Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??
Mike skrev:
By the way TRIX....... Ursäkta min 'von oben'-attityd.
Jag är bara en krass realist, som råkar hysa omtanke om mina medhästmänniskor och deras hästar.
Hug your horses!
/Mike
umm....citatet i mitt inlägg visade ju vem jag avsåg, och om du inte har dubbla identiteter här så var det ju knappast dig jag menade, eller? Jag kan inte läsa i dina inlägg att du idiotförklarar folk....
Jag ser egentligen inga problem med att föra foderjournal, trots allt är ju inkubationstiden på de smittsamma sjukdomarna inte så vansinnigt lång, förmodligen har man upptäckt det långt innan hästen ens gått till slakt. Privatpersoner är skyldiga att spara kvitton i 5år för deklarationen, hur länge skall foderkvittona sparas?
Smitta kommer dessutom från så mkt annat än foder, människan i sig är en stor bov. Traskar runt i främmande stallar, klappar hästar...och drar med sig smitta. Fågelinfluensans spridning har mer att göra med människans resmönster än flyttfåglar. Dvärgbandmask kommer förmodligen att komma in eftersom korkade människor köper smuggelhundar, likaså rabies. Tuberkulos kan en människa smitta bla kor med etc etc...Frågan är väl egentligen hur långt man ska dra saker och ting... Är vatten i badkar i hagen okej? Usch då, fågelspillning kan ju komma ned i det. Möss och råttor? Kan man garantera att de inte finns utan att ha stallet hermetiskt tillslutet?
Stallkatter, är det okej?
Jag tycker att krutet skall läggas på de stora foderleverantörerna och inte peta i det lilla. Hur svårt kan det vara att ta ett prov från varje batch hos leverantören? Slakterier har ju sin provtagning, och ärligt talat hur stor är egentligen konsumtionen av hästkött i Sverige jämfört med resten av Europa? Om det går på export skall ju spec prover tas...