Får vi barn kommer jag sluta dricka helt. Självklart!
Det där är en ju vacker fantasi, men i verkligheten är det få alkoholister som helt utan hjälp slutar dricka från en dag till en annan och sedan förblir nykterist genom livet.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ska verkligen försöka ta hjälp redan nu på måndag. Vågar inte skriva att jag kommer göra det för litar inte riktigt på mig själv men ska verkligen försöka.
Det är en bra strategi att berätta för andra så att du inte smiter undan sedan och tar det en annan dag medan du tröstar dig med ytterligare en vinare för att samla mod.Får vi barn kommer jag sluta dricka helt. Självklart!
Ska verkligen försöka ta hjälp redan nu på måndag. Vågar inte skriva att jag kommer göra det för litar inte riktigt på mig själv men ska verkligen försöka.
Jag ser det nog lite tvärtom. Att om du ska ha barn så behöver du ha slutat dricka och ha lärt dig nya, konstruktiva sätt att hantera jobbiga känslor, och övat på dem en hel del. Dels är föräldraskapet en stundvis väldigt slitsam upplevelse med allt vad stress och sömnbrist innebär. Dels konfronterar själva relationen med barnet en ofta med sånt man inte konfronterat själv, exempelvis ens egna brister, oförmåga att hantera starka känslor, eller smärtsamma aspekter av ens självbild.Får vi barn kommer jag sluta dricka helt. Självklart!
Ska verkligen försöka ta hjälp redan nu på måndag. Vågar inte skriva att jag kommer göra det för litar inte riktigt på mig själv minska verkligen försöka.
Du ska tänka omvänt.Får vi barn kommer jag sluta dricka helt. Självklart!
Det här.Dels konfronterar själva relationen med barnet en ofta med sånt man inte konfronterat själv, exempelvis ens egna brister, oförmåga att hantera starka känslor, eller smärtsamma aspekter av ens självbild.
Försöker hela tiden sluta helt, dricka mindre och helst inte alls. Men det är ju svårt. Svårt när jag ena stunden är så stark och klarar av allt och nästa stund inte orkar bry mig utan viker mig.Fel ordning, du behöver sluta dricka innan barn och vara nykter iaf något år innan.
Det är så lätt med återfall och tänk dig själv hur lätt det kommer bli om du håller på att duka under av sömnbrist, stress osv. Bara ett glas vin för att koppla av som sen blir en flaska osv.
Det är inte värt det, det är inte roligt att växa upp med en förälder som är alkoholist.
Försöker hela tiden sluta helt, dricka mindre och helst inte alls. Men det är ju svårt. Svårt när jag ena stunden är så stark och klarar av allt och nästa stund inte orkar bry mig utan viker mig.
Min pappa var själv beroende men drack sällan och min farfar var alkoholist och gömde flaskor och min pappa hade en väldigt knepig relation med min farfar. Så jag vet sen barndomen att det är inte helt svart och vit med alkoholen så plus att på min mammas sida är det väl också svårt för vissa att hålla sig till det de hade tänkt från början. Men för farfar var det ju värst. Hans organ var fullständigt kaputt pga alkoholen. Tragiskt om jag hamnar där. Det får aldrig ske!
Det är därför du behöver hjälp av vården!Försöker hela tiden sluta helt, dricka mindre och helst inte alls. Men det är ju svårt. Svårt när jag ena stunden är så stark och klarar av allt och nästa stund inte orkar bry mig utan viker mig.
Min pappa var själv beroende men drack sällan och min farfar var alkoholist och gömde flaskor och min pappa hade en väldigt knepig relation med min farfar. Så jag vet sen barndomen att det är inte helt svart och vit med alkoholen så plus att på min mammas sida är det väl också svårt för vissa att hålla sig till det de hade tänkt från början. Men för farfar var det ju värst. Hans organ var fullständigt kaputt pga alkoholen. Tragiskt om jag hamnar där. Det får aldrig ske!
Försöker hela tiden sluta helt, dricka mindre och helst inte alls. Men det är ju svårt. Svårt när jag ena stunden är så stark och klarar av allt och nästa stund inte orkar bry mig utan viker mig.
Då vet du vad du behöver göra va? Du Behöver Hjälp.Men för farfar var det ju värst. Hans organ var fullständigt kaputt pga alkoholen. Tragiskt om jag hamnar där. Det får aldrig ske!
Så du använder graviditet som skäl?Får vi barn kommer jag sluta dricka helt. Självklart!
Vad jag förstår är det lättare att bli beroende själv om man har beroende i släkten/familjen. Har du funderat på detta tidigare?Försöker hela tiden sluta helt, dricka mindre och helst inte alls. Men det är ju svårt. Svårt när jag ena stunden är så stark och klarar av allt och nästa stund inte orkar bry mig utan viker mig.
Och jag tror att du vet. Egentligen. Det finns egentligen inga kanske här. Inte kanske beroende. Inte kanske dricker mycket. Utan du vet.Kanske dricker jag inte så mycket egentligen. Jag vet verkligen inte. Tycker detta är jättesvårt.
Men som ni säger sättet jag dricker på är problematiskt det håller jag med till 100 %
Och ett barn ska inte behöva växa upp med en förälder med dessa problem håller jag också med till 100 %
Sedan börjar jag dividera med mig själv och bitvis omgivningen så tillslut vet jag varken ut eller in. Djur och barn vet. De ser direkt. Inga konstigheter. Inga krusiduller. Det som är det är. Och jag är inte vad jag borde vara.
Önskar dig ett gott kommande år. Som du börjar med att ringa det där samtalet till vården. Och sedan med den hjälp du får där jobbar med ditt problem och kan uppleva som nykter.Även fast vissa inlägg svider lite för mig är det väldigt bra ni skriver. Tack!
Konstaterar följande:
Jag mår skit.
Något är konstigt.
Undanflykter.
Dricker eller övrigt.
Behöver söka hjälp