Status
Stängd för vidare inlägg.
Bussen går varje dag visst men inte så sent. Sådär gå flera km hem sen. Visst det kan jag göra men det tar emot. Enormt mycket. Vet inte varför. Kanske för att det är ett alternativ.
Hade jag hållit mig nykter hade jag inte behövt göra det. Det är för jag jag är så dum i huvudet som jag måste gå och inte kan ta bilen.
...och du kanske började dricka idag för att ha en (dålig) orsak till att inte gå på AA- mötet? Skulle vilja skriva "Skärp dig!"...så jag gör väl det då - Skärp dig! Då syftar jag på alla lögner och bortisar och "ska försöka" och sånt. Själva sjukdomen får du hjälp med, bara du skärper dig med det andra.

Tänkte angående fördomar om folk som går på AA-möten och liknande: i mitt arbete kommer jag i kontakt med folk från ALLA samhällsskikt.

Jag har noterat att en del av mina privata bekanta (som vet vad jag gör) har fördomar och beröringsskräck mot missbrukare, psykiskt sjuka, fattiga och andra som det helt enkelt gått dåligt för. Det verkar som nån irrationell rädsla för att andras olycka ska smitta av sig, eller att de som själva är i en bättre situation ska riskera att "buntas ihop" med dessa samhällets olycksbarn, något de verkligen inte vill.

Tror att det är bättre att försöka möta människor utan fördomar, så gott det går. Behöver man hjälp för sitt missbruk, då är det dagens agenda, inte vad de andra närvarande eventuellt har för bakgrund och hur man kan jämföra sig med dessa.

Alla fattar vi bättre och sämre beslut ibland. Huvudsaken är att man tar itu med de sämre besluten och gör sitt bästa för att a) acceptera faktum: detta ÄR VERKLIGEN LÄGET, och b ) hittar en lösning på problemet, som fungerar på lång sikt.

Att klandra sig själv /fundera på "varför jag" kommer inte att lösa problemet. Inte heller önsketänkande om att allt ska bli bättre.

ALL förändring är svår, människan som art är inte speciellt bra på förändring pga tvång. Men det går att förändra sitt beteende, men man måste våga acceptera att man har ett problem för att kunna åtgärda problemet.

...och du kanske började dricka idag för att ha en (dålig) orsak till att inte gå på AA- mötet? Skulle vilja skriva "Skärp dig!"...så jag gör väl det då - Skärp dig! Då syftar jag på alla lögner och bortisar och "ska försöka" och sånt. Själva sjukdomen får du hjälp med, bara du skärper dig med det andra.
Jag tror också det var en enkel utväg för att slippa göra något jobbigt.
Tråkigt nog.
Önskar någon kunde skjutsa dig!

Lite läskigt när det blir så här. Minns att jag var ute och grejade. Sen gick in igen. Drack lite mer. Sen minns jag inget. Men vaknade för ett tag sen. Fattade inte vad klockan var trodde det var morgon. Jinns som jamade jättehögt det var bra annars hade jag väl sovit än 🙈
Druckit massor med vatten nu. Ser att jag dragit ut målarfärg och stafflit och börjat måla lite. Noll minne av det. Ser ut att vara blommor jag gjort men är ju inte alls färdigmålad

Vet inte. Kanske onödigt. Tänkt länge på att skaffa en men jag vet inte
Jag tycker tvärt emot alla andra att det kan vara en idé. Sen när du faktiskt kommit på banan är en alkomätare ett enkelt sätt att visa för t.ex. partner att man inte ljuger utan faktiskt är nykter. En härdad alkoholist är ofta så duktig på skådespel att man nästintill gaslightar sina närmsta anhöriga tills de inte vågar lita på sin upplevelse längre, är du nykter eller full, har du bara blivit bättre på att låtsas vara nykter eller är du verkligen det osv. I alla fall tills förtroendet är reparerat igen kan det vara skönt att enkelt bevisa att man talar sanning, och ett förtroende kan ta tid att reparera. Rent psykologiskt kan det vara bra att vänja sig vid att blåsa också, du vet aldrig när du kan behöva göra det som en del av rehabiliteringen, och då har man avdramatiserat processen redan. Jag tyckte i alla fall det var väldigt jobbigt att lämna prover och blåsa i början, så jag utgår från mig själv här.

Lite läskigt när det blir så här. Minns att jag var ute och grejade. Sen gick in igen. Drack lite mer. Sen minns jag inget. Men vaknade för ett tag sen. Fattade inte vad klockan var trodde det var morgon. Jinns som jamade jättehögt det var bra annars hade jag väl sovit än 🙈
Druckit massor med vatten nu. Ser att jag dragit ut målarfärg och stafflit och börjat måla lite. Noll minne av det. Ser ut att vara blommor jag gjort men är ju inte alls färdigmålad

"När det blir såhär" - du hör väl själv att det där inte är bra...? Blir ledsen av att läsa att du inte tar hand om dig bättre. 🙁

Var FÖRSIKTIG när du blandar venlafaxin och alkohol. Läs mer här https://www.venlafaxin.se/anvandning-av-venlafaxin/venlafaxin-alkohol/

Ja visst är det läskigt med blackouter. Det låter som att du eskalerar ganska snabbt i ditt drickande nu, förmodligen för att du påbörjat den här processen och brottas med/mot tanken på att drickande aldrig kommer bli oproblematiskt för dig.
Blackouter sker när du druckit så mycket att hjärnans förmåga att lagra korttidsminnen slutat fungera. Det kommer bli fler av dem om du inte gör något åt ditt drickande nu, och fortsätter du så kommer du på sikt, ingen vet hur snart, göra skada på din hjärna som aldrig går att reparera.

Herregud så många ursäkter...
*Jag har druckit
*Lite ovan att ta kollektivtrafik
*Nämner att du ändå kan köra så att vi ska säga ifrån och stoppa dig från att gå på mötet
*Jobbigt att promenera
*Dåligt väglag för cykel
*Alternativen taxi, skjuts av snäll bukefalist och zoommöte ignorerar du bara
*Du hade till och med kunnat ringa jourtelefonen igen och bett om stöd men inte ens det var ett alternativ

Är det inte bättre att vara ärlig och säga vad som egentligen hindrar dig från att gå på mötet?

Till imorgon måste du ta fram en strategi för att kunna gå på mötet oavsett vad som händer. Inga lögner och ursäkter ska kunna utgöra ett hinder. Ring AA igen imorgon och berätta vad som hände idag, för att få stöd.

Ja visst är det läskigt med blackouter. Det låter som att du eskalerar ganska snabbt i ditt drickande nu, förmodligen för att du påbörjat den här processen och brottas med/mot tanken på att drickande aldrig kommer bli oproblematiskt för dig.
Blackouter sker när du druckit så mycket att hjärnans förmåga att lagra korttidsminnen slutat fungera. Det kommer bli fler av dem om du inte gör något åt ditt drickande nu, och fortsätter du så kommer du på sikt, ingen vet hur snart, göra skada på din hjärna som aldrig går att reparera.
Ja, jag får också det intrycket. TS dricker mycket mer intensivt nu än när tråden startades.

Svårt att sitt på avstånd och inte kunna hjälpa till. Med skjuts t.ex.

Har det inte riktigt klart för mig - ansvarar du för eller hanterar djur när du dricker på det här viset?
Eller dricker alls, för all del.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
313
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
718
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 768
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
821
Senast: Lillkin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Butros eller Dyngpeter?
  • Hiss och diss del 5
  • Secret Santa 2024

Hund, Katt, Andra Djur