Blöder vid amning

Snälla, snälla, snälla. Lämna tråden. Jag mår bara dåligt av att läsa det du skriver.
Jag har diskuterat detta med många barnmorskor som är experter på amning och alla säger att det gör ont i början. Som @Nemo skriver så är inte brösten vana vid att ha någon sugandes på dem så pass hårt och ofta. Det är klart att det gör ont!

Grattis till dig som har bröst som inte gjorde ont i början. Mina gör det.
Du missförstår mig totalt.

Vad jag försöker förklara för dig är bara att något inte är riktigt som det skall. När allt fungerar som det är tänkt så skall det inte göra ont. Du skall inte behöva lida som du gör.

Att dom skall kolla efter bakterier och svamp är jättebra. Det är en vanlig orsak till att det gör ont.

Men jag gör dig till viljes. Jag lämnar tråden. Du har tyvärr missförstått mig helt.

Men jag vet hur jobbigt det är när amningen inte vill fungera. Det är lätt att missförstå någon då :)

Jag hoppas att det löser sig för dig snabbt så du slipper ha ont.
 
Nu har jag varit på BVC och lämnat prov som de ska göra en odling på. Såret på mitt ena bröst är bland det värsta BVC barnsköterskan sett så hon förstår att det blöder och gör ont... Ska pumpa för att hålla igång mjölkproduktionen tills provsvaren kommer.
 
@Sorbe Jag har ammat fyra knoddar och det gjorde ont som satan kan jag säga -länge. Så lider med dig. Däremot hade jag rikligt med mjölk när jag väl fick igång produktionen, men som du lite kämpigare att få ut eländet vid mjölkning. På det så har jag inte klarat hålla vikten utan fått sluta amma för att jag mått dåligt själv av kraftig undervikt. Så bara några månaders amning per barn.

Nu vid femte barnet hade jag planerat att amma, men då hon föddes prematurt och inte klarade amma + att jag fick kraftiga mediciner pga förlossningskomplikationer och inte fick amma så sket jag fullständigt i det. Lite tjat från vissa barnmorskor medan andra tyckte det var klokt. Det enda jag kan säga att ja, samvetet har gnagt lite i mig, men dottern fick mjölk från neonatalens mjölkbank första veckan så antikroppar osv har hon fått, sen dess äter hon bara mjölkersättning och jag har begravt det dåliga samvetet då barnläkaren sa att det spelar kvitta, hon fick dessutom mjölk i början och det är bra. Han menar på att det är viktigare att vi båda mår bra.

Nu ser jag bara fördelarna, jag får sova vissa nätter eftersom sambon tar matningarna, han tycker dessutom om delaktigheten i att kunna mata på samma villkor. Flickebarnet ökar fint i vikt, är inte ledsen av sig och jag får använda all energi till att återhämta mig.

Så kämpa inte ihjäl dig, se det inte som du är en dålig mamma eller misslyckas, vi har olika förutsättningar och huvudsaken är att man mår bra. Kramar
 
Nu fick jag amningsförbud över helgen...
Pumpa och ge ersättning för att se om bröstvårtan kan läka över helgen. Blir det inte bättre ger jag fan upp nästa vecka!
 
Provade du att ligga ner? Barnet kan ha bra grepp men hamna i fel position vid bröstet ändå. Jag fick höra av alla att han hade jättefint tag, men det var ett rent helvete ändå.

Strunta i det annars, ingen mening att plåga sig själv!
 
Provade du att ligga ner? Barnet kan ha bra grepp men hamna i fel position vid bröstet ändå. Jag fick höra av alla att han hade jättefint tag, men det var ett rent helvete ändå.

Strunta i det annars, ingen mening att plåga sig själv!

Jag testade att liggamma igår, det gick helt ok, skulle nog gå bättre med lite mer övning! ;)
Nu ska jag pumpa och ge ersättning över helgen och så ska vi tillbaka på måndag och då ska det undersökas hur han suger osv, rejäl undersökning helt enkelt. Känns som jag redan gett upp tyvärr... :/
 
Nu utgår jag bara ifrån det som du skriver... SLUTA AMMA! Din bebis kommer knappast växa upp och va bitter för att du slitit som en dåre med att amma men sen valt det i ert fall bättre alternativet att ge ersättning! Riskera inte förlossningsdepression pga detta, så himla ovärt, bättre ge ersättning och ha en chans att njuta av ditt barn!
Ja visst innehåller bröstmjölk antikroppar men för att va lite dryg måste jag påpeka att den också innehåller miljögifter..
Ersättning innehåller tyvärr inte antikroppar men är ett mycket bra alternativ i situationer som din!
(Eller min där jag i två månader ammade 20 timmar om dygnet, "toppade" med ersättning och ungen käkade 120 ml O_o "alla bebisar snuttar mycket i början, du har mjölk så det räcker" :cool:)

Oavsett vad du väljer så önskar jag ett stort lycka till, skickar en styrkekram och hoppas du mår bättre snart både fysiskt och psykiskt :)
 
Har du testat att amma "upp och ner" (liggandes på sida alltså) det hjälpte i alla fall mig när de var som värst.
 
@Sorbe jag tolkade @Tora på ett helt annat sätt än du, tydligen. Jag tänker att hon menade att du inte ska ha så ont, och därför ska du inte behöva hålla ut kämpa och lida. Det hon skrev om smärta tolkade jag som att det bara ska göra lite ont, blir det olidligt är nåt fel. Du gör sannolikt inget fel, men det funkar bara inte. Det gör ingenting. Sluta amma och ge ersättning.

Så tolkade jag @Tora.
 
@Sorbe jag tolkade @Tora på ett helt annat sätt än du, tydligen. Jag tänker att hon menade att du inte ska ha så ont, och därför ska du inte behöva hålla ut kämpa och lida. Det hon skrev om smärta tolkade jag som att det bara ska göra lite ont, blir det olidligt är nåt fel. Du gör sannolikt inget fel, men det funkar bara inte. Det gör ingenting. Sluta amma och ge ersättning.

Så tolkade jag @Tora.
Exakt så menade jag :)
 
Jag har inte tid att läsa hela tråden just nu så detta kanske redan har kommit upp, men till TS vill jag bara tipsa om en produkt mot såriga bröstvårtor. Det är kompresser med Aloe Vera gel, Multi-Mam heter de, finns på apoteket. Min syster fick barn i höstas och höjer dessa kompresser till skyarna. Hon säger att de lindrar, kyler och läker och är bakteriedödande och de var hennes räddning de första veckorna. Och gelen är helt ofarlig för barnet att få i sig så man behöver inte tvätta bort. Värt att testa kanske när du får börja amma igen.
 
Jag har inte tid att läsa hela tråden just nu så detta kanske redan har kommit upp, men till TS vill jag bara tipsa om en produkt mot såriga bröstvårtor. Det är kompresser med Aloe Vera gel, Multi-Mam heter de, finns på apoteket. Min syster fick barn i höstas och höjer dessa kompresser till skyarna. Hon säger att de lindrar, kyler och läker och är bakteriedödande och de var hennes räddning de första veckorna. Och gelen är helt ofarlig för barnet att få i sig så man behöver inte tvätta bort. Värt att testa kanske när du får börja amma igen.

Jag har testat dem men de hjälper inte mig tyvärr.
 
Alltså, den där beskrivningen att det svider lite känner jag inte alls igen @Tora. På mig gjorde det så ont att jag grät i början av varje amning första veckorna. Den där utdrivningsreflexen var inte att leka med!

Jag använde amningsnapp i någon månad eftersom mina bröst var stora och bebis mun för liten. Tyckte det var värt massor att slippa sår. Klart värt det extra pysslet! Tänker som flera sagt att det kan vara värt att prova flera märken och se vad som funkar om det nu är så att du vill amma.

Jag tycker du är beundransvärd som fortsätter försöka och jag hoppas att ni hittar en lösning som känns bra för dig!
 
Tack igen för all pepp! Jag har slutat amma!
Pumpar morgon och kväll för att "lätta på trycket" för att inte få mjölkstockning.
Jag mår riktigt bra att nu kunna fokusera mig helt på min sons mående och inte på min smärta och ångest jag fick genom amningen.
Jag trodde att jag skulle mötas av en stor kritik på BVC då man är van att höra att de är på en att man ska amma men de höll med om att det var det bästa beslutet med tanke på hur mina bröstvårtor såg ut efter amning (citerar ena BVC kvinnan "det såg ut som det saknades en del av din bröstvårta").
 
Vad skönt att du har tagit beslutet @Sorbe och att du mår så mycket bättre nu. Jag blir verkligen glad över att BVC står på din sida och stöttar dig för jag kan tänka mig vad jobbigt det hade varit om de hade kritiserat dig när du har haft det så jobbigt ändå.
Härligt att du nu kan ha bebistiden utan en massa ångest och smärta. Idag är ersättningen så bra att ingen ska behöva känna sig tvungen att amma för den sakens skull. Det var skillnad när min mormor fick sitt första barn 1925. Hon sinade ganska snart, förmodligen för att hon hade fruktansvärd tandvärk och hennes tänder rasade. Då fick man så gott man kunde koka ersättning själv hemma och jag minns att hon sa när mina barn var små i början av 90 talet att i Sverige idag behöver ingen mamma må dåligt för att hon inte kan amma sitt barn för idag finns det fullgod ersättning som är precis lika bra som mammans mjölk. Jag förstod att det hade gett henne enorm ångest att inte kunna amma sitt barn och förmodligen hade han diverse näringsbrister den första tiden av sitt liv. Det slipper bebisarna idag. Han växte ändå upp till en stark frisk man så att han hade en knagglig start är inget som någonsin har märkts. Men det märktes på henne att hon var så glad för dagens mammors skull att det numera finns bra ersättning så att ingen mamma ska behöva ha ångest och oro för det också när amningen inte fungerar av någon anledning. Jag hoppas att du får må bra i ditt beslut nu och att du och din partner kan få njuta av ert barn :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
0
· Visningar
393
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
2
Svar
22
· Visningar
4 001
Senast: Hazel
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 106
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 120
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp