Alla hästägare = foderföretagare ??

Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

Krabban skrev:
Problemet var ju inte att jag inte hade Acrobat reader, utan att texten inte går att läsa i dokumentet.
Jag kunde då läsa det utan problem med min Acrobat reader.
Du har något fel på din dator.

minternet skrev:
Det jag verkligen oroas över när jag ser sådant här och hur det överlag verkar blir mer och mer krångligt och dyrt att ha häst, är att det kommer att bli en riktig "rikemanssport" endast förunnad vissa i vårt avlånga land.
Om kriteriet blir att hästägande bara är förunnat de som kan fylla i en blankett och föra en foderjournal, så tycker jag nog att det kan vara så.
En viss intellektuell kapacitet bör man väl ha om man skall ha häst?

Men då så vet vi ju var vi har dig.
Du skiter i lagen.
Så varför bry sig om vad du tycker om lagen då för?
Du tänker ju i alla fall inte följa den.

Gazzan skrev:
Ja ha så du menar att om jag har mina kaniner ute och på¨sommaren får de vara i en bur och käka gräs är det inte en sällskapsdjur??
Just så.
Och ärligt talat så har jag då ätit mera kanin än hästkött i mina dagar.
Under en period så födde jag upp kaniner för att äta dem.
Och få kaninpäls från dem.

Typisk livsmedelsproducent!

Gazzan skrev:
Katter är heller inga sällskapsdjur(utekatter)

Jaha men då skall man asså börja redovisa vilket foder amn köper till utekatter och utekaniner åsså??
Jo det borde man ju göra för att vara säker.
Men vi får väl ta det där ett steg i taget.
Nu så har vi kommit till hästar.

Men om du skulle fråga mig, så kan jag redovisa exakt varifrån och hur mycket kattmat som jag har köpt till katterna de senaste 13 åren.
För jag handlar på räkning.
Och räkningarna är sparade.
Kaniner har jag inte längre.

Inte_Ung skrev:
Du, om man inte har tid att ha häst, så har man inte.
Med det schemat så kan jag faktiskt inte ens förstå att du försöker.

Vi kan ju inte ha jordbruksregler baserade på att folk med 3 jobb också skall hinna ha häst som hobby.

Nej, och hästen är ju som sagt ett par gånger, att han är på foder för ett par år framåt tills att det har lugnat ner sig...

Men dåså, då är det ju foderansvarig i det stallet där hästen står som har ansvaret.
Och du behöver väl inte bekymra dig om det?
Allt som du skall kräva i detta läget är att du får en kopia på foderjournalen med hästen tillbaka.
Hur svårt kan det vara?

Men som jag har fattat det så är det ägaren som har ansvaret?
Nåväl, på jordbruksverket så var alla sjuka som kunde svara på frågor idag, så jag kontaktar dem senare i veckan.
Sen tycker jag att man kan bespara sig spydigheterna, de hör inte hemma här. Jag har rätt till min åskit och bör respekteras för detta, diskuterar gärna men lämnar spydigheterna nån annanstans för vi är ju vuxna människor allihop, eller?

*Hugger en knapp*

Jag vet många som har häst som inte är medlemmar i nån klubb eller har lantbruks tidningar eller internet. Vet ett par familjer här so har kvar dotterns gamla ponny och fick en chock när de läste om passen i lokaltidningen innan jul.

Jag äger tre hästar, tävlar och tränar. Jag prenumererar inte på Ridsport, Land, Lokaltidningen. Jag är inte medlem i nån rasklubb mm
Därimot har jag tillgång till Bukefalos och det är väl en jäkla tur det så man får reda på nåt:mad:

Reebok skrev:
Sen tycker jag att man kan bespara sig spydigheterna, de hör inte hemma här. Jag har rätt till min åskit och bör respekteras för detta, diskuterar gärna men lämnar spydigheterna nån annanstans för vi är ju vuxna människor allihop, eller?

Är vi?

Reebok skrev:
Har retat upp mig ännu mer nu!
Gissa om Jordbruksverket kommer att få det hett om öronen på måndag när jag ringer
Är så förbannad så jag blir nog lite galen innan helgen är över.

//Reebok, som förhoppningsvis är intakt även på måndag
Jag har i alla fall försökt att hålla ordning på humöret i denna tråden.

Jag har en häst och tycker inte det är här är särskilt mycket att föra liv över. Vet när jag handlar foder, varifrån det kommer. Byter inte leverantör och fodermedel stup i kvarten och kan lätt verifiera när och var ifrån vissa fodermedel kommer. Om inte annat genom att jag sparar foderstatsberäkningarna jag gör de få gånger jag byter leverans.

Om det kan ta kål på svartmarknaden som finns tycker jag det är ett suveränt system, frågan är om det är effektivt på just den ljusskygga verksamheten.

Har lite svårt att förstå att hästägare, som ju faktiskt överlag vill ha en proffsigare stämpel på sitt hästeri (momsbefrielse etc) kan sänka sig till att försöka snåla in på de få kronor momsen innebär. Det är ju en trygghet att få ett kvitto. Leverantören HAR levererat och jag hade själv aldrig vågat handla från någon som inte har ansvarsförsäkring för sin verksamhet, var sig det gäller foder eller hovslageri, ET eller massör...

Inte_Ung skrev:
Jag kunde då läsa det utan problem med min Acrobat reader.
Är du säker? Jag bara menar, för första sidan är inga problem med innehållsförteckningen, och rubrikerna är inga problem, men resten av texten ser himla skum ut. Man kan nog tyda det på datorn när det är "in-zoomat" men när man skriver ut det är det för smått, eftersom det är så skum text.

Du har något fel på din dator
Vad skulle det vara för fel menar du?

Så du har ingen aning om var man kan få tag på informationen ngn annanstans på internet? (Eller om det är ngn annan som vet...)

Ja, jag kan läsa allt.
Det kan ju vara en omodern Acrobat reader och att de har använt något nytt och flaschigt.

Jag kollade och jag har Adobe reader 7.0.
Och kan läsa allt.

Gazzan skrev:
Ja ha så du menar att om jag har mina kaniner ute och på¨sommaren får de vara i en bur och käka gräs är det inte en sällskapsdjur??

Kaninerna var ett dåligt exempel. För dom kan användas även för köttproduktion. Vilket borde bli lika med samma regler som för de övriga livsmedlesdjuren om det inte är kött eget bruk.

Men det har ju jag oxå! Suck vad jobbigt... Jaja, får väl ta och kolla med mitt datasnille till bror...

Reebok, om du kontaktar dem igen, kanske du kan fråga hur man gör om man INTE VET vad hästen fått i sig. Hästpasset skaffade jag då hästen var 10, hästen köptes då den var 6 och tiden innan detta kan ju jag inte på några villkors vis svara på?

Personligen tycker jag denna idé är en av de mest vansinnigt korkade jag hört på länge. Förstår inte HUR denna skall kunna efterlevas, eller vem som skulle vara intresserad av att spåra smitta genom 5-10 fodersubstanser (godis oräknat) en bra bit bakåt i tiden?
Med tanke på att livsmedelsbranschen i dag inte vet eller inte vill veta varifrån torsken i kyldiskarna kommer så undrar jag vem som kommer att lägga krut på att forska i vart Bruntes mat kom i från då han slaktas och visar sig bära på smitta?

Krabban, prova att tanka ner filen igen, det kan ha hänt nåt i överföringen.

Jag har nyss lagt på telefon luren efter att ha pratat med en mycket kunning kille på Jordbruksverket och fick mycket bra svar på mina frågor.
Han påpekade flera gånger att man inte ska göra detta så stort och komplicerat utan att det hela är ganska logiskt och "enkelt", vilket jag nu håller med om.
Jag fick ungefär samma svar som i tidigare inlägg.
På frågan om jag som stallägare ansvarade för fodret/stalljournal för inackorderingarna som köper eget foder var svaret NEJ, det får de göra själva.
Jag som stallägare däremot får sköta registreringen hos Jordbruksverket och jag skulle skriva under övriga upplysningar att jag har inackorderingar som köper sitt eget foder.
Hoppas detta är till någon hjälp! :)

Skriver upp och ställer frågan direkt jag får kontakt med dem. Vilket tydligen kommer att dröja några dagar eftersom alla tycks ha blivit sjuka där.

Japp det är det. Konstigt att vissa får prata med folk som kan svara, medans jag fick till svar att alla som kunde något om detta var sjuka...:confused:
Jag tycker inte heller att det verkar så himla komplicerat, eftersom man ändå har koll på pass, försäkring, avmaskning mm mm. Så ett block till med foderinköp känns inte ansträngande, men kommer ändå att ringa själv och fråga litegranna.

Nu tycker jag att du är löjlig. Om du tog åt dig av att jag var pissed i lördags när jag fick reda på detta, så ber jag så hemskt mycket om ursäkt. Det var inte meningen att rikta min ilska på dig, som person, det var riktat mot jordbruksverket nämligen. Ja, jag har en väldigt kort stubin, men det går över fort.
...Men när jag tänker efter så var det väl inte heller i samband med ett citat-svar eller ett svara-på-detta...Det är ju när man använder de knapparna som inläggen blir riktade mot en person, eller?;)

Nåväl, jag ringer Jordbruksverket själv och får info därifrån. För de som vill så skriver jag upp mina frågor och svar här senare.

*knapplån*

Titta vad jag hittade på Hästmagazinets hemsida :idea:
Glad jag blev :D .

I ett stall där det enbart finns hästar i vars pass det tydligt framgår att de inte får ingå i livsmedelskedjan krävs ingen registrering av anläggningen. Men så snart det finns ett enstaka djur som kan komma att ingå i livsmedelskedjan krävs registrering.

http://www.hastmagazinet.com/newsItem.aspx?id=9206

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har prisökningarna påverkat ert hästägande? Slutat köpa något, köper något annat, köper begagnat, bytt stall, sålt häst, jobbat mer...
2
Svar
34
· Visningar
3 814
Senast: villhöver
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 507
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan En sak som slagit mig är att hästägare både offentliga och icke offentliga nästan alltid, när deras häst gått bort skriver att man inte...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 978
Senast: __sofia__
·
Relationer Är medryttare och vill gärna ge julklapp till ägare och häst. Förra året gav jag godis till häst och godis + bok till ägare, men behöver...
Svar
6
· Visningar
739
Senast: Entourage
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama