Alla hästägare = foderföretagare ??

Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

Inte_Ung skrev:
Det ser inte jag som en katastrof faktiskt.
Detta budgethållande av hästar som finns i buskarna här och där är då inget som gagnar hästarna.

Och att inte ha tid att ägna en kvart i veckan åt en foderjournal verkar ju som om man borde ändra litet på sin livssituation.

TACK, för de orden!

Jag är så förbaskat trött på alla människor som inte har råd med ditt eller datt (inte sällan en passande sadel eller ett ordentligt grovfoder) för att hästen kostar så mycket. Som inte har råd att åka till de behandlingar hästen behöver "för vi rider ju inte så mycket".

Jag håller med; det är absolut ingen katastrof om det blir en viss selektering på de som har häst, att det krävs ett visst mått ordning och reda samt viss ekonomi för att ha häst.

pmm skrev:
En fundering är ju hur ni kan vara så negativa? Det som kommer för hästfolk nu är sånt som bönder med får,svin och nöt fått göra under flera år!

I det här fallet är jag negativ, för jag kan inte tänka mig att det är så lätt att spåra fodret som man vill få det att verka vara. Det är ju ofta en säck i taget om 25-30 kg som köps till fåhästarsstallet - så en sändning får en enorm spridning jämför med att köpa bulk till silo.

Har ännu inte fått svar från SJV för jag vill också veta vilka resurser och planer som finns om något befinns vara smittat, säg t ex mineraler eller glucosamin från England. Vad har man för rutiner och möjligheter fö detta - för är detta ett EU-direktiv så torde lösningen finnas i dag?!

Är det som så att man vill registrera våra inköp av skattemässiga skäl, så kan man motivera det så. Skulle smittspridning vara den största anledningen torde det vara enklare att testa foderproducenterna direkt, alternativt införa certifikat och ha blindtester rätt vad det är. Chansen att komma åt fodret INNAN det nått slutförbrukare torde vara mycket större den vägen.

Så, jag är fortsatt tveksam / negativ tills jag fått bättre och mera konkret information än de luddigheter som hittills kommit fram.

Slutligen, jag vet att djurhållning inte är en dans på rosor. Detta till trots så behöver inte myndigheter etc införa bestämmelser som inte är genomarbetade.

Inte_Ung skrev:
Ja och?
Det ser inte jag som en katastrof faktiskt.
Detta budgethållande av hästar som finns i buskarna här och där är då inget som gagnar hästarna.

Och att inte ha tid att ägna en kvart i veckan åt en foderjournal verkar ju som om man borde ändra litet på sin livssituation.
Jag tycker heller inte det här verkar så svårt att följa och nej det är ingen katastrof om vissa väljer att sluta med hästar pga detta.

MEN jag anser ändå att jordbruksverket fokuserar på att lösa ett problem som inte finns. Är verkligen små hästföretag ett hot mot livsmedelssäkerheten? Finns det något bevis på att så är fallet?

Är det inte istället så att man missat med att säkerställa foderkvaliten hos de stora fodertillverkarna? Ta Lantmännen i Åhus tex. Tuentals djur har avlivats pga salmonella från foderfabriken. Skulle inte pengarna som den här hanteringen kommer att kosta kunna användas effektivare genom att kontrollera de stora fodertillverkarna och importörerna bättre?

Jag tycker att våra myndigheter alltför ofta silar mygg och sväljer kameler.

Jag håller med dig, ang. Det är inte journalen och ifyllandet som är problemet, jag har en uppfattning om att det här är början till något helt annat.
Jag läste att man ska ta foder prov själv och frysa in(hösilage)för att ev. smitta skall kunna spåras. Jag menar det drar med sig så mycket så det blir inte roligt längre och framförallt inte på hobby nivå.
Jag skrev i ett tidigare inlägg att det finns dom som inte tar hand om sina djur på ett tillfredställande sätt, varför inte lägga ner resurserna där? det kan ta upp till 10 år innan det händer nå´t. Djuren självdör p.g.a för lite mat , vatten etc. NÄ myndigheterna får tänka om.

Det är inte "bara" att föra foderjournal....du ska lagra ALL mat efter SJV´s föreskrifter, som en kontrollant kommer ut och tittar på. Vad kommer inte det att kosta den enskilde i slutänden. Jag tror inte det här är så enkelt som vi tror att det är, det kommer mer....! VA så säker.

TomasN skrev:
MEN jag anser ändå att jordbruksverket fokuserar på att lösa ett problem som inte finns. Är verkligen små hästföretag ett hot mot livsmedelssäkerheten? Finns det något bevis på att så är fallet?
Jag vet inte.
Men om jag tittar på många av hästhållarna här runt omkring mig, så känns då kvaliteten på den hästhållningen som en överhängande risk både för salmonella och en massa andra farliga saker.
Så för min del känns en upprensning i röran tryggare för just mig.

Myra skrev:
...du ska lagra ALL mat efter SJV´s föreskrifter, som en kontrollant kommer ut och tittar på. Vad kommer inte det att kosta den enskilde i slutänden. Jag tror inte det här är så enkelt som vi tror att det är, det kommer mer....!
Jag tror inte att det blir värre än för mjölk och köttproducenterna.
Och det verkar då inte så märkvärdigt att förvara foder så som de gör.
De flesta välorganiserade stall förvarar redan fodret rätt.

Jag tror då inte att det kan gå att motivera en strängare kontroll på hästar än på kor.
Då just mjölkproduktion är så oerhört känsligt när det gäller smitta.

Inte_Ung skrev:
Jag vet inte.
Men om jag tittar på många av hästhållarna här runt omkring mig, så känns då kvaliteten på den hästhållningen som en överhängande risk både för salmonella och en massa andra farliga saker.
Hur kan du tex drabbas av salmonella eller något annat farligt pga andras hästhållning? Visst kan vi ha åsikter om kvaliten på hästhållningen men nu gäller det livsmedelssäkerhet. hur påverkar tex min produktion av ensilage på min egen går som jag ger till mina egna hästar livsmedelssäkerheten i landet?

Är det ur livsmedelssäkerhetssynpunkt du önskar att vissa hästhållare skall lägga av eller är det av andra skäl? Djurskyddsskäl tex?

Jag tycker inte man kan jämföra ridhästar med mjölkkor eller köttdjur när det gäller livsmedelsproduktion.

TomasN skrev:
Hur kan du tex drabbas av salmonella eller något annat farligt pga andras hästhållning?
Jag äter älgarna, rådjuren och korna som finns i grannskapet.
De går ju ofta på samma ställen och kan därmed bli smittade.
Eller bär och svamp från skogen där hästarna rids.

TomasN skrev:
hur påverkar tex min produktion av ensilage på min egen går som jag ger till mina egna hästar livsmedelssäkerheten i landet?
Om inget foder kommer till din gård eller lämnar din gård och du aldrig har dina hästar där de kan smitta andra djur eller bli smittade, så inte alls.
Men annars se ovan.

TomasN skrev:
Är det ur livsmedelssäkerhetssynpunkt du önskar att vissa hästhållare skall lägga av eller är det av andra skäl? Djurskyddsskäl tex?
Det är för att jag är rädd för att få salmonella eller TBE eller annat läskigt, t.ex. dvärgbandmask, som jag gillar smittskydd.

Edit, de behöver ju inte lägga av.
Men jag skulle uppskatta om det blev en sådan ordning på det så att det inte kan bli den potetiella smitthärd som det nog skulle bli nu.

TomasN skrev:
Jag tycker inte man kan jämföra ridhästar med mjölkkor eller köttdjur när det gäller livsmedelsproduktion.
Det där får du gärna utveckla, för jag tänker mest på foderhantering i allmänhet.

Inte_Ung skrev:
Jag äter älgarna, rådjuren och korna som finns i grannskapet.
De går ju ofta på samma ställen och kan därmed bli smittade.
Eller bär och svamp från skogen där hästarna rids.
Eftersom de vilda djurens foder inte kontrolleras (ännu) så bör du nog inte äta sånt kött om du är ett kontrollfreak.

Inte_Ung skrev:
Det är för att jag är rädd för att få salmonella eller TBE eller annat läskigt, t.ex. dvärgbandmask, som jag gillar smittskydd.
Men tror du verkligen att vi kommer åt dessa sjukdomar med den här förordningen? Hur begränsas tex TBE av den här förordningen? Och hur många har tex fått salmonella från hästar i Sverige? Finns siffror på detta? Om inte, hur vet vi då att behovet av lagstiftning finns?

Visst kan det finnas någon liten risk att smittas pga hästar men är den risken verkligen så stor? Skall alla minimala risker i samhället regleras med lagar? Hur gå det då tex med frukt- och grönt eller lösgodis på våra varuhus?

Jag tycker det här är en lag som är rimlig att införa på bönder som verkligen levererar mat i någon större omfattning. Sen är det någon som tyckt att den skall gäalla alla, även hästar. När kommer motsvarande lag för katter och hundar?

TomasN skrev:
Visst kan det finnas någon liten risk att smittas pga hästar men är den risken verkligen så stor?
Vi bor nära Arlanda.
Och när BSE och Mul och Klövsjukan härjade som bäst i England så visst var vi oroliga härikring.
Då så hade det varit bra med all möjlig kontroll, nu så blev det grannar som fick hålla koll på varandra i stället.
Med åtföljande dålig stämning.

TomasN skrev:
Hur gå det då tex med frukt- och grönt eller lösgodis på våra varuhus?
Lösgodis, det är ju egentligen livsfarligt.
Så det vore väl ingen direkt förlust om det försvann.
Vad gäller frukt och grönt så har det redan varit problem där.
Med att fuktsprayandet av frukt och grönt riskerar att sprida Legionella.
Så numera fuktar man inte de avdelningarna längre.

TomasN skrev:
När kommer motsvarande lag för katter och hundar?
När vi får in dvärgbandmasken i landet, då om inte förr så kommer det alla möjliga restriktioner.
Annars så tycker jag gott att man kan hålla ordning på vilken mat alla utomhuslevande husdjur äter.
För de bajsar ju ute och kan därmed sprida smitta.

Inte_Ung skrev:
Vi bor nära Arlanda.
Och när BSE och Mul och Klövsjukan härjade som bäst i England så visst var vi oroliga härikring.
Då så hade det varit bra med all möjlig kontroll, nu så blev det grannar som fick hålla koll på varandra i stället.
Med åtföljande dålig stämning.
Ja bor man nära Arlanda så får man väl stå sitt kast. En förordning kan rimligen inte baseras på de som bor nära flygplatser. Och hur skulle den här förordningen hindrat att smitta kom in via Arlanda? Och hur skulle du kunna få BSE av att bo nära Arlanda?

När det gäller BSE så är det jätteviktigt att vi kotrollerar att foderföretag inte blandar köttmjöl i fodret så där gör en lag stor nytta. Men dett är knappast tillämpligt på hästägare som på sin höjd tar eget hö.

Och hur kan vi acceptera att enbart stickprov tas på kött från länder som bevisligen levererat salmonellasmittat kött flera gånger tidigare? Med din rädsla för smittor så borde du knappt kunna äta kött och i varje fall inte kyckling.

Men jag kommer att följa lagen och det är enkelt att ansöka för oss som skickar in SAM. Men jag tycker fortfarande det är att sila mygg och svälja kameler.

TomasN skrev:
Och hur många har tex fått salmonella från hästar i Sverige? Finns siffror på detta? Om inte, hur vet vi då att behovet av lagstiftning finns?

Tjaaa, hon på Jordbruksverket kände inte till något fall i Sverige...
Samma person tyckte också att det känns lite onödigt här i Sverige, men att vi måste föjla EU´s lagar.
F.ö. TomasN så säger jag som ang nyss gjort:bow:

TomasN skrev:
Ja bor man nära Arlanda så får man väl stå sitt kast. En förordning kan rimligen inte baseras på de som bor nära flygplatser. Och hur skulle den här förordningen hindrat att smitta kom in via Arlanda? Och hur skulle du kunna få BSE av att bo nära Arlanda?
Inte BSE, men annat t.ex. mul och klöv var det risk för.
Och där var det kossorna som jag var rädd om och inte mig själv.

Jag tror att det är svårt att ha regler som gäller lokalt för områdena runt de stora flygplatserna.
Och jag tycker att besväret borde vara så litet att alla kan ta det för säkerhets skull.

TomasN skrev:
Och hur kan vi acceptera att enbart stickprov tas på kött från länder som bevisligen levererat salmonellasmittat kött flera gånger tidigare?
Ja du, det är för mig en gåta.
Och jag gillar det inte alls.
Men jag tycker inte att det är ett argument mot att föra foderlistor och vara registrerad som foderföretagare.

TomasN skrev:
Med din rädsla för smittor så borde du knappt kunna äta kött och i varje fall inte kyckling.
Rädslan handlar nog inte så mycket om mitt kök.
Jag är van att hantera osäkert kött.
Utan mera om utslagna svingårdar och utslagna mjölkgårdar och sådant.
Släktingar till mig fick t.ex. slakta ut hela sin besättning av hjortar p.g.a. paratuberkulos.
Och sådant är inte roligt och ganska så onödigt.

TomasN skrev:
Men jag tycker fortfarande det är att sila mygg och svälja kameler.
Det är mycket möjligt att det är, men jag tycker ändå att det är såpass bra att jag inte tänker protestera det minsta mot det.
Men samtidigt inte tillräckligt viktigt att jag direkt hade gått i något demonstrationståg för att det skulle införas.

Nej en sådan här regel är inga problem och jag är inte väldigt upprörd över just denna regel. Det som stör mig är att myndigheter hela tiden skall reglera allt mer av våra liv utan att kunna påvisa någon större nytta med det.

Hela regelverket runt lantbruket är ett myller av märkliga regler som någon tänkt ut. Vi skall tydligen idiotförklaras och om det inte finns en tydlig paragraf för allt vi gör så blir det troligen fel. Om vi inte detaljstyrs så missköter vi oss. Det är den synen jag vänder mig mot.

Det här gäller inte bara lantbruket givetvis, det gäller hela samhället. Myndigheter vill styra allt mer och det kostar. varje enskild liten regel kostar inte så mycket men det är ju inte bara en regel vi har att följa.

Men jag tycker att det är värre med Revinge Hed fallet och all fjantig och dyr förprövning som skall vara i alla möjliga och omöjliga lägen.

*knapplån!*

Jag mailade o frågade det som någon undrade innan om man ej ska låta sina hästar bli mat måste man då göra allt detta...
Detta var det svar jag fick!

"Om din anläggning ska undantas anmälningskravet så måste det vara infört i alla hästarnas pass att dessa inte ska användas till livsmedel. Det är djurägaren samt någon från en behörig myndighet, t.ex. en veterinä,r eller organisation, t.ex. respektive avelsförening, som ska fylla i detta i passet."

Alltså räcker det att hästägare + vetr. skriver under i passet att hästen ej ska användas till livsmedel sen så slipper man allt jobb med foderjournaler!!! :banana:

Reebok skrev:
Tjaaa, hon på Jordbruksverket kände inte till något fall i Sverige...
Samma person tyckte också att det känns lite onödigt här i Sverige, men att vi måste föjla EU´s lagar.
F.ö. TomasN så säger jag som ang nyss gjort:bow:

Angående salmonella så vet jag inte hur vanligt det är, men jag förstår om det är en av anledningarna till foderjournaler..

En stor del av sveriges småfåglar bär på salmonella, var äter dom gärna som mat under vinterhalvåret?? Gärna i fodersilos.. En bajs och smittan kan vara igång.. Vi har iaf en massa duvor äter av vår havre som vi lagrar i stallet, där är det mycket skit när vi städar ur för nya havren.

Sen vet jag inte om det kan vara så att hästar kan bära på salmonella utan att själva bli sjuka, smittbärare.. Någon som vet??

Inte_Ung skrev:
Jag vet inte.
Salmonellabakterier kan du få i dig vart som hellst om du har otur. Om jag minns rätt så kan salmonella bakterier överleva upp till 60 dagar i döda insektskroppar och fågeltäck. Det behöver alltså inte vara ett ohygieniskt område för att man ska råka få med sig en död fluga i havreskopan och hästen blir sjuk.

Myra skrev:
Ursäkta mig,
men jag valde en hobby som verkar bli ett yrke, var det ett yrke jag ville ha då hade jag fått anpassa mig efter dom regler som är anpassade till det. Men jag tycker att det här är mer än på hobby nivå.

Det jag inte kan förstå är hu ni kan ta det som ett 8 timmars jobb att på ett papper skriva:
10 tom hö från grannen Albert i kurvan.
4 säckar Betfor från Granngården.
4 säckar Krafft från Granngården.

Och ta en tuss hö och lägga i en påse i frysen.

Och om jag har läst rätt, så analyserar granngården sitt foder? Eller gör i alla fall stickprover?

Och under gymnasiet åkte vi runt till försäljare av hästfoder (läste små företagande B) och alla dessa försäljara analyserade allt deras foder för att samma gård ska få rätt hösilage till sin typ av hästar.

För jag tror ingen här på bukefalos går in på ICA och köper 20 liters säckar hö ;)

Även min granne som har hö som tidsfördriv ser till att analysera allt sitt och det han får ihop och säljer sen är ca 5 hökärror så de är inte mycket.

Har man råd att köpa foder från england och inte stödja de svenska bönderna har man väl råd med ett frimärke på ett kuvert att skicka in en lapp till SJV?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har prisökningarna påverkat ert hästägande? Slutat köpa något, köper något annat, köper begagnat, bytt stall, sålt häst, jobbat mer...
2
Svar
34
· Visningar
3 814
Senast: villhöver
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 506
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan En sak som slagit mig är att hästägare både offentliga och icke offentliga nästan alltid, när deras häst gått bort skriver att man inte...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 978
Senast: __sofia__
·
Relationer Är medryttare och vill gärna ge julklapp till ägare och häst. Förra året gav jag godis till häst och godis + bok till ägare, men behöver...
Svar
6
· Visningar
739
Senast: Entourage
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama