eller mindre försiktigare hundar som föredrar "jaga leken" men får hon bestämma så trivs hon nog ändå bäst hemma i soffan hos matte.

Däremot är jag väldigt emot att hundar mer eller minde aldrig träffat andra hundar speciellt under uppväxten. De lär sig inte hur man "talar" med andra hundar och när de väl träffar andra hundar blir det väldigt lätt mycket bråk för att det helt änkelt inte vet hur man ska betersig. Väldigt onödigt anser jag tror också att det även blir lättare att uppfostra hundar som vet och kan leva i flock.

Jag tror det är väldigt individuellt. Min hund har många hundkompisar, och för tillfället bor det en till hund här och det fungerar bra. De har roligt ihop på promenaderna och kramas och myser här hemma. Dock tycker jag han verkar lika glad när det bara är vi två. Dock träffar han ofta sina goda vänner.

Jag tror hundar ser ganska lika på människor och hundar som flockmedlemmar. Individuellt där också, och man själv känner sin hund bäst. Men jag tror de flesta hundar behöver träffa andra hundar emllanåt.

Såg en intressant dokumentär om just detta idag faktiskt. De hade uppfostrat hundar och vargar exakt likadant. Utsatt dem för samma saker och för mänsklig kontakt dygnet runt. De kom fram till att vi har (från början) avlat på de hundar som förstår oss och som vi förstår och därför har vi i princip "vuxit ihop". Det är ju ganska logiskt, eftersom vi har levt ihop så ölänge och måste förstå varann. Hunden vänder sig till människan om den inte förstår och instinktivt följer den våra rörelser. Vargen och vi förstår inte varandra naturligt och han frågar inte oss vad han ska göra, även om han vuxit upp med oss på samma sätt som en sällskapshund.

Tror inte de flesta hundar "behöver" andra hundar i flocken.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 747
Senast: Nota
·
Övr. Hund Som rubriken lyder antyder vill jag prata bäddar. Senast jag hade hund (10 år sen drygt) hade jag ingen bädd till honom, förmodligen för... 2 3
Svar
53
· Visningar
2 043
Senast: bollen__
·
Övr. Hund Det känns som.om det dags för en ny presentations tråd av våra bukehundar då det känns som om det var ett tag sen sist! Bild... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 219
Senast: fryckan
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 371
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka