Status
Stängd för vidare inlägg.
Får vi barn kommer jag sluta dricka helt. Självklart!

Ska verkligen försöka ta hjälp redan nu på måndag. Vågar inte skriva att jag kommer göra det för litar inte riktigt på mig själv men ska verkligen försöka.

Kommer du verkligen det? Vad kommer ha ändrats då? Och vad är det som kommer göra att du inte dricker då när du inte klarar det nu?

Jag skriver inte detta för att vara taskig mot dig alls men det är verkligen inte bra att ta in ett barn i ekvationen när du inte har kontroll på alkoholen. Då handlar det inte längre bara om dig utan om ditt barn också.

Jättebra att du ska ta hjälp! Det är verkligen ett steg i rätt riktning!

Ska verkligen försöka ta hjälp redan nu på måndag. Vågar inte skriva att jag kommer göra det för litar inte riktigt på mig själv men ska verkligen försöka.
Det är en bra strategi att berätta för andra så att du inte smiter undan sedan och tar det en annan dag medan du tröstar dig med ytterligare en vinare för att samla mod.

Tro mig, jag har sett allt som en alkoholist kan hitta på och hört alla bortförklaringar och några till.
Min pappa var grav alkoholist men hade ända till sin död ett ordnat liv.
Och en förälder som missbrukar alkohol är inget som jag önskar något barn.

Börja med att reda ut dig själv så att du kan leva nykter utan att det handlar om en kamp varje dag.

Ska verkligen försöka ta hjälp redan nu på måndag. Vågar inte skriva att jag kommer göra det för litar inte riktigt på mig själv minska verkligen försöka.
Jag ser det nog lite tvärtom. Att om du ska ha barn så behöver du ha slutat dricka och ha lärt dig nya, konstruktiva sätt att hantera jobbiga känslor, och övat på dem en hel del. Dels är föräldraskapet en stundvis väldigt slitsam upplevelse med allt vad stress och sömnbrist innebär. Dels konfronterar själva relationen med barnet en ofta med sånt man inte konfronterat själv, exempelvis ens egna brister, oförmåga att hantera starka känslor, eller smärtsamma aspekter av ens självbild.

Jag tycker det låter jättebra att du har en plan :heart Kom ihåg att du inte är ensam med att behöva hjälp och stöd här i livet. Det behöver vi alla i olika faser.

Du ska tänka omvänt.
"Jag ska sluta dricka innan vi får barn".

Så många föräldrar tänker att de ska sluta dricka när de får barn, och så många föräldrar lyckas inte. Att få barn är påfrestning bara det, man får inte sova, utmattning, skrikigt barn, kolik? Det finns tusentals tillfällen att ta flaskan till hjälp när du fått barn, om du inte har brutit med det redan långt tidigare. Om du inte är stabil redan innan du skaffar barn.

Barn förtjänar föräldrar som inte är alkoholister, har problem med alkoholen osv. Det är inte ett värdigt liv för ett barn att behöva leva med en alkoholiserad förälder.

Dels konfronterar själva relationen med barnet en ofta med sånt man inte konfronterat själv, exempelvis ens egna brister, oförmåga att hantera starka känslor, eller smärtsamma aspekter av ens självbild.
Det här.

Min pappa klarade inte av att träffa mig eller sina barnbarn utan att dricka sig drängfull efteråt.
Hans oresonliga ångest över att ha missat min barndom och sina barnbarns uppväxt fick honom att i desperation döva det hela med alkohol.
Någon gång blev det sömnmedel och en gång så försökte han avsluta sitt liv med hjälp av läkemedel.

Utsätt dig inte för risken att hamna där. Den smärtan är så outhärdlig att du bör göra allt för att undvika den.

Så red upp ditt liv och ditt förhållande med alkohol först innan du skaffar barn.

Fel ordning, du behöver sluta dricka innan barn och vara nykter iaf något år innan.
Det är så lätt med återfall och tänk dig själv hur lätt det kommer bli om du håller på att duka under av sömnbrist, stress osv. Bara ett glas vin för att koppla av som sen blir en flaska osv.
Det är inte värt det, det är inte roligt att växa upp med en förälder som är alkoholist.

Fel ordning, du behöver sluta dricka innan barn och vara nykter iaf något år innan.
Det är så lätt med återfall och tänk dig själv hur lätt det kommer bli om du håller på att duka under av sömnbrist, stress osv. Bara ett glas vin för att koppla av som sen blir en flaska osv.
Det är inte värt det, det är inte roligt att växa upp med en förälder som är alkoholist.
Försöker hela tiden sluta helt, dricka mindre och helst inte alls. Men det är ju svårt. Svårt när jag ena stunden är så stark och klarar av allt och nästa stund inte orkar bry mig utan viker mig.

Min pappa var själv beroende men drack sällan och min farfar var alkoholist och gömde flaskor och min pappa hade en väldigt knepig relation med min farfar. Så jag vet sen barndomen att det är inte helt svart och vit med alkoholen så plus att på min mammas sida är det väl också svårt för vissa att hålla sig till det de hade tänkt från början. Men för farfar var det ju värst. Hans organ var fullständigt kaputt pga alkoholen. Tragiskt om jag hamnar där. Det får aldrig ske!

Försöker hela tiden sluta helt, dricka mindre och helst inte alls. Men det är ju svårt. Svårt när jag ena stunden är så stark och klarar av allt och nästa stund inte orkar bry mig utan viker mig.

Min pappa var själv beroende men drack sällan och min farfar var alkoholist och gömde flaskor och min pappa hade en väldigt knepig relation med min farfar. Så jag vet sen barndomen att det är inte helt svart och vit med alkoholen så plus att på min mammas sida är det väl också svårt för vissa att hålla sig till det de hade tänkt från början. Men för farfar var det ju värst. Hans organ var fullständigt kaputt pga alkoholen. Tragiskt om jag hamnar där. Det får aldrig ske!

Det finns hjälp att få, du behöver inse att du har problem och söka den hjälpen ❤️

Det är därför du behöver hjälp av vården!

Du behöver ta hjälp!

Så du använder graviditet som skäl?

Varför tror du att en graviditet skulle ändra på dig? Du klarar inte att låta bli idag. Varför tror du att du magiskt kommer att fixa det när du får ett positivt grav.test? Det är bara drömmar.

Du bör vara helt ren INNAN du ens tänker på graviditet.
Trist men sant

Så ta den där vårdkontakten på måndag, som du lovar :heart

Vad jag förstår är det lättare att bli beroende själv om man har beroende i släkten/familjen. Har du funderat på detta tidigare?

Det ger dig samtidigt en chans nu att stoppa det innan det går så långt som hos dina släktingar. Nu är du medveten om att du är beroende och att du måste få hjälp med det.

Kanske dricker jag inte så mycket egentligen. Jag vet verkligen inte. Tycker detta är jättesvårt.

Men som ni säger sättet jag dricker på är problematiskt det håller jag med till 100 %

Och ett barn ska inte behöva växa upp med en förälder med dessa problem håller jag också med till 100 %

Sedan börjar jag dividera med mig själv och bitvis omgivningen så tillslut vet jag varken ut eller in. Djur och barn vet. De ser direkt. Inga konstigheter. Inga krusiduller. Det som är det är. Och jag är inte vad jag borde vara.

Kanske dricker jag inte så mycket egentligen. Jag vet verkligen inte. Tycker detta är jättesvårt.

Men som ni säger sättet jag dricker på är problematiskt det håller jag med till 100 %

Och ett barn ska inte behöva växa upp med en förälder med dessa problem håller jag också med till 100 %

Sedan börjar jag dividera med mig själv och bitvis omgivningen så tillslut vet jag varken ut eller in. Djur och barn vet. De ser direkt. Inga konstigheter. Inga krusiduller. Det som är det är. Och jag är inte vad jag borde vara.
Och jag tror att du vet. Egentligen. Det finns egentligen inga kanske här. Inte kanske beroende. Inte kanske dricker mycket. Utan du vet.

Men det är oerhört svårt att erkänna det inför en själv och sedan be om hjälp. Det är tufft. Men du är ju där och nosar rätt ordentligt eller hur?

Även fast vissa inlägg svider lite för mig är det väldigt bra ni skriver. Tack!

Konstaterar följande:
Jag mår skit.
Något är konstigt.
Undanflykter.
Dricker eller övrigt.
Behöver söka hjälp
Önskar dig ett gott kommande år. Som du börjar med att ringa det där samtalet till vården. Och sedan med den hjälp du får där jobbar med ditt problem och kan uppleva som nykter.

Utan att vara expert på beroendesjukdomar så tycker jag att en fråga man kan ställa sig är: använder jag alkohol som ett sätt att reglera känslor?
Om svaret är ja, då ska man ta en tankeställare på om man har andra metoder för det? Om inte, kanske samtal med en terapeut för att lära sig känslohantering vore på sin plats.

Om man inte kan uppfylla sina plikter pga alkohol har man också något att fundera på. Likaså om ens beteende efter intag orsakar problem för en, oavsett om det sker 1 gång i året eller varje vecka. Om man varje gång man druckit hamnar i gräl/gör något man senare ångrar, är det då värt att dricka?

Jag tycker inte alls att man behöver sätta etikett på sig själv. Beroende är en sjukdom, och man kan faktiskt inte hjälpa att man drabbas av sjukdomar. Det finns så mycket moraliska åsikter om karaktär osv, men faktum är att det är en sjukdom som de flesta behöver få hjälp med.

@karamelldrottningen Ring på måndag och säg att du behöver få hjälp! Du har rätt att vara delaktig i din vård, men nu är det viktigt att komma igång med vården först och främst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
313
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
718
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 766
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
821
Senast: Lillkin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama