Alla hästägare = foderföretagare ??

Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

Inte_Ung skrev:
Av mina 13 st så är det bara en som har fått Butta + Fucitalmic och därmed livstids karens.
De övriga 12 är ännu klassificerade som livsmedel.
En av dessa 12 kommer jag inte att låta gå till livsmedelsproduktion, då hon har fått så mycket konstigt att jag tror att det vore dåligt.
Men de övriga 11 st blir prima mat.

Så hos mig är 85% fria från livslång karens.
Hur sköter ni era hästar egentligen?

Tja det räcker ju att dom får en hovböld eller liknande för att få smärtstillande

Targa skrev:
Om jag har tolkar det här rätt så är det alltså hästägaren själv som bestämmer om hästen ska bli livsmedel eller ej. Sedan ska även behörig myndighet (=veterinär??) skriva under.

Jag pratade med jordbruksverket idag, och fick samma svar av dem. Dvs det räcker med att i passet ange att hästen inte ska gå till livsmedel, oavsett anledning. (Det var dock inte ett klockrent svar från hennes sida, utan lite velande fram och tillbaka.)

Jag som hästägare kan inte ange det själv i passet menade hon, utan veterinären skulle göra det.

Dock fick jag det bara muntligt, så jag litar inte på svaret ännu.
Vill ha det skriftligt - har lärt mig den hårda vägen att det är bäst när
det gäller myndigheter :devil: .

Jag har tänkt att ta det med veterinären när han ändå är på plats för vaccineringen så småningom.

Hur många får salmonella efter att ha ätit hästkött?

Har för mig att salmonella finns överallt i jorden.(Eller var det nån annan bakterie?) Om så är fallet så borde alla hästar, som vistas utomhus och bökar med mulen i backen, kunna få i sig salmonella.

Fast egentligen bryr jag mig inte ett skit för jag lägger av med hästar nu.

Älskar hästar över allt annat men det är faktiskt inte roligt längre. :(

Kritos skrev:

Har för mig att salmonella finns överallt i jorden.(Eller var det nån annan bakterie?) Om så är fallet så borde alla hästar, som vistas utomhus och bökar med mulen i backen, kunna få i sig salmonella.

Naj nu kan jag nog inte låta bli att undra!!!
Det finns väl inte salmonella i jord? :eek:
Det är väl den bakterie som orsakar botulism som finns i jord, lera osv.? Eller har jag fattat helt fel?

// M

Okej, så jag behöver inte vara klöttproducent om jag inte vill , det var ju glädjande :rofl:

Jag kommer nog vara "olaglig", nu när jag inte är köttproducent, har koll på vart jag får min häst mat ifrån även om jag inte sköter journal.

minternet skrev:
Naj nu kan jag nog inte låta bli att undra!!!
Det finns väl inte salmonella i jord? :eek:
Det är väl den bakterie som orsakar botulism som finns i jord, lera osv.? Eller har jag fattat helt fel?

// M
Egentligen, ska man inte föra journal och ta test på att jorden är okej ? Den kan ju vara giftig, tänk om någon stackars europé äter korvbrunte som har stått och ätit botulism/salmonella jord !!:eek:

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Ja nu gör vi jordanalyser också, inte bara höanalyser!

Är inte säker men jag har ett vagt minne sedan skolan att tex höns som vistas ute kan få i sig salmonella från jorden. Men efter två bilolyckor så funkar mitt minne inte lika bra längre. Kan mycket väl blanda ihop det. Ingen som vet bättre?

Kritos skrev:

Ja men ge dig! Frågan var vad för smitta som dom var rädda för, och jag svarade på frågan.

Ursäkta! Skulle ha skrivit "knapplån" då frågan inte var riktad till dig. Glömde bort att sånt är viktigt på Buke. :o ;)

*knapplån
Nu har även jag pratat med en tjej på Jordbruksverket. De flesta frågor är ju redan besvarade här, så vad jag frågade om var vem som skulle registrera sig, om det är varje enskild hästägare eller varje gård. Det är varje gård som skall registrera sig och all mat som köps in skall skrivas upp. Sedan tog jag upp den fråga som jag tycker känns olustigast, bötern. Hon förklarade att de på Jordbruksverket vet att alla inte har fått info än. I måndags gick info ut till alla rashästföreningar där de uppmanar att informera hästägarna och inte förrän tidigast vid andra halvan av året kanske inspektionerna kommer igång, och om de skulle hitta en gård som inte är korrekt registrerad så blir det inga dryga böter, utan mer information.
De kommer alltså inte bedriva en häxjakt på oss som inte är bönder sen barnsben, utan de kommer att göra en mjukstart i samband med lagändringen och jobba på mer information.
Och vad hästen har ätit tidigare kan de naturligtvis inte kräva redovisning för.
Vet inte om det klarnade för någon, men jag känner mig lugnare som inte kommer att åka på dryga böter i alla fall. Bra är ju naturligtvis att om man genom denna kontroll kommer att kunna spåra ett ev. angripet foder och därmed förhindra en epidemi.

Inte i min hästs hage. Det blir ofta mkt lite gräs kvar där, så det slås gräs på ett annat ställe som läggs in.

Men som ngn skrev, det går ju ändå inte att spåra fodret. Tex exemplet med Krafft.
Så jag har hittills inte sett ett enda argument som kan övertyga mig om att det finns ngn som helst nytta med denna nya lag.
Den är en ren skrivbordsprodukt av sådana som inte levt en dag i verkligheten.

"lånar knapp" Jag tycker som de flesta här att detta liknar faan. Vet inte riktigt var man ska börja, eller rättare sagt sluta. Undrar om vi hästägare också får subventionerade veterinär räkningar som bönderna har? många med mig som inte har egen mark har ju ingen hjälp av EU-bidrag, jag arr.marken till en symbolisk summa och därmed inga papper (10 ha). Läste att bete brevid motorväg ej va bra p.g.a att dom kan få i sig för höga halter bly. 2 gärden ligger brevid en europaväg, där kan jag ju rimligtvis ej heller ta hö. Vad sjutton gör jag? flyttar väg helvetet eller gärdena!!!
NEJ... dom jäklarna har kommit på att "hobby" hästar kan man tjäna pengar på "bara" i värmland omsätter hästar 2miljarder/år. Där är grejen, PENGAR, vänta ska ni se det är inte slut ÄN. Jag tycker att det är knepigt att sådana här lagar träder i kraft direkt utan att ngn. har hört någonting, det hotas med vite eller fängelse för både detta och pass......men att PLÅGA djur på både det ena och andra sättet utan att myndighetern får tummen ur och aktivt hjälper djuren det går bra det. En värmlänning har misskött sina djur (hästar) i 10 ÅR.
NÄÄ FY FAAAN.......

En fundering är ju hur ni kan vara så negativa? Det som kommer för hästfolk nu är sånt som bönder med får,svin och nöt fått göra under flera år!
Visserligen odlar många sitt foder själv.

Men hur många av er har sett eller läst hur en journal för en besättning mjölkkor ser ut? Det är inte precis 100kor i en pärm utan snarare 10 kor/pärm där allt ska fyllas i!

Att ha djur är inte en dans på rosor.

Det är inte ifyllandet av journaler isäg som är problemet. Det är till vilket syfte. Detta med att hästar ska ingå i livsmedelskedjan är enligt min uppfattning. BULL SHIT. Ett dåligt argument för det är vad det är.. ett argument. Detta är början till något helt annat. Som att införa skatt istället för tidigare hund skatt. TRO MIG.

Jag har sett här på Buke att en del andra också har tagit upp det här med FÅR; SVIN; NÖT. Det har dom flesta stor uppfödning av eller mjölk så att dom kan leva av det. Men INTE faan kan jag leva på mina hästar (4 st). Skulle jag skaffa fler för att sälja till slakt så skulle jag bli totalt bankrutt. För vi har inte samma bidrag från EU som alla andra bönder/uppfödare.:devil:

Nej men det är skillnad på hobby och yrke.

Sen tror jag att fortsätter man motarbeta SJV så kommer dom inte ens vela tänka tanken på bidrag som bönderna har.
De har sina grisar att försörja sig på och det är ca en vinst på 300kr grisen som ska täcka alla lån och kostnader för gården.

*Jag skrev ett långt inlägg, och så gick strömmen i 2 minuter och datorn bootade om och inlägget försvann*

kopparberg skrev:
Inte i min hästs hage. Det blir ofta mkt lite gräs kvar där, så det slås gräs på ett annat ställe som läggs in.
Jag tänkte på att inget gräs lämnade hagen.
Men det kom i ditt fal gräs från annat gärde.
Då så får man väl skriva det.

kopparberg skrev:
Men som ngn skrev, det går ju ändå inte att spåra fodret. Tex exemplet med Krafft.
JAg hoppas på att det skall lösa sig nu, bl.a. med foderlistor.

kopparberg skrev:
Den är en ren skrivbordsprodukt av sådana som inte levt en dag i verkligheten.
Nej det vet man säker att det inte är.
Denna metod är gamal och beprövad på lantbrukets övriga djur.
Framgångsrikt smittskydd har bedrivits sedan före min tid, då man ju fick bukt med TBC.

Myra skrev:
Jag har sett här på Buke att en del andra också har tagit upp det här med FÅR; SVIN; NÖT. Det har dom flesta stor uppfödning av eller mjölk så att dom kan leva av det.
Desto större anledning att hålla nere kostnaderna, levebrödet går ju inte så där direkt att välja bort.

Myra skrev:
Men INTE faan kan jag leva på mina hästar (4 st). Skulle jag skaffa fler för att sälja till slakt så skulle jag bli totalt bankrutt. För vi har inte samma bidrag från EU som alla andra bönder/uppfödare.:devil:
Nej, för det är en hobby.
Om du inte har råd, så kan du välja bort den.

Men att låta hobbyverksamhet riskera att sprida farliga sjukdomar, det tycker jag inte är rimligt alls.
Du får väl ta och se till att få inskrivet i passen att dina hästar inte skall bli mat.
Och så får du antingen ta de 10 000:- som destruktion kostar eller se till att kunna begrava hemma den dagen som hästen dör.

Myra skrev:
"lånar knapp" Jag tycker som de flesta här att detta liknar faan. Vet inte riktigt var man ska börja, eller rättare sagt sluta. Undrar om vi hästägare också får subventionerade veterinär räkningar som bönderna har?
Upplysningsvis så är inte våra vet. räkningar subventionerade, dom är avdragsgilla.
många med mig som inte har egen mark har ju ingen hjälp av EU-bidrag,
För det andra så får vi bidrag pga att priserna på det vi producerar sjunker och bidragen hjälper till att hålla oss med näsan strax över ytan. Alltså ska man EGENTLIGEN bara ha eu bidrag om man driver verksamhet. Och många med ett ha mark och två hästar är inte momspliktiga, varför ska de då få bidrag?
jag arr.marken till en symbolisk summa och därmed inga papper (10 ha)
Arrendatorn har rätt till bidraget, inte ägaren. Prata med LRF konsult.
. Läste att bete brevid motorväg ej va bra p.g.a att dom kan få i sig för höga halter bly. 2 gärden ligger brevid en europaväg, där kan jag ju rimligtvis ej heller ta hö. Vad sjutton gör jag? flyttar väg helvetet eller gärdena!!!
Vill du skylla jordbruksverket för att ha lagt dina gärden vid en väg, eller vägen vid gärdena så har du att göra.
NEJ... dom jäklarna har kommit på att "hobby" hästar kan man tjäna pengar på "bara" i värmland omsätter hästar 2miljarder/år. Där är grejen, PENGAR, vänta ska ni se det är inte slut ÄN. Jag tycker att det är knepigt att sådana här lagar träder i kraft direkt utan att ngn. har hört någonting, det hotas med vite eller fängelse för både detta och pass......men att PLÅGA djur på både det ena och andra sättet utan att myndighetern får tummen ur och aktivt hjälper djuren det går bra det. En värmlänning har misskött sina djur (hästar) i 10 ÅR.
NÄÄ FY FAAAN.......

Som jag skrivit tidigar. Den har INTE kommit smygande.Info kommer bara lugn...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har prisökningarna påverkat ert hästägande? Slutat köpa något, köper något annat, köper begagnat, bytt stall, sålt häst, jobbat mer...
2
Svar
34
· Visningar
3 814
Senast: villhöver
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 507
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan En sak som slagit mig är att hästägare både offentliga och icke offentliga nästan alltid, när deras häst gått bort skriver att man inte...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 978
Senast: __sofia__
·
Relationer Är medryttare och vill gärna ge julklapp till ägare och häst. Förra året gav jag godis till häst och godis + bok till ägare, men behöver...
Svar
6
· Visningar
739
Senast: Entourage
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?