Alkohol och amning..

Breakdance

Trådstartare
Erfarna föräldrar sökes^^

Lite snabb info först. Har en dotter på drygt 5 månader som ammas. Den senaste månaden har hon ätit ett mål mat om dagen och de senaste 2 veckorna gröt på em. Har aldrig och tänker absolut inte ge henne ersättning så föreslå det inte ens

Nu till min fråga:
Ska på fest hos gamla chefen i helgen och tänkte dricka en cider eller två. Lilltjejen somnar alltid vid 21.00 och sover sedan till 8-9 på morgonen.
Säg att jag dricker 2 cider och sen pumpar ur när jag vaknar, givetvis måste jag vakna innan dottern då, och sen ammar henne, hur illa är det?
Måste man ens pumpa?

Jag har kört på Noll Tolerans hela tiden, men nu är jag verkligen sugen på cider..

Hjälp:d

Sv: Alkohol och amning..

Du kan inte tänka dig att pumpa kvällen innan och ge det till henne på morgonen?

Jag har fått lära mig att så länge det finns alkohol i blodet så finns den i bröstmjölken.

Jag ammade ju aldrig, men pumpade desto mer (hon vägrade ta bröstet från dag 1 helt enkelt, men fick enbart bröstmjölk första månaderna sen blev vi tvugna att dryga ut med ersättning när brösten sinade) och jag tog ett glas vin till maten ibland, jag slängde allt jag pumpade ut under ett dygn efter att jag druckit alkohol, men jag hade också hela frysen full med bröstmjölk så det gick liksom ingen nöd.

enl barnmorskan behöver man inte pumpa ur ngn mjölk innan man ammar. Det är inte så att alkoholen ligger kvar. Så fort du inte känner dig påverkad längre så är det ok att amma; Alltså utan att pumpa ut ngt först!

enl barnmorskan behöver man inte pumpa ur ngn mjölk innan man ammar. Det är inte så att alkoholen ligger kvar. Så fort du inte känner dig påverkad längre så är det ok att amma; Alltså utan att pumpa ut ngt först!

Jag tycker det är lite läskigt. Jag kan ha alkohol i kroppen utan att känna mig påverkad alls. :confused:

mmm men tydligen är det så pass lite som passerar i modersmjölken så det är obetydligt. Det är tydligen nytt det där med att man inte behöver pumpa ut. Hon sa det iaf klart o tydligt på föräldragruppen nu för ngn vecka sen!

Om jag har fattat det hela rätt,så innehåller bröstmjölken samma alkoholhalt som blodet. Vi pratar alltså om promille, inte procent. Så barnet dricker en dryck som innehåller tex 1 promille alkohol, om det är nivån på ditt blod just då. Mao, bör det inte vara några problem att du dricker någon cider på kvällen, och ammar dagen efter.
Socialstyrelsen har ju gått ut med att man kan dricka ett till två glas vin, en till två gånger i veckan, medan man ammar.
Så ett par glas vin kan du dricka, eller motsvarande.

Inte ens om hon hade vaknat tidigare hade du behövt pumpa ur.

Jag tar ofta ett glas vin på kvällen efter sista amningen, sen ammar jag igen tidigt på morgonen.

Ha det så trevligt på festen!:banana: Om du haft nolltolerans hela amningsperioden hittills tycker jag verkligen inte du ska förstöra kvällen med dåligt samvete.

Socialstyrelsen har ju gått ut med att man kan dricka ett till två glas vin, en till två gånger i veckan, medan man ammar.

och jag blev rekommenderad att dricka 1 glas rödvin varje kväll under 1 vecka för min blodnivå skulle stiga. Då var Saga nyfödd och ammades på heltid..

Svarar alla:
Då var det som jag trodde alltså¨, hade för mejj att jag hört att dom ändrat och att de skulle va lugnare nu än förut, men som nån sa, vill ju inte sitta med dåligt samvete på festen:)
Tack:bow:

Om jag har fattat det hela rätt,så innehåller bröstmjölken samma alkoholhalt som blodet. Vi pratar alltså om promille, inte procent. Så barnet dricker en dryck som innehåller tex 1 promille alkohol, om det är nivån på ditt blod just då.

Det här sätter ju det hela i ett lite annorlunda perspektiv, man har varit så inställd hela graviditeten att "det jag dricker dricker barnet" osv. Men när man tänker att häller jag in 0,5 liter vin i min 70-kilos kropp, så är det väl klart att det är oerhört liten halt alkohol i vätskorna som till sist kommer ut ur samma kropp. Och den vätskan ska i sin tur passera genom bebis mage innan tillslut nån minipromille tas upp i bebis blod.

Folk pratar hela tiden med mig om vin osv, för folk har hört/läst nånstans om de här nya rekommedationerna. "Men ett glas vin kan du väl ta"? Ja, jo det kan jag säkert nu när jag är gravid. Men det känns onödigt, när jag ammar kan jag dock tänka mig det.

De nya rekommendationerna gäller ammning, inte gravida. Stor skillnad. Om du ammar dricker barnet mjölk som har samma romillehalt som ditt blod, när du är gravid får barnet samma promillehalt som du har. De nya råden gäller ammande, inte gravida.

Jag vet, det är därför jag blir lite less på folk som tjatar om att jag "kan väl dricka LITE iaf" för att de hört/läst nåt nånstans om detta. Men de blandar ihop det med amning, inte graviditet. Så jag brukar säga att det kan jag tänkta mig när jag ammar, inte när jag är gravid.

Jo, tänkte även på det när det stod i tidningarna, på löpet stod det att det gällde gravida, i artikeln sedan att det var ammande. Vet att folk i allmänhet tror att man kan dricka "lite" under graviditet. Verkar som att folk inte är riktigt bekväma med att någon är nykter. Brukar ta bilen så blir det inga diskussioner. :)

Min barnmorska förklarade det som att fostret får samma mängd alkohol i sin lilla kropp som jag, men eftersom levern inte fungerar fullt ut/alls är fostret berusad i en vecka.

Det fick mig att konstatera att det inte var viktigt att ens smutta på lite vin. Nu väntar jag otåligt på att bebis ska komma ut så jag får dricka ett glas rödvin! Har aldrig någonsin i mitt liv varit så sugen på vin som nu. *s*

Nä det är hellugnt, speciellt om du bara tänker dricka två cider. Åååh så gott det är med en iskall cider en ljum sommarkväll! :D Ha så kul!

Jag hällde upp ett litet snapsglas vitt vin som jag blötte läpparna med under hela midsommarafton. Mycket drygt men ändå smak! :D :o

Jag hällde upp ett litet snapsglas vitt vin som jag blötte läpparna med under hela midsommarafton. Mycket drygt men ändå smak! :D :o

Hihi, så gjorde jag också fast med rött vin häromdagen. Det var så gott att bara känna lite av smaken av vinet. Jag fick väl i mig sådär 4 cl vin men det var gooooda centiliter :p

kl

Läste senast i förrgår om två kvinnor som jobbar med alkolholrådgivning till kvinnor (gravida eller ammande). Enligt dem var det inte farligt att amma efter ett par glas vin. Det är en försvinnande liten del som övergår i bröstmjölken.

Att däremot dricka som gravid jämställde de med att "marinera" fostret i alkohol. Alltså nolltolerans där.

KL

De flesta här verkar veta vad som gäller, men några har inte hört om de nya rönen märker jag. Därför klistrar jag in ett citat från Livsmedelverkets sida med kostråd för ammande (står under rubriken Att tänka på http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=12555&epslanguage=SV):

"Alkohol har inga positiva effekter för amningen. Enligt nuvarande forskning innebär det dock inga medicinska risker för barnet om du dricker måttliga mängder alkohol när du ammar, det vill säga 1-2 glas vin eller motsvarande 1-2 gånger i veckan. Den mängd alkohol som barnet kan få i sig med bröstmjölken är mycket liten. "

Som tillägg kan jag skriva att den alkohol som barnet får i sig efter ovanstående mängd alkohol är densamma som den som finns i vanlig filmjölk.

Så till TS: drick din cider och njut!!

Och jag (ammar) drack upp en flaska alkoholfritt vitt vin på midsommar. SUPERGOTT var det!!

har alltid kört med nolltolerans när det gäller både graviditet och amning, tycker att det är så kort tid i ens liv som man är gravid alternativt ammar, så då kan man likagärna avstå alkoholen (särskilt eftersom det finns så bra, alkoholfria alternativ vad det gäller vin, cider, drinkar och även öl). OBS!! Inget påhopp för dem som väljer att dricka i måttlig mängd vid enstaka tillfälle!!

Liknande trådar

Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
19 688
Övr. Barn Just mitt barn är litet men jag vet att det kan förekomma i alla åldrar så jag lämnar prefix öppet. Och ja, jag vet att detta inte är...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
14 949
Senast: Sar
·
Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 072
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ VARNING lång tråd. Men måste skriva av mig. Jag har gått upp mycket i vikt nu under hösten. Jag är kraftigare byggd men har aldrig fått...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
11 110
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar