Sv: Alkohol och graviditet!
Saxat från
Vardguiden.se
"Alkohol och graviditet
Alla reagerar olika på alkohol. Det är därför omöjligt att säga hur mycket eller lite du kan dricka utan att ditt barn tar skada. Kanske händer det ingenting om du dricker ett glas vin vid något enstaka tillfälle men varför chansa?
Alkoholen går dels via moderkakan direkt till fostret, dels ut i fostervattnet som omger barnet. Fostrets lever kan inte bryta ned alkohol och därför påverkas fostret mer och under längre tid än mamman. Risken är störst när man dricker mycket och länge. Men eftersom ingen vet var gränsen går är den bästa regeln att inte dricka alkohol alls under graviditeten.
”Jag drack innan jag visste att jag var gravid”Många blir gravida utan att veta om det och hinner då dricka några glas. Några kvinnor är också berusade ett par gånger under den tidiga graviditeten. Generellt kan man säga att det inte är någon fara. Tänk framåt istället och var försiktig med alkoholen under resten av graviditeten. Undvik den helst helt.
Ett glas då och dåVåra attityder till alkohol har förändrats. Många tycker att det är okej att dricka ett eller ett halvt glas någon gång ibland under graviditeten. Vi hänvisar till andra kulturer och ser att deras barn klarat sig bra fast mamman druckit vin. Du måste själv avgöra vilken inställning du vill ha till alkohol och graviditet. Men avstår du helt behöver du heller inte oroa dig.
Alkoholism och graviditet
Alkoholmissbruk under graviditeten leder så gott som alltid till någon form av skada på barnet. För att ditt barn ska må bra och utvecklas på bästa sätt bör du sluta dricka. Det är inte alltid lätt, men du kan få hjälp och det är aldrig för sent. Prata med din barnmorska. Du behöver inte vara orolig eller skämmas, barnmorskan är van att hantera den här sortens frågor.
Skador
De skador som kan uppstå när den gravida kvinnan missbrukar alkohol brukar delas in i tre grupper: tillväxthämning, hjärnskador och avvikande utseende. Både inne i magen och när barnet är fött är det kortare än normalt, väger mindre och har mindre huvudomfång. Alkohol skadar de växande nervcellerna i hjärnan. Barnet kan få beteende- och utvecklingsstörningar som överaktivitet, uppmärksamhets- och koncentrationsstörningar. Det kan också få korta ögonspringor, platt mellanansikte, lång och tunn överläpp eller lågt sittande öron. Även ögonen och synen kan ta skada.
"