Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??
Hoppsan, vad konstigt det blev...
Hoppsan, vad konstigt det blev...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag visste inte att hobbyhästar klassades som verksamhet... Fast då hade du ju fått bidrag, och dra av momsen... Tror du att man blir fet som bonde? Vi har inte så stor uppfödning, vi hade gärna haft större, men nu när hästfolket också ska ha gårdsbidrag så har dom tagit bort bidrag vi hade behövt för att driva verksamheten, så nu har flera bönder lagt ner, och vi kommer att göra det också. Om man vill ha de pengar EU ger, så får man också följa de regler som krävs.Myra skrev:Jag har sett här på Buke att en del andra också har tagit upp det här med FÅR; SVIN; NÖT. Det har dom flesta stor uppfödning av eller mjölk så att dom kan leva av det. Men INTE faan kan jag leva på mina hästar (4 st). Skulle jag skaffa fler för att sälja till slakt så skulle jag bli totalt bankrutt. För vi har inte samma bidrag från EU som alla andra bönder/uppfödare.
pmm skrev:En fundering är ju hur ni kan vara så negativa? Det som kommer för hästfolk nu är sånt som bönder med får,svin och nöt fått göra under flera år!
Visserligen odlar många sitt foder själv.
Men hur många av er har sett eller läst hur en journal för en besättning mjölkkor ser ut? Det är inte precis 100kor i en pärm utan snarare 10 kor/pärm där allt ska fyllas i!
Att ha djur är inte en dans på rosor.
Mmm. Jätteont.minternet skrev:Det är ingen som påstår att det är en dans på rosor att ha djur, tvärtom, det vet vi nog alla mer än väl att det inte är. Just därför behöver vi inte mer saker att göra som tar tid och energi. En bonde har ju detta som yrke och försörjning det är just sånt här som h*n ska göra med sin tid. Själv försöker jag klämma in mitt "hästeri" utanpå 9 timmars arbetsdag, det gör inte bonden.
(Ja jag vet att de har längre arbetsdag än 9 tim. jag har jordbr. utbildning)
och för den delen så kommer ni inte att kunna få mig att tycka synd om bönder heller många (nä inte alla, jag vet) bönder runt omkring, mig åker sprillans nya mercedes eller volvo allihopa, men det kanske gör ont?
// M
Jag valde inte, eller, jo, men det var inte meningen att vi skulle ta över stället... Det bara blev så, och nu fem år senare ser vi båda fortfarande förvånade ut när vi tittar ut och ser var vi bor...minternet skrev:Men vi gör alla våra val...
scarlettlady skrev:Jag valde inte, eller, jo, men det var inte meningen att vi skulle ta över stället... Det bara blev så, och nu fem år senare ser vi båda fortfarande förvånade ut när vi tittar ut och ser var vi bor...
Precis så här tycker jag medminternet skrev:He he he...
som jag precis skrev, så jag precis hur det är...
Och jag håller med dig på en punkt i alla fall, det är synd om människor som aldrig prövat på jordbruksliv för det finns en helt underbar hatkärlek i det. Men vi gör alla våra val...
Jag har faktiskt också skrivit att jag tycker att det är bra att försöka hålla koll på smittspridning och dylikt men att jag tycker att man riktar sina blickar och resurser åt helt fel håll.
// M
minternet skrev:Själv försöker jag klämma in mitt "hästeri" utanpå 9 timmars arbetsdag, det gör inte bonden.
(Ja jag vet att de har längre arbetsdag än 9 tim. jag har jordbr. utbildning)
// M
scarlettlady skrev:Jag visste inte att hobbyhästar klassades som verksamhet... Fast då hade du ju fått bidrag, och dra av momsen... Tror du att man blir fet som bonde? Vi har inte så stor uppfödning, vi hade gärna haft större, men nu när hästfolket också ska ha gårdsbidrag så har dom tagit bort bidrag vi hade behövt för att driva verksamheten, så nu har flera bönder lagt ner, och vi kommer att göra det också. Om man vill ha de pengar EU ger, så får man också följa de regler som krävs.
Ja, det har urartat lite i fråga om ämne, men jag svarade på det du skrev om bidrag och vad du kallade subventionerade vet.räkningar.Myra skrev:Hobbyhästar klassa inte som verksamhet, har du minst 3 hästar kan du om du vill göra ett företag och därmed få dra momsen.
Men bidragen.... vilka bidrag? är jag berättigad till om jag har häst? har jag skog eller annan mark får jag bidrag men är jag häst ägare utan mark får jag inga bidrag.
Vadå hästfolket SKA HA gårdsbidrag menar du gårdsstödet?
Det spelar ingen roll om du har häst men ingen mark får du heller inga bidrag.
Från början var det foderföretagare eller inte, som det handlade om och det blev allt annat omkring våra djur också inkl. bönders vara eller icke vara.
Jag har alltid bott på landet så jag vet vad det vill säga att skörda hö, mjölka kor (t.o.m för hand) så, harva mm.mm.mm
Förr fick många pojkar fick ta över familjegården och hade inte så mycket annat val, det var det enda yrke dom kunde, men idag går vi i skola för att ev. bli bonde och köper en gård för att kombinera hobby med yrke.
Jag skulle inte tro att någon blir bonde utan att tycka om det han gör, alltså kan tjäna pengar på sin hobby.
Ja och?minternet skrev:Kom nu inte och säg (någon) att ... om du inte har tid så.... jag säger det igen... det börjar närma sig en gräns, även i detta land som i en del andra, att snart kan bara mycket penningstinna människor kan ha häst.
Ojdå, är det så.ameo skrev:Har dessutom en som opererats under narkos och det är också automatiskt kasserande för livsmedel.
Jag tänkte passa (ha ha) på att låta veterinären skriva in i passen när det ändå är vaccination på gång.ameo skrev:Jag har ju inga planer alls på att ta ut veterinär bara för att få underskrifter i deras pass...