Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??
nu har jag ringt till jordbruksverket
Detta är mina frågor och svaren jag fick av dem
• Kan alla skicka in varsin anmälan om foderföretag? /varsin stalljournal? Nej
• Är det jag som stallansvarig som har ansvar för att kolla så allt är som det ska?
o Att hö inte är möjligt?
o Att det inte är massa kryp i havren?
Ja det är du, hela anläggningen ska registreras av den som hyr. Man har ansvar för att se till att de som hanterar fodret har kunskap, det finns en förordning.
• Stalljournalen, vart får jag den från och hur fungerar den?Göra en själv
• Måste man spara alla kvitton? Ja, det måste man
• Hur länge ska foderbokföringen sparas? I alla fall mer än 2 år
• Måste man skriva upp vad man har för godis med?
o Frukt/grönsaker?
o Annat hästgodis?
o Barn som räcker över godis och annat foder över stängslet, det kan man ju inte komma undan eftersom de kanske inte är läskunniga än. Det behöver man kanske inte registrera?
Enligt lag måste man göra det, men det är ingen som kan kontrollera vart man köpt det, de kan inte kontrollera minsta morot.
• Ska varje bonde man köper hö från vara registrerad? Ja, de kommer att läggas ut på hemsidan så de kommer stå vilka som är registrerade men det kommer inte ske förens ett tag. Undertiden ska man se till att få bondens namn och adress samt att den måste lämna ut måste ha kvitto
• Ska man skriva upp hur mycket och av vilket foder/godis man ger hästen varje dag eller räcker det med att skriva upp vart man köper det? Hur mycket du har köpt, varifrån och vilket datum
• Det finns ju hästar som inte har pass, hur gör man med dem, de får ju ändå inte gå till livsmedelsproduktion?
Denna frågan kunde hon inte svara på, hon sa bara att alla hästa SKA ha pass
Hoppas detta hjälper er något i alla fall. :smirk: