Alla hästägare = foderföretagare ??

Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

Zimson skrev:
*knapplån!*

Jag mailade o frågade det som någon undrade innan om man ej ska låta sina hästar bli mat måste man då göra allt detta...
Detta var det svar jag fick!

"Om din anläggning ska undantas anmälningskravet så måste det vara infört i alla hästarnas pass att dessa inte ska användas till livsmedel. Det är djurägaren samt någon från en behörig myndighet, t.ex. en veterinä,r eller organisation, t.ex. respektive avelsförening, som ska fylla i detta i passet."

Alltså räcker det att hästägare + vetr. skriver under i passet att hästen ej ska användas till livsmedel sen så slipper man allt jobb med foderjournaler!!! :banana:

Tack Zimson! :bow: :bow: Det var ju det saken gällde från början...

Jag har inte satt mig in i det här tillräckligt men krav på analys på allt foder som används kommer det väl inte att bli?

En annan sak att tänka på är att det är de stora foderföretagen som redan idag är kontrollerade som spridit salmonella och tvingat bönder att slakta tusentals djur. Små leverantörer av hö är så vitt jag vet inte skyldiga till något liknande.

Zimson skrev:
*knapplån!*

Jag mailade o frågade det som någon undrade innan om man ej ska låta sina hästar bli mat måste man då göra allt detta...
Detta var det svar jag fick!

"Om din anläggning ska undantas anmälningskravet så måste det vara infört i alla hästarnas pass att dessa inte ska användas till livsmedel. Det är djurägaren samt någon från en behörig myndighet, t.ex. en veterinä,r eller organisation, t.ex. respektive avelsförening, som ska fylla i detta i passet."

Alltså räcker det att hästägare + vetr. skriver under i passet att hästen ej ska användas till livsmedel sen så slipper man allt jobb med foderjournaler!!! :banana:

Precis så ligger det till.

"Foderföretagares vara eller icke vara"

Så kan denna tråd vara till ända, enkelt för oss alla oroliga hästägare. Det är bara att fylla i rosa sidan i passet så behöver våra Älsklingar inte bli på frukostmackan.:banana: :bump: :bow:

Myra skrev:
Precis så ligger det till.

"Foderföretagares vara eller icke vara"

Så kan denna tråd vara till ända, enkelt för oss alla oroliga hästägare. Det är bara att fylla i rosa sidan i passet så behöver våra Älsklingar inte bli på frukostmackan.:banana: :bump: :bow:
Var hamnar dom när ni tröttnat då?

Ok. Men vad är det för sjukdomar som varit så farliga på hästar att denna pappersexcercis nu måste till?
För om den är så viktig, då måste det väl upprepade ggr hänt att människor blivit sjuka? Eller?

Jag tror som ngn annan skrev, detta är "bara början", de styrande har sett ett nytt område att tjäna pengar, snart har vi hästskatten här! Bara det att ridning fortfarande räknas som sk lyxsport och inte får räknas som avdragsgill friskvård är ju beviset. Beviset på att de styrande anser att hästar, det är bara till för de rika. Och de rika = där finns stålar att hämta.

Jag tror att det är förberedelser för att hantera hot utifrån.
Av typen fågelinfluensa o.s.v.
Förut så har Sverige varit isolerat och därmed skyddat.
Nu så har vi öppna gränser och därmed nya risker.

Jag tror inte det minsta att det handlar om att trassla till det för hästägarna.
Är det inte litet av förföljelsemani det där att tro att det är för att sätta dit hästsporten?
Det tror i alla fall inte jag att det är.
Möjligtvis missriktad välmening, men inget elakt i det alls.

vadå tröttnat???? jag har haft häst i mer än 25 år och kommer förhoppningsvis överleva dom 4 jag har nu. Annars får dom gå i arv och begravas (när den tiden kommer) på gården.

Så himla enkelt som du får det att låta är det inte. jag kan citera 1 punkt i skrivelsen som finns på sjv. hemsida.

" Hållare av häst, ren, hjort m.fl. ska bland annat uppfylla föjande krav "

"· Vatten ska vara av god kvalitet. Utfodrings- och vattenutrustning skall utformas, byggas och placeras så att kontaminering av foder och vatten minimeras. Vattensystemen ska rengöras och underhållas regelbundet."

För det första köper JAG inget från England utan från våra svenska bönder stora som små, och för det andra tycker INTE jag det verkar så j**la enkelt som att klistra på ett frimärke och "bara" skicka iväg en lapp.

Men som skrivet ...jag för egen del har ingen köttproduktion längre.

knapplån...

börjar fundera på att inte skaffa häst :D

dom här "tussarna" med hö som man ska stoppa i frysen - hur stora ska dom vara och hur länge ska man spara dom? kan ju bli ganska fulllt i frysen med tiden... och vad händer om pedantiska äkta hälften bestämmer sig för att rensa frysen och kastar foderproverna?

Inte_Ung skrev:
Jag tror att det är förberedelser för att hantera hot utifrån.
Av typen fågelinfluensa o.s.v.
Förut så har Sverige varit isolerat och därmed skyddat.
Nu så har vi öppna gränser och därmed nya risker.

Jag tror inte det minsta att det handlar om att trassla till det för hästägarna.
Är det inte litet av förföljelsemani det där att tro att det är för att sätta dit hästsporten?
Det tror i alla fall inte jag att det är.
Möjligtvis missriktad välmening, men inget elakt i det alls.

Det var vad hon på Jordbruksverket sa också, och jag kan inte mer än instämma om att det är bra att man försöker göra något åt problemen INNAN de kommer. Eftersom det tydligen ÄR problem ute i Europa men inte här. Så det känns ju som om det bara är en tidsfråga. Tanken är god, ja.

Självklart så finns det inga beslutsfattare som stiftar lagar för att de känner för att trassla till det för ngn, eller ge den merarbete. Det liksom kommer "på köpet". :smirk:
Vilket jag inte har skrivit ngnstans heller, och jag tror inte att ngn tror det är så heller.

Men som jag skrev förut så tror jag det är att de sett en chans att på sikt få in lite mer pengar (skatter) från hästnäringen.

Det var ju inte så många år sedan det var ett långt framskridet förslag som kallades "beskattning av hobbyhästen".
Ngt snille med beslutsrätt hade ju kommit på den strålande idén att beskatta hobbyhästen genom att tvinga ägaren behandla hästen som ett företag.
När det gick upp för beslutsfattarna att en sådan lag skulle medföra att hobbyhästägaren TJÄNADE på affären, då lades det ju genast ner.
Tjänade på affären = hobbyhäst går ju inte med vinst, man kan lyfta moms mm.
Och det som då i stället blev var ju att premier man får på tävling räknas som inkomst och ska rapporteras till "staten".
Resultatet blev ju i stort sett bara merjobb för mig som hobbyhästägare när jag deklarerar, samt för tävlingsarrangörer att redovisa till skattmasen.
För FÅ IN ngt på mitt hobbytävlande, det får ju inte skattmasen. Eftersom jag får dra av för mil, startanmälan, anmälan och tävlingsveterinär.

Men det var ju som en reaktion på det där med Legolas.
En (1 och endast en) travhäst var förr i världen alltid hobby.
Sedan så kom Legolas och tjänade miljoner, och så var det inte så längre.

pmm skrev:
Och om jag har läst rätt, så analyserar granngården sitt foder? Eller gör i alla fall stickprover?
Om så är, varför skall jag då föra bok på vad jag köper? För det rör sig om EN säck per tillfälle - och hur i h-e skall de hitta resterande säckar när försäljningen de facto inte bokför vilken säck som försålts vart?

pmm skrev:
Även min granne som har hö som tidsfördriv ser till att analysera allt sitt och det han får ihop och säljer sen är ca 5 hökärror så de är inte mycket.
Men, det räcker med att gå in på FODER här på buke, för att inse att alla inte alls analyserar fodret eller ens har för tanke att göra det. Sen är det dessutom en stor skillnad på hygienisk analys och analys för näringsvärden. Därtill, om du letar efter ett specifikt smittämne, så misstänker jag att det är ytterligare en analys vi talar om.
Hur skall detta hanteras?

pmm skrev:
Har man råd att köpa foder från england och inte stödja de svenska bönderna har man väl råd med ett frimärke på ett kuvert att skicka in en lapp till SJV?
Och? Skulle det vara något som SJV bryr sig om vart jag handlar mitt foder? Detta är väl i så fall en högst subjektiv anmärkning.

Och, med tanke på smitttillfällen inom annan KÖTT-uppfödning för nöt, svin och fjäderfä som man hittills inte alls lyckats kontrollera - är det inte bättre att faktiskt se till att detta fungerar innan man lanserar ett till projekt som dessvärre inte verkar vara särdeles underbyggt?

Har som tidigare sagt mailat SJV en radda frågor men de har tyvärr inte behagat svara ännu. Jag är i dag inte direkt negativ till idén men det genomförande som de nu valt är jag ytterst frågande till då det finns alltför många tveksamheter. Det gäller ju att man kan backa upp de krav man väljer att ställa.

ang skrev:
Och? Skulle det vara något som SJV bryr sig om vart jag handlar mitt foder? Detta är väl i så fall en högst subjektiv anmärkning.
Men det är ju just det som de är intresserade av, vart du köper ditt foder.
Det är ju det som hela det här med journalförandet går ut på.

Myra skrev:
vadå tröttnat???? jag har haft häst i mer än 25 år och kommer förhoppningsvis överleva dom 4 jag har nu. Annars får dom gå i arv och begravas (när den tiden kommer) på gården.
Du, ja, men frågan kan riktas mot alla här. Många tröttnar och säljer hästen, och alla får inte sålt den till något bra ställe. Jag har också haft häst i drygt 20 år, och vet därför att folk tröttnar. Det är en mycket vanlig åkomma. Personligen tycker jag att det är bättre att slakta sin häst än att sälja den billigt till personer som i flera fall inte har kunskapen att ta hand om den. Det är mycket bättre för mitt samvete att min häst hade det bra medan den levde, än att behöva få reda på att den hamnat hos någon som inte kunnat ge den någon skötsel på grund av att den var billig, och därför inte värd att tas om hand på samma sätt som en dyr.
Oftast säljs ju hästen billigt när man tröttnat, eller behöver bli av med den fort.

Men om det var så (vilket jag inte vet), så visar det ju återigen vad dåligt pålästa de är som föreslår nya lagar.
För varenda vuxen hästmänniska vet ju att travhäst, har man tur där, så KAN man tjäna in lite pengar. Bara att titta på vad prispengarna ligger på för nivå.
Har man hobbyridhäst, då kan man omöjligt med bara en häst rida in summor så det går plus.

HannaZ skrev:
Ja ring och säg att det finns en användare på bukefalos som kallar sig Hannaz som köper sitt hö svart (eller hennes stallägare där hon har hästarna köper det svart). Hon bor i malmö och man kan se att hon har en svart häst med bläs på användasbilden. Skulle vara väldigt kul att veta hur dom hanterar den informationen :rofl:

Ha ha ha :rofl: :rofl: :rofl:

Ja precis! Passa då också på att anmäla mig också. Men jag har ingen bild - ojdå! Hur ska det då gå? :rofl: :rofl:

Tomas m fl, som gnäller på jordbruksverket.........

Ni är ute och cyklar.
Det är inte jordbrukverket som ligger bakom detta, det är vårt kära EU.
Om ni vill läsa reglerna i sin helhet, så finns dom som bilaga 3 i (EG) nr183/2005.

Så sluta att gnälla på jordbruksverket.
Dom gör bara det dom måste; inför ett av EU beslutat regelverk som gäller HELA EU.

Så om det finns nån därute som inte gillar detta, och samtidigt röstade JA till EU............ Skyll er själva:devil:

Hug your horses!
/Mike - som tycker att detta är förbaskat bra..........

Inte_Ung skrev:
Om kriteriet blir att hästägande bara är förunnat de som kan fylla i en blankett och föra en foderjournal, så tycker jag nog att det kan vara så.
En viss intellektuell kapacitet bör man väl ha om man skall ha häst?

Efter att ha läst ett antal av dina inlägg, så kan jag inte låta bli att kommentera. Hur rättfärdigar du din "von oben"-attityd?
Må vara att du har en del poänger i det du säger, även om jag inte kan hålla med om en del, men din trista attityd att försöka skriva folk på näsan gör att ditt budskap knappast går fram.

Jo jag vet att det är ett EU-direktiv men tillämpningen av direktivet är ett svenskt problem. Varför väljer Sverige att tolka direktivet så att alla som har hästar som hobby berörs. Det tolkar jag som övernitiskhet hos svenska tjänstemän och politiker.

Läs tex följande från direktiv 183/2005
Vilka berörs inte av förordningen

Förordningen tillämpas inte på:

a) Privat enskild produktion av foder avsett för utfodring av djur som används för produktion av livsmedel för privat hemmabruk. Förordningen tillämpas således inte om fodret används för producentens egna djur och om de livsmedel som framställs av dessa djur helt och hållet används på den egna gården eller säljs direkt från gården.

b) Utfodring av djur som används för annat än livsmedelsproduktion

c) Direktleveranser från producenten till lokala gårdar av små mängder primärproducerat foder för användning på dessa gårdar.

d) Detaljhandelsförsäljning av foder för sällskapsdjur

Jag tycker många hästägare borde finnas medbland dessa undantag så det är det verkligen EU vi skall klaga på?

Och vad är det som är så bra? Det enda jag kan tycka är bra är att fler hästägare inser vilket regelverk lantbruket drabbas av. Men det är inget argument is ig.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har prisökningarna påverkat ert hästägande? Slutat köpa något, köper något annat, köper begagnat, bytt stall, sålt häst, jobbat mer...
2
Svar
34
· Visningar
3 814
Senast: villhöver
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 506
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan En sak som slagit mig är att hästägare både offentliga och icke offentliga nästan alltid, när deras häst gått bort skriver att man inte...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 978
Senast: __sofia__
·
Relationer Är medryttare och vill gärna ge julklapp till ägare och häst. Förra året gav jag godis till häst och godis + bok till ägare, men behöver...
Svar
6
· Visningar
739
Senast: Entourage
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama