Blöder vid amning

Dvs jo jag håller med om att det kan vara världens hemskaste och stressigaste och ynkligaste situation med amning och små barn. Och huggtänder kan du få ha mot tips som inte funkar.
 
Kännas lite? Nä, du är verkligen inte jag. Ber om ursäkt om jag bara hugger tillbaka nu men jag har haft ett rent helvete med smärta vid amning sen jag började, nu börjar det ge med sig men ont som fan för det fortfarande när han suger tag.
Jag har sökt hjälp men ska fortsätta i morgon med att ringa BB igen.
Jag har blivit undersökt av Amningshjälpen på sjukhuset samt 11 barnmorskor och alla säger att han har rätt grepp.
Jag förstår inte riktigt "Du är verkligen inte jag".

Om han har bra tag och du inte har problem med svamp så skall det inte göra ont att amma.

När det svider till lite när utdrivningsreflexen kommer igång så är det liksom inifrån och inte utifrån.

Har du pratat med Amningshjälpen på nätet?

Har dom kollat så det inte är svamp?

Jag förstår inte riktigt det rådet man får att det bara är att härda ut lite, det är normalt att det gör ont när man ammar.

Det skall INTE göra ont när man ammar.
 
Jag vet inte om svamp har såna symptom men testa dutta på lite tonic water efter varje amning, både på bröstvårtan och i bebisens mun. Det skadar ju inte iaf.
Jag hade ont och spruckna bröstvårtor i två månader, varierade med pump i början för det belastar inte själva vårtan på samma sätt som en bebismun.
Jag fortsatte amma i 18 månader, barn 2 i 19 månader utan problem och barn 3 i 13 månader med bara en liten blåsa första veckan så för min del var det värt det.
 
Jag förstår inte riktigt "Du är verkligen inte jag".

Om han har bra tag och du inte har problem med svamp så skall det inte göra ont att amma.

När det svider till lite när utdrivningsreflexen kommer igång så är det liksom inifrån och inte utifrån.

Har du pratat med Amningshjälpen på nätet?

Har dom kollat så det inte är svamp?

Jag förstår inte riktigt det rådet man får att det bara är att härda ut lite, det är normalt att det gör ont när man ammar.

Det skall INTE göra ont när man ammar.

Fast att det gör ont i början handlar ju mycket om att brösten inte är vana vid en superstark sugpropp som en bebis ändå är. De suttar ju sönder brösten i början och det blir sårigt. Det är ju inte helt ovanligt och alla har olika känsliga bröstvårtor, och olika starka bebisar. Att det handlar om att bebisen inte har rätt tag, det tror jag verkligen inte på. (Visst kan det vara så ibland, men tror att de flesta har ont i början).

Dock är 3 veckor väldigt länge! Har inget tips som inte redan getts, men hoppas det löser sig för dig snart! Att testa olika amningsnappar är nog inte så dumt.
 
Jag förstår inte riktigt "Du är verkligen inte jag".

Om han har bra tag och du inte har problem med svamp så skall det inte göra ont att amma.

När det svider till lite när utdrivningsreflexen kommer igång så är det liksom inifrån och inte utifrån.

Har du pratat med Amningshjälpen på nätet?

Har dom kollat så det inte är svamp?

Jag förstår inte riktigt det rådet man får att det bara är att härda ut lite, det är normalt att det gör ont när man ammar.

Det skall INTE göra ont när man ammar.

Så enkelt är det ju inte riktigt. A tex hade så bra tag han kunde få och jag fick mycket hjälp, det blev fortfarande sår och det gjorde fortfarande ont. Men folk ser lite olika ut, alla är inte likadana, jag tror A hade liten mun och mina bröst var bisarrt klotrunda. Som ballonger med en knopp på. Och mina bröstvårtor är så känsliga att jag blir arg om någon petar på dem. Det är väl klart att det blev problem. Skall hit och skall dit liksom. Det finns kvinnor med mindre eller större bröst som är liksom mjuka och det finns kvinnor som har bröstvårtor som de bara älskar att någon drar i. Klart det är lättare.

Sedan dricker ju vissa barn i tio minuter och andra i en timma.

Så det är svårt att reagera på just -skall inte göra ont. Situationen är oavsett att man har ett faktum -det gör ont och tre vägar att gå -försöka fortsätta, blanda eller ersättning.
 
Fast att det gör ont i början handlar ju mycket om att brösten inte är vana vid en superstark sugpropp som en bebis ändå är. De suttar ju sönder brösten i början och det blir sårigt. Det är ju inte helt ovanligt och alla har olika känsliga bröstvårtor, och olika starka bebisar. Att det handlar om att bebisen inte har rätt tag, det tror jag verkligen inte på. (Visst kan det vara så ibland, men tror att de flesta har ont i början).

Dock är 3 veckor väldigt länge! Har inget tips som inte redan getts, men hoppas det löser sig för dig snart! Att testa olika amningsnappar är nog inte så dumt.
Det där är tyvärr en seglivad myt. Det skall inte göra ont att amma. Att det gör ont i början beror oftast på att barnet inte får ett riktigt tag.
 
Så enkelt är det ju inte riktigt. A tex hade så bra tag han kunde få och jag fick mycket hjälp, det blev fortfarande sår och det gjorde fortfarande ont. Men folk ser lite olika ut, alla är inte likadana, jag tror A hade liten mun och mina bröst var bisarrt klotrunda. Som ballonger med en knopp på. Och mina bröstvårtor är så känsliga att jag blir arg om någon petar på dem. Det är väl klart att det blev problem. Skall hit och skall dit liksom. Det finns kvinnor med mindre eller större bröst som är liksom mjuka och det finns kvinnor som har bröstvårtor som de bara älskar att någon drar i. Klart det är lättare.

Sedan dricker ju vissa barn i tio minuter och andra i en timma.

Så det är svårt att reagera på just -skall inte göra ont. Situationen är oavsett att man har ett faktum -det gör ont och tre vägar att gå -försöka fortsätta, blanda eller ersättning.
Exakt barnet hade liten mun och du hade klotrunda bröst=barnet suger felaktigt. Alltså får man sår och det gör ont.

Om barnet har ett korrekt tag spelar det ingen roll hur länge barnet suger.
 
Exakt barnet hade liten mun och du hade klotrunda bröst=barnet suger felaktigt. Alltså får man sår och det gör ont.

Om barnet har ett korrekt tag spelar det ingen roll hur länge barnet suger.

Jo men lösningen i situationen just då är ju att sluta amma eller fortsätta amma. Att byta ut barnet till ett med större mun eller operera brösten till en mjukare variant finns inte som alternativ just där och då. Så "skall inte" göra det eller det- alternativet finns inte. Amningshjälpen hjälper inte till med sådana saker som att byta ut barnet eller bröstet, de kan bara försöka ge barnet det bästa grepp det kan få.

Nåja det är därför jag föreslog att man kan försöka få brösten mjukare innan barnet suger. För att bröstens hårdhet var mitt problem.

(Sedan växte ju barnet och brösten mjuknade efter en fyra månader eller så. Då var problemet löst av sig självt.)
 
Det där är tyvärr en seglivad myt. Det skall inte göra ont att amma. Att det gör ont i början beror oftast på att barnet inte får ett riktigt tag.

Snälla, snälla, snälla. Lämna tråden. Jag mår bara dåligt av att läsa det du skriver.
Jag har diskuterat detta med många barnmorskor som är experter på amning och alla säger att det gör ont i början. Som @Nemo skriver så är inte brösten vana vid att ha någon sugandes på dem så pass hårt och ofta. Det är klart att det gör ont!

Grattis till dig som har bröst som inte gjorde ont i början. Mina gör det.
 
Tack alla som kommer med tips och råd! Jag hade en riktigt dålig kväll igår.
Nu har jag blivit uppringd av BVC som själva gick vidare med detta efter gårdagens besök och jag ska få komma in på kontroll och göra odling för att se om det är några baskilusker (som BVC kvinnan på 60 år formulerade det ;) ) för det borde ju läka någon gång. De börjar ana att jag är på g att få en förlossningsdepression på grund av detta. :(
De själva har ringt till amningshjälpen på sjukhuset här i stan och bett om råd och de har faktiskt rekommenderat att jag ska testa utan amningsnapp så det ska testas nu (ångest ångest ångest!).
 
Det där är tyvärr en seglivad myt. Det skall inte göra ont att amma. Att det gör ont i början beror oftast på att barnet inte får ett riktigt tag.

Får jag bara fråga, jobbar du inom bb/är barnmorska/träffar många ammande kvinnor i ditt yrkesliv?
 
Tack alla som kommer med tips och råd! Jag hade en riktigt dålig kväll igår.
Nu har jag blivit uppringd av BVC som själva gick vidare med detta efter gårdagens besök och jag ska få komma in på kontroll och göra odling för att se om det är några baskilusker (som BVC kvinnan på 60 år formulerade det ;) ) för det borde ju läka någon gång. De börjar ana att jag är på g att få en förlossningsdepression på grund av detta. :(
De själva har ringt till amningshjälpen på sjukhuset här i stan och bett om råd och de har faktiskt rekommenderat att jag ska testa utan amningsnapp så det ska testas nu (ångest ångest ångest!).

Men lilla vän, bli nu inte nedtryckt i skorna av detta! Gör det för ont så SKA du inte amma! Och funkar det med att pumpa ur brösten, gör det ett tag nu i början, och ge i flaska om du vill att bebis ska få mjölk. Annars kör du ersättning, och myser med det lilla livet ni fått, utan att ha ångest över det här! Det är tillräckligt jobbigt att bli mamma och pappa ändå! :)
 
Jo men lösningen i situationen just då är ju att sluta amma eller fortsätta amma. Att byta ut barnet till ett med större mun eller operera brösten till en mjukare variant finns inte som alternativ just där och då. Så "skall inte" göra det eller det- alternativet finns inte. Amningshjälpen hjälper inte till med sådana saker som att byta ut barnet eller bröstet, de kan bara försöka ge barnet det bästa grepp det kan få.

Nåja det är därför jag föreslog att man kan försöka få brösten mjukare innan barnet suger. För att bröstens hårdhet var mitt problem.

(Sedan växte ju barnet och brösten mjuknade efter en fyra månader eller så. Då var problemet löst av sig självt.)
Jag har väl ändå inte skrivit att man skall sluta amma eller att man skall byta ut barnet :confused:

Det jag har skrivit är att det inte skall göra ont att amma för då är något fel. Då skall man söka hjälp. Som tex Amningshjälpen.
 
Det där är tyvärr en seglivad myt. Det skall inte göra ont att amma. Att det gör ont i början beror oftast på att barnet inte får ett riktigt tag.

Men så kan man inte säga generellt. En person som har känsliga bröstvårtor har självklart mer ont än en person som inte har känsliga bröstvårtor. En kompis till mig höll på och pumpade i 4 månader innan hon klarade av att amma. Dels var hennes son en riktig sugpropp som sög hårt och länge och dels avskydde hon beröring överhuvudtaget på brösten för att de var så känsliga. Hade du sagt till henne att nej, det ska inte göra ont att amma, då gör du fel, då hade hon brutit ihop och förmodligen struntat i alltihop. Hon tyckte att det gjorde ont att pumpa också trots att hon gjorde exakt allt rätt och trots att hon hade en bra elektrisk pump. Ts säger att flera duktiga har tittat när hon ammar och att bebisen har rätt grepp och då får vi självklart lita på det. Min vän kunde börja amma när sonen var fyra månader och höll på i några månader till och allt var frid och fröjd. Visst var det väldigt tufft för henne att först pumpa ur och sen ge men det var det sättet som fungerade för henne. Alla är vi olika. Min son var stor när han föddes (4835 gram) och gjorde exakt allt rätt men nog tusan fick jag bita mig i läppen för att inte skrika rakt ut när han tog tag de första veckorna. Jag hade inga sår men det gjorde jävulskt ont iallafall. Med dottern fick jag pumpa de första 9 dagarna och hon sög svagt, hon åt på fem-tio minuter var tredje timma på dagen och med 8 timmars mellanrum på natten ifrån hon var 14 dagar gammal. Men ändå gjorde det ont när hon skulle ta tag i början. Trots att hon tog rätt tag och trots att jag då hade härdat brösten med pumpning.
 
Får jag bara fråga, jobbar du inom bb/är barnmorska/träffar många ammande kvinnor i ditt yrkesliv?
Nej men jag hade själv problem med första barnet. Då när jag sökte hjälp så fick jag lära mig en massa saker. Bla att det finns fruktansvärt många myter som florerar om amning. Många av dom myterna är extremt seglivade och inte hjälper det heller när bla vårdpersonal sprider dom.
 
Men så kan man inte säga generellt. En person som har känsliga bröstvårtor har självklart mer ont än en person som inte har känsliga bröstvårtor. En kompis till mig höll på och pumpade i 4 månader innan hon klarade av att amma. Dels var hennes son en riktig sugpropp som sög hårt och länge och dels avskydde hon beröring överhuvudtaget på brösten för att de var så känsliga. Hade du sagt till henne att nej, det ska inte göra ont att amma, då gör du fel, då hade hon brutit ihop och förmodligen struntat i alltihop. Hon tyckte att det gjorde ont att pumpa också trots att hon gjorde exakt allt rätt och trots att hon hade en bra elektrisk pump. Ts säger att flera duktiga har tittat när hon ammar och att bebisen har rätt grepp och då får vi självklart lita på det. Min vän kunde börja amma när sonen var fyra månader och höll på i några månader till och allt var frid och fröjd. Visst var det väldigt tufft för henne att först pumpa ur och sen ge men det var det sättet som fungerade för henne. Alla är vi olika. Min son var stor när han föddes (4835 gram) och gjorde exakt allt rätt men nog tusan fick jag bita mig i läppen för att inte skrika rakt ut när han tog tag de första veckorna. Jag hade inga sår men det gjorde jävulskt ont iallafall. Med dottern fick jag pumpa de första 9 dagarna och hon sög svagt, hon åt på fem-tio minuter var tredje timma på dagen och med 8 timmars mellanrum på natten ifrån hon var 14 dagar gammal. Men ändå gjorde det ont när hon skulle ta tag i början. Trots att hon tog rätt tag och trots att jag då hade härdat brösten med pumpning.
Jag förstår inte varför alla tror att amning är något som skall fungera perfekt från början. Som alla nya saker så är det något man får lära sig. Det gäller både mamman och bebisen.

Att det gör ont är en signal om att något är fel. Sen vad det beror på är givetvis inte samma från gång till gång.

Men det vanligaste problemet är att barnet inte får ett korrekt tag. Orsaken till det kan dock variera. För spända bröst, för litet tungband, för dålig sugverkan mm.

Bröstvårtan i sig skall långt in i barnets mun. Längre bak än vad dom flesta tror. Bröstvårtan skall hamna vid mjuka gommen. Där finns det inget som kan tillfoga sår på bröstvårtan.

Förvisso har bebisar mindre munnar än vuxna men deras mjuka gom sitter å andra sidan längre in.

Det är ju bara att känna med tungan på sig själv hur långt bak bröstvårtan skall.

Det är ju inte din kompis som gjort fel men hon och bebisen måste ju få en chans att lära sig att göra på rätt sätt.
 
Tack alla som kommer med tips och råd! Jag hade en riktigt dålig kväll igår.
Nu har jag blivit uppringd av BVC som själva gick vidare med detta efter gårdagens besök och jag ska få komma in på kontroll och göra odling för att se om det är några baskilusker (som BVC kvinnan på 60 år formulerade det ;) ) för det borde ju läka någon gång. De börjar ana att jag är på g att få en förlossningsdepression på grund av detta. :(
De själva har ringt till amningshjälpen på sjukhuset här i stan och bett om råd och de har faktiskt rekommenderat att jag ska testa utan amningsnapp så det ska testas nu (ångest ångest ångest!).
Bra att dom tar prover. Ibland behövs det både antibiotika och svampmedel för att det skall läka.
 
Tack alla som kommer med tips och råd! Jag hade en riktigt dålig kväll igår.
Nu har jag blivit uppringd av BVC som själva gick vidare med detta efter gårdagens besök och jag ska få komma in på kontroll och göra odling för att se om det är några baskilusker (som BVC kvinnan på 60 år formulerade det ;) ) för det borde ju läka någon gång. De börjar ana att jag är på g att få en förlossningsdepression på grund av detta. :(
De själva har ringt till amningshjälpen på sjukhuset här i stan och bett om råd och de har faktiskt rekommenderat att jag ska testa utan amningsnapp så det ska testas nu (ångest ångest ångest!).

Men du, varför inte testa ersättning? Det är det bästa jag har gjort, grät som en tok varje gång jag försökte. Jag kunde inte, BARNET kunde inte och alla mådde bra av ersättning. Du har försökt och kämpat massor. Depressioner är inte roligt, särskilt inte om man ska ta hand om en bebis samtidigt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
0
· Visningar
393
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
2
Svar
22
· Visningar
4 001
Senast: Hazel
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 106
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 120
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp