Ekonomin är absolut en faktor, och sedan har man olika värderingar.Viktigt att tänka på att alla hästägare är olika och har olika förutsättningar.
Vissa kanske har möjlighet att ha kvar hästen och ge ett försök med en lååång konvalescens. Andra har inte den möjligheten, eller vill inte om prognosen är oviss.
Jag har en häst som jag ställde av ett helt år och sen satte igång långsamt i ett år pga en skada på ett ligament. Men det är min hjärtehäst. Hade inte gjort om den resan igen. Hästar är tyvärr för dyra att hålla och inte kunna använda. Det är mitt resonemang nu.
Vår första ponny fick avlivas och han bytbil utdömd av veterinär då oddsen var dåliga att ens ett års vila skulle hjälpa.
Vi kunde kanske triangelmärkt, men det skulle jag inte ha hjärta att göra. Att bara finnas och göra ingenting och troligen ha ont, när man är bara 9 år, kändes inte rätt. Själv hade jag inte haft råd att hålla honom uppstallad med allt vad det innebär.
Nu har det gått några år och jag tycker jag gjorde rätt, men som jag grät och så usel jag kände mig... Jag orkar nästan inte prata om det än idag.
Det var ett trauma.