Alla hästägare = foderföretagare ??

Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

Reebok skrev:
Nu tycker jag att du är löjlig. Om du tog åt dig av att jag var pissed i lördags när jag fick reda på detta, så ber jag så hemskt mycket om ursäkt.
Nej jag tog inte åt mig.
Men du angav ju på vilken nivå du verkade vara i frågan där.
Så jag antog att jag var tvungen att anpassa mig för att få fram mitt budskap.

Vilket misslyckande du gjorde sen då!:rofl:
Hade du verkligen läst allt jag skrivit från början så hade du inte heller behövt ifrågasätta huruvida jag har häst hemma eller inte, så det höll inte heller...

Tack! Då har jag fått svar på min fråga om hur inackorderingarna ska göra och vad stallägaren ska göra. In ackorderingarna behöver mao inte registrera sig utan bara stallägaren?

*lånar denna*
Inte för att jag vill marknadsföra någon tidning, men visst måste ni väl alla tycka att det vore en bra ide att prenumerera på någon tidning iallafall så att man får någon information om vad som händer i hästvärlden. Hästverksamheten utökar något alldeles enormt nu, och ni borde allihopa hålla utkik på nya regler, för det ska komma. Det är så att sedan hästgårdarna fick stödrättigheter så räknas de som lantbruk, och då måste det anpassas efter lanbrukens regler. Alltså är detta inte den enda förändringen som kommer. Håll utkik, det är det enda jag kan råda er till. Ni är med i EU-svängen nu, precis som oss vanliga Bönner.

Tuva-Li skrev:
*knapplån*

Titta vad jag hittade på Hästmagazinets hemsida :idea:
Glad jag blev :D .

I ett stall där det enbart finns hästar i vars pass det tydligt framgår att de inte får ingå i livsmedelskedjan krävs ingen registrering av anläggningen. Men så snart det finns ett enstaka djur som kan komma att ingå i livsmedelskedjan krävs registrering.

http://www.hastmagazinet.com/newsItem.aspx?id=9206

jo, jag läste med att de då räknas som sällskapsdjur, och man behöver inte registreras.
MEN då gäller det att ta reda på vilka behandlingar och läkemedel som är livstids karens.
Jag hoppade högt först och trodde att alla mina gick inom livstidskarensen, men så enkelt var det ju inte.

Jag resonerar sisåhär...

Om min häst skulle av någon anledning avlivas imorgon, hemska tanke, så skulle jag inte vilja att han hamnade på någons macka. Dvs inte bli livsmedel. Och det valet måste jag ju kunna göra som hästägare, hoppas jag. (Kanske dyker upp någon EU-byråkrat som kikar på min häst och tycker han ser god ut, det vet jag ju inte iofs)

De skriver ju "hästar i vars pass det tydligt framgår att de inte får ingå i livsmedelskedjan" - de skriver inte av vilken anledning.

Så jag, som är en naiv fd köttproducent (:cool: ) numera återigen hästägare, tror att det räcker med att "det klart och tydligt framgår" i passet att han inte ska bli korv.

Stackars jordbruksverket, nu kommer jag ringa till dem åxå :p och fråga om det måste stå VARFÖR hästen inte kan bli livsmedel, och vem som kan skriva in det i passet.
För om det räcker med "det klart och tydligt framgår" - borde det ju innebära att t o m JAG kan skriva i passet "XX ska inte bli korv när han dör, han ska istället vidare till de gröna ängarna".

Fast lite klarare och tydligare. Om ni förstår vad jag menar ;) .

*tittar ner i golvet och skrapar lite med foten för att ingen ska lägga märke till mitt blåögda resonemang*

Men hur vanligt är det att hästar dör till följd av fel på fodret?
Jag har under alla år jag hållt på med hästar inte träffat på ngn som gjort det i allafall.

Nja, DET är ju en tolkningsfråga, men jag tror tyvärr att de menar medikament eller foder, som skulle kunna vara livstidskarens, inte att vi inte vill att de blir mat.

Så, det är kankse en kur butta men behöver peta i dem?

Vi får helt enkelt kolla upp vad som är livskarens på.
Finadyn, penicillin, hippotrim, och avmaskning är det tyvärr inte.....

Alltså! Vad är det för fruktansvärda smittor som man ska förhindra?

Det verkar ju som att hästkött är helt livsfarligt att äta.

För det är väl smitta från hästkött till människa som det hela handlar om?

mimus skrev:
Nja, DET är ju en tolkningsfråga, men jag tror tyvärr att de menar medikament eller foder, som skulle kunna vara livstidskarens, inte att vi inte vill att de blir mat.

Vaa :eek: ! :p

Jo, jag håller med, jag tror inte att någon av oss kommer undan så lätt, så att det bara är att skriva i passet själv.

Men ändå - nog borde jag som hästägare kunna bestämma om min häst ska bli mat eller inte? Egentligen?

Vem skulle annars bestämma det?

Kommer det någon EU-byråkrat som hört talas om att jag ska avliva min häst, och sliter djurkroppen ur händerna på mig?
Visst skulle det vara absurt?
*dramatiskt tonläge*

Men jag vet faktiskt inte. Klurigt det här.

Skulle gjort ngt dylikt med en gång, om det fanns ngn vettig tidning att prenumerera på för den tusenlapp en prenumeration ändå kostar i dagens läge. För vi har inte råd med en endaste tidning som det är nu. Att då betala surt förvärvade slantar för några rader om året känns inte lockande.

scarlettlady skrev:
*lånar denna*
Inte för att jag vill marknadsföra någon tidning, men visst måste ni väl alla tycka att det vore en bra ide att prenumerera på någon tidning iallafall så att man får någon information om vad som händer i hästvärlden. Hästverksamheten utökar något alldeles enormt nu, och ni borde allihopa hålla utkik på nya regler, för det ska komma. Det är så att sedan hästgårdarna fick stödrättigheter så räknas de som lantbruk, och då måste det anpassas efter lanbrukens regler. Alltså är detta inte den enda förändringen som kommer. Håll utkik, det är det enda jag kan råda er till. Ni är med i EU-svängen nu, precis som oss vanliga Bönner.

Tydligen ska de som tar in eget hö bli kontrollerade för detta av kommunen och därtill, naturligtvis, betala för det underbara besöket av herr djurskyddsinpektörn. Hört idag, ngn som kan kommentera eller dementera?

Stämmer bra :) du som stallägare registrerar stallet ( gården ) för er alla. Köper inack sen eget foder, alltså inte av dig, så är det varje hästägares ansvar att hålla "stalljournalerna" uppdaterade och spara kvitton etc
På registreringen skriver du in under övriga upplysningar att du har inack som köper eget foder.

kopparberg skrev:
Men hur vanligt är det att hästar dör till följd av fel på fodret?
Det är ju inte vanligt alls.
Jag har heller aldrig sett det.
Butulism finns, har jag hört.
Det är ju död p.g.a. dåligt foder.

Det som man är rädd för är ju andra smittor.
Salmonella, paratuberkulos, dvärgbandmask, fågelinfluensan på ingång o.s.v.
Det är inte ens säkert att det just är hästarna som blir smittade.
Allt handlar om att hålla reda på när man kör runt grejjor som kan dra med sig olika smittor.
Vi är inte längre isolerade från Europa numera i.o.m. EU och frihandeln där innanför.
Det innebär vissa risker, det gör det.

Då så kan du ju ta och gå in på www.sjv.se en gång i månaden i stället och se om där finns några nyheter.
För internet verkar du ju ha tillgång till.

För alla som får Gårdsstöd så är det extra viktigt att följa reglerna när det gäller foderhanteringen. Det här är nämligen från i år ett av de sk tvärvillkoren.

Om man bryter mot tvärvillkoren så kan gårdsstödet minskas. Minskningen kommer att öka för varje år som man inte åtgärdat bristerna. Så det här kan bli en dyrt att inte följa.

Jag pratade nyss med en man på Jordbruksverket som sade att jag inte måste föra journal över morötter och liknande, utan att jag bara måste skriva ned var jag köpt hö och annat "riktigt" foder. Jag som hyr stall och får hit lånehästar ska alltså be stallägaren registrera sig och sedan ska jag föra journal och spara alla kvitton. Lagen började gälla 1 januari i år och det som är inköpt innan dess ingår naturligtvis inte i journalen.

Glömde förstås att fråga om jag/hästägaren har rätt att själv välja om hästen ska bli korv eller inte vid eventuell slakt, men mannen på Jordbruksverket menade att det inte bara handlar om hästar som är sjuka vid slakt utan som blir sjuka av foder öht. Då måste det gå att spåra.

Så jag är med andra ord delaktig i livsmedelskedjan men måste inte ha blåkoll på minsta lilla morot eller äpple. Låter hanterbart.

Sóley skrev:
Jag pratade nyss med en man på Jordbruksverket som sade att jag inte måste föra journal över morötter och liknande, utan att jag bara måste skriva ned var jag köpt hö och annat "riktigt" foder. Jag som hyr stall och får hit lånehästar ska alltså be stallägaren registrera sig och sedan ska jag föra journal och spara alla kvitton. Lagen började gälla 1 januari i år och det som är inköpt innan dess ingår naturligtvis inte i journalen.

[...]

Så jag är med andra ord delaktig i livsmedelskedjan men måste inte ha blåkoll på minsta lilla morot eller äpple. Låter hanterbart.
Men tillskott och sådant "smått" måste vara med, eller?

Krabban skrev:
Men tillskott och sådant "smått" måste vara med, eller?

Ja, de måste vara med. Men att plocka äpplen i någons trädgård utan att föra in det i journalen är tydligen okej. Jag vet inte hur kunniga de olika byråkraterna på Jordbruksverket är, men som jag fick det beskrivet så blir det ju inte så himla krångligt.

Som jag ser det så är kommunen det största problemet. Kommunen jag bor i är inte direkt berömd för sina effektiva, utbildade anställda - tvärtom. Uppstår problem så blir det när kommunen blandas in för inspektioner eller liknande.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har prisökningarna påverkat ert hästägande? Slutat köpa något, köper något annat, köper begagnat, bytt stall, sålt häst, jobbat mer...
2
Svar
34
· Visningar
3 814
Senast: villhöver
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 507
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan En sak som slagit mig är att hästägare både offentliga och icke offentliga nästan alltid, när deras häst gått bort skriver att man inte...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 978
Senast: __sofia__
·
Relationer Är medryttare och vill gärna ge julklapp till ägare och häst. Förra året gav jag godis till häst och godis + bok till ägare, men behöver...
Svar
6
· Visningar
739
Senast: Entourage
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama