Alla hästägare = foderföretagare ??

Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

Att hålla reda på vart en häst har bott är väl inte alltid det lättaste med tanke på att hästar flyttar väldigt offta som sagt.
Och ärligt talat så tänkte jag inte så långt att man kunde ta kopior.

Men, om man nu som stallägare för dessa foderdagböcker för säg 20 inakorderingar. Hur länge skall man då spara dessa handligar för var häst efter att den flyttat?

För mig är det inget problem - däremot skulle det vara 100 gånger enklare om var och en som är hästägare bokför sin egen häst.

Jag ställer frågor för att jag inte förstår, bättre det än att tiga och fortsätta vara dum.

Inte_Ung skrev:
Jag är övertygad om att det är ganska så enkelt att ta reda på namn och telefonnummer till dig och din stallägare.
Så det där löser jag nog om det skulle behövas.
Men jag vill hellre att du förstår vad det hela handlar om faktiskt.

Det handlar om tjänster och gentjänster...

Kan du tala om för mig hur man kommer att gå till väga när man upptäcker att en häst är smittat (ex vid slakt) och fodret och tillskotten och godiset kommer från kanske 5 olika ställen.
Hur kommer man att gå till väga? Hur ska man veta var det smittade fodret kommer ifrån?

Det är ju en helt annan sak med nöt eller svin. Dom får inte 10 olika fodersorter och tillskott och de flesta bönder köper fodret från ett enda ställe. Där finns det nån vits med foderspårning.

Skulle det komma in en stackars häst till slakteriet som visar sig vara smittad så lär man knappast dra igång en stor process för att få reda på om det var fodret från dodson o Horrel, eller pelletsen från Krafft, eller mineralerna från si, eller vitlöken från så, som är orsaken. Om en gris är smittad från en uppfödare är det troligt att det är fler som är det. Men om en häst i ett stall, där nästa slakt kommer att äga rum om kanske 5 eller 10 år, är smittad så kommer det inte att leda till någonting. Ingen kommer att ens försöka.

Och hur är det med syrran som har äpplen i trädgården? Ska hon registrera sig som foderproducent?

Och jag tycker att det är märkligt att du tycker att såna här meningslösa regler är helt ok men helt lugnt accepterar att foder inte kontrolleras INNAN det säljs.

HannaZ skrev:
Kan du tala om för mig hur man kommer att gå till väga när man upptäcker att en häst är smittat (ex vid slakt) och fodret och tillskotten och godiset kommer från kanske 5 olika ställen.
Hur kommer man att gå till väga? Hur ska man veta var det smittade fodret kommer ifrån?
Just det! Då slänger man fram boken där man skrivit upp de fem ställena:idea:

Det är ju en helt annan sak med nöt eller svin. Dom får inte 10 olika fodersorter och tillskott och de flesta bönder köper fodret från ett enda ställe. Där finns det nån vits med foderspårning.

Mina hästar får havrekross, krafft och betfor.
Kalvarna får havrekross kraftfoder och betfor.
Getterna får havrekross och betfor
Som du märker så får kalvarna och hästarna lika många olika sorter. Och har du tio olika tillskott så tycker jag att du ska se över det lite för så mycket behöver inte en häst.

Mina hästar får hö, lucern och morötter så tack för lektionen....

Jag kan inte se poängen med det. En häst blir sjuk. EN häst, som EVENTUELLT kan bli människomat om x antal år. Har man svinuppfödning så lär det inte bara vara en gris som blivit smittad, och de flesta grisar går till slakt.

Och jag skulle vilja säga att det inte handlar om att vi ska få friskare hästar och djur utan om att de inte ska vara sjuka när de hamnar på våra mackor...

Hur många här har hästar som blivit sjuka av fodret?
Hur många här har slaktat en häst som sen visat sig ha nån sjukdom som skulle kunna spåras till fodret?

Hur vanligt är det att man upptäcker vid slakt att en häst inte duger som människoföda pga att den har någon sjukdom?
Finns det nån statistik på det här?

lindaplutt skrev:
Jag fattar noll !! Jag trodde min häst var ett sällskapsdjur , en kompis.. Inte är jag nån jordbrukare som föder upp hästkött:confused:

Precis - från hobbyryttare till köttproducent på ett ögonblink :p

*rätar på ryggen och lägger till köttproducent på visitkortet*

Inte_Ung skrev:
Nej, du får ta och ladda ner en Acrobat reader på din dator i stället.

Problemet var ju inte att jag inte hade Acrobat reader, utan att texten inte går att läsa i dokumentet.

Tuva-Li skrev:
*rätar på ryggen och lägger till köttproducent på visitkortet*

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Det ska jag också göra!
Kommer inte bli någon storproducent men ändå...

Jag kan inte låta bli att vara med o tycka jag också.
Okej, jag tycker att det är fånigt och överdrivet att varenda liten häst och vad den äter ska hållas reda på. Men samtidigt är det ju bra att man vill försöka göra något åt ev. smittokällor och så vidare.
Det jag verkligen oroas över när jag ser sådant här och hur det överlag verkar blir mer och mer krångligt och dyrt att ha häst, är att det kommer att bli en riktig "rikemanssport" endast förunnad vissa i vårt avlånga land. Det vore mycket beklagligt om det blir så.

// M "Inte rik"

*spekulerar vidare

Men som i det stall hästen stod i innan han for och antagligen dit vi ska när han ska hem sen, där äter alla hästar olika foder. Ja, alltså havren och hösilaget är detsamma, men all annan mat står vi för själva. Alltså måste var och en stå för införandet i boken, vilket jag tycker är smidigare så får man med sig all fakta om man skulle flytta. Sen vill jag inte släppa det ansvaret på ngn annan om det i slutändan i alla fall blir jag som får betala vite om något inte är rätt ifyllt.

Frågan är ju också om det tidigare har varit ett problem med smittat hästkött, eller om det är en gardering i samband med galna-kosjukan och fågelviruset mm som har fått Jordbruksverket att ta till dessa åtgärder.

Mja, många frågor blir det i morrn, listan är redan lång...

Och vill man inte att veterinären ska ljuga, då är det ju bara att säga att hästen fått i sig tex butta av misstag.
För då slipper "staten" ju ifrån kostnaden att kolla mig, och kan använda de pengarna till ngt vettigare.

Herregud, man undrar ju hur slut i huvudet beslutsfattare kan bli! :eek:
Snacka om totalt oviktigt arbete att både uträtta och hantera det här! Vad kommer härnäst?
Av vilken anledning är dessa uppgifter över huvud taget intressanta för myndigheterna?
Kanske ska man börja vakta hästen med bössa och skjuta efter de som ger honom ngt utan lov? För att duktigt upprätthålla lagen menar jag. :smirk:

Senast ändrad:

scarlettlady skrev:
Det är upp till var och en som driver en verksamhet, eller som har djur att ta reda på vad som händer med regler o.dyl. Man kan inte kräva att staten ska leka mamma åt en alltid, då får man räkna med obehagliga överraskningar. Detta har stått i lantbruks tidningar, och har varit hyfsat svårt att missa.
Eftersom jag inte prenumererar på lant. tidningar men har däremot haft häst i ett stort stall där det delvis bedrivs stuteri, fram till sep. och ändå har informationen inte kommit fram, så har det alltså blivit dåligt informerat. Passet visste man ju om att det skulle finnas ett, bra länge innan själva lagen trädde i kraft. Mamma har jag en egen och har inte krävt att staten skall leka åt mig, så den kommentaren har du kunnat låtit vara.

scarlettlady skrev:
Och vi driver ett lantbruk, och min man jobbar heltid och jag pluggar heltid på universitetet upptill. Hur kommer det sig då att vi inte tycker att detta varken är konstigt eller outhärdligt?
Ok, tävling i vem som är mest upptagen?? Iså fall, heltidsstudent inom matematik och nationalekonomi (jobbar fn med en kandidat i tillämpad matematik), startat ett managementbolag med mamma min och har redan 3 anställda, jobbar extra på helger för att få allt att gå runt innan vi kan plocka ut adminsitrativa löner. Jag tycker inte att det är outhärdligt, men konstigt.

scarlettlady skrev:
Gnälla är helt OK, men att säga att det inte har funnits någon info om det är inte rätt. Man får söka sig info, om allting. Ingenting i livet serveras på silverfat.
Prova inte en gång till att förklara för mig att man inte får saker serverade på silverfat igen! Du säger det till väldigt fel person nämligen!

Reebok skrev:
Eftersom jag inte prenumererar på lant. tidningar men har däremot haft häst i ett stort stall där det delvis bedrivs stuteri, fram till sep. och ändå har informationen inte kommit fram, så har det alltså blivit dåligt informerat. Passet visste man ju om att det skulle finnas ett, bra länge innan själva lagen trädde i kraft. Mamma har jag en egen och har inte krävt att staten skall leka åt mig, så den kommentaren har du kunnat låtit vara.
Börja prenumerera.

Ok, tävling i vem som är mest upptagen?? Iså fall, heltidsstudent inom matematik och nationalekonomi (jobbar fn med en kandidat i tillämpad matematik), startat ett managementbolag med mamma min och har redan 3 anställda, jobbar extra på helger för att få allt att gå runt innan vi kan plocka ut adminsitrativa löner. Jag tycker inte att det är outhärdligt, men konstigt.
Jag tävlar inte.
Men om du har startat bolag så borde du veta hur viktigt det är att spara kvitton och skriva upp var och när du köper dina varor om du skulle behöva reklamera dem, eller?

Prova inte en gång till att förklara för mig att man inte får saker serverade på silverfat igen! Du säger det till väldigt fel person nämligen!
Jo, jag vet. Jag känner ju dig jätteväl, visst känner du mig med?:) Och för övrigt så vände jag mig till den som kände sig träffad. Jag skrev aldrig att DU hade fått det serverat.
Men jag lovar att aldrig mer prova det...

Det enda jag klurar på i journalväg för tillfället är om hästen ska ha en egen journal när hon står på gården och äter av det egenproducerande fodret. Ska man ha en journal/djurslag (vilket vore det mest logiska) eller är det en journal/gård?

Var på kurs för länsstyrelsen gällande tvärvillkoren och där stod en donna med glasögonen långt nere på näsan och sa "förresten så är ni inte lantbrukare - ni är primärproducenter med primärprodukter".
(bra att veta menar jag ;))

Reebok skrev:
Ok, tävling i vem som är mest upptagen?? Iså fall, heltidsstudent inom matematik och nationalekonomi (jobbar fn med en kandidat i tillämpad matematik), startat ett managementbolag med mamma min och har redan 3 anställda, jobbar extra på helger
Du, om man inte har tid att ha häst, så har man inte.
Med det schemat så kan jag faktiskt inte ens förstå att du försöker.

Vi kan ju inte ha jordbruksregler baserade på att folk med 3 jobb också skall hinna ha häst som hobby.

Visst är det ett lagbrott att gå över en gata där det inte är övergångsställe.
Du kan få upp till 300 spänn i böter..Kolla upp lagboken:smirk:

Jag kan erkänna att jag är"kriminell" jag kommer inte att redovisa mitt foder... ooo känner mig såå kriminell:angel:

Jag har laddat ner en å annan film/låt

Jag har åkt utan bilbälte några gånger,

Jag har köpt hö svart, korn svar och havre och halm svart och skulle jag bli tvungen att köpa foder själv igen skulle jag inte tveka att köpa det igen..

Jag har gått mot röd gubbe över en övergångsställe
Och jag har köpt HB.. gott var det med...:d :D

Och vet du va?? jag sover sååå gott om natten såå:p har inte dåligt samvete

Ja ha så du menar att om jag har mina kaniner ute och på¨sommaren får de vara i en bur och käka gräs är det inte en sällskapsdjur??

Hmmmmm:smirk:

Katter är heller inga sällskapsdjur(utekatter)

Jaha men då skall man asså börja redovisa vilket foder amn köper till utekatter och utekaniner åsså??

SessCa skrev:
Att hålla reda på vart en häst har bott är väl inte alltid det lättaste med tanke på att hästar flyttar väldigt offta som sagt.
Då så är det nog dags att börja hålla reda på det.
Bara att få kontroll på hur hästar flytter runt kan göra mycket för smittskyddet.

HannaZ skrev:
Och jag tycker att det är märkligt att du tycker att såna här meningslösa regler är helt ok men helt lugnt accepterar att foder inte kontrolleras INNAN det säljs.
Jag tycker inte att det är meningslöst.
Och hästar behöver inte foder och tillsatser från 20 ställen, det går att hålla sig till 2 eller 3 ställen.

Dessa regler gör att hästägarna får göra jobbet så att smitta kan spåras om hästar blir sjuka av foder.
Hästen behöver ju inte vara död och på macka för det.
Den kan ju vara levande och man gan rädda andra hästar från att bli sjuka på detta sätt.
En kontroll av foder innan det säljs, skulle öka på priset på foder så mycket att det vore orimligt.
Så detta är den billigaste och enklaste vägen att gå.
Och jag tror att de flesta hästägare hellre för foderjournal än betalar massor mera för fodret.

Vi som redan har bokföring har det dessutom ganska så enkelt här och vill då rakt inte ha högre foderpriser.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har prisökningarna påverkat ert hästägande? Slutat köpa något, köper något annat, köper begagnat, bytt stall, sålt häst, jobbat mer...
2
Svar
34
· Visningar
3 814
Senast: villhöver
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 507
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan En sak som slagit mig är att hästägare både offentliga och icke offentliga nästan alltid, när deras häst gått bort skriver att man inte...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 978
Senast: __sofia__
·
Relationer Är medryttare och vill gärna ge julklapp till ägare och häst. Förra året gav jag godis till häst och godis + bok till ägare, men behöver...
Svar
6
· Visningar
739
Senast: Entourage
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?