Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är i din värld. I den riktiga världen är det helt galet. Jag är uppvuxen i en familj som många skulle anse dricker ofta, och det innebär att de vuxna i familjen delar på MAX 1 flaska vin på lördagen.
I min danska släkt drack man också "mycket och ofta", men antalet alkoholister där var fler än de som inte var det, i generation efter generation alltså. Min mamma dricker alkoholfri öl, precis som jag, mina syskon har haft stort alkoholintag i sina liv utom jag, jag har följt mamma där, fått nog av vad alkoholen ställer till med.

Och @karamelldrottningen det går fint att ha bra liv utan alkohol. Jag lovar. Jag saknar inte alkohol. Det kommer en tid när du inte heller kommer sakna det dygnets alla timmar. Sug ibland kommer du nog alltid få men det går över, du dricker något annat så är det glömt. Den tiden kommer, jag lovar. Men med hårt jobb och att du arbetar med dig själv och din egen ärlighet. Det är du som måste göra jobbet, ingen annan. Du kan ljuga för alla om du vill. Men i slutändan, är det inför dig själv som den viktigaste ärligheten måste vara. Om du ljuger för dig själv så som du gör nu kommer du inte må bra., det hjälper inte att ignorera buke eller att inte berätta för folk om att du har ett missbruk, oärligheten mot dig själv är det som kommer att förtära dig. Alkoholen kommer aldrig att läka de såren hos dig, hur mycket du än dricker för att det ska ske. Någonsin.

Förlåt jag vill verkligen inte vara sån här!
Har sån panik nu. Dels det ni skriver. Dels jag själv. Och dels att nu är snart vinflaskan slut.
Vi fattar att du inte vill vara såhär, och att du inte är såhär om man bortser ifrån din alkoholism, och det är ju därför som vi vill försöka stötta dig :heart

Men få inga idiotiska tankar på att köra till systemet för att köpa mer bara... det vore kanske inte så dumt om du lämnade bort bilnycklarna under de här tre månaderna som någon föreslog? Och sen skaffade alkolås.

Du har en sjukdom, den trycker ner och förgör dig.

Du måste få komma in på en riktig behandling, där du får verktyg och förståelse för sjukdomen. Vad den faktiskt gör med kroppen och hjärnan. Det är inte roliga saker, man får ett litet wake up call.
Det här @karamelldrottningen så mycket detta. Du är inte värdelös du är sjuk, men jag är rädd att du skyddar ditt beroende som fan för att du har inte förlorat något ännu. Vi som står utanför vill inte att du skall behöva förlora saker och sjunka ner i rännstenen innan du erkänner vilket stort problem du har och tar emot hjälp, men det känns inte som att du nått din botten utan som att du är bekväm att glida runt fortfarande och ta ansvar ena dagen för att kasta bort det nästa. Det kan sluta väldigt illa för dig.

Du behöver ta en dag när du vill bli nykter och ansöka om behandling. På hemmaplan eller behandlingshem, för detta löser du inte själv. Att vara nykter en vecka och full en dag är inte nykterhet, det är missbruk. Att det är så svårt att sluta borde visa för dig svart på vitt hur allvarligt ditt missbruk är, och hur sjuk din hjärna blivit av alkoholen.
Men inget vi här skriver kan få dig att vilja bli nykter, det hoppas jag alla här förstår. Att veta att man borde vara nykter är inte samma sak som att vilja.
Oftast vill man bara att beroendet skall försvinna i början, att tiden skall göra någon slags reset till innan alkoholen tog över ens liv och att man magiskt skall bli en hel människa bara för man är nykter en vecka, en månad eller ett år. Men det är också en form av förnekelse, beroendet och den man är försvinner aldrig, man måste ta det till sig istället för att slå det ifrån dig. Livet är att göra om och göra rätt, inte att önska bort och eller "börja om".

Jag vill inte släppa in fler människor mitt liv just nu. Som riskerar att tröttna fort och lämna mig. Förståeligt men jag orkar inte.
En timme i taget osv. Redan försent. Har druckit. Vad ska jag göra nu? Finns det något jag kan göra för att mildra?

Jag fattar faktiskt inte varför folk blir chockade/överraskade/besvikna över att ts får återfall.

Vilken alkoholist förblir nykter när de tacklar sin alkoholism såhär halvdant liksom :confused:

@karamelldrottningen du och ingen annan måste fatta ett beslut angående din alkoholism, vill du slippa den, vara nykter?
Var då totalt öppen med omgivningen om ditt missbruk, sök all hjälp från vård, AA, sponsor etc som finns att få. Fatta beslutet och stå fast vid det!

Är fyllan värd mer, ja då är det ju tyvärr så och ingen annan kan tvinga dig att sluta, men du bör i vart fall vara ärlig med dig själv om var du kommer att hamna om du fortsätter missbruka.

Spriten kommer till slut ta allt från dig.

Jag fattar faktiskt inte varför folk blir chockade/överraskade/besvikna över att ts får återfall.

Vilken alkoholist förblir nykter när de tacklar sin alkoholism såhär halvdant liksom :confused:

@karamelldrottningen du och ingen annan måste fatta ett beslut angående din alkoholism, vill du slippa den, vara nykter?
Var då totalt öppen med omgivningen om ditt missbruk, sök all hjälp från bård, aa sponsor etc som finna att få. Fatta beslutet och stå fast vid det!

Är fyllan värd mer, ja då är det ju tyvärr så och ingen annan kan tvinga dig att sluta, men du bör i vart fall vara ärlig med dig själv om var du kommer att hamna om du fortsätter missbruka.

Spriten kommer till slut ta allt från dig.
På vilket vis halvdant? Frågar pga vill veta vad jag gör för fel!

Är ledsen. Gråter. Massor.
Känner mig trasig när jag är nykter men är fasiken mer trasig nu!
Plus känns som jag gör allt fel. Baklänges och fel. Hela tiden. Konstant.

Jag vill inte släppa in fler människor mitt liv just nu. Som riskerar att tröttna fort och lämna mig. Förståeligt men jag orkar inte.
En timme i taget osv. Redan försent. Har druckit. Vad ska jag göra nu? Finns det något jag kan göra för att mildra?
Vad vill du göra?

Du har och kan få många förslag från oss här men vad vill DU göra nu? JAg tror du vet vad som behöver göras.

Du tar inte den hjälpen som kan fås, du går inte på möten, du ringer inte din sponsor. Du är inte ärlig om sjukdomen.

Det är ju det här alkoholen gör, först är man lite glad en kort stund, sen kommer bakslaget och man mår ännu sämre än innan.

Du tar inte den hjälpen som kan fås, du går inte på möten, du ringer inte din sponsor. Du är inte ärlig om sjukdomen.

Det är ju det här alkoholen gör, först är man lite glad en kort stund, sen kommer bakslaget och man mår ännu sämre än innan.
Men ja! Jag är väl en skit då!!

Orkar inte med mötena! Samma vissa hela tiden! Har man varit med på en har man varit med på alla

Du fortsätter att ljuga
Du går inte på möten
Du ringer inte din sponsor
Du säger fortfarande att du MÅSTE dricka
Du erkänner inte att du är alkoholist
Du romantiserar ditt drickande

Folk har gång på gång sagt till dig att gå på möten varje dag. Men du undviker att ens svara på det eftersom det är lättare att komma med ursäkter. Jag tvivlar inte på att du just nu vill sluta, men jag tvivlar verkligen på att du vill göra jobbet för att komma dit

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
313
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
718
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 766
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
821
Senast: Lillkin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vinterridbyxor
  • Hästen har ingen respekt för bommar