Alla hästägare = foderföretagare ??

Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

Myra skrev:
Jag har sett här på Buke att en del andra också har tagit upp det här med FÅR; SVIN; NÖT. Det har dom flesta stor uppfödning av eller mjölk så att dom kan leva av det. Men INTE faan kan jag leva på mina hästar (4 st). Skulle jag skaffa fler för att sälja till slakt så skulle jag bli totalt bankrutt. För vi har inte samma bidrag från EU som alla andra bönder/uppfödare.:devil:
Jag visste inte att hobbyhästar klassades som verksamhet... Fast då hade du ju fått bidrag, och dra av momsen... Tror du att man blir fet som bonde? Vi har inte så stor uppfödning, vi hade gärna haft större, men nu när hästfolket också ska ha gårdsbidrag så har dom tagit bort bidrag vi hade behövt för att driva verksamheten, så nu har flera bönder lagt ner, och vi kommer att göra det också. Om man vill ha de pengar EU ger, så får man också följa de regler som krävs.

pmm skrev:
En fundering är ju hur ni kan vara så negativa? Det som kommer för hästfolk nu är sånt som bönder med får,svin och nöt fått göra under flera år!
Visserligen odlar många sitt foder själv.

Men hur många av er har sett eller läst hur en journal för en besättning mjölkkor ser ut? Det är inte precis 100kor i en pärm utan snarare 10 kor/pärm där allt ska fyllas i!

Att ha djur är inte en dans på rosor.

Det är ingen som påstår att det är en dans på rosor att ha djur, tvärtom, det vet vi nog alla mer än väl att det inte är. Just därför behöver vi inte mer saker att göra som tar tid och energi. En bonde har ju detta som yrke och försörjning det är just sånt här som h*n ska göra med sin tid. Själv försöker jag klämma in mitt "hästeri" utanpå 9 timmars arbetsdag, det gör inte bonden.
(Ja jag vet att de har längre arbetsdag än 9 tim. jag har jordbr. utbildning)

Kom nu inte och säg (någon) att ... om du inte har tid så.... jag säger det igen... det börjar närma sig en gräns, även i detta land som i en del andra, att snart kan bara mycket penningstinna människor kan ha häst.

och för den delen så kommer ni inte att kunna få mig att tycka synd om bönder heller :devil: många (nä inte alla, jag vet) bönder runt omkring, mig åker sprillans nya mercedes eller volvo allihopa, men det kanske gör ont? :devil:

// M

minternet skrev:
Det är ingen som påstår att det är en dans på rosor att ha djur, tvärtom, det vet vi nog alla mer än väl att det inte är. Just därför behöver vi inte mer saker att göra som tar tid och energi. En bonde har ju detta som yrke och försörjning det är just sånt här som h*n ska göra med sin tid. Själv försöker jag klämma in mitt "hästeri" utanpå 9 timmars arbetsdag, det gör inte bonden.

och för den delen så kommer ni inte att kunna få mig att tycka synd om bönder heller :devil: många (nä inte alla, jag vet) bönder runt omkring, mig åker sprillans nya mercedes eller volvo allihopa, men det kanske gör ont? :devil:

// M
Mmm. Jätteont.
Jag har också jobbat upptill, och även min man. Han jobbar skift och jag är numera tjänstledig för studier på universitetet. Och jag klämmer in min häst mellan studierna och lantbruket. Nu kan jag inte skryta med att vi har ett stort lantbruk, men det är ju å andra sidan så omodernt att det tar tid och ork bara för det.
Det är inte synd om bönder. Det är synd om de människor som inte vet hur jordbruket fungerar. De människor som inte varit med i ladugården och lyssnat sent på kvällen när man går ut sista gången. De som inte haft den intensiva stressen och pressen att få slagit, pressat, och tagit in höet innan regnet kommer. De som aldrig behövt tänka på vad de lägger pengarna på, utan alltid kunnat köpa dyr utrustning och onödiga tillskott till sin lilla häst, bara för att de kan. Tänk vad svårt det blir för dem om de skulle bli fattiga.
Nej. Det är inte synd om oss bönder, vi är rikare än alla andra, även om vi inte har råd att gå på krogen, eller köpa pizza. Och de nya bilarna... Kanske används de i jordbruket? Hade du legat indränkt i olja under traktorn en hel dag, så hade du nog velat ha en bil som fungerar så du slipper lägga dig under med med innan du åker någonstans.
Själva har vi en skraltig Volvo och en helsunkig golf.

He he he...
som jag precis skrev, så jag precis hur det är...
Och jag håller med dig på en punkt i alla fall, det är synd om människor som aldrig prövat på jordbruksliv för det finns en helt underbar hatkärlek i det. Men vi gör alla våra val...

Jag har faktiskt också skrivit att jag tycker att det är bra att försöka hålla koll på smittspridning och dylikt men att jag tycker att man riktar sina blickar och resurser åt helt fel håll.
// M

minternet skrev:
Men vi gör alla våra val...
Jag valde inte, eller, jo, men det var inte meningen att vi skulle ta över stället... Det bara blev så, och nu fem år senare ser vi båda fortfarande förvånade ut när vi tittar ut och ser var vi bor...:angel:

scarlettlady skrev:
Jag valde inte, eller, jo, men det var inte meningen att vi skulle ta över stället... Det bara blev så, och nu fem år senare ser vi båda fortfarande förvånade ut när vi tittar ut och ser var vi bor...:angel:

känner igen det... man ser ut typ så här :confused: :love: :eek:

// M

minternet skrev:
He he he...
som jag precis skrev, så jag precis hur det är...
Och jag håller med dig på en punkt i alla fall, det är synd om människor som aldrig prövat på jordbruksliv för det finns en helt underbar hatkärlek i det. Men vi gör alla våra val...

Jag har faktiskt också skrivit att jag tycker att det är bra att försöka hålla koll på smittspridning och dylikt men att jag tycker att man riktar sina blickar och resurser åt helt fel håll.
// M
Precis så här tycker jag med :bow:

Tack! :)
Det var skönt att höra.
// M

minternet skrev:
Själv försöker jag klämma in mitt "hästeri" utanpå 9 timmars arbetsdag, det gör inte bonden.
// M

Nej men tror du bönderna har tid att ha några större fritidsintressen?
Som jag skrev har bönderna sina djur som yrke och de jobbar som sagt varje dag minst 9 timmar med sina djur och sitt jordbruk och kanske även skogsbruk.

Det man får se skillnad på med bidrag ock kostnader är just att många har sina hästar som en hobby medans bönderna har sina djur som yrke. Skulle de även ha hästar så skulle dessa sålts bort pga tidsbristen.

Sen att de åker i nyare bilar är väl inte konstigt som någon skrev, har man jobbat en hel dag ca 18 timmar vill man ha en bil som startar, de vill man väl även när man åker till hästen?

Sen finns det någon bonde som är helt skuldfri? Detta tror jag inte om det inte är en gård som gått i arv och med tiden aldrig haft några större förluster eller liknande.

Min hyresvärd har 1.800 slaktsvin, han köper de för 500kr styck, sen kostar de ca 300kr i foder och vetrinärvård, när de sen slaktas får han ca 1.500kr. Detta ska täcka hela gården + 1 anställd. Men han åker en nyare BMW men då en diesel som han i princip tankar gratis hemma, dom åker utomlands hela familjen 1 vecka om året.

Nu blev detta ett himla långt inlägg men wtf :smirk:

Har man skaffat sig en hobby får man vara berädd på att de inte alltid är en dans på rosor. Älskar man sina hästar är det inte speciellt svårt att skriva upp på en lapp när man köper sitt foder. Detta är ju ändå inget man handlar olika av varje dag.

Destruktion kostar inte 10.000.
Jag tog bort min häst i sommras och han gick till destruktion.
4.000 kostade det, de tog bort honom, forslade bort honom och destruerade honom. 10.000 tror jag det kostar om man vill att de ska kremeras enskilt så att man kan behålla askan.
Men så sentimental behöver man ju inte vara.

Ursäkta mig,
men jag valde en hobby som verkar bli ett yrke, var det ett yrke jag ville ha då hade jag fått anpassa mig efter dom regler som är anpassade till det. Men jag tycker att det här är mer än på hobby nivå.

Det verkar som att det är en del av bukefolket som tar detta helt personligt, alla har inte samma åsikter bara.
Man får slängt på sig....har du inte råd sälj då osv.osv.

scarlettlady skrev:
Jag visste inte att hobbyhästar klassades som verksamhet... Fast då hade du ju fått bidrag, och dra av momsen... Tror du att man blir fet som bonde? Vi har inte så stor uppfödning, vi hade gärna haft större, men nu när hästfolket också ska ha gårdsbidrag så har dom tagit bort bidrag vi hade behövt för att driva verksamheten, så nu har flera bönder lagt ner, och vi kommer att göra det också. Om man vill ha de pengar EU ger, så får man också följa de regler som krävs.

Hobbyhästar klassa inte som verksamhet, har du minst 3 hästar kan du om du vill göra ett företag och därmed få dra momsen.
Men bidragen.... vilka bidrag? är jag berättigad till om jag har häst? har jag skog eller annan mark får jag bidrag men är jag häst ägare utan mark får jag inga bidrag.
Vadå hästfolket SKA HA gårdsbidrag menar du gårdsstödet?
Det spelar ingen roll om du har häst men ingen mark får du heller inga bidrag.
Från början var det foderföretagare eller inte, som det handlade om och det blev allt annat omkring våra djur också inkl. bönders vara eller icke vara.
Jag har alltid bott på landet så jag vet vad det vill säga att skörda hö, mjölka kor (t.o.m för hand) så, harva mm.mm.mm
Förr fick många pojkar fick ta över familjegården och hade inte så mycket annat val, det var det enda yrke dom kunde, men idag går vi i skola för att ev. bli bonde och köper en gård för att kombinera hobby med yrke.
Jag skulle inte tro att någon blir bonde utan att tycka om det han gör, alltså kan tjäna pengar på sin hobby.

Myra skrev:
Hobbyhästar klassa inte som verksamhet, har du minst 3 hästar kan du om du vill göra ett företag och därmed få dra momsen.
Men bidragen.... vilka bidrag? är jag berättigad till om jag har häst? har jag skog eller annan mark får jag bidrag men är jag häst ägare utan mark får jag inga bidrag.
Vadå hästfolket SKA HA gårdsbidrag menar du gårdsstödet?
Det spelar ingen roll om du har häst men ingen mark får du heller inga bidrag.
Från början var det foderföretagare eller inte, som det handlade om och det blev allt annat omkring våra djur också inkl. bönders vara eller icke vara.
Jag har alltid bott på landet så jag vet vad det vill säga att skörda hö, mjölka kor (t.o.m för hand) så, harva mm.mm.mm
Förr fick många pojkar fick ta över familjegården och hade inte så mycket annat val, det var det enda yrke dom kunde, men idag går vi i skola för att ev. bli bonde och köper en gård för att kombinera hobby med yrke.
Jag skulle inte tro att någon blir bonde utan att tycka om det han gör, alltså kan tjäna pengar på sin hobby.
Ja, det har urartat lite i fråga om ämne, men jag svarade på det du skrev om bidrag och vad du kallade subventionerade vet.räkningar.
Gårdsstödet gjordes om för att även hästgårdar, dvs de som har häst men inte driver någon verksamhet, också skulle få bidrag för den mark dom har. Pga att det blev så många gårdar så tog dom bort en del av bidragen man får när man har kalvar i köttproduktion, och sänkte bidraget man får om man odlar vall.
Om du nu är så inne i svängen med lantbruk så borde du väl känna till det, eller? Jag och min man har visserligen inte blivit handgripligen tvingade till att ta över gården, men vi är definitivt inga stadsbor som flyttat hit för att kombinera hobby med yrke, för oss är det en livsstil, och ingen hobby. Att vi älskar livet är väl bara positivt...
Det som jag har svårt för med diskussionerna här är att man skriver att lantbrukarna minsann får bidrag, och minsann tjänar jättemycket pengar medan stackarna som har häst inte får någonting, och det är fel. Vi går med förlust, och de flesta lantbrukare går precis jämnt ut. Det finns inte många som tjänar pengar på sin "hobby" men de som inte lägger ner just nu håller sig kanske precis flytande.
Jag försvarar bara mina intressen, precis som alla andra.

Senast ändrad:

minternet skrev:
Kom nu inte och säg (någon) att ... om du inte har tid så.... jag säger det igen... det börjar närma sig en gräns, även i detta land som i en del andra, att snart kan bara mycket penningstinna människor kan ha häst.
Ja och?
Det ser inte jag som en katastrof faktiskt.
Detta budgethållande av hästar som finns i buskarna här och där är då inget som gagnar hästarna.

Och att inte ha tid att ägna en kvart i veckan åt en foderjournal verkar ju som om man borde ändra litet på sin livssituation.

Jag har hästar och jag får bidrag.
Hittils så är det mera bidrag som jag får än vad EU direktiven har kostat mig.
Och det beror på att jag har mark, odlad mark som jag håller öppen med betande hästar.
För detta så finns det en del vilkor bl.a. att marken inte får förbuskas, att den skall hållas öppen med bete eller slåtter och att jag inte får gödsla marken.

*knapplån*

Nu har jag läst igenom tråden fram hit och kan inte låta bli att förundras...

OM man har kvitto på att man köpt en säck krafft ett visst datum i en viss butik så VET butiken/producenten vilken sändning fodersäcken skulle kunna vara ifrån. Visar det sig att det är smtittat foder i den säck man har hemma på gården så FINNS sparade foderprover kvar ur det partiet så att fodertillverkaren kan analysera det. Och man vet också vilka andra butiker eller stall som har fått leverans av foder från det aktuella partiet, så att det kan stoppas och återkallas vid behov.
Detta är precis likadant som om du köper konserverad gurka, mellanmjölk eller ägglikör...

Sen kan det väl inte vara så himla besvärligt att spara kvitton, eller? Skaffa en plastficka eller ett kuvert och lägg alla kvitton där! Anteckna på en lös lapp på samma ställe vad som köpts och när... SÅ himla ofta köper ni väl inte foder, eller?

Vad jag tycker är intressant är snarast hur giltigt det är om bara jag skriver under i mina hästpass att hästarna inte ska gå till livsmedelsproduktion... Jag har två som har medicinerats med Butta och därmed är uträknade. Har dessutom en som opererats under narkos och det är också automatiskt kasserande för livsmedel. Alla dessa har alltså fått läkemedel innan de fick sina pass, men efter att läkemedlen ifråga fått sin livstidskarens.
Jag har ju inga planer alls på att ta ut veterinär bara för att få underskrifter i deras pass...

Sen är det ju så att alla som får gårdsstödet från EU kommer att få info om detta när SAMblanketten kommer. Jag kommer redovisa mina förehavanden då.
Hmm, jag är nog ändå lite köttproducent, har ju faktiskt en drös med fårskallar där förmodligen några av dem kommer att bli mat framåt hösten... :p

ameo skrev:
Har dessutom en som opererats under narkos och det är också automatiskt kasserande för livsmedel.
Ojdå, är det så.
Då så gick 2 till av mina ut ur köttproduktionen.

ameo skrev:
Jag har ju inga planer alls på att ta ut veterinär bara för att få underskrifter i deras pass...
Jag tänkte passa (ha ha) på att låta veterinären skriva in i passen när det ändå är vaccination på gång.
Jag har alla veterinär-journaler på vad hästarna har blivit behandlade för sparade i en pärm, så det blir ju inga problem.
Där så står ju sövning och ev. preparat.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har prisökningarna påverkat ert hästägande? Slutat köpa något, köper något annat, köper begagnat, bytt stall, sålt häst, jobbat mer...
2
Svar
34
· Visningar
3 814
Senast: villhöver
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 507
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan En sak som slagit mig är att hästägare både offentliga och icke offentliga nästan alltid, när deras häst gått bort skriver att man inte...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 978
Senast: __sofia__
·
Relationer Är medryttare och vill gärna ge julklapp till ägare och häst. Förra året gav jag godis till häst och godis + bok till ägare, men behöver...
Svar
6
· Visningar
739
Senast: Entourage
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?