Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni tror mig inte. Men jag försöker verkligen. Med allt. Tar mig dit imorgon. Eller senare idag snarare.

Du behöver "bara" klara att vara nykter en dag. Och sen göra det igen, och igen, och igen... Klarar du en dag, så har du visat (dig själv) att du klarar det - då kan du klara en till. Och så vidare. En dag i taget, en massa massa massa gånger. Så rullar det på. Det kommer att vara skitjobbigt, men för det finns det hjälp, och att det är svårt och jobbigt betyder inte att du inte kan! Kom igen nu. Idag kan bli din första dag. På riktigt.

Jag har nu hällt ut det sista i vasken.
Så mycket tankar. Så mycket av allt. Kroppen känns spänd och ute lyser månen så klart så tror nästan att någon lampa står på.

Jag vill inte ha det så här. Nånting är fel.
Imorgon blottar jag mig. Ska försöka vara så ärlig som möjligt. Är rädd.
Känner mig så ensam. När jag dricker vill jag helst vara själv. Men inte nu. Och nu dricker jag inte heller.
Katten sov mellan mina ben som hon brukar göra men sen gick vi ner. Jag donade lite i köket och sen blev hon kvar där nere.

Tänk om jag hade klarat av att hålla mig nykter då jag verkligen trodde att det skulle gå. Men det gick inte. Imorgon är en ny dag. Hoppas det blir första dagen som jag kan förbli nykter. Oavsett hur jag kommer att må så vill jag inte dricka mer.
Nu får det vara slut. Finito.
Bra jobbat att hälla ut! När du vaknar, läs om det citerade inlägget. Så du minns hur du mådde, kände och resonerade då. Att du vill bli nykter. Notera mitt ordval "bli". För det är vad det är fråga om, inte att hålla sig nykter. Du behöver gå in i ett djupt förändrande arbete och hitta andra vägar. Nu tycks allt vara uppbyggt runt alkoholen även om du inte är påverkad exakt hela tiden.

Wall of text:

För mig gick vidden av det hela verkligen upp igår när du skrev att du kört påverkad och gjort det upprepade gånger utan att du verkar reflektera över hur allvarligt det är eftersom du "bara" var påverkad. Du verkligen måste ta hjälp! För att ta sig ur beroendet själv är extremt svårt, om ens möjligt. Eftersom rädslan över att bli igenkänd och skammen verkar vara något centralt och som hindrar dig från att gå till AA kan jag upplysa om att det finns betydligt värre saker att än att bli igenkänd på ett AA-möte. Rattfylleri är ett brott med fängelse i straffskalan. Även om brottet inte är grovt. Och för den som har hög tolerans, vilket alkoholister har, kan promillehalten vara mycket högre utan att det märks för en själv, jämfört med någon som har lägre tolerans. Du kan säkert känna dig "påverkad" och sedan vara full om alkoholhalten mäts.

Jag har en historia i min närhet med en person, en helt normal, rolig, kreativ, snäll, trevlig och positiv person, som slet med dåligt mående. Detta drev hen in i ett alkoholmissbruk. Två gånger försökte hen sluta själv, genomled hela abstinensen och alla kval, höll sig nykter ett tag och trillade sedan dit igen. Sen kom kulmen den dag då personen körde berusad och blev tagen av polisen. Jag är så gott som säker på att detta var första gången personen fyllekörde, men hen åkte dit. Fängelse hängde över personen, men tack vare hjälp från människor i vård och rättsväsende och framför allt att personen själv verkligen visade att hen ville bli nykter blev domen istället behandlingshem. Efter det är personen nykter och har dessutom kunnat komma vidare med sitt mående (för alkoholen var naturligtvis något som bidrog stort till detta, fast den från början kom in som ett sätt att hantera det) och har idag ett ordnat liv. Hen har inte druckit en droppe av något som inte är helt alkoholfritt på flera år. Och är jättenöjd med det.

Ovanstående historia för att du ska inse att det där kan hända dig med. Du kör på landsvägen, du möter trafik och djur. Och är oroad över att inte se dem eftersom du druckit! En dag står polisen där och plötsligt kan du befinna dig i rätten och det talas om fängelse. "Tur" i det läget är att inte ha skadat någon annan på vägen. Men för din egen del - bryt det här innan. Och ta hjälp!

Blir så ledsen av vissa kommentarer. Ni menar säkert inget illa men det känns hemskt.
Allting känns så tungt 😞
Ska försöka sova lite.
Förstår om vissa kommentarer (bl.a några mina) kan kännas lite tuffa, men jag är säker på att ingen vill dig illa här inne. Vi vill nog alla pusha och stötta, men personligen tror jag inte på att "dutt och strykande medhårs" är speciellt hjälpsamt i längden. Ibland behöver man få sanningen kastad i ansiktet för att verkligen bli medveten om situationen.

Jag ber om ursäkt om du blivit ledsen av mina inlägg, men du ska veta att jag endast skrivit dem för att hjälpa. Det kanske inte känns så just nu, men jag hoppas att du (in)ser det längre fram.
Lycka till med dagen! Gå in för att vara som en öppen bok i alla dina möten idag - inga lögner eller undanhållande av sanningar. Det kommer att gå bra!
🍀

Vill minnas att du har inackorderingar?
Om du har åtaganden kring det tänkte jag att det potentiellt kan bli lite trassligt om du krökar så styggt att du förlorar grepp om tid och rum, eller vad du gjort/inte gjort på fyllan.
@karamelldrottningen jag har stått inackorderad i nästan 25 år med lite olika hästar. Och jag hade faktiskt blivit helt tokig om det visade sig att en alkoholist hanterat mina hästar på fyllan! 😱

Jag inser att det jag säger låter jättehårt, men mina hästar är bland det viktigaste jag har, jag hade starkt övervägt att flytta om jag hade dem inackorderade hos dig. Och jag säger inte det för att trycka ner dig, utan för att ge dig ett wake-up-call! Det är NU du kan ta tag i detta!

Karamelldrottningen, har du formulerat för dig själv vad dom känns jobbigt med AA-möten och psykologkontakt? Är det primärt någon slags skam (vilket jag har fattat är vanligt att känna, men jag begriper verkligen inte varför. Du är sjuk. Alkoholism är en sjukdom).

Eller är det att du egentligen inte är så motiverad att sluta alls, pga har inte nått ”rock-bottom” ännu…? Vilket jag verkligen hoppas att du slipper göra, och jag tror på dig och jag tror att du kan vända den här skutan för att du har faktiskt saker som betyder nånting för dig, du har relationer som är viktiga och du vill på riktigt inte jeopardisera allt som du har. Men min känsla är lite att du har lurat alla andra så länge och skickligt att du till och med lurat dig själv. Och det är också lite en kick.

Sen är det okända på andra sidan alltid skrämmande. Du vet inte vilka känslor som kan komma upp och det är därför det är då viktigt att du får en bra(!!) samtalskontakt. Sen kan jag vara helt off här men jag har en känsla av att det finns nånting mer. Nånting har gjort att du känsloreglerar med alkohol, tror jag.

Jag går inte runt och ”hanterar hästar på fyllan” så det behöver ni inte oroa er för.
Du dricker väl i stort sett dagligen nu? Så det betyder att du aldrig är i stallet numera? Och hur definierar du "på fyllan"

Alkoholens effekter finns kvar ganska många timmar efteråt. Så om du -alkoholtolerant som du är - dricker på kvällen - kan du garantera att du är spiknykter om du morgonfodrar?

Jag är inte elak - det vet du! :heart
Vill bara att du ska rannsaka dig själv.

Lycka till hos vården och hos AA :heart:heart

Har nog haft en del förutfattade meningar utan att riktigt inse det själv. Vissa såg inte alls ut som alkoholister. Och sen att alla presenterade sig med namn och jag är alkoholist.
Jag presenterade mig endast med namn och pratade lite. Missade att man ska avsluta med tack men fattade sen att alla gjorde det så man fattade att den personen var färdig.

Har nog haft en del förutfattade meningar utan att riktigt inse det själv. Vissa såg inte alls ut som alkoholister. Och sen att alla presenterade sig med namn och jag är alkoholist.
Jag presenterade mig endast med namn och pratade lite. Missade att man ska avsluta med tack men fattade sen att alla gjorde det så man fattade att den personen var färdig.
Det är ju det som är grejen - en alkoholist ser ut som dig och mig. Eller som kungen eller som vem som helst.

Det gick bra hos psykologen och på AA mötet.
Efter mötet pratade jag med en trevlig person som sa att att jag gärna kunde kontakta henne. Sponsor tror jag det kallades för. Måste läsa på lite mer om det fick med mig papper hem.
Sponsor är en av de allra bästa delarna med AA. Det är en som gått programmet och är långt i sitt tillfrisknande. Det allra bästa stödet du kan få.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
313
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
718
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 769
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
821
Senast: Lillkin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama