@Twihard Jag känner igen mig mycket av vad du skriver! Jag försöker göra ungefär samma resa som du just nu. Vi ligger på ungefär samma vikt och längd.
Jag tycker ändå det låter som du gjort väldiga framsteg senaste tiden! Heja dig
På vilket sätt menar du att du har mått dåligt i veckan nu när du begränsat matintaget?
Eftersom vårt förhållande till mat verkar likna varandra så vill jag bara komma med lite input om vad som fungerat för mig (förutom det självklara att bara äta godis t.ex. en gång per vecka), kanske kan någon av strategierna hjälpa dig med? Om det är något tips du fastnar för kan du ju pröva i alla fall
1. Du skriver att du har minskat på maten och att du tar mer sallad istället. Vad är sallad för dig? Det viktiga här tycker jag nämligen är att välja matiga grönsaker, inte vanlig sallad med gurka och tomat - utan ät broccoli, gröna bönor, blomkål, morötter, vitkål, ärtor o.s.v. utefter vad du tål. Du har ett fysiskt krävande arbete och därför tror jag det blir svårt att för dig att bara dra in på maten utan att fylla på med något annat.
2. Jag älskar mat och jag får uppfattningen att du också gör det - då är det lätt att slänga i sig den för det är så gott! Men innan du sätter i dig maten, ta några djupa andetag, varva ner så du inte slänger i dig maten på automatik. Ät i LÅNGSAMT takt! Skyffla inte in enorma tuggor i munnen. Njut! Försök se det som att "Nu har jag något riktigt gott framför mig som jag ska äta med andakt". Tänk och uppmärksamma varenda tugga du tar, se det som en speciell stund som du vill dra ut på!
3. Ät grönsakerna (eller det du tycker minst om) först. Om du i lugnt tempo äter upp t.ex. broccolin och morötterna först, så är du inte riktigt lika hungrig och sugen när du väl ger dig in på den "goda" maten. Då är det lättare att bli nöjd på mindre mängd mat.
4. Ät på mindre tallrikar, t.ex. assietter. Det är otroligt vad man kan lura ögat!
5. Fördela upp maten i matlådor innan du lägger upp din portion på tallriken. På så sätt kanske det blir något svårare för dig att hämta fler portioner (och om du faktiskt är mer hungrig - ta bara lite mat och ännu mer grönsaker!)
6. Sist men inte minst, som nog är det viktigaste för min motivation i alla fall, är att noggrant följa och utvärdera resultatet av mina handlingar! Vi människor har generellt svårt att motivera oss till att göra något där resultatet syns långt efteråt. Vi styrs mycket mer av sådant som vi får resultat av direkt i stunden (sugen på mat - äter - suget minskar direkt) istället för sådant som ligger långt borta (sugen på mat - avstår - når målvikten om 3 månader). Så för att göra det stora, abstrakta målet lite närmare så monitorerar jag mina framsteg NOGA! Jag använder inte våg eftersom min vikt växlar så mycket med menscykeln, utan jag använder måttband i stället. På så sätt räcker det att jag kanske håller mig till en bra kost i bara 1-2 veckor innan jag ser framstegen. Att se att det jag gör faktiskt ger resultat, ger mig en rejäl kick och hjälper mig framåt!
Jag hade efter två veckor med begränsat godisintag, mindre portioner och mer grönsaker förlorat totalt 6 cm över kroppen och nu efter 3,5 vecka är jag nere på minus 10 cm. Så fort jag känner mig sugen på att hetsäta igen så kollar jag på mina framsteg, och ser hur jag successivt faktiskt närmar mig mitt mål!
Oj, kan vara det längsta inlägget jag någonsin skrivit här