Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har följt tråden i tysthet.
Det är ingen ide att argumentera med någon som är full, men jag tycker faktiskt att det är jättebra att du skriver i tråden och är ärlig här med när du dricker.

Jag tror som någon annan skrev att det nog är få alkoholister som inte får bakslag och dricker efter ett uppehåll. Men när du är nykter igen måste du inse att du inte kan dricka alls och vad alkoholen gör med/mot dig. Det blir ju uppenbarligen inte bättre av att du dricker och du måste börja om med abstinens mm efteråt. Du behöver mer stöd från anhörig och vården. Du behöver hjälp med hur du ska hjälpa dig själv. Ta hand om dig innan det är för sent.

Kanske är det dags att prata med läkaren om att sätta in antabus nu? Många ser detta som en värdefull krycka i början av nykterheten.

"Alkoholen är listig, falsk och stark" säger AA och det låter som om du TS behöver konkret hjälp med att överlista den jäveln nu.

På vilket vis halvdant? Frågar pga vill veta vad jag gör för fel!

Är ledsen. Gråter. Massor.
Känner mig trasig när jag är nykter men är fasiken mer trasig nu!
Plus känns som jag gör allt fel. Baklänges och fel. Hela tiden. Konstant.
Alla gånger du "kanske ska", "ska fundera", "möjligen" etc när det kommer till möten, ringa sponsorn, berätta för omgivning och ffa din mamma visar att du bara är inne i det tveksamt och halvhjärtat.
Som jag ser det så ger du dig själv på så vis väldigt många möjligheter att välja bort jobbet som krävs, när det börjar kännas jobbigt.

Vore du helhjärtat bestämd med att bli nykter, det är nolltolerans mot alkohol som gäller från och med nu! då skulle du säga "jag ska" om allt, involvera omgivningen, vården osv och sedan kämpa järnet med alla verktyg som finns, för att hela tiden komma lite närmare målet, dvs nykterheten även om det krävs "blod svett och tårar" med jämna mellanrum.

Ingen (i vart fall inte jag) förväntar sig att du ska klara av den här kampen helt utan hjäpp och stöd, så för din egen skull och för ditt framtida jag skull - sök hjälp, be om hjälp och ta emot hjälp!

Senast ändrad:
Återfallet i sig inte oväntat men hur TS uttryckte sig idag känns i hjärtat, kan inte förneka det. Funderade också på om läkare i samband med akutbesök faktiskt är medveten om alkoholmissbruket? Riskera anfall med pågående missbruk oroar mig.

Stöt inte bort oss TS. Låt oss finnas för dig innan du dricker och ta stöd från andra utanför internet. Du kommer inte kunna dölja detta för någon snart.

Återfallet i sig inte oväntat men hur TS uttryckte sig idag känns i hjärtat, kan inte förneka det. Funderade också på om läkare i samband med akutbesök faktiskt är medveten om alkoholmissbruket? Riskera anfall med pågående missbruk oroar mig.

Stöt inte bort oss TS. Låt oss finnas för dig innan du dricker och ta stöd från andra utanför internet. Du kommer inte kunna dölja detta för någon snart.
Usch, ja. Jag har också en väldigt olustig känsla kring hela situationen just nu... :(

Jag tror att du behöver sätta dig ner och verkligen tänka på hur farligt det du håller på med är.
  • Du har kört rattfull och tycker inte att det är en "big deal" vilket betyder att du troligen kommer att göra det igen. Gränserna i lagen finns av en anledning oavsett hur alert du känner dig.
  • Du äter antidepressiva som är farliga att blanda med alkohol.
  • Jag vet inte vad som orsakade det, men du har körförbud och viftar bort även det. Maximal otur vore inte att åka fast utan att du körde ihjäl någon eller själv dör.
  • Har du fått mer mediciner efter sjukhusbesöket och hur reagerar de tillsammans med alkohol?
  • Det är tungt att vara närstående till någon som är svårt sjuk och jag förstår känslan av att vilja "skydda" dem, men sanningen kommer ju alltid fram. Om du kämpar hjälper folk dig ofta så mycket de kan, men fortsätter du med lögner och manipulation är risken att du kommer att förlora alla omkring dig.

Jag tror att det inte räcker med frivilliggrupper som AA. Dit måste man vilja gå och man måste förstå varför man går dit (egen utveckling).
Går man dit i hopp om att det ska bli bättre av att man sitter av mötena kommer det inte att hjälpa.

Jag tror att det är dags för behandlingshem eller liknande med läkare och annan utbildad personal.

Låt oss inte sticka under stol med att alkoholism är en svår sjukdom. HUR många andra sjukdomar förväntas man klara av på egen hand, genom att gå i gruppsamtal som är frivilliga?

Förändring ÄR jobbigt. Det tar tid att ändra sina invanda mönster, sina automatiska beteenden osv. Ditt beroende säger åt dig att låta bli, att skita i det, att det är jobbigt och svårt och onödigt och att du kan hantera alkoholen. Det kan du inte. Du. Kan
Inte. Hantera. Alkohol. Dricker man tre starköl och en vinare en måndag vid lunch trots att man bara dagar innan beklagade sig över att man blev full igen så har man problem. På riktigt.

Innan du är ärlig mot dig själv och erkänner att du är sjuk, och öppen mot andra runt dig med att du har en sjukdom, kommer du inte komma ur det här. Din sjukdom lurar dig att hålla dörrar på glänt, att grejen med att berätta för din mamma blivit oöverstigligt, att manipulera andra människor runt dig och att bete dig precis så som sjukdomen vill. Det är inte dig själv du ska vara arg på, det är din sjukdom. Du måste ta in det nu.

Du kan vinna mot sjukdomen men du måste SE att den finns där och gå igenom jäkligt tuffa saker för att bli kvitt skiten. Finns inga enkla genvägar.

Inte många rätt idag. Men en sak har jag gjort bra. Hällt ut sista ölen.
* Klapp på axeln för det.

Resten är ett skämt. Ingen skrattar. Gör om gör rätt.
Mår illa. Och haft ångest.
Har en plan för imorgon. Ringa läkaren då.
Din plan för imorgon bör inkludera att du ger dina bilnycklar till någon, t ex din partner. Det är inte lämpligt att du har dem just nu.

Jag tror att det inte räcker med frivilliggrupper som AA. Dit måste man vilja gå och man måste förstå varför man går dit (egen utveckling).
Går man dit i hopp om att det ska bli bättre av att man sitter av mötena kommer det inte att hjälpa.

Jag tror att det är dags för behandlingshem eller liknande med läkare och annan utbildad personal.

Låt oss inte sticka under stol med att alkoholism är en svår sjukdom. HUR många andra sjukdomar förväntas man klara av på egen hand, genom att gå i gruppsamtal som är frivilliga?

Detta!! 🙏

Har sagt till katten att jag är en alkoholist. Men hon vet ju redan. Hon tycker mest att jag ska sluta snacka och släcka lampan. Tar upp stor plats i sängen. Brer ut sig som tusan.
Hon är så fantastiskt ❤️

Pratade med mamma tidigare idag. Ett tag trodde jag att hon visste. Tänkte åh vad skönt jag slipper berätta. Men nej hon vet inget. Hon pratade om något program på tv. Fråga Doktorn som hon tyckte jag skulle kolla på.
Trodde det skulle handla om alkohol men det handlade om helt andra grejer.

Tänker hur jag ska lägga fram det på bästa sätt. Säga att jag har svårt att sluta dricka om jag väl har börjat. Att jag tyvärr dricker av fel anledningar. Eller hur ska jag lägga fram det?

Världens finaste mamma ❤️

Jag har sådana skakningar nu. Och mår fortfarande illa. Det verkar inte vilja gå över illamåendet.

Har sagt till katten att jag är en alkoholist. Men hon vet ju redan. Hon tycker mest att jag ska sluta snacka och släcka lampan. Tar upp stor plats i sängen. Brer ut sig som tusan.
Hon är så fantastiskt ❤️

Pratade med mamma tidigare idag. Ett tag trodde jag att hon visste. Tänkte åh vad skönt jag slipper berätta. Men nej hon vet inget. Hon pratade om något program på tv. Fråga Doktorn som hon tyckte jag skulle kolla på.
Trodde det skulle handla om alkohol men det handlade om helt andra grejer.

Tänker hur jag ska lägga fram det på bästa sätt. Säga att jag har svårt att sluta dricka om jag väl har börjat. Att jag tyvärr dricker av fel anledningar. Eller hur ska jag lägga fram det?

Världens finaste mamma ❤️

Jag har sådana skakningar nu. Och mår fortfarande illa. Det verkar inte vilja gå över illamåendet.
Kära @karamelldrottningen vad sägs om att säga - mamma, jag är alkoholist? ❤️

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
313
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
718
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 766
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
821
Senast: Lillkin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama