Alla hästägare = foderföretagare ??

Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

TomasN skrev:
jag vill se en bättre källa som visar att man är skyldig att raportera till myndigheterna om man läser om att ett skatterbrott begåtts..
Jag hittar ingen bättre källa.
Kan det vara så väl att denna lag är borttagen?

Jag minns informationen som skickades ut till hushållen och den som gick på Anslagstavlan på TV.
Och jag minns den hetsiga debatten som följde.

Svårigheten med att identifiera information om detta är ju att man har generell skyldighet att rapportera brott som man vet om.
Och det var väl där som de hade stoppat in detta med skattebrott och svartjobb?

Inte_Ung skrev:
Är du alls insatt i hur jordbruk fungerar i Sverige?

Nej inte mycket, har haft hästen ihyrd i ett stall där all grovfoder ingick och jag har aldrig behövt bry mig om jordbruk förr. Ja, jag är ett äkta betongbarn, det kan jag erkänna. Men min medborgarrätt gör väl ändå att jag måste få ifrågasätta saker jag inte kan förlika mig med till 100%?

Ska prata med dem sjäv i morrn, så kanske man kan räta ut ett och annat frågetecken.

wert skrev:
Men så fort hästen fått butta eller liknande så klassas den som sällskapsdjur:smirk: Vilken häst i värlshistorien har inte fått butta eller annan medicin som det är livslång karens på någon gång i sitt liv???
Mina 4 har inte fått det iallafall.

Reebok skrev:
Det är klart att man blir förbannad när man får info på ett hästforum och halkar in på en tråd som visar sig kan ge mig böter för en sak jag inte har fått info om! Jag kan bara tala för mig själv och min syn på hästhållning, men jag har hittills alltid kompletta vaccinationsintyg, ägarregistreringar, försäkringar och ett vackert pass som ligger och samlar damm.
Det är upp till var och en som driver en verksamhet, eller som har djur att ta reda på vad som händer med regler o.dyl. Man kan inte kräva att staten ska leka mamma åt en alltid, då får man räkna med obehagliga överraskningar. Detta har stått i lantbruks tidningar, och har varit hyfsat svårt att missa.

Lite plikter?? För att ha en hobby så tycker jag att det är ganska mycket plikter att följa. Eftersom jag dessutom är delägare i ett nystartat managementbolag så har jag faktiskt lite mer papper att hålla reda på än så men det är ju ett jobb också...

Och vi driver ett lantbruk, och min man jobbar heltid och jag pluggar heltid på universitetet upptill. Hur kommer det sig då att vi inte tycker att detta varken är konstigt eller outhärdligt?
Du får tycka att vi som reagerar negativt är en bunt grinkärringar, då är jag väl det i dina ögon, jag bjuder på det. Men när det sätts upp nya lagar så anser jag att berörda människor skall ha rätt till den informationen, vilket inte har skett i det här fallet och då måste man reagara och ifrågasätta hur det är tänkt, det handlar inte om att gnälla. Plus att det kommer att bli riktigt svårt att kontrollera vad hästen egentligen får i sig. Tänker närmast på ridskolehästar och de stall där det rör sig mycket människor som ger hästar morötter och annat som vi hästägare inte kan kontrollera och skriva upp.
Gnälla är helt OK, men att säga att det inte har funnits någon info om det är inte rätt. Man får söka sig info, om allting. Ingenting i livet serveras på silverfat.

TomasN skrev:
Ja nu kanske fler fattar hur många regler som lantbrukare behöver följa. Och det var ingen som klagade på EU när det blev möjligt att få gårdsstöd till hästgårdar.

Jag tycker också det här är lite överdrivet men inget jätteproblem att följa.
Jag håller med dig. Visst blev man paff när man såg det första gången, men man har lixom slutat att bli förvånad eller sur.
Det är rätt mycket man ska hålla reda på när man driver jordbruk, så denna regeln blir en piss i oceanen, om man får säga så...:smirk:

apocalypsen skrev:
Tja och vad gör man när man vet att ens häst har blivit behandland för något av någon innan man köpte den och inte vet vad osv...
Men jag ska gå och läsa på ja med. Det spelar mig ingen roll om jag måste skriva upp det för det gör jag redan, men jag undrar vilken pappersivrare som nu tillåtits att komma fram ur pappersivrarnas mörka rum.

Det hade kanske varit bättre och ställa högre krav på säljarna.
Jag betalar redan moms på allt mitt foder så det är inte som om det blir dyrare för egen del, men omständigare med ´fler papper och kvitton som måste sparas

Apo
Upplysningsvis så till hör jag en av säljarna, dvs, jag är lantbrukare som säljer foder till lantmännen. Vi blir kontrollerade när vi säljer det, vi får en avräkning där det står vilka värden spannmålet har, och jag förmodar att de kollar smittan oxå. Det har jag inte kollat upp, utan jag kollar bara de vanliga värderna eftersom jag själv använder det fodret.
Sen förstår jag inte pratet om att spara kvitton, gör ni inte redan det? Det blir ju knappast fler kvitton med den här lagen. Bara för er som handlar svart, men eftersom alla är så förståndiga så har jag svårt att tro att någon gör det här, eller?
Och till er som klagar på att godiset inte kan kollas. Här är regeln att INGEN får ge djuren godis i tid och otid. Sätt den regeln också. Ang morötter och äpplen, så står det på påsen var dom kommer ifrån, och har ni regeln att inte ge godis, så kan ni ha påsar i foderrummet, där barnen kan gå och ta när de ska lägga i krubban.

Inte_Ung skrev:
Att du vill ägna dig åt skattebrott, för det är vad det är att inte betala in moms.
Är inget agument för att inte bekämpa smittspridning i foder.
Och enligt angiverilagen så är vi andra här i tråden egentligen skyldiga att anmäla dig för detta skattebrott.
För det har kommit till vår kännedom.

Ja ring och säg att det finns en användare på bukefalos som kallar sig Hannaz som köper sitt hö svart (eller hennes stallägare där hon har hästarna köper det svart). Hon bor i malmö och man kan se att hon har en svart häst med bläs på användasbilden. Skulle vara väldigt kul att veta hur dom hanterar den informationen :rofl:

Nej jag sparar faktiskt inte kvitton på kraftfoder, lucern, mineraler, hästgodis, morötter, äpplen.

och Tänk dom som tar av sina egna fruktträd hemma från trädgården, ska man skriva upp det också.
Ex. Två kg äpplen från syrrans trädgård, plockade från marken den 27/8 2005.... Och måste hon då vara registrerad som foderproducent?

Och ska man samla dessa kvitton från kanske 5-10 olika inköpsställen, lägga dessa i en burk och om hästen vid slakt uppvisar smitta häller man ut kvittona på bordet hos Kommunen/JBV och säger att från nåt av de här ställena kommer kanske smittan...

Den här lagen kommer verkligen att göra underverk för smittspårningen... :smirk:

Jag tycker att smittspårningen ska ske innan våra djur får smittan i sig.

Häst ÄR sällskapsdjur och ska då f*n inte in under jordbruksdjuren.
Att föda upp kor för att slakta eller för att få mjölk oki att man ska föra journal vart man köper sitt foder..
Då har amn ofta avlat med företag om billigt bra foder
Eller om jag nu skulle få för mig att föda upp hästar till slakt visst fint för jorunal.
Men när man köper en häst till just SÄLLSKAP, du har den som hobby sin älskade vän man tävlar och har kul så är det just det SÄLLSKAPSDJUR.
Ska man föra jorunal för hund katt och hamster snart med eller??:crazy:
Sverige börjar ju bli mer å mer patetiskt och de ska väl snart ha koll på när var och hur man skiter åsså och vilken fasthet skiten var och vilken färg..
Snart kommer väl det att man skall föra journal på sitt eget inköpta käk:crazy: ..*Skakar på huvudet*

Jag kan t.ex. numera säga att folk inte FÅR mata mina hästar med godis p.g.a. jordbruksregler.
Jättebra.

Jag kan säga att ingen får mata min häst för JAG inte vill det istället:smirk:
Funkar lika bra.. nu får folk ge minhäst mat om de vill så mig gör det inget=)

Du verkar vara en laglydig person.. antar att du aldrig gått över en gata om det inte är över ett övergångsställe.
Antar att du alltid följer högerregeln, antar att du aldrig laddat ner en låt ELLER lyssnat på en nerladdad låt??
Alltid låtit gående fått gått över gatan... osv...
och aldrig druckit HB eller åkt med en bil som är trasig typ en lampa sönder vit blinkers mm
Ja jag antar att du ALDRIG gjort någt i HELA ditt liv som är olagligt.. :smirk:

HannaZ skrev:
Jag tycker att smittspårningen ska ske innan våra djur får smittan i sig.
Men det fungerar inte så.
Utan det är först när ett djur (eller människa) blir sjukt som man behöver spåra tillbaka efter vart det kom ifrån.

HannaZ skrev:
Ja ring och säg att det finns en användare på bukefalos som kallar sig Hannaz som köper sitt hö svart
Jag är övertygad om att det är ganska så enkelt att ta reda på namn och telefonnummer till dig och din stallägare.
Så det där löser jag nog om det skulle behövas.
Men jag vill hellre att du förstår vad det hela handlar om faktiskt.

Gazzan skrev:
Du verkar vara en laglydig person..
Jag gör så gott jag kan.

Gazzan skrev:
antar att du aldrig gått över en gata om det inte är över ett övergångsställe.
Det är inte ett lagbrott.

Gazzan skrev:
Antar att du alltid följer högerregeln, antar att du aldrig laddat ner en låt ELLER lyssnat på en nerladdad låt??
Jo, men jag har betalat för låtarna.
Man kan göra det även på nätet förstår du.

Visst, jag kan väl ha gjort några misstag i mitt liv jag med.
Men jag försöker i största möjliga mån hålla mig till lagen.

Och du?
Du kör som du tycker då eller?

Gazzan skrev:
Häst ÄR sällskapsdjur och ska då f*n inte in under jordbruksdjuren.

.........

Ska man föra jorunal för hund katt och hamster snart med eller??:crazy:
Om du tar in din häst i ditt hem.
Och har den i huset där du bor och aldrig låter den beta eller skita ute utan att plocka upp skiten och slänga den till förbränning/förmultning så skall jag gå med på att den är ditt sällskapsdjur.

Alternativet är ju att du ser till att få skrivet i hästpasset att hästen inte skall gå till livsmedelsproduktion.

Jag fattar noll !! Jag trodde min häst var ett sällskapsdjur , en kompis.. Inte är jag nån jordbrukare som föder upp hästkött:confused:
Hur funkar det med mig som är fodervärd? Ska jag skicka alla kvitton till hästens ägare varje vecka ? :crazy:

Jag ska ringa i morrn och fråga lite mer. Jag står som ägare på en häst som fn. är ute på foder. Vem som skall ta ansvaret för ev. vite osv om det skulle uppstå problem. Om man ska skriva papper med fv. osv. återkommer i morrn när jag har pratat med dem!

lindaplutt skrev:
Hur funkar det med mig som är fodervärd? Ska jag skicka alla kvitton till hästens ägare varje vecka ? :crazy:
Det är den i stallet som är ansvarig för fodret som skall föra bok.
Hur mycket foder som är köpt när och varifrån.
Kvittona skall sparas, lämpligtvis på samma ställe som hästen är.

Men om det är stallansvarig som skallsköta bokföring, hur funkar då det om hästen sedan flyttar.

Det är inte ovanligt att ridhästar flyttar många gånger under en livstid, byter stall osv. Hur skall man då kunna spåra sådan info med hästen?

Jag har inget emot att "föra dagbok" över vad mina hästar äter. Men ärligt talat så är jag uppenbarligen för korkad för att fatta hur allt detta skall gå till.

Men det är ju bara att hålla reda på var hästen har bott.
Och man kan ju ta en kopia på foderdagböckerna från varje stall.

Jag förstår ärligt talat inte problemet.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har prisökningarna påverkat ert hästägande? Slutat köpa något, köper något annat, köper begagnat, bytt stall, sålt häst, jobbat mer...
2
Svar
34
· Visningar
3 814
Senast: villhöver
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 507
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan En sak som slagit mig är att hästägare både offentliga och icke offentliga nästan alltid, när deras häst gått bort skriver att man inte...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 978
Senast: __sofia__
·
Relationer Är medryttare och vill gärna ge julklapp till ägare och häst. Förra året gav jag godis till häst och godis + bok till ägare, men behöver...
Svar
6
· Visningar
739
Senast: Entourage
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?