Status
Stängd för vidare inlägg.
Känner mig så ledsen. Pratade med min mamma och tänkte jag säger lite om alkoholen iaf. Nånting. Men det gick inte. Inte alls.
Hon bara stressade mig fullständigt 😞
Och när jag sa att jag har något viktigt att berätta bara avbröt hon och frågade om jag var gravid.

Kom fullständigt av mig!
Så fick inte fram ett ljud och då kom hon igång och började fråga hur jag skyddar mm.

Jag svarade inte.
Känner mig bara sämst och så stressad. Vill dricka. Eller det vill jag inte. Men den där jävla flaskan behöver hon inte ens ha.
Ibland blir det fel. Din mamma var någon helt annanstans i tankarna den här gången och du har laddat så hårt att du knappt vet ut eller in. Eller så förstod hon precis men pladdrade bort dig för att hon inte kände sig redo att tala klarspråk. Hör av dig till din sponsor istället för att gräva ner dig i en liten motgång. Det kommer fler tillfällen med mamma!

Jag råkade förstöra för en kollega häromveckan just för att jag var någon heeelt annanstans i tankarna så istället för att låta henne säga en väldigt bra och viktig grej i sammanhanget så hävde jag ur mig en massa onödigt strunt tills ögonblicket var förbi. Shit happens.

Om det är möjligt så åk på så många möten du kan i början. Jag har förstått det som att det kan vara viktigt så här i början av sitt tillfrisknande från denna sjukdom.

Någon som kan mer kanske kan bekräfta eller dementera?

Känner mig så ledsen. Pratade med min mamma och tänkte jag säger lite om alkoholen iaf. Nånting. Men det gick inte. Inte alls.
Och när jag sa att jag har något viktigt att berätta bara avbröt hon och frågade om jag var gravid.

Kom fullständigt av mig!
Så fick inte fram ett ljud och då kom hon igång och började fråga hur jag skyddar mm.

Jag svarade inte.
Känner mig bara sämst och så stressad. Vill dricka. Eller det vill jag inte. Men den där jävla flaskan behöver hon inte ens ha.
Jag undrar om inte din mamma har problem med alkoholen också. Kanske inte på din nivå men det verkar vara ett oerhört fokus på att du ska dricka och att hon vill dricka. Tror du inte det är därför hon hetsar så? Det vore ju jättejobbigt för henne om du blev nykterist låter det ju som..

Om du skulle vilja det så tror jag säkert att din sponsor kan vara med när du berättar för din mamma. Både som stöd (se till att det blir av) men också för att din mamma ska förstå vidden av det hela och inte slå ifrån sig och vifta bort det som försvarsmekanism.

Om det är möjligt så åk på så många möten du kan i början. Jag har förstått det som att det kan vara viktigt så här i början av sitt tillfrisknande från denna sjukdom.

Någon som kan mer kanske kan bekräfta eller dementera?
Absolut, det här stämmer till 100%. I början är man extremt skör och har dessutom byggt upp massor med psykiska och fysiska vanor som innefattar alkohol. Jag vet de som gått på mer än ett möte varje dag, för det var enda sättet för dem att stå ut i början. Så ta hjälp av AA och din sponsor nu @karamelldrottningen om du känner att suget slår till. Planera in ett möte så snart som möjligt och sätt som mål att vara nykter tills dess när du har sug. Och hör av dig till sponsorn när du behöver extra stöd. Vänta inte tills det är för sent. Jättebra att du gick på mötet.
Livet bjuder på motgångar, försök lägga ifrån dig den dåliga känslan efter snacket med mamma och försök igen någon annan gång. Är det något återkommande att hon pratar omkull dig? För i så fall kanske du kan börja där och sätta ner foten när du nu har något viktigt att säga. "Nu vill jag att du ska lyssna på mig, låt mig prata till punkt."

Gick ut till stallet en sväng nu på kvällen. Inte för att jag var tvungen. Hade redan gjort allt färdigt. Men för att jag bara ville det. Göra något annat än fastna här hemma i dåliga tankar.
Så masserade två hästar och snicksnackade och skrattade med några personer.
Nu ska jag dricka kvällste så det känns bättre nu igen fast fortfarande lite konstigt men helt ok ändå :)

Gick ut till stallet en sväng nu på kvällen. Inte för att jag var tvungen. Hade redan gjort allt färdigt. Men för att jag bara ville det. Göra något annat än fastna här hemma i dåliga tankar.
Nu ska jag dricka kvällste så det känns bättre nu igen fast fortfarande lite konstigt men helt ok ändå :)
Klart att det känns konstigt, allting. Nu ska du klappa dig själv på axeln, vara stolt över allt du har gjort idag och vara nöjd över dig själv. Se dig i spegeln och le mot dig själv. Du har gjort din dag bra 👏🏻👏🏻👏🏻

Om jag nu ska satsa på AA så vill jag göra det perfekt och inte lite halvdant. Läst på flera gånger de 12 stegen. Men har svårt att se dem i praktiken.
Den person jag sårat mest tex är väl mig själv? Eller hur är det tänkt att jag ska gottgöra mig själv och andra?
Mamma har jag sårat henne? Vem mer?
Det är meditation och mycket andligt. Ja det kanske hjälper.

Edit: ska fråga om detta vid tillfälle

Om jag nu ska satsa på AA så vill jag göra det perfekt och inte lite halvdant. Läst på flera gånger de 12 stegen. Men har svårt att se dem i praktiken.
Den person jag sårat mest tex är väl mig själv? Eller hur är det tänkt att jag ska gottgöra mig själv och andra?

Tänker (återigen utan erfarenhet) att det väl är just sån som pratas om på mötena 🙂

Jag tycker det är fint att du verkar känna att du kan skriva öppet här. Du är bra! ❤️

Varför måste du göra det perfekt?

Eller är det sjukdomen som säger det? Om du inte kan göra det perfekt så kan du slippa gå?

En sak i taget, det viktigaste först. Börja gå
på möten, prata med din sponsor så kommer sånt där alldeles säker klarna 😊 heja dig!

Kom fullständigt av mig!

Jag svarade inte.

Vet du vad jag tror. Jag tror du har, som jag o många med mig, en destruktiv relation till din mamma. Det är ett sår där som du kanske skyddar dig emot med hjälp av alkoholen. O den...det såret är något man måste jobba med. Aktivt. Det min psykolog inte vet om min mamma o mina relationsproblem...vet nog ingen. ;)

Det kanske är en bra strategi att skriva upp på listan att ta till när du mår sämre? Gå ut i stallet och hänga lite med hästarna/människorna där? :)

Stegen går man igenom med en sponsor. Det är ganska många saker som hör ihop med varje steg och det är inget man gör ensam, det är heller inget som görs över en dag eller en vecka.

Om du vill börja må bra, gå på möten. En strategi som används av många är 90 möten på 90 dagar. Det må låta som mycket men det är otroligt effektivt och läkande. Annars, gå på så många möten du kan. Gå bara. Det är bara att gå.

Jag undrar om inte din mamma har problem med alkoholen också. Kanske inte på din nivå men det verkar vara ett oerhört fokus på att du ska dricka och att hon vill dricka. Tror du inte det är därför hon hetsar så? Det vore ju jättejobbigt för henne om du blev nykterist låter det ju som..
Den tanken har slagit mig med!
Blir ju väldigt jobbigt om du @karamelldrottningen tar tag i dina problem och hon inte förmår ta tag i sina....
Bara en tanke.
För övrigt är jag glad att du tagit det första steget🤩

Första meningen: och om inte ”perfekt” är möjligt (vilket det sällan är - i några sammanhang) vilka är alternativen? Jag tycker nog att det resonemanget känns som något ditt sjukdoms-jag lanserat för att vända dig bort från en möjlig väg att bli frisk. Att inte vara säker på att kunna göra något ”perfekt” är inte en anledning att låta bli.

Om vilka du sårat är väl din partner en sådan person? Du har skrivit i tråden att han blivit ledsen över ditt drickande.

Ha en bra dag! Och satsa på ett nytt möte!

Nej perfekt var fel ord. Men så bra som det bara är möjligt.

Mamma har inga alkoholproblem. Hon kan dricka några gånger i veckan visst men är så nöjd med bara ett eller två glas vin. Hon kan stanna där. Sen kan hon vara utan alkohol helt också. För henne är det inte en sån stor sak. Förutom att hon gillar vin till mat och sällskap och som avslappning men inte mer än så.

Jag lägger det på is just nu att berätta för henne om nånting. Vi kan ju prata om allt egentligen. Hon är rätt frispråkig. Och bossig. Jag är inte sån direkt och mycket känsligare. Önskade att jag var mer som hon. Starkare och liksom gör sitt oavsett vad någon annan säger eller tycker.
Hon menar nog inget illa. Det gör hon aldrig. Men det skär sig mellan oss ibland. Hon blir för på och jag får panik eller blir ledsen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
313
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
718
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 770
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
821
Senast: Lillkin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Butros eller Dyngpeter?
  • Birgitta Dahl

Hund, Katt, Andra Djur