Status
Stängd för vidare inlägg.
Även fast vissa inlägg svider lite för mig är det väldigt bra ni skriver. Tack!

Konstaterar följande:
Jag mår skit.
Något är konstigt.
Undanflykter.
Dricker eller övrigt.
Behöver söka hjälp

Jag känner när jag läser dina inlägg att även om du inte hade haft alkoholen som hantering för jobbiga känslor så hade jag velat rekommendera att söka hjälp. Ingen ska må som du gör i att allt går upp och ner och blir kaos utan att du känner att du har kontroll. Jag har inga destruktiva sätt att hantera mina motgångar men sökte hjälp mer eller mindre just pga det du nämner. Jag kände att min vardag, mitt sociala liv (egentligen bara jobbet pga skalat av resten) och mina känslor bara vara upp och ner och högt och lågt hela tiden utan att jag visste varför eller hur jag skulle hantera det, jag kände att jag hade liksom ingen koll utan kände mig utelämnad och uppgiven. DET är värt att söka hjälp för! Och du får uppepå det problem med att du försöker hantera allt med alkohol, vilket är en sjukdom och inget som händer pga att du skulle vara "svag" eller behöva "rycka upp dig". Du behöver få hjälp utifrån för att få andra verktyg, precis som jag behöver.

Nedan tycker jag är jättebra @karamelldrottningen :

Utan att vara expert på beroendesjukdomar så tycker jag att en fråga man kan ställa sig är: använder jag alkohol som ett sätt att reglera känslor?
Om svaret är ja, då ska man ta en tankeställare på om man har andra metoder för det? Om inte, kanske samtal med en terapeut för att lära sig känslohantering vore på sin plats.

Om man inte kan uppfylla sina plikter pga alkohol har man också något att fundera på. Likaså om ens beteende efter intag orsakar problem för en, oavsett om det sker 1 gång i året eller varje vecka. Om man varje gång man druckit hamnar i gräl/gör något man senare ångrar, är det då värt att dricka?

Jag tycker inte alls att man behöver sätta etikett på sig själv. Beroende är en sjukdom, och man kan faktiskt inte hjälpa att man drabbas av sjukdomar. Det finns så mycket moraliska åsikter om karaktär osv, men faktum är att det är en sjukdom som de flesta behöver få hjälp med.

@karamelldrottningen Ring på måndag och säg att du behöver få hjälp! Du har rätt att vara delaktig i din vård, men nu är det viktigt att komma igång med vården först och främst.

Kanske är jag beroende kanske inte. Vet ingenting om nånting. Hatar ordet alkoholist. Ser framför mig någon som helt urartad i sitt liv. Sönder på alla fronter och kan inte vara utan alkohol öht. Och sån är ju inte jag.
Men är så trött på allt. Idag började jag storgråta och skaka när jag skodde världens snällaste häst. Min egen men kunde bara inte sluta gråta. Har fortfarande inte städat efter mig utan saker ligger utspritt på stallgången. Men var tvungen gå in och måste gå ut snart och fixa efter mig. Så hävla tungt allting varför blir det så här 😭
Och nyårsafton förväntas vara glad och så där och är allt annat än glad vill bara glömma allt.
Eftersom du känner såhär skulle jag säga att JAG är 100% säker på att alkoholen har blivit ett problem i ditt liv, även om det inte är så stort just nu. Att det är så svårt för dig att hålla dig ifrån att dricka även när du känner att du behöver avstå är det absolut största tecknet på att du har ett beroende, det är ett sjukt beteende oavsett om man dricker 2 glas om dagen eller 2 vinare om dagen.

Nej kunde inte hålla mig till ett glas som var tanken. Och så är det ju ofta. Inte alltid. Ibland kan jag faktiskt dricka väldigt lite och väldigt långsamt också.
Det där har jag hört väldigt många på AA-möten säga. Det kallas att romantiska drickandet och är en försvarsmekanism. Har det hänt flera gånger det senaste året att du druckit mer än du tänkt dricka? Har det hönt att du druckit fast du tänkt att du inte alls skulle dricka den dagen eller den veckan? Har någon annan bett sig sakta ned eller sluta?

Försöker hela tiden sluta helt, dricka mindre och helst inte alls. Men det är ju svårt. Svårt när jag ena stunden är så stark och klarar av allt och nästa stund inte orkar bry mig utan viker mig.
Det här är orsaken till att jag rekommenderar professionell hjälp. Det du försökt själv funkar uppenbarligen inte med ditt sätt, eftersom du fortsätter göra saker du ångrar och som du mår dåligt av. Och det beror inte på att du är svag eller en sämre människa på något sätt. Inte ser du ner på folk med andra proble och tänker att de är svaga, det är jag helt övertygad om att du inte gör. Så varför förtjänar inte du samma respekt?
Du kan gå via din arbetsgivare, din vårdcentral eller genom socialtjänsten i din kommun till exempel. Eller frivilligorganisationer som exempelvis AA.

Det där har jag hört väldigt många på AA-möten säga. Det kallas att romantiska drickandet och är en försvarsmekanism. Har det hänt flera gånger det senaste året att du druckit mer än du tänkt dricka? Har det hönt att du druckit fast du tänkt att du inte alls skulle dricka den dagen eller den veckan? Har någon annan bett sig sakta ned eller sluta?
Ja oja alldeles för många gånger de senaste året/åren 🙈

Ja oja alldeles för många gånger de senaste året/åren 🙈
Du som är beroende av alkohol kan känna igen dig i följande påståenden:

• Du känner ett starkt begär efter alkohol.
  • Du har svårt att sluta dricka när du har börjat.
  • Du har misslyckats med att minska drickandet.
  • Du ger drickandet en central roll, ofta på bekostnad av annat som du tycker är viktigt.
  • Du tål större mängder alkohol och måste dricka mer alkohol än tidigare för att få samma effekt.
  • Du mår dåligt när du inte dricker alkohol och får så kallade abstinensbesvär. Abstinensbesvär kan vara att du skakar, mår illa eller har problem med sömnen.
Om tre eller fler av påståendena stämmer in på dig har du sannolikt ett alkoholberoende.

@karamelldrottningen
Något du bör tänka på inför detta med att bli gravid är att alkoholen påverkar fostret mer än det påverkar dig eftersom det inte har leverfunktion. Så att sluta dricka först när du upptäcker att du blivit gravid kan redan ha skadat fostret tillräckligt för att det ska få men för livet.

Jag har sett flera exempel på barn vars förälder upptäckt graviditeten för sent eller till och med medvetet (antagligen pga beroende) druckit under tiden, som tydligt har problem som kan sammankopplas med alkoholen. Det är sorgligt.

Så för din och ditt framtida barns skull 🙏 Sluta dricka först.
Med det sagt hoppas jag att det går bra för dig!

Har också tänkt på vilken hjälp som skulle kunna passa. Kbt kanske. Samtalsgrupp och gärna psykolog.
Har ju en psykolog redan jag går till sen flera år men tror att det kanske är bra med en annan. Och hittills har jag gått privat. Behöver jag oftare samtal blir det för dyrt att gå privat.

Har inte ringt än men får hjälp imorgon förmiddag att ringa. Har skrivit upp exat vad jag ska säga. Frågan är vilka punkter jag ska trycka på mest?
Ångesten och drickandet. Tror det ena gett det andra lite oklart i vilken ordning.
Jättebra att du får hjälp att få till ett samtal. Berätta sanningen, är mitt bästa råd. Ju mer ärlig det är desto bättre hjälp kan du få direkt, men om de får en redigerad bild är chansen stor att du inte tas på allvar eller att åtgärderna blir fel, och kan då bli en ursäkt till att fortsätta dricka istället (eftersom man ändå inte får någon hjälp, typ). Jag sa under mitt samtal något i stil med "Hej, jag heter X och ringer eftersom jag börjat inse att jag har problem med alkohol. Jag mår väldigt dåligt och har mycket ångest. Jag har slutat dricka i perioder men har fallit tillbaka när livet är jobbigt. Jag vet inte vad jag ska göra."

Sen vill jag bara säga att drickande på antabus ger betydligt allvarligare biverkningar än att man bara blir lite illamående. Det är väldigt obehagligt, som en allvarlig allergisk reaktion. Är du redan nu inställd på att dricka trots Antabus skulle jag (och förmodligen de på Beroendecenter) avråda dig från att ta det.

Sen vill jag bara säga att drickande på antabus ger betydligt allvarligare biverkningar än att man bara blir lite illamående. Det är väldigt obehagligt, som en allvarlig allergisk reaktion. Är du redan nu inställd på att dricka trots Antabus skulle jag (och förmodligen de på Beroendecenter) avråda dig från att ta det.

Det är väl rentav farligt också?

Jag har ju testat dricka på antabus när jag inte visste bättre och även sett en bekant göra det. Det är vidriga biverkningar och går inte att likställa med en baksmälla.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
313
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
718
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 766
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
821
Senast: Lillkin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ytlighet i ett förhållande.
  • 🎄Jul 2024🎄
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur