Alla hästägare = foderföretagare ??

Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

Sóley skrev:
Som jag ser det så är kommunen det största problemet. Kommunen jag bor i är inte direkt berömd för sina effektiva, utbildade anställda - tvärtom. Uppstår problem så blir det när kommunen blandas in för inspektioner eller liknande.

Kommer att bli jättespännande. Jag tror det var i en hästtidning jag läste för 100 år sen, att det var vid en stallinspektion och inspektören hade blivit alldeles vit i ansiktet när han tittade på hästarna...de hade ju spikar i hovarna...:rofl: eller är det nu man ska börja gråta?

Reebok skrev:
Kommer att bli jättespännande. Jag tror det var i en hästtidning jag läste för 100 år sen, att det var vid en stallinspektion och inspektören hade blivit alldeles vit i ansiktet när han tittade på hästarna...de hade ju spikar i hovarna...:rofl: eller är det nu man ska börja gråta?

:crazy: Måste ha varit i min lilla kommun..! Här verkar brist på utbildning och en stor portion okunskap vara en merit för den som söker arbete :eek: Gäller inte bara inspektörer utan beslutsfattande kommunalanställda i stort.

Äh, jag ringde och pratade med vet, eftersom min häst har blivit behandlad innan jag köpte henne så kommer vet stämpla in i passet att häst ej ska gå till livsmedelsprod. så var lla problem lösta. vet ett större stall där allt foderköp redan görs vitt och där samtliga hästar numera har ätit butta eller något liknande så var det problemet löst...

Apo

Men att Botulism är pga dåligt foder det vet vi ju. Men när blev fodret dåligt? Det finns ju inte en chans att få fram NÄR det blev fel. Dessutom går det ju att vaccinera mot botulism.

Och att vi rör oss mer över gränserna med våra hästar i och med EU, har det ngt att göra med den här lagen där fodrets väg från åker till hästmage ska kontrolleras?

Jag tycker också detta är superintressant. I dag så scannar mig veterligen t ex GG en EAN-kod när man köper foder. Fine. Det är bara det att EAN:s första siffror talar om vilket företag som har serien (t ex Krafft) och övriga siffror definierar att det t ex är Krafft Grund.

Det är vad kvittot talar om. Går man bland hyllorna ser man sen att det finns olika förfallodatum på säckarna = högst troligt att dessa kommer ifrån olika tillverkningstillfällen. Så, hur vet dom vilket parti dom letar, och hur i hela världen skall de få tag i resten av partiet?
Ska det vara någon som helst ordning så måste det ju till batchnummer, och det skall då även redovisas när exakt säcken öppnades och vilka djur som åt ur den ...

För att inte tala om tillskott etc. Och att många hästars foderstater har mellan 5-15 beståndsdelar. Det blir till en stor myndighet för att få nån ordning på spårningen, eller kommer det bara att rinna ut i sanden?

Har faktiskt mailat och frågat dem.

ang, snälla! Kan du inte lägga ut svaret här på Buke sen???
Det vore kul att se hur det är tänkt.

HannaZ skrev:
Nej jag sparar faktiskt inte kvitton på kraftfoder, lucern, mineraler, hästgodis, morötter, äpplen.

och Tänk dom som tar av sina egna fruktträd hemma från trädgården, ska man skriva upp det också.
Ex. Två kg äpplen från syrrans trädgård, plockade från marken den 27/8 2005.... Och måste hon då vara registrerad som foderproducent?

Och ska man samla dessa kvitton från kanske 5-10 olika inköpsställen, lägga dessa i en burk och om hästen vid slakt uppvisar smitta häller man ut kvittona på bordet hos Kommunen/JBV och säger att från nåt av de här ställena kommer kanske smittan...

Den här lagen kommer verkligen att göra underverk för smittspårningen... :smirk:

Du behöver inte skriva upp sånna saker, för de han ingen chans att kolla upp det :P

Har precis pratat med Jordbruksverket igen och den tjänstemannen jag kom fram till den här gången erkände att han inte var någon expert på hästpass, men menade att det i passet ska gå att fylla i att hästen inte ska bli livsmedel (dvs korv eller annat guckigt) om den slaktas. Alltså är det bara att ange detta så slipper man fundera vidare på foderjournaler, eller hur?

Fast jag kommer nog skriva upp det ändå, för egen del, om nu hästarna blir sjuka. Men jag behöver inte titulera mig köttproducent och det känns ju bra!:)

Ja och att ha hästar i gräshagar kan vi ju glömma om det är så noga med vad och vilken mängd de stoppar i sig. Eller måste man kanske få fram exakt vad betet innehåller tro?

Någon som med säkerhet kan tala om utifall man själv kan skriva in i passet att hästen inte ska gå till frysdiskarna??
Vem kan man ringa och fråga om det i sådant fall om inte jordbruksverket kan svaret på denna fråga....Funderar på att ringa stc och höra med dom....man vill ju inte åka på en massa böter bara för att man inte har reggat sig och jag har ju ingen aning om vad mina häster har fått i sig innan dom hamnade hos mig....
Tycker att denna lag borde enbart gälla dom hästar som är födda med passet i handen eftersom det inte går att kontrollera vilka som har fått vad tidigare innan passet kom......

Gilda skrev:
Någon som med säkerhet kan tala om utifall man själv kan skriva in i passet att hästen inte ska gå till frysdiskarna??

I mina hästpass från ASVH finns två sidor (sid 24 o 25 för er som har pass från ASVH) där man kan fylla i

1. Om hästen är avsedd för livsmedelsproduktion

2. Om hästen inte ska användas för livsmedelsproduktion

Det är hästägaren eller företrädare för ägaren som ska intyga detta med sin egen underskrift. Sedan ska även "Företrädare för behöriga myndigheter" skriva under.

Om jag har tolkar det här rätt så är det alltså hästägaren själv som bestämmer om hästen ska bli livsmedel eller ej. Sedan ska även behörig myndighet (=veterinär??) skriva under.

För mig med två hobbyhästar hemma i stallet är valet mycket enkelt. Mina hästar är mina vänner och ska inte hamna i livsmedelskedjan när de dör. Om det sedan dessutom har det positiva med sig att jag slipper föra en massa journaler över vad de har ätit under hela sitt liv - desto bättre :) :)

Sedan tycker jag, som många andra här i tråden, att vi självklart måste ha rätt att protestera när EU-myndigheterna ständigt kommer med nya lagar och bestämmelser över huvudet på oss. Vi svenskar är alldeles för dåliga på att protestera och leva "rövare". Mer sådant behövs :banana: :banana:

Gilda skrev:
Vem kan man ringa och fråga om det i sådant fall om inte jordbruksverket kan svaret på denna fråga....Funderar på att ringa stc och höra med dom....man vill ju inte åka på en massa böter bara för att man inte har reggat sig och jag har ju ingen aning om vad mina häster har fått i sig innan dom hamnade hos mig....
Tycker att denna lag borde enbart gälla dom hästar som är födda med passet i handen eftersom det inte går att kontrollera vilka som har fått vad tidigare innan passet kom......

Tjänstemannen på Jordbruksverket som jag skrev om tidigare idag sade att man kan fylla i det själv. Bäst att kolla upp det, kanske. Jag tänkte ringa inspektören i kommunen och fråga och om han/hon bjäbbar hänvisar jag till vad Jordbruksverket sagt.

Oups, titta - det hade ju kommit ett svar som täcker det hela! :o

Targa skrev:
I mina hästpass från ASVH finns två sidor (sid 24 o 25 för er som har pass från ASVH) där man kan fylla i

1. Om hästen är avsedd för livsmedelsproduktion

2. Om hästen inte ska användas för livsmedelsproduktion

Det är hästägaren eller företrädare för ägaren som ska intyga detta med sin egen underskrift. Sedan ska även "Företrädare för behöriga myndigheter" skriva under.

Om jag har tolkar det här rätt så är det alltså hästägaren själv som bestämmer om hästen ska bli livsmedel eller ej. Sedan ska även behörig myndighet (=veterinär??) skriva under.

För mig med två hobbyhästar hemma i stallet är valet mycket enkelt. Mina hästar är mina vänner och ska inte hamna i livsmedelskedjan när de dör. Om det sedan dessutom har det positiva med sig att jag slipper föra en massa journaler över vad de har ätit under hela sitt liv - desto bättre :) :)

Sedan tycker jag, som många andra här i tråden, att vi självklart måste ha rätt att protestera när EU-myndigheterna ständigt kommer med nya lagar och bestämmelser över huvudet på oss. Vi svenskar är alldeles för dåliga på att protestera och leva "rövare". Mer sådant behövs :banana: :banana:

Kritos skrev:
Alltså! Vad är det för fruktansvärda smittor som man ska förhindra?

Det verkar ju som att hästkött är helt livsfarligt att äta.

För det är väl smitta från hästkött till människa som det hela handlar om?
Lantmännen har för jag vet inte vilken gång, fått salmonella i svinfodret, och salmonella är ju något som kan hamna i hästens foder också. Sen har ju en del hästar blivit sjuka av någon smitta som dom inte vet vad det är.

Titz skrev:
På frågan om jag som stallägare ansvarade för fodret/stalljournal för inackorderingarna som köper eget foder var svaret NEJ, det får de göra själva.
Jag som stallägare däremot får sköta registreringen hos Jordbruksverket och jag skulle skriva under övriga upplysningar att jag har inackorderingar som köper sitt eget foder.
Hoppas detta är till någon hjälp! :)

TACK så hemskt mycket :bow: Jag har drömt mardrömmar om hur jag springer runt till 20 olika inackorderingar och frågar om deras kvitton på alla femtioelva fodermedel och tillskott som var och en ger! Nu har jag bara mig själv att sköta och det känns helt plötsligt inte alls betungande eller svårt!! :)

kopparberg skrev:
Men att Botulism är pga dåligt foder det vet vi ju. Men när blev fodret dåligt? Det finns ju inte en chans att få fram NÄR det blev fel. Dessutom går det ju att vaccinera mot botulism.
Botulism är dessutom inte en sjukdom som man behöver spåra.
Den finns i jorden övarallt.

kopparberg skrev:
Och att vi rör oss mer över gränserna med våra hästar i och med EU, har det ngt att göra med den här lagen där fodrets väg från åker till hästmage ska kontrolleras?
Ja, men mest på att hästar och foder numera kan åka kors och tvärs i Europa.
Man vill veta om hästarna ätit tyskodlat foder t.ex.
Ett år när höskörden hade gått helt fel i Sverige, så importerades t.ex. mycket hö från holland.
Då så höll man kontroll på höet med export-import regler och dito papper.
I dag så finns inte denna kontroll, så därför så inför man dessa foderjournaler.

kopparberg skrev:
Ja och att ha hästar i gräshagar kan vi ju glömma om det är så noga med vad och vilken mängd de stoppar i sig. QUOTE]
Mängderna som köps in skall ju journalföras för att man skall kunna se om något parti har kommit på avvägar.
Gräset i hagen ligger väl där det ligger?

Precis vad jag också var orolig för...
SÅ nu känns det hela helt okej och inte alls betungande :bump:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har prisökningarna påverkat ert hästägande? Slutat köpa något, köper något annat, köper begagnat, bytt stall, sålt häst, jobbat mer...
2
Svar
34
· Visningar
3 814
Senast: villhöver
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 507
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan En sak som slagit mig är att hästägare både offentliga och icke offentliga nästan alltid, när deras häst gått bort skriver att man inte...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 978
Senast: __sofia__
·
Relationer Är medryttare och vill gärna ge julklapp till ägare och häst. Förra året gav jag godis till häst och godis + bok till ägare, men behöver...
Svar
6
· Visningar
739
Senast: Entourage
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama