Status
Stängd för vidare inlägg.
Lite läskigt när det blir så här. Minns att jag var ute och grejade. Sen gick in igen. Drack lite mer. Sen minns jag inget. Men vaknade för ett tag sen. Fattade inte vad klockan var trodde det var morgon. Jinns som jamade jättehögt det var bra annars hade jag väl sovit än 🙈
Druckit massor med vatten nu. Ser att jag dragit ut målarfärg och stafflit och börjat måla lite. Noll minne av det. Ser ut att vara blommor jag gjort men är ju inte alls färdigmålad
Vi pressade dig, det blev jobbigt och du valde den "enkla" vägen. ...men vi ser dina problem och ditt beteende utifrån och, i dubbel bemärkelse, med nyktra ögon.
Kvällens upplevelse, om någon, SKA ta dig till AA imorgon! Nu finns det inga ursäkter mera! Imorgon ska du dit, om så med helikopter.

Ni har helt rätt dåliga ursäkter. Imorgon är det iaf psykologtid. Får se om jag klarar av att ta mig på något möte också. Det vore jättebra
Då har du där ett gyllene tillfälle att berätta sanningen för psykologen och att även ta upp att du fått recept på ett läkemedel som kan vara farligt att ta tillsammans med alkohol. Tvinga dig själv, det blir bra om du bara tar steget!

Och så går du till AA. Du har liksom inget att förlora på att gå dit. Det gör inte ont och man kan gå mitt i mötet om man vill, även om jag såklart rekommenderar att du stannar kvar.

Du måste också förstå att de som går på AA-möten är inte annorlunda än du.
Det är inga konstiga människor som varit uteliggare eller supit bort hem och familj och att du minsann inte är i den situationen.

Till AA går vem som helst som behöver stöd i sin nykterhet. Oavsett bakgrund, förmögenhet eller samhällsställning.

Att du tycker att det lät som att den som svarade i telefonen druckit i många år får stå för dig. Det finns neurologiska sjukdomar som gör att man låter konstant småfull. Och blir dömd därefter, bl.a i telefon.

Tänk istället att mannen och andra på AA faktiskt försöker hjälpa andra personer som behöver stöd utan att döma de som söker hjälp, oavsett vad de hjälpgivandes bakgrund är.

(Det finns dessutom vetenskapligt stöd för att AA fungerar om man vill sluta dricka).

Jag tror att man behöver ett aktivt stöd om man ska sluta med ett missbruk. Psykologsamtal då och då tror jag ärligt talat inte att räcker i början.

Du måste också förstå att de som går på AA-möten är inte annorlunda än du.
Det är inga konstiga människor som varit uteliggare eller supit bort hem och familj och att du minsann inte är i den situationen.

Till AA går vem som helst som behöver stöd i sin nykterhet. Oavsett bakgrund, förmögenhet eller samhällsställning.

Att du tycker att det lät som att den som svarade i telefonen druckit i många år får stå för dig. Det finns neurologiska sjukdomar som gör att man låter konstant småfull. Och blir dömd därefter, bl.a i telefon.

Tänk istället att mannen och andra på AA faktiskt försöker hjälpa andra personer som behöver stöd utan att döma de som söker hjälp, oavsett vad de hjälpgivandes bakgrund är.

(Det finns dessutom vetenskapligt stöd för att AA fungerar om man vill sluta dricka).

Jag tror att man behöver ett aktivt stöd om man ska sluta med ett missbruk. Psykologsamtal då och då tror jag ärligt talat inte att räcker i början.
Jag tror till och med att ganska många på ett AA möte beter sig som @karamelldrottningen faktiskt. Kommer med ursäkter varför de inte kunde gå på sitt första möte, ljuger för vänner och familj, berättar inte för vården att de dricker mer än pyttelite (och med det vill jag säga @karamelldrottningen så kommer du inte långt, ett enkelt blodprov visar på hur mycket du dricker, en längre tid tillbaka) med mera med mera. Så folk är nog mest som TS på ett eller annat vis där faktiskt, oavsett bakgrund och "samhällsklass" för denna sjukdomen finns överallt ju.

Precis, och det är säkert någon där som var precis som @karamelldrottningen för tio år sedan men inte tog tag i beroendet och därefter söp bort allt de hade. Det är så sjukdomen eskalerar och det drabbar inte någon speciell sorts svagare människa utan det är bara så det blir om man inte tar hjälp och blir frisk. Efter att ha gått där är jag väldigt försiktig med att dela in folk i fack såsom A-lagare och jag minns inte allt vad man kallar missbrukare. Det finns folk som tjänat tresiffrigt och varit lyckade som fan men som nu är hemlösa. Om man slutar se på människor som en viss sorts produkter eller avarter och istället ser på dem som organismer i ständig förändring så är det lättare att verkligen fatta att vem som helst kan hamna på gatan, och vem som helst kan glida in i missbruk eftersom substanserna är beroendeframkallande. Alkoholen är både lättare och svårare än vissa andra missbruk, den är mindre kemiskt beroende men desto mer vanebildande, lättillgänglig, och dessutom lever vi i en bit av världen där det är mer eller mindre norm att dricka i någon utsträckning. Speciellt barn eller närstående till alkoholister kan ha det jobbigt eftersom man kommer in i det med en massa negativa känslor, fördomar och dåliga erfarenheter. Kanske hatar man rent av alkoholister, och så helt plötsligt skall man förlika sig med att vara en själv.

Lite läskigt när det blir så här. Minns att jag var ute och grejade. Sen gick in igen. Drack lite mer. Sen minns jag inget. Men vaknade för ett tag sen. Fattade inte vad klockan var trodde det var morgon. Jinns som jamade jättehögt det var bra annars hade jag väl sovit än 🙈
Druckit massor med vatten nu. Ser att jag dragit ut målarfärg och stafflit och börjat måla lite. Noll minne av det. Ser ut att vara blommor jag gjort men är ju inte alls färdigmålad
Du är ju inte bara en liten hemmadrickare, du är fullfjädrad alko, med blackouts o allt.
Det enda som skiljer dig från A-lagarna är att du ff har ett hem o slipper sova på en parkbänk.

Blir så ledsen av vissa kommentarer. Ni menar säkert inget illa men det känns hemskt.
Allting känns så tungt 😞
Ska försöka sova lite.
Jag kan förstå att du blir ledsen, det kan jag. Det är inte lätt att höra sanningen, det vi ser. Men rent krasst- du har ett ansvar, inte bara mot dig själv utan mot andra människor och mot de djur du har hand om.
Att köra bil när du ens druckit lite är långt mer än ok. Det är aldrig ok att på det viset riskera andra människors liv, du har brustit i det förtroendet du fick när du tog körkortet.
Att ha hand om djur när man dricker sig själv helt borta så man inte vet och minns vad man gör kan vara farligt för dem. Du ansvarar för deras liv, hälsa och säkerhet. De är beroende av dig, att du alltid har hjärnan på skaft. Det har du inte när du druckit.
Att ha inackorderingar innebär att du ansvarar för andra människors "allt", du har fått det förtroendet. Har du verkligen så bra koll på hur du hanterar saker när du är full?
Slutligen ansvar mot dig själv. Du tar medicin som inte ska kombineras med alkohol, du ljuger för läkaren. Det är en sak att det är jobbigt att gå på AA möten, att hålla sig nykter, att få återfall och börja dricka igen, och allt det där, men att kombinera medicinen och alkohol är ju farligt för dig på en helt annan nivå än att vara full.

Om du väljer ett liv där alkohol ingår så slutar det med att du mister rätt mycket i ditt liv till slut. Körkort? Djur? Inackorderingar? Hälsa?

Jag hoppas i alla fall att du får en god natts sömn!<3 <3 Stort lycka till i morgon!!

Jag har nu hällt ut det sista i vasken.
Så mycket tankar. Så mycket av allt. Kroppen känns spänd och ute lyser månen så klart så tror nästan att någon lampa står på.

Jag vill inte ha det så här. Nånting är fel.
Imorgon blottar jag mig. Ska försöka vara så ärlig som möjligt. Är rädd.
Känner mig så ensam. När jag dricker vill jag helst vara själv. Men inte nu. Och nu dricker jag inte heller.
Katten sov mellan mina ben som hon brukar göra men sen gick vi ner. Jag donade lite i köket och sen blev hon kvar där nere.

Tänk om jag hade klarat av att hålla mig nykter då jag verkligen trodde att det skulle gå. Men det gick inte. Imorgon är en ny dag. Hoppas det blir första dagen som jag kan förbli nykter. Oavsett hur jag kommer att må så vill jag inte dricka mer.
Nu får det vara slut. Finito.

Du klarade två veckor. Sen brast det när du fick krav på dig att göra jobbiga saker. Om du bara klarar en dags jobbiga saker idag så räcker det just nu. En dag i taget. Idag behöver du ta dig igenom dagens sysslor fram till psykologbesöket och se till att fylla dötiden efter det med annat än alkohol. Museum, fik, bio prova alla kläder på Myrorna?

Och du, tänk på att det är anonyma alkoholister. Själva poängen är att alla skäms och känner sig misslyckade.

En dag i taget!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
313
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
718
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 768
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
821
Senast: Lillkin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Butros eller Dyngpeter?
  • Hiss och diss del 5
  • Secret Santa 2024

Hund, Katt, Andra Djur