Status
Stängd för vidare inlägg.
Vet inte när MR är det kanske dröjer jättelänge? Ska ju helst inte köra bil fram tills det är utrett. Men tror inte att polisen kan göra något om jag av någon anledning skulle bli stoppad. Jag har ju körkortet kvar.
Men är ändå lite rädd att sitta framför ratten. Tänkte på hur fort det gick där med anfallet.

Jag vågar påstå att om du kör bil trots att sjukvården sagt att du inte ska göra det förrän du är utredd, så lär ditt körkort ryka om något händer. Risken lär iaf vara stor. Och det kommer att ligga dig till last när olyckan utreds, dvs det blir betydligt allvarligare. Hur ska du lösa det om du förlorar ditt körkort, kanske för en betydligt längre tid än nu? Du får helt enkelt lösa det och inte köra bil alls nu, punkt. Tänk om du får ett anfall bakom ratten? Tänk om du kör ihjäl någon, kanske t.o.m någon du känner? Det får du leva med sen. Nädu. Det finns kollektivtrafik, sjukresor och i nödfall taxi om ingen du känner kan ställa upp. Du har också erbjudits den hjälpen här på Buke. Inga ursäkter. Överväg det inte ens.

Om du tar så lättvindigt på att potentiellt köra ihjäl grannens barn eller vem som helst så...
Du SKA inte köra ALLS!!! Varför tror du inte på experternas (sjukvårdens) bedömning??
FAN vad jag blir arg på ditt resonemang! :rage:
Håller med. Köra ihjäl någon- kan man leva med det? Att olyckor kan ske- absolut men när man inte får är det verkligen inte tal om en olycka längre utan mord i min värld...

Kommer börja med Campral. 6 tabletter om dagen.

Kommer inte köra bil. Det kommer bli knepigt men det får bli så.
På akuten sa den läkaren att jag inte får köra på tre månader. Så sa han ordagrant. Men på 1177 kan jag endast se att det står som en rekommendation och ingenting om några tre månader.

På akuten sa den läkaren att jag inte får köra på tre månader. Så sa han ordagrant. Men på 1177 kan jag endast se att det står som en rekommendation och ingenting om några tre månader.
Utgå från att låta bli i 3 månader. Bättre att vara utan bil i 3 månader än för resten av livet du kan köra ? 😊

Läs länken som @EmmaBovary lade in! Enligt den borde det varit 6 månaders körkortshinder vid misstänkt epileptiskt anfall. Exakt hur du diagnosticerats vet ju inte jag, men mot bakgrund av detta så borde du allra minst hålla dig till dina tre månader.

Helt ärligt - om en person som du, som känner till dina problem och vad sjukvården sagt, ändå skulle sätta dig bakom ratten och det händer något på grund av ytterligare ett anfall eller på grund av alkoholkonsumtion, till exempel om du kör på någon så att den dör, så är det ju fråga om grov vårdslöshet i trafik och vållande till annans död. Det är verkligen inget att ta lätt på!

Ta en dag i taget...du kommer klara det. Kanske med något bakslag men det är livet.

Jag skrev tidigare i tråden att jag tyckte du skulle hoppa Buke. Det var för det alltid blir så geggigt och åsikter, inte alltid kunskap.

Önskar att du får hjälp med suget nu och att du kan slippa känna att du behöver skarva om vad som händer/intag på Bukefalos. Du har ingen redovisningsplikt här.

En dag i taget. Och det finns andra vägar än AA om det inte passar dig.

Bra att du tagit tag i medicinering och inte tänker köra.:up:

Så då kan du ge din partner dina bilnycklar, eller hur?

Då så, då är det solklart eller hur? 1177 ger allmänna råd och läkaren har gett en specifik instruktion som gäller för just dig i den situation du är i.

Du gör det onödigt komplicerat. Jag fattar att det känns bekvämt för stunden, att du inte behöver hitta andra lösningar för dina transportbehov. Men egentligen gör du det bara jobbigare, att du vid varje behov ska behöva ta ställning till om du ska köra eller om du inte ska göra det. Där en del av dig (och hela Buke) fattar att det vore jättedumt men en annan del av dig hävdar att det går bra. Och dessa två röster ska utkämpa en kamp inom dig varje gång en önskan om att köra uppstår. Men egentligen ligger beslutet utanför dig, du behöver bara acceptera att nu är det så att du INTE ska köra bil under dessa månader. Det är ingenting du eller din partner behöver fundera mer över, och väga fram och tillbaka. Du ska inte, du får inte.

Detta med körtillstånd och körförbud gäller ju inte bara dig. Man väljer helt enkelt inte själv huruvida man får köra bil eller inte. Eller tycker du att alla människor borde få bestämma själva om och när de får köra? Hur mycket alkohol man kan dricka men ändå vara körduglig? Hur mycket knark man kan ta? Hur dement man kan vara? Huruvida fordonet är trafiksäkert? Ska det vara upp till alla förare att avgöra själva, eller är det bara du som ska få göra det?

Vi har lagar och regler för vem som får köra bil av en anledning, och det är både för din egen och andras säkerhet. Du skulle nog inte ha lika lättsam inställning om det var din partner eller din mamma som blivit ihjälkörd, särskilt inte om det är du själv som suttit bakom ratten.

Lämna dina bilnycklar till någon som kan se till att du inte kör.

Nu.

Jag tror på dig och att du kommer att komma ur detta och må mycket mycket bättre ❤❤

Du måste se den situation som du är i för vad den är, annars skjuter du bara den bättre tiden längre framför dig men det är ju den du vill komma till så snart som möjligt!

Har förberett för mina nya kompisar - rosorna :bump:
Så pepp! Kan detta bli året då jag dels blir nykter men också kan få ha en fin trädgård?! Vem vet men det känns hoppfullt :) kollade på Trädgårdstider på tv också så passande att det handlade om rosor 🌹!

Noll sug eller lust eller nånting efter att dricka nu. Mycket tacksam över det! Tänk om alla kvällar kunde vara så här då hade ju saken varit biff för länge sen!

Om man kommit överens med (eller blivit tillsagd av) sin läkare om att inte köra bil så är alternativet att körkortet dras. Får läkaren nys om att du kör bil trots hens tillsägelse ska hen skicka in papper till transportstyrelsen att du är medicinskt olämplig att inneha körkort och då kommer de ta körkortet av dig.

Att man som läkare bestämmer med sin patient att patientrn inte får köra bil är en förtroendegrej för att patienten ska slippa bli av med körkortet i de fall där körförbud är tillfälligt, vid exempelvis kramputredning eller hjärtinfarkter. Alternativet är att rapportera medicinsk olämplighet, patienten blir av med körkortet och få ta om hela baletten efter några veckor eller månader när man bedöms medicinskt lämplig att inneha körkort igen.

Kommer som sagt inte att köra. Krångligt blir det garanterat men genomförbart.
Bra! Men du uttryckte ju lite osäkerhet vad som gällde, @Wysiwyg skrev ett riktigt informativt toppensvar tycker jag!

Och jag har alla sympatier för att det blir krångligt, det fattar ju alla. Så så länge du inte ens överväger att köra så är det fritt fram att gnälla om hur jobbigt det är, åtminstone jag har hög smärttröskel för just gnäll. :heart Letar du kryphål är det en annan femma...

Planen var att berätta nu på lördag för mamma. Men tydligen kommer både min kusin och ena moster hit också.
Det blev genast ännu jobbigare att berätta. Moster kommer dömma mig hårt. Hon är sådan. Dessutom är hon själv rätt mycket för att dricka vin. Inget uttalat men hon har ju problem det vet alla.
Vill berätta för mamma under lugna förhållanden och vill att partner sitter med. Han behöver inte säga något men bara vara på plats.

Planen var att berätta nu på lördag för mamma. Men tydligen kommer både min kusin och ena moster hit också.
Det blev genast ännu jobbigare att berätta. Moster kommer dömma mig hårt. Hon är sådan. Dessutom är hon själv rätt mycket för att dricka vin. Inget uttalat men hon har ju problem det vet alla.
Vill berätta för mamma under lugna förhållanden och vill att partner sitter med. Han behöver inte säga något men bara vara på plats.
Kan du inte berätta innan då? Fattar att motståndet blev större med fler folk. Men det låter ju också som att det kanske kan bli ett tillfälle då du kommer förväntas dricka, eftersom att bara din partner har koll?

Du oroar dig för att din moster ska döma dig, men sen skriver du det fetstilta om henne. På ett öppet forum. Hur går det ihop?

Jag tycker det här bara är bullshit. Och det är inte för att jag inte fattar att du tycker det är urjobbigt att berätta för din mamma, för det gör jag. Men nu hittar ditt alkojag ännu yttre orsak att inte berätta - dvs det är inte ditt fel om helgen slutar med att du super.

Det du skriver om din moster antyder att det jaget fortfarande sitter på din axel och viskar att hon och diverse andra personer minsann har problem, men det har inte du. Och jag gissar att du fortfarande har dina bilnycklar, trots att du inte får köra på tre månader.

Ta ditt ansvar. Berätta för din mamma och definitivt innan din moster kommer om det är så att det riskerar att bli vindrickande då! Ge din partner dina bilnycklar. Och låt bli att vara nedlåtande mot andra med alkoholproblem.

Du oroar dig för att din moster ska döma dig, men sen skriver du det fetstilta om henne. På ett öppet forum. Hur går det ihop?

Jag tycker det här bara är bullshit. Och det är inte för att jag inte fattar att du tycker det är urjobbigt att berätta för din mamma, för det gör jag. Men nu hittar ditt alkojag ännu yttre orsak att inte berätta - dvs det är inte ditt fel om helgen slutar med att du super.

Det du skriver om din moster antyder att det jaget fortfarande sitter på din axel och viskar att hon och diverse andra personer minsann har problem, men det har inte du. Och jag gissar att du fortfarande har dina bilnycklar, trots att du inte får köra på tre månader.

Ta ditt ansvar. Berätta för din mamma och definitivt innan din moster kommer om det är så att det riskerar att bli vindrickande då! Ge din partner dina bilnycklar. Och låt bli att vara nedlåtande mot andra med alkoholproblem.
Jag har svårt att tro att någon här som läser kommer att lista ut vem hon är. Så förstår inte aggressionen från dig här?

Hon är en fin människa i grunden och med stort hjärta. Men är en knepig människa också. Hon säger vad hon tycker, när hon tycker och är inte alltid strålande att lyssna på andra. Jag har tyvärr skällt ut henne efter noter vid vissa tillfällen när det skärt sig för mycket mellan oss. Men jag vet också att hon om någon kan ta det. Hon har sedan jag var liten stämplat mig som bortskämd och lynnig. Sagt det högt så alla hör. Jag är rädd för hur hon kommer att reagera om/när hon vet att jag måste vara nykter. Att jag inte kan hantera alkohol.

Kanske skulle hon kunna hjälpa mig men jag vet inte om jag klarar av att ta emot hennes hjälp. Hon är en fin människa men också kvävande. Vi får se. Viktiga är att min mamma får veta. Men tror tyvärr att resten av släkten kommer veta det snart också. Jag är rädd. Så rädd. Men jag måste berätta 😞

Ställ in besöket, säg att du har blivit sjuk eller något. Sätt dig inte i en situation där du kan råka ta ett glas för att slippa frågor. Och berätta för din mamma ikväll.

Jag har svårt att tro att någon här som läser kommer att lista ut vem hon är. Så förstår inte aggressionen från dig här?

Hon är en fin människa i grunden och med stort hjärta. Men är en knepig människa också. Hon säger vad hon tycker, när hon tycker och är inte alltid strålande att lyssna på andra. Jag har tyvärr skällt ut henne efter noter vid vissa tillfällen när det skärt sig för mycket mellan oss. Men jag vet också att hon om någon kan ta det. Hon har sedan jag var liten stämplat mig som bortskämd och lynnig. Sagt det högt så alla hör. Jag är rädd för hur hon kommer att reagera om/när hon vet att jag måste vara nykter. Att jag inte kan hantera alkohol.

Kanske skulle hon kunna hjälpa mig men jag vet inte om jag klarar av att ta emot hennes hjälp. Hon är en fin människa men också kvävande. Vi får se. Viktiga är att min mamma får veta. Men tror tyvärr att resten av släkten kommer veta det snart också. Jag är rädd. Så rädd. Men jag måste berätta 😞
Alla du umgås med där alkohol kan förekomma, måste få veta att du inte dricker alkohol. Det är inget konstigt med det, men de måste veta om det. Precis som man vet om någon är allergisk eller diabetiker eller så. Så att man kan anpassa. Tex ska de ju inte bjuda dig på maträtter och desserter som innehåller alkohol.

Jag tror problemet i att det är så svårt att berätta är att du bara tänker att du berättar för att erkänna hur dålig du är. Men så är det ju inte eller hur? Du berättar för att du har tagit ett steg emot att må bättre. Du berättar för att du inte vill att ditt liv ska handla om alkohol utan om andra saker, du berätta för att va ärlig och få det stöd du förtjänar. Ingenting i det du säger till din mamma handlar om att du är misslyckad.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
313
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
718
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 766
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
821
Senast: Lillkin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama