Status
Stängd för vidare inlägg.
Planen var att berätta nu på lördag för mamma. Men tydligen kommer både min kusin och ena moster hit också.
Det blev genast ännu jobbigare att berätta. Moster kommer dömma mig hårt. Hon är sådan. Dessutom är hon själv rätt mycket för att dricka vin. Inget uttalat men hon har ju problem det vet alla.
Vill berätta för mamma under lugna förhållanden och vill att partner sitter med. Han behöver inte säga något men bara vara på plats.
Jag får intrycket av en familj där det anses normalt och lämpligt att dricka mycket och ofta, men där det är ett svaghetstecken att ha beroendeproblem?

Typ att man bör dricka, men att det är skamligt och pinsamt om man får problem. Han man liksom har åkt dit och inte kunde hantera normalt drickande.

Fast det snarare låter som att många i familjen har alkoholproblem av olika grader, vilket är rimligt, för det är ju lite vad som händer om man dricker mycket och ofta. Men att det också lett till att familjen har enorma skygglappar till när det kommer att inse alkoholproblem, för på något annat sätt kan jag inte förklara hur en mamma tar med sig vin på besök till sin alkoholiserade dotter (oavsett om du berättat - det räcker att dricka vin med en alkoholist en gång, så ser man att det finns problem).

Den vanliga reaktionen när en alkoholiserad vän eller anhörig berättar att de vill ta tag i sina problem och sluta dricka är ju lättnad. Man slipper, om inte annat, alla strategier man vanligen använder för att på ett diskret sätt försöka begränsa personens alkoholintag när man ses, t ex. Utan kan göra det enklare för alla och bara stryka alkoholen på gemensamma träffar och middagar.

Senast ändrad:
Alla du umgås med där alkohol kan förekomma, måste få veta att du inte dricker alkohol. Det är inget konstigt med det, men de måste veta om det. Precis som man vet om någon är allergisk eller diabetiker eller så. Så att man kan anpassa. Tex ska de ju inte bjuda dig på maträtter och desserter som innehåller alkohol.
Det är väl ingen fara, man blir ju inte allergisk mot alkohol, och även om det är rödvin i grytan så blir det ju ingen alkohol att tala om i maten. Däremot är det ju direkt olämpligt att servera alkoholdrycker till en alkoholist.

Det är väl ingen fara, man blir ju inte allergisk mot alkohol, och även om det är rödvin i grytan så blir det ju ingen alkohol att tala om i maten. Däremot är det ju direkt olämpligt att servera alkoholdrycker till en alkoholist.
Det verkar inte helt ovanligt att tex rödvin i grytan triggar. Så åtminstone värt att tänka på när det gäller nynyktra alkoholister.

Det verkar inte helt ovanligt att tex rödvin i grytan triggar. Så åtminstone värt att tänka på när det gäller nynyktra alkoholister.
Ja smaken och vetskapen om att det är vin i maten kan trigga vissa. Vi måste komma ihåg att man har en sjuklig dragning till alkohol, och de drycker som starkt förknippas med alkohol kan vara svåra att hantera som nynykter.
Jag undvek helt alla situationer och alla drycker/maträtter som på.inde mig om alkohol i alla fall ett par år. Nu har jag inga problem med alkoholfri öl, eller grytor med vin i men i början var det känslostorm vara av tanken.

Jag skulle också säga att om detta besök innebär att du antingen utsätter dig för "fara" genom att andra har med sig alkohol, eller riskerar att bli dömd och utsatt för kränkningar för att du försöker bli nykter så är detta inte människor du bör umgås med över hividtaget just nu. Men oavsett så -måste- alla människor som riskerar att ge dig alkohol om de inte vet, få veta att du har blivit beroende och försöker bli nykter. Klarar du inte av att berätta så ta tillbaka inbjudan—utsätt dig inte för en farlig situation.

Jag har svårt att tro att någon här som läser kommer att lista ut vem hon är. Så förstår inte aggressionen från dig här?

Hon är en fin människa i grunden och med stort hjärta. Men är en knepig människa också. Hon säger vad hon tycker, när hon tycker och är inte alltid strålande att lyssna på andra. Jag har tyvärr skällt ut henne efter noter vid vissa tillfällen när det skärt sig för mycket mellan oss. Men jag vet också att hon om någon kan ta det. Hon har sedan jag var liten stämplat mig som bortskämd och lynnig. Sagt det högt så alla hör. Jag är rädd för hur hon kommer att reagera om/när hon vet att jag måste vara nykter. Att jag inte kan hantera alkohol.

Kanske skulle hon kunna hjälpa mig men jag vet inte om jag klarar av att ta emot hennes hjälp. Hon är en fin människa men också kvävande. Vi får se. Viktiga är att min mamma får veta. Men tror tyvärr att resten av släkten kommer veta det snart också. Jag är rädd. Så rädd. Men jag måste berätta 😞
Kan du inte skjuta på besöket med övriga släkten nu när du är i ett så kritiskt läge och du riskerar utsättas för många triggers om besöket med moster etc blir av. Både i form av att flera folk kommer dricka, bjuda dig och kanske tom tjata om "ett litet glas kan du väl ta" eller liknande. Ihop med att du då kanske inte fixar berätta för din mamma.

Viktigast nu måste ju vara din hälsa. Och du känns långt från redo att möta det som kan komma av besöket om du inte fixar att tala om att du inte kan dricka alkohol och de inte får ha med sig det till dig.
Vore det inte bättre att bara prata med din mamma som första steg? Och ta övriga släkten när du orkar. Din mamma kanske då kan hjälpa dig med att ta det snacket sen, själv eller i hop med dig.
Så du inte skapar förutsättningar för att känna att du inte klarar det. Att berätta för alla på en gång kanske blir så stort att du undviker det?

Jag har inte bjudit någon hit. De har bjudit in sig själva 😅

Kommer inte att dricka. Inte nu och inte sen.
Och från och med imorgon ska jag börja med mitt nya vapen!
- Medicinen håller verkligen tummarna på att den ger effekt 🙏

Det svåra är egentligen inte att sluta. För sluta det gör jag ju förr eller senare. Det svåra är att inte börja dricka.
Så har jag aldrig tänkt innan utan att varför har jag så svårt att sluta när jag vill. Men jag ska inte ens försöka sluta! Jag ska inte ens börja.

Gud så enkelt! Att jag inte tänkt på det innan när det är så självklart 😂🙈

Det svåra är egentligen inte att sluta. För sluta det gör jag ju förr eller senare. Det svåra är att inte börja dricka.
Så har jag aldrig tänkt innan utan att varför har jag så svårt att sluta när jag vill. Men jag ska inte ens försöka sluta! Jag ska inte ens börja.

Antingen tar du tjuren vid hornen och berättar för alla eller så är de inte välkomna....

Fast du kan säga åt dem att de inte kan komma för du är sjuk. Det måste de väl ändå respektera?

@karamelldrottningen Att vara alkoholist är idag inte alls samma stigma och skam som förr. När min pappa (och sen även mamma, då hon inte stod ut) blev alkoholister var det så tabu och så förfärligt att vi knappt ens kunde uttala ordet inför varandra. Inför pappa tog det många, många år, och då var det för sent, han dog av sin skrumplever. Det var den där elefanten i vardagsrummet, den som krossade allt i sin väg men som vi inte låtsades om, den var för stor och hemsk. Vi tassade på tå, röjde undan, mådde jättedåligt men hade inga verktyg.

Alkoholister då var såna som satt på en bänk i stan med en flaska i en brun papperspåse, utslagna och eländiga. Inte mina fina smarta underbara föräldrar, det var omöjligt att ta in - och erkänna. Även för dem själva!

IDAG däremot är synen lite annorlunda, åtminstone bland de yngre och medelålders. Det finns väl knappt en enda Hollywoodkändis som inte varit inlagd på rehab för alkoholmissbruk? Så skäms inte, försök inte dölja problemet (som den där elefanten, för så stort är det!) och skulle nån anhörig bli förfärad är det deras problem, inte ditt. Alkoholism är snudd på en folksjukdom numera och inget att skämmas över. Skäms inte att berätta. Det visar snarare på att du är en verklig människa och att du vill förändra din situation och ska respekteras. Respekt till dig!

Senast ändrad:

Då behöver du tala om för dom att de inte får ta med någon alkohol till dig, för det vill du inte ha hemma, för då frestas du att dricka alkohol. Du vill inte frestas att dricka alkohol.

Alternativt ställer du in att de får komma, för du prioriterar AA-möte.

Har du Campral hemma så kan du väl börja ta den nu.

@karamelldrottningen Att vara alkoholist är idag inte alls samma stigma och skam som förr. När min pappa (och sen även mamma, då hon inte stod ut) blev alkoholister var det så tabu och så förfärligt att vi knappt ens kunde uttala ordet inför varandra. Inför pappa tog det många, många år, och då var det för sent, han dog av sin skrumplever. Det var den där elefanten i vardagsrummet, den som krossade allt i sin väg men som vi inte låtsades om, den var för stor och hemsk. Vi tassade på tå, röjde undan, mådde jättedåligt men hade inga verktyg.

Alkoholister då var såna som satt på en bänk i stan med en flaska i en brun papperspåse, utslagna och eländiga. Inte mina fina smarta underbara föräldrar, det var omöjligt att ta in - och erkänna. Även för dem själva!

IDAG däremot är synen lite annorlunda, åtminstone bland de yngre och medelålders. Det finns väl knappt en enda Hollywoodkändis som inte varit inlagd på rehab för alkoholmissbruk? Så skäms inte, försök inte dölja problemet (som den där elefanten, för så stort är det!) och skulle nån anhörig bli förfärad är det deras problem, inte ditt. Alkoholism är snudd på en folksjukdom numera och inget att skämmas över. Skäms inte att berätta. Det visar snarare på att du är en verklig människa och att du vill förändra din situation och ska respekteras. Respekt till dig!
Det känns inte konstigt att så många får problem med tanke på hur otroligt stor alkoholkultur det finns! Fokus på lyx och flärd, inte undra på att många drabbas.

Häng inte upp nykterheten på Campral bara, den är ett litet hjälpmedel men intet mer. Du måste fortfarande jobba för nykterheten genom att göra bra val för sig själv.

Skällde ut partner för någon skitgrej. Just då kändes det inte så utan jätteviktigt. Han har ju köpt samma hinkar som flera andra i stallet. Snacka om att komplicera det för mig när jag inte vet vems hink som hör till vilken häst. Och när han då säger att han har skrivit namn på dem vilket han inte har gjort så brann det i huvudet på mig.
En överreaktion men känns som att jag inte bli lyssnad på. Normal vett att skriva inte bara på locken utan även på själva hinkarna men tydligen är det överkurs.
Men nu är jag ledsen istället. Vad är det för fel på mig? Varför blir jag så arg för?
Han sa till mig att det där är en helt orimlig reaktion och vi - observera vi löser det.
Det gjorde mig bara ännu argare. HAN får lösa inte VI.
Men håller också med. Så onödigt att inte kunna ta det på ett vettigt sätt. Jag vill inte vara sån här 😭

Skällde ut partner för någon skitgrej. Just då kändes det inte så utan jätteviktigt. Han har ju köpt samma hinkar som flera andra i stallet. Snacka om att komplicera det för mig när jag inte vet vems hink som hör till vilken häst. Och när han då säger att han har skrivit namn på dem vilket han inte har gjort så brann det i huvudet på mig.
En överreaktion men känns som att jag inte bli lyssnad på. Normal vett att skriva inte bara på locken utan även på själva hinkarna men tydligen är det överkurs.
Men nu är jag ledsen istället. Vad är det för fel på mig? Varför blir jag så arg för?
Han sa till mig att det där är en helt orimlig reaktion och vi - observera vi löser det.
Det gjorde mig bara ännu argare. HAN får lösa inte VI.
Men håller också med. Så onödigt att inte kunna ta det på ett vettigt sätt. Jag vill inte vara sån här 😭

Fast det är inte så konstigt, du går igenom en stor livsförändring, klart humöret är upp, ner och hej o hå.
Det stabiliseras så småningom!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
313
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
718
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 766
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
821
Senast: Lillkin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Den perfekta sällskapshunden
  • Katthår
  • Annonsera mera hundar 2