Alla hästägare = foderföretagare ??

Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

BeastieBabe skrev:
jag tycker att det låter bra jag..
då finns det en ansvarig som hålls skyldig om hästar blir sjuka av dåligt foder, ex dåligt hösilage eller kraftfoder som är för gammalt..

Jag tycker inte alls att det är bra :eek: Vi hyr ut boxar till 20 olika personer och de handlar sitt eget krafftfoder. Ska jag då vara ansvarig för att de ger rätt foder????
Och ska jag springa som nån kontrollant och kolla så att alla skriver upp sina foder och tusentals tillskott? Jag kommer ju inte att hinna med nått annat :crazy:

Kan inte alla vara ansvariga för sig själva? Eller måste man som stallägare verkligen kontrollera allt detta. Det är ju enorma mängder tillskott och grejer som folk proppar i sina hästar :o Jag blir svettig bara jag tänker på det.....

Har retat upp mig ännu mer nu!
Gissa om Jordbruksverket kommer att få det hett om öronen på måndag när jag ringer:devil:
Är så förbannad så jag blir nog lite galen innan helgen är över.

//Reebok, som förhoppningsvis är intakt även på måndag

SessCa skrev:
Ursäkta att jag är helkorkad, men menar de att man ska bokföra allt foder som man ger sin häst? Varför?

Jag fattar ingenting.. :crazy:

Ingen aning, jag fattar inte heller något egentligen, krångligt krångligt:mad:

HannaZ skrev:
Jag tycker att det är en tandlös lag. Djur som inte föds upp med syftet att bli människomat borde inte innefattas av dessa regler. Det finns inga möjligheter att följa upp det här på adekvat sätt utan den här lagen kommr bara att kosta oss skattebetalare mer pengar (administrativa kostnader) och mer jobb.
Även om syftet från början inte är att din häst skall gå till slakt, så kan det ju ändå hända. Om din häst däremot får en medicin med livslång karens, eller en sjukdom som gör den olämplig som livsmedel, så står detta i passet, och då behöver du inte föra journal. Om din häst blir sjuk och de misstänker foder som du köpt, visst vore det bra för oss andra att få reda på att det stället där du fått just den leveransen, är smittat. Då slipper vi andra få sjuka djur. Säg att du köper krafft den 4 aug från granngården i din hemstad. Din häst blir sjuk och du har skrivit upp datum när du köpt den. Då kan granngården ta reda på vilket parti dom haft inne, och också meddela fabriken det, som då kan spåra det tillbaka till källan. Bra va?
Men tänker man rent egoistiskt, så blir det bara jobbigt att behöva skriva upp sådana ovesäntliga saker som foder.

Om min häst blir sjuk så vet jag var jag har köpt mitt foder utan att föra journal för kommunens räkning. Men här handlar det om smitta som upptäcks främst vid slakt. Det är inte så att man tar stickprov på till synes friska hästar som ev kan komma att slaktas för att bli människoföda någon gång i framtiden.

man vet inte om en kyckling är salmonellasmiottad förrän den slaktas. Det är lite svårt att gå tillbaka i tiden x antal år för att få reda på om det var säcken från Lokalföreningen i Östra Ljungby som som gjorde hästen sjuk, eller om det var säcken från Granngården i Malmö, eller Mineralerna från skabersjö, eller glucosaminet från England, eller höet från bonden ena eller andra året, eller morötterna, eller lucernet... Listan kan göras hur lång som helst.

Det här kommer helt enkelt inte att fungera eftersom hästägare köper sitt foder från så olika ställen, och fodersotterna och tillskotten varierar.
Har du svinuppfödning så köper du troligen bara från en leverantör, då är det lätt att spåra bakåt i tiden, där kan en sån här lag ha ett reellt värde.

Man måste se krasst på saker. Det låter bra i teorin men kommer inte att leda till mindre smittat hästkött på våra mackor.

Senast ändrad:

Hur skall nybisar / ridskoleelever / som tar med maskrosblast och egenodlade morötter eller morötter köpta på butik /hästgodis 250 gram/ och ger till de hästar som står i hagen ( hästar och ponnies som de inte vet namnet på ) hitta respektive foderjournal ? De vet förmodligen inte att det finns foderjournaler - och på ridskolor finns lånehästar, inackorderingshästar, skolägda hästar, privathästar, besökshästar. Vid tävling de som glömt eget foder hemma och lånar tillfälligt.

Okej man kan förbjuda "Djuren får icke utfodras", men hur gör man med bilåkare som stannar vid vägen "kollar hästarna och ev ger dem av salladen man har till egna mackorna"...

Fnys ger sig inte in i diskussion - men det här verkar vara precis som
EU-förslaget att gurkor skulle ha en viss krökning för att få säljas.

När man tittar på vad jag nyss skrev kan det vid första anblicken verka "futtigt" med så små mängder "foder" - men betänk då att 4-8 centiliter rent boutlismtoxin kan ta kål på hela Sveriges befolkning inklusive hela hästbeståndet. Och den där salladen som stadsbilåkarna bjöd på - tappade den 3-åriga dottern/sonen i kontaminerade vägkantgeggan innan hästen fick salladen i sig.

Kom ihåg att sätta upp övervakningskameror vid alla vägar runt hagen, så ni iaf kan dokumentera bilnumret, eller icke läskunniga 6 - 7 åringar på cykel /landet/sommartid/ som gillar att "prata med hästar" för de är så gulliga, och föra in det de ger i foderjournalerna. Ange gärna beräknad vikt, så kontrollmyndigheten ser att du är kunnigt noga.

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Om jag har fattat det rätt..(vilket inte är så troligt) ska varje ägare till gården där hästar finns registrera sig? eller ska varje hästägare registrera sig?

Där jag har min finns det 10 hästar och lika många ägare,nog för att vi under denna vinter tar hö och halm osv från samma "tillverkare", men från och med 1 mars är det kallhyra och alla ska fixa foder till sin häst..

Vad är kostnaden för att registrera sig? Misstänker att det inte är gratis, det är inte något annat som jordbruksverket gör..

Jag tycker detta är helt sjukt.. hur fan ska man kunna veta detta som hästägare::Jag tycker att de som har informationen skall skicka ut information till alal hästägare hem i brevlådan så alal hästägar kan få en chans att få veta detta..

Dummaste jag har hört.. då lär ju typ 90% av alla inhyrda stall bli anmälda under årets gång för jag akn slåvad om att typ ingen vet om denna dumma lag!

Ja jag tillhör väl en av de olagliga.. och inte kommer jag ha dåligt samvete för de..Jag har vettigare saker för mig än att sitta och skriva upp när var hur jag köpte mitt foder..
Snart kommer de väl en jounal på när, var, hur hästen skiter åsså!:crazy:

Men eller hur!
Vi seriösa hästmänniskor vet på ett ungefär vart vi har köpt maten till våra hästar, och jag, som många andra köper hos flera leverantörer beroende på vart och när jag kommer på att jag måste köpa mer foder till hästen. Och om jag "storhandlar" fodersäckar och när den sista är kvar (oöppnad) lönen dimper ner och jag storhandlar från den andra butiken, blandar ihop säckarna och hästen blir sjuk, hur gör jag då? Som någon skrev om Eu´s gurkböjar, det är en väldigt bra liknelse.
De som inte är lika kinkiga med foder är väl samma pack som tjänar pengarna för att skicka hästen ner till europa för slakt. Så vi som bryr oss och slaktar hemma i Sverige kan ju ändå gå i god för att hästen har fått ett bra foder genom hela livet.
Sen är det så att min häst är identifierad och ägarreggad på 3 ställen (stc, agria, passet) hur kan de ha missat att skicka mig info om denna lag? Jag är ju knappast okänd som hästägare:mad:

//Reebok, som är ännu mer uppretad.:devil:

*lånar*
Ja, det är bra. Reta upp er. Hästägare som aldrig tidigare måst registrera sig för någonting. Jobbigt det blir!
Skit i att föra journal, det blir ju enklast för er. Jag menar, hur ska kommunerna veta var det finns hästar när hästfolket ändå aldrig anmäler det dom ska eller skaffar passen dom ska ha.
För att vara en verksamhet med väldigt lite plikter, så gnälls det väldigt mycket. Är det så svårt för var och en att skriva upp var man köper fodret?. En ynka liten bok att hålla reda på. Har ni ingen annan bokföring? Gnäller ni över den också?
Detta är ju för att Smitta inte ska kunna spridas Det är inte till för att höjdarna ska sitta och flabba åt er. Ni som har hästar tillhör livsmedelskedjan, man äter hästkött, och det ni äter ska vara fritt från sjukdomar. Alltså är det i slutändan ni som får fördelarna.
Men gnäll på. Ring jordbruksverket och klaga, så känns det säkert bättre.

Berge skrev:
Så då får jag inte köpa hö "svart" av kompisen längre då?
Men det har du ju inte fått förut heller.

Man kan väl inte ha regler anpassade efter att vissa bryter andra lagar?

Ja det är intressant att se hästägarna vakna upp och inse att hästar inte är sällskapsdjur utan tillhör jordbrukets djur.

Tror inte jag riktigt hänger med här?!
Är det hästägaren som ska föra denna journal, eller är det stallägaren om hästen är inackorderad? Jag menar inackorderad inklusive foder.
Jag fodrar samtliga runt 30 kusar några fodringar i veckan, andra fodringar gör personal eller andra hästägare = jag kan ju inte intyga exakt hur mkt hö min häst fick.

Och ska det stå så exakt 5/2 frukost 0,5 kg Groov och 5 kg hö.

Kan inte låta bli att fundera över om detta inte är som med hästpassen, ngt som ger mer krångel och kostnad än det gör nytta.
Hur, och framförallt vem ska kolla att lagen i fråga efterlevs? Och till vilken nytta ska detta göras?
Eller är det för att komma åt att vissa köper foder svart?

Inte_Ung skrev:
Ja det är intressant att se hästägarna vakna upp och inse att hästar inte är sällskapsdjur utan tillhör jordbrukets djur.

Men så fort hästen fått butta eller liknande så klassas den som sällskapsdjur:smirk: Vilken häst i värlshistorien har inte fått butta eller annan medicin som det är livslång karens på någon gång i sitt liv???

wert skrev:
Vilken häst i värlshistorien har inte fått butta eller annan medicin som det är livslång karens på någon gång i sitt liv???
Av mina 13 st så är det bara en som har fått Butta + Fucitalmic och därmed livstids karens.
De övriga 12 är ännu klassificerade som livsmedel.
En av dessa 12 kommer jag inte att låta gå till livsmedelsproduktion, då hon har fått så mycket konstigt att jag tror att det vore dåligt.
Men de övriga 11 st blir prima mat.

Så hos mig är 85% fria från livslång karens.
Hur sköter ni era hästar egentligen?

scarlettlady skrev:
*lånar*
Ja, det är bra. Reta upp er. Hästägare som aldrig tidigare måst registrera sig för någonting. Jobbigt det blir!
Skit i att föra journal, det blir ju enklast för er. Jag menar, hur ska kommunerna veta var det finns hästar när hästfolket ändå aldrig anmäler det dom ska eller skaffar passen dom ska ha.

Det är klart att man blir förbannad när man får info på ett hästforum och halkar in på en tråd som visar sig kan ge mig böter för en sak jag inte har fått info om! Jag kan bara tala för mig själv och min syn på hästhållning, men jag har hittills alltid kompletta vaccinationsintyg, ägarregistreringar, försäkringar och ett vackert pass som ligger och samlar damm.

scarlettlady skrev:
För att vara en verksamhet med väldigt lite plikter, så gnälls det väldigt mycket. Är det så svårt för var och en att skriva upp var man köper fodret?. En ynka liten bok att hålla reda på. Har ni ingen annan bokföring? Gnäller ni över den också?

Lite plikter?? För att ha en hobby så tycker jag att det är ganska mycket plikter att följa. Eftersom jag dessutom är delägare i ett nystartat managementbolag så har jag faktiskt lite mer papper att hålla reda på än så men det är ju ett jobb också...

scarlettlady skrev:
Detta är ju för att Smitta inte ska kunna spridas Det är inte till för att höjdarna ska sitta och flabba åt er. Ni som har hästar tillhör livsmedelskedjan, man äter hästkött, och det ni äter ska vara fritt från sjukdomar. Alltså är det i slutändan ni som får fördelarna.
Men gnäll på. Ring jordbruksverket och klaga, så känns det säkert bättre.

Du får tycka att vi som reagerar negativt är en bunt grinkärringar, då är jag väl det i dina ögon, jag bjuder på det. Men när det sätts upp nya lagar så anser jag att berörda människor skall ha rätt till den informationen, vilket inte har skett i det här fallet och då måste man reagara och ifrågasätta hur det är tänkt, det handlar inte om att gnälla. Plus att det kommer att bli riktigt svårt att kontrollera vad hästen egentligen får i sig. Tänker närmast på ridskolehästar och de stall där det rör sig mycket människor som ger hästar morötter och annat som vi hästägare inte kan kontrollera och skriva upp.

kan vi inte alla gå samma och storma apoteket, sno lite butta, ge hästarna och så har vi livstids karens och slipper alla papper:idea:

nej okej jag förstår dealen, men vad fan.

Man borde kunna få välja att slippa genom att garantera att denna häst inte kommer att gå till livsmedelsproduktion, även utan butta och dyl.

Reebok skrev:
Lite plikter?? För att ha en hobby så tycker jag att det är ganska mycket plikter att följa.
Det är något som du har valt själv.
Du har valt en ovanligt komplicerad hobby.
Gillar du inte reglerna omkring den, så får du väl byta hobby.

Reebok skrev:
Men när det sätts upp nya lagar så anser jag att berörda människor skall ha rätt till den informationen, vilket inte har skett i det här fallet och då måste man reagara och ifrågasätta hur det är tänkt, det handlar inte om att gnälla.
Allting står på www.sjv.se en plats som alla hästägare nu borde vara bekanta med efter införandet av hästpassen.
Och det är så att man har skyldighet att hålla reda på reglerna omkring sådant som man sysslar med.

Som företagare är det din sak att ta reda på reglerna och hålla reda på när de ändras.
Som körkortsinnehavare (jag antar att du har körkort) så är det din plikt att hålla reda på när trafikregler ändras och följa det.
Samma sak gäller hästägande.

Information, den skaffar man sig - den får man inte.

Läsa här på Bukefalos brukar fungera bra.
Samt att läsa ATL och Ridsport.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har prisökningarna påverkat ert hästägande? Slutat köpa något, köper något annat, köper begagnat, bytt stall, sålt häst, jobbat mer...
2
Svar
34
· Visningar
3 814
Senast: villhöver
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 506
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan En sak som slagit mig är att hästägare både offentliga och icke offentliga nästan alltid, när deras häst gått bort skriver att man inte...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 978
Senast: __sofia__
·
Relationer Är medryttare och vill gärna ge julklapp till ägare och häst. Förra året gav jag godis till häst och godis + bok till ägare, men behöver...
Svar
6
· Visningar
739
Senast: Entourage
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama