Blöder vid amning

Nu läste jag inte allt men, om du inte tagit hjälp av amningshjälpen knuten till bb, gör det. Tror du får bättre hjälp där än bvc.
Jag hade sjukt ont i början. Blödde lite, men inte lika mycket som du. Att amma var en pina i början. Minns dock inte när det släppte. Har fortfarande ont ibland, men inte som i början. Jag tyckte det hjälpte att smörja med purelan efter varje amning. Det blev lite smärtstillande effekt av det, trots att det bara är ullfett.
 
Jag har köpt en pump nu och vilken skön känsla att det inte gjorde ont alls! Men får bara ut 50 ml från båda brösten, det är ju ingenting. Han suger väl helt enkelt sönder brösten för att det inte kommer nått...
 
Nu läste jag inte allt men, om du inte tagit hjälp av amningshjälpen knuten till bb, gör det. Tror du får bättre hjälp där än bvc.
Jag hade sjukt ont i början. Blödde lite, men inte lika mycket som du. Att amma var en pina i början. Minns dock inte när det släppte. Har fortfarande ont ibland, men inte som i början. Jag tyckte det hjälpte att smörja med purelan efter varje amning. Det blev lite smärtstillande effekt av det, trots att det bara är ullfett.

Jag ska kontakta dem i morgon!
Min BVC barnsköterska är helt underbar förresten, inte alls sådär "det är bara att bita ihop och amma" utan hon står helt och hållet på min sida oavsett vad jag väljer för väg, det kändes jätteskönt att höra!
 
Jag har köpt en pump nu och vilken skön känsla att det inte gjorde ont alls! Men får bara ut 50 ml från båda brösten, det är ju ingenting. Han suger väl helt enkelt sönder brösten för att det inte kommer nått...

Det är väldigt vanligt att man inte kan pumpa ur brösten lika effektivt som bebisen kan suga ur brösten. Mitt tips är att du imorgon ringer bvc och ber att få utskrivet nässpray med oxytocin i. Oxytocin är det hormonet som utsöndras naturligt i kroppen vid amning och om du då tar det en liten stund före du ska pumpa så sätts utdrivningsreflexen igång vilket kommer göra att du kommer kunna pumpa ur brösten väldigt mycket mer effektivt. Ju mer och ju oftare du pumpar desto mer kommer mjölkmängden att öka.
 
Hmm fast du hade ju på gränsen till mjölkstockning (och då tyckte jag inte man släppte optimalt mycket mjölk) och du hade inte ammat på 24 timmar. Och vad jag minns dricker inte små barn så nedrans mycket, A fick minsta tommee tippee flaskan med mjölk när han fick ersättning när jag red och den rymmer bara 150 ml och det tog honom bra lång tid (minsta napphålet också för att det skulle ta tid). Sedan är nog brösten kanske ovana vid pumpen och jag tror barn är mer effektiva (iofs kanske med skador som följd).

När man inte ammar kontinuerligt så minskar mängden mjölk lite långsamt också.
 
Jag fick barn för snart tre veckor sen och har blivit förvarnad sen innan att det är jobbigt med amningen och att det bara är att hålla ut för att allt härdar på ungefär två veckor.
Nu känns det som jag haft motgång efter motgång när det gäller blödande bröstvårtor och jag behöver hjälp med mina funderingar.

Jag har haft blödande bröstvårtor till och från, det kan vara ena som är trasig ena dagen, sen läker det och båda är bra i två dagar, sen går båda sönder och jag vågar inte amma på flera timmar (barnet äter ersättning utöver amning för att gå upp i vikt) och sen är det bra igen några amningar innan något går sönder igen.
Har amningsnapp som jag använde till och från sen dag fyra, nu har jag använt dem varje gång sen 1½ vecka efter inrådan av flera barnmorskor.

Hur länge orkar man hålla på? Alla säger att man ska fortsätta amma trots att det blöder men jag tycker det ser så hemskt ut när mitt barn kräks upp det hela och det ser ut att vara rent blod. Jag vet att det ser värre ut än vad det oftast är, men ändå...
Jag vill ju amma, men efter att ha brytit ihop några gånger på grund av smärta och blod så börjar man ju fundera på om det verkligen är värt det? Ska man behöva se tillbaka på den första tiden som mamma som ett ständigt kämpande för denna amningshysteri?

Någon som varit i samma sits med blödande bröstvårtor? Kämpade ni vidare (när slutade det blöda?)? Gav ni upp?
Nej det är inte bara att härda ut. Är det så så är det något som är fel. Det kan vara att bebisen får fel tag, svamp och en massa annat. Sök hjälp! Amningshjälpen brukar vara bra.

Jag har ammat fyra barn. Alla har varit 24 timmars snuttare (dvs de har hängt vid tutten dygnet runt) och det enda sår jag har haft är när ena bröstvårtan skavde mot linnet.

Det som kan kännas i början är att det svider till lite när utdrivningsreflexen aktiveras den första/de första veckorna.
 
Jag har köpt en pump nu och vilken skön känsla att det inte gjorde ont alls! Men får bara ut 50 ml från båda brösten, det är ju ingenting. Han suger väl helt enkelt sönder brösten för att det inte kommer nått...

Brösten behöver vänja sig vid pumpen, de kan bli lite snåla när det inte är en bebis som ammar. Det är helt klart skillnad på flöde när det gäller pump och bebis.

Det går att "krama ur" mjölk under tiden du pumpar, jag kan det i alla fall. Om du har några mjökknölar eller begynnande mjölkstockning kan du prova att hjälpa till att lösa upp det genom att "massera i flödesriktningen" medan du pumpar.
 
Jag har köpt en pump nu och vilken skön känsla att det inte gjorde ont alls! Men får bara ut 50 ml från båda brösten, det är ju ingenting. Han suger väl helt enkelt sönder brösten för att det inte kommer nått...
Du kan inte jämföra pumpa ut och ett amande barn.

Jag kan tex inte pumpa ur en ml ur mina bröst men jag har mättat fyra små tjockisar med dom.
 
Hmm fast du hade ju på gränsen till mjölkstockning (och då tyckte jag inte man släppte optimalt mycket mjölk) och du hade inte ammat på 24 timmar. Och vad jag minns dricker inte små barn så nedrans mycket, A fick minsta tommee tippee flaskan med mjölk när han fick ersättning när jag red och den rymmer bara 150 ml och det tog honom bra lång tid (minsta napphålet också för att det skulle ta tid). Sedan är nog brösten kanske ovana vid pumpen och jag tror barn är mer effektiva (iofs kanske med skador som följd).

När man inte ammar kontinuerligt så minskar mängden mjölk lite långsamt också.

Jag har ammat flera gånger idag, det var över natten jag valde att inte amma.
 
Du kan inte jämföra pumpa ut och ett amande barn.

Jag kan tex inte pumpa ur en ml ur mina bröst men jag har mättat fyra små tjockisar med dom.

Nä, jag är inte dum, det kändes bara så hopplöst just då.
När vi låg på special BB så vägdes han innan och efter amning och då hade han också fått i sig 50 ml.

Just nu känns det bara jättejobbigt, känner mig som en jättedålig person och den här tråden känns nu mest som pekpinnar..
 
Det som kan kännas i början är att det svider till lite när utdrivningsreflexen aktiveras den första/de första veckorna.

Kännas lite? Nä, du är verkligen inte jag. Ber om ursäkt om jag bara hugger tillbaka nu men jag har haft ett rent helvete med smärta vid amning sen jag började, nu börjar det ge med sig men ont som fan för det fortfarande när han suger tag.
Jag har sökt hjälp men ska fortsätta i morgon med att ringa BB igen.
Jag har blivit undersökt av Amningshjälpen på sjukhuset samt 11 barnmorskor och alla säger att han har rätt grepp.
 
Jag förstår att det känns jättejobbigt nu men hur du är som person har verkligen inget med att göra om du ammar eller inte.

Kramar om och ber om ursäkt om du tyckte att mitt inlägg var plumpt.
 
Nä, jag är inte dum, det kändes bara så hopplöst just då.
När vi låg på special BB så vägdes han innan och efter amning och då hade han också fått i sig 50 ml.

Just nu känns det bara jättejobbigt, känner mig som en jättedålig person och den här tråden känns nu mest som pekpinnar..
Du ska göra det som känns bra för dig, sen om det är helamning med olika hjälpmedel, pumpning, ersättning eller ngn kombination av dessa spelar ingen roll. :)

Viktigt är dock detta: Du är inte en sämre mamma även om du väljer att inte amma. Så länge ditt barn får mat så spelar det ingen roll. :) Det viktigaste är att du känner dig tillfreds med ditt val oavsett vilket det är.
 
Nä, jag är inte dum, det kändes bara så hopplöst just då.
När vi låg på special BB så vägdes han innan och efter amning och då hade han också fått i sig 50 ml.

Just nu känns det bara jättejobbigt, känner mig som en jättedålig person och den här tråden känns nu mest som pekpinnar..
Men det är väl ändå ingen som kommit med pekpinnar?

Självklart går det bra att ge ersättning, jag gav mina råd från att jag förstod det som att du ville fortsätta amma. Så tolkade jag ditt första inlägg. :)

Saken är den att det skall inte göra ont att amma (eller blöda). Då är något fel. Då behöver man hjälp.

Väger dom fortfarande barn efter amning? Trodde dom slutat med det då det är en väldigt dålig indikation på hur mycket dom fått i sig.

Det är normalt att bebisar suger dygnet runt. Däremot är det inte normalt att det skall göra ont och/eller blöda.
 
Du är inte dålig @Sorbe jag kan förstå att det känns så men du är inte dålig. Det spelar som sagt ingen roll hur han får i sig maten så länge du mår bra av det.
 
Mitt andra barn hade jag stora problem med att amma. Jag helammade i 3,5 månader varav det bara var första veckan aom var utan konstigheter. Sen hade jag en massa sår, för att sedan bli inflammationer i såren och så vidare. Jag fick medicin mot svamp i tre vändor har jag för mig och penicillin i två "hästkurer" enligt apotekspersonalen. När jag haft över 40 graders feber flera omgångar i ett par veckor så gav jag upp. Då tyckte inte jag att det var värt det längre. Jag hade ju en tvååring att ta hand om också (som jag ammade utan problem i ett år).

Det enda jag ångrar med amningen med andra barnet är att jag inte gav upp tidigare. Det verkar bli folk av honom också... ;)
 
@Sorbe

Amning är inte för alla. Funkar det så är det ju superbra men funkar det inte så är det inte hela världen och det finns som tur är ersättning.

Min son hade ingen sugreflex när han föddes. Nu i efterhand tror jag det beror på hans autism.
Så jag fick pumpa ut och ge på flaska med en napp med ett större hål så det rann lätt för honom. Sedan fick han ersättning.
Och på köpet så är jag ingen mjölkmaskin.
Så min dotter lyckades jag amma i en månad innan mjölken försvann helt. Lika länge som jag kunde pumpa ut till sonen. Sen fick hon gå över på ersättning hon med och så mysammade vi ett kort tag efter det tills sista droppen var ur mig ungefär.
Men vad skulle jag göra. Jag hade ingen mjölk. Spelade ingen roll hur mycket hon låg vid bröstet.

Så se inte ersättning som något misslyckande. Jag är väldigt tacksam över att det finns när jag själv inte kunde ge dom från mig.
 
Nä, jag är inte dum, det kändes bara så hopplöst just då.
När vi låg på special BB så vägdes han innan och efter amning och då hade han också fått i sig 50 ml.

Just nu känns det bara jättejobbigt, känner mig som en jättedålig person och den här tråden känns nu mest som pekpinnar..

Jooo, men du är nog stressad också, vi menade inte som pekpinnar utan som tips och lösningsförslag. Men jag inser att det kan kännas jättefel och jobbigt med sådana om man känner sig ynklig. Det kan börja fungera och bli bra, kanske, eller så kanske du bara väljer att låta bli. (mitt barn gick också ned i vikt första veckan, vi var tvungna att vara kvar på BB hela veckan. När man var ledsen och ville ha hjälp så var de mer att -men så sluta då - och då kände man sig som ett odjur som ville försöka amma.) Jag kände mig också som en jättedålig person även hos amningshjälpen så det var inte min mening att få dig att känna dig så.

Barn mår lika bra på vilket som.
 
Senast ändrad:
Jag har ju inte fått min knodd än men vill ändå säga att min åsikt är att om du inte vill längre så är det anledning nog att sluta (alt pumpa eller delamma eller whatever). Du ska inte känna att du "ger upp" (det har en sådan negativ klang) utan försök känna att du väljer det som gör er alla välmående. En mamma ska aldrig behöva må dåligt av amningen, det är det inte värt. Och känn inte att du inte "får" välja att gå över till delamning/ersättning/pumpning/whatever förrän du provat precis allt, du får dra gränsen tidigare än så.

Kram på dig!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
0
· Visningar
393
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
2
Svar
22
· Visningar
4 001
Senast: Hazel
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 106
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 120
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp