ameo
Moderator
I'm here...Jag ropar lite på @ameo som också hade massor av mjölk men jag vet att det var så trögmjölkat att det ändå blev flaska till alla fyra barnen. Så det är rent skitsnack att folk inte kan ha fysiologiska problem - är man trögmjölkad så hjälper det inte ett skit att man har mjölk om den inte kommer ut.
Och efter att ha läst @Lenis inledning på tråden fick jag en flashback 15 år tillbaka i tiden.
Min förstfödda lyckades inte få ur en enda droppe ur mina bröst, inte tvåan eller trean heller. Endast fyran lyckades jag "hobbyamma" litegrann, tillräckligt för att faktiskt kunna åka iväg på en kortare utflykt utan att ta med mig en flaska mjölk och en portabel flaskvärmare.
Alla mina barn har fått 100% urpumpad bröstmjölk under sina första levnadsmånader. Mjölk fanns det massor av (vid något tillfälle när de var som mest lyckades jag pumpa ur ca 1½ flaska (250 ml) per bröst...) men tydligen var det trångt i gångarna så barnen lyckades inte suga ut den.
Mina råd i korthet är:
- Släpp amningsstressen! (jag envisas med att kalla amningsvänliga BB för något annat än amningshysteriska, för amningen ses som viktigare än hur den nyblivna mamman mår - och då är man helt fel ute!) Stressen ökar inte direkt mjölkproduktionen... Nej, det är inte lätt jag vet!
Men prio ett är att barnet får mat överhuvudtaget, inte att han ammas!
- Pumpa vidare om du orkar, för att produktionen en chans komma igång. Det är inte mer än den halva deciliter du fick ut, när barnet är så litet.... Det kan vara mindre ändå i början, men kör på mer pumpen så ökar du produktionen. Och gärna med bäbis bredvid medan du pumpar, så får du det moderliga hormonpåslaget också... (har du fått oxytocinspray?)
- Mata bäbis med tesked eller snipa. Det viktigaste är ju att han får i sig något överhuvudtaget. Och fortsätt envisas med att prova både att låta honom ta bröstet och flaskan.
- vad gäller flaska så är det värt att prova lite olika typer av flasknappar. Vissa barn vill ha de runda, andra de mer anatomiska. Med första barnet lyckades vi bäst med NUKs flasknappar och till de följande använde vi lite andra anatomiska. (mest MAM tror jag) Runda funkade inte för oss.
Sen är det lite olika med amning och flaskmatning, de får ju i sig rätt mycket större mängder mjölk på kortare tid när de äter från flaska. Det skulle ju teoretiskt sett kunna vara så att han har ätit så det blev överfullt och att det är därför han kräks.
Fördelen är att de ofta sover väldigt bra när de ätit en stadig portion...
(vill du diskutera mer via PM så går det bra!)