Även fast vissa inlägg svider lite för mig är det väldigt bra ni skriver. Tack!
Konstaterar följande:
Jag mår skit.
Något är konstigt.
Undanflykter.
Dricker eller övrigt.
Behöver söka hjälp
Jag känner när jag läser dina inlägg att även om du inte hade haft alkoholen som hantering för jobbiga känslor så hade jag velat rekommendera att söka hjälp. Ingen ska må som du gör i att allt går upp och ner och blir kaos utan att du känner att du har kontroll. Jag har inga destruktiva sätt att hantera mina motgångar men sökte hjälp mer eller mindre just pga det du nämner. Jag kände att min vardag, mitt sociala liv (egentligen bara jobbet pga skalat av resten) och mina känslor bara vara upp och ner och högt och lågt hela tiden utan att jag visste varför eller hur jag skulle hantera det, jag kände att jag hade liksom ingen koll utan kände mig utelämnad och uppgiven. DET är värt att söka hjälp för! Och du får uppepå det problem med att du försöker hantera allt med alkohol, vilket är en sjukdom och inget som händer pga att du skulle vara "svag" eller behöva "rycka upp dig". Du behöver få hjälp utifrån för att få andra verktyg, precis som jag behöver.
Nedan tycker jag är jättebra @karamelldrottningen :
Utan att vara expert på beroendesjukdomar så tycker jag att en fråga man kan ställa sig är: använder jag alkohol som ett sätt att reglera känslor?
Om svaret är ja, då ska man ta en tankeställare på om man har andra metoder för det? Om inte, kanske samtal med en terapeut för att lära sig känslohantering vore på sin plats.
Om man inte kan uppfylla sina plikter pga alkohol har man också något att fundera på. Likaså om ens beteende efter intag orsakar problem för en, oavsett om det sker 1 gång i året eller varje vecka. Om man varje gång man druckit hamnar i gräl/gör något man senare ångrar, är det då värt att dricka?
Jag tycker inte alls att man behöver sätta etikett på sig själv. Beroende är en sjukdom, och man kan faktiskt inte hjälpa att man drabbas av sjukdomar. Det finns så mycket moraliska åsikter om karaktär osv, men faktum är att det är en sjukdom som de flesta behöver få hjälp med.
@karamelldrottningen Ring på måndag och säg att du behöver få hjälp! Du har rätt att vara delaktig i din vård, men nu är det viktigt att komma igång med vården först och främst.