Hur håller ni vikten?

Jag är 168 o väger 62 (har smal i kläder). Har både lätt för att gå upp i vikt och att inte gå upp i vikt. Kan lätt leva BARA på muffins utan att det händer något så länge jag rör på mig.

Tränar tung styrketräning 5-6 dagar i veckan och går i snitt 18' steg på jobbet. Just nu deffar jag o ligger på 1600 kcal per dag vilket är ganska lagom för mig.

Hemligheten är väll att hitta sin normalnivå i kcal intag och sedan sänka den 500 kcal/dag för en långsam viktnedgång. Normalnivån skiftar mellan olika personer. Sen hålla sockret i schack är ju bra med så man slipper blodsockerfall följt av hetsätning. Jag föredrar att äta det jag vill men inte 7 dagar i veckan och röra på mig mer så blir det inte en begränsning.
 
Jag är av den åsikten att jag inte alls tror på lättfödd/svårfödd. Kalorier in och kalorier ut är det som räknas. Dom som är svårfödda" äter mindre än dem tror eller har mindre aptit. Och vise versa.precis som hästar så äter dom tjocka mer gräs/foder , har mer aptit!
Om du inte går ner i vikt trots att du säger att du får i dig så lite kalorier . Då är det något som inte stämmer. Förmodligen räknar du fel. Annars skulle du gått ner
 
Jag tränade fotboll på elitnivå som ung. var absolut inte tjock men har aldrig haft platt mage.
har som mest kommit ned i 60 kg till mina 167, då mådde jag riktigt dåligt och åt nada nicht,

när jag bär stegräknare går jag 10 000 steg om dagen så kallar inte mig själv som stillasittande. Jämför med min underviktiga sambo som käkar skit och rör sig ganska lite.
Visst äter han lite rätt ofta men när han äter som en häst så visar vågen ingen skillnad.
nu hade han gått upp 2 kg när han fick ett kontorsjobb och äter feta luncher ute varje dag.
när jag gjorde detsamma gick jag upp 6 kg.

Jag är inte tjock men varje dag får jag kämpa för att inte smygöka upp.
 
Senast ändrad:
fia, syftade du på mig? jag har inte skrivit vad jag går ned/upp på?

varför skulle lättfödd/inte lättfödd finnas bland människor?
visst är en fjording hungrig men mitt fullblod ligger på 135 MJ för en normalvikt och hon motionerar inte crazy mycket mer än nån annan.


Jag vet hur man går ned i vikt, jag vet vad som krävs så det var inte min fråga.
 
fia, syftade du på mig? jag har inte skrivit vad jag går ned/upp på?

varför skulle lättfödd/inte lättfödd finnas bland människor?
visst är en fjording hungrig men mitt fullblod ligger på 135 MJ för en normalvikt och hon motionerar inte crazy mycket mer än nån annan.


Jag vet hur man går ned i vikt, jag vet vad som krävs så det var inte min fråga.

nej jag syftade inte på någon speciell, mer allmänt i tråden.

Det jag menar är att lättfödd/Svårfödd egentligen inte finns bland hästar heller, utan det är så som jag skrev att ett fullblod tex kanske rör sig mer av ren energi i tex hage. Och jo jag är helt övertygad om att då "fjordingen" äter så pass mycket mer att den går upp
 
Fast det styr man ju? Våra hästar får beräknad foderstat, ett extremt lättfött hbl får 75 Mj, går MsvA, mitt fullblod käkar 135 för skogsridning. Vem tror du är rund av dem?

det finns säkert andra orsaker än "låg ämnesomsättning" men jag tror inte det är saker vi kan styra jämt.
 
@Pontevecchio Styr och styr. visst kan vi styra den kraftfodergivan vi ger, men vi kan knappast styra hur mycket hästen trampar runt i boxen, hur mycket den ligger ner och sover och hur mycket gräs den äter i hagen.
 
Jag är 164 lång och jag hade benhård koll på vad jag stoppade i mig detta kombinerat med att varje dag springa 6 km + en timme styrketräning eller simning. Lyckades aldrig tappa de 5 sista kilona hur jag än gjorde. Sen blev jag riktigt sjuk i slutet av 2011 och åt/äter endel mediciner som inte precis hjälper till, så idag är min dagsform hemsk :cry: Jag har stor smärtproblematik i magen samt knä och rygg vilket gör att "slöpromenader" är det enda jag klarar, så oavsett hur hård jag är med maten så hjälper inte det lika bra, inte med tanke på hur mycket som krävdes innan och som ändå inte gav det önskade resultatet

Min ämnesomsättning är normal, en del som har svårt att tappa i vikt kan ha problem med det. Sen som flera nämnt är väl vissa mer lättfödda än andra, har olika benstomme osv..
 
Jag är av den åsikten att jag inte alls tror på lättfödd/svårfödd. Kalorier in och kalorier ut är det som räknas. Dom som är svårfödda" äter mindre än dem tror eller har mindre aptit. Och vise versa.precis som hästar så äter dom tjocka mer gräs/foder , har mer aptit!
Om du inte går ner i vikt trots att du säger att du får i dig så lite kalorier . Då är det något som inte stämmer. Förmodligen räknar du fel. Annars skulle du gått ner

Fast det är vetenskapligt fastslaget att ämnesomsättningen till viss del är individuell, så din åsikt är inte så mycket värd ;)
 
Fast jag tror att många överviktiga ofta tycker att andra är "naturligt smala" och "kan äta vad som helst". Saken är den att det sällan stämmer om man undersöker saken.
De flesta TROR att andra kan äta vad som helst eftersom de kanske ser en smal människa äta en glass, trycka i sig godis eller äta en väldigt stor middag. MEN de vet ju inte hur personen äter under hela dygnet.
Sen har överviktiga generellt sett sämre koll på att uppmärksamma när det "drar iväg". En "naturligt smal" person kanske tar en sked sås automatiskt medan en överviktig tar om tre gånger och duttar på/småäter utan att reflektera över det.
Jag tror att det är mycket få vuxna människor som kan äta exakt vad de vill och ändå hålla sig riktigt slanka. Såvida de inte motionerar som en elitidrottare.
 
Jag tränade fotboll på elitnivå som ung. var absolut inte tjock men har aldrig haft platt mage.
har som mest kommit ned i 60 kg till mina 167, då mådde jag riktigt dåligt och åt nada nicht,

när jag bär stegräknare går jag 10 000 steg om dagen så kallar inte mig själv som stillasittande. Jämför med min underviktiga sambo som käkar skit och rör sig ganska lite.
Visst äter han lite rätt ofta men när han äter som en häst så visar vågen ingen skillnad.
nu hade han gått upp 2 kg när han fick ett kontorsjobb och äter feta luncher ute varje dag.
när jag gjorde detsamma gick jag upp 6 kg.

Jag är inte tjock men varje dag får jag kämpa för att inte smygöka upp.

Jag tränar inte men om jag promenerar går jag runt 25 000 steg per dag. Eller så cyklar jag ca 2-3 mil (ibland mer). Har kompisar som tränar osv och de kommer upp i betydligt fler steg än jag gör med stegräknare. Jag skulle påstå att 10 000 steg per dag är hyfsat "stillasittande".
 
@Pontevecchio Styr och styr. visst kan vi styra den kraftfodergivan vi ger, men vi kan knappast styra hur mycket hästen trampar runt i boxen, hur mycket den ligger ner och sover och hur mycket gräs den äter i hagen.

Utöver att någon säger att det finns studier så vet jag själv med mig att det där är så olika.
Jag har vänner som har mer muskler än mig, har aktivare mimik, är rörligare bara de "är" och som rör sig mer än mig. Vissa har jag levt ihop med dygnet runt i perioder. Så jag vet att det är så.
Trots det bränner de mindre än mig. Jag har inga problem med undervikt. Men nog fasen kan jag äta mer än dem utan att gå upp.
Inte bara KAN jag. Utan jag måste. Gör jag inte det blir jag först arg och trött. Sen rasar kilona och jag blir sjuk.
 
Jag tränar inte men om jag promenerar går jag runt 25 000 steg per dag. Eller så cyklar jag ca 2-3 mil (ibland mer). Har kompisar som tränar osv och de kommer upp i betydligt fler steg än jag gör med stegräknare. Jag skulle påstå att 10 000 steg per dag är hyfsat "stillasittande".

Det är det där som är så intressant! En vän till mig har gård med stall och många hästar. Hon anser att hon inte tränar. Men hon kan ju mocka 15 box/dag, fodra alla 4 ggr, hundpromenad på någon h/dag etc.
Det hon ser som vardagsfix ser andra som träning.
Jag kan nog också gissa på att jobb som ridlärare(som hon är) i komb med hemma-hästskötsel leder till betydligt fler steg än 10 000.

En annan vän kan säga att "jag får unna mig glass nu eftersom jag tränat idag". Då räknas en långsam promenad och skura badrummet in.
 
Jag är av den åsikten att jag inte alls tror på lättfödd/svårfödd. Kalorier in och kalorier ut är det som räknas. Dom som är svårfödda" äter mindre än dem tror eller har mindre aptit. Och vise versa.precis som hästar så äter dom tjocka mer gräs/foder , har mer aptit!
Om du inte går ner i vikt trots att du säger att du får i dig så lite kalorier . Då är det något som inte stämmer. Förmodligen räknar du fel. Annars skulle du gått ner

Ja, så är det väl säkert - men jag tänker mig att det är det grundläggande kaloribehovet som skiljer människor åt. Jag tror knappast att varenda människa som väger 62 kg har exakt samma kaloribehov för att bibehålla/gå ner/gå upp i vikt.
 
Jag ligger omkring 65 kg (är 165 cm lång) om jag äter "normalt". Frukost, något litet mellanmål, lunch och middag. Lagade måltider med bra råvaror, grönsaker och vatten som dryck. Ganska mycket gott på helgerna i form av godis/chips/glass. Jag är ganska stor i maten. Tränar inte aktivt men får mycket vardagsmotion dagligen i form av flera kilometer på cykel/till fots på väg till skola, jobb, resecentrum, vänner o.s.v.

Om jag börjar äta lite gott här och där utöver helgerna och vardagsmotionen tryter lite (under tentaperioder till exempel när jag sitter mycket hemma) så smyger vågen sig gärna närmare 67-68. Om jag skärper mig lite och tar powerwalks dagligen, äter något mindre portioner och/eller begränsar mängden godis på helgerna så kan jag röra mig neråt 63-64 kg. Jag har aldrig vägt under 62 kg i vuxen ålder.
 
Ja, hur gör ni egentligen som tycks vara "smala utan ansträngning"?

Jag kan vara smal, då inte uppseendeväckande smal utan bara normal-smal, men då måste jag leva som nån sorts VS-modell. Kolla här;

Jag är 165 cm och detta krävs för att jag ska väga-

68-69: Äter vad jag vill, snabbmat, mackor, vin mm. Tränar sällan.
65-67 kg: Det jag väger nu. Äter mycket keso, bär, frukt, sojaprodukter, fisk. Dricker vatten till. På helgerna blir det några öl eller vin dock. Äter mycket lite bröd. Nästan aldrig snacks, pizza, hamburgare osv. Går minst 30 min om dagen. Springer 3 km 3 ggr i veckan. Rör mig i jobb och stall. Äter definitivt nyttigare än mina smala kompisar.
58-60 kg: Det jag vill väga. Här ser jag normalsmal ut. Platt mage, ingen dubbelhaka. För att uppnå detta måste jag gå ca 1 h om dagen, springa 5-10 km 3-4 ggr i veckan. Äter kanske 1000-1200 kcal om dagen och nästan bara broccolli, bönor, lax, andra grönsaker. Dricker vin kanske 2 ggr/månad. Aldrig godis, snacks, glass.

Alltså det är inte kul att leva som jag måste för att ha den vikten:arghh: Och det tar väldigt mycket tid dessutom. Jag försöker komma ner till åtminstone 61-62 genom att göra som jag gjort av mittenalternativet nu i ca 6 månader. Men det känns som att uppoffringarna inte är värda slutresultatet. Anstränger mig så mycket varje dag men måste typ svälta mig för att se normalsmal ut. Det är SÅ frustrerande.

Ville väl bara skriva av mig lite.... hur gör ni som är smala? Hur ser er vardag ut med mat och träning?

Tror de som är smala utan ansträngning, just är smala utan ansträngning för att deras kroppar är designade på det sättet. Precis som vissa hästar kan äta hur mkt som helst utan o bli tjocka medans vissa bara behöver titta på ett höstrå för att svälla upp. Det är inget man kan rå för eller påverka, utom om man möjligtvis har metabolisk sjukdom.

Jag är "smal", väger just nu ca 45 kg, men min normala vikt som jag vill ligga på är ca 48-50 kg, är 160 cm kort.
Jag äter vad jag vill, när jag vill o gärna i överflöd.
Mina måltider är egentligen ganska sunda, äter mkt sallader, omelett osv. men äter 3-5 ggr per dag o mellan måltidena är det gärna kaffe med kaka, godis, chips. småäter ofta när jag pluggar osv.

Rider väl 3-5 ggr per vecka, i övrigt är det väl kortare promenader. på sommaren blir det mer, cycklar till jobbet (6km var väg) och går konstant på jobbet. Äger en cross-trainer sen ett år tillbaka, tänkte jag skulle träna för o få lite bättre kondis o mer benmuskler, men jag har inte testat den än.... stått i ett år :P
 
nej jag syftade inte på någon speciell, mer allmänt i tråden.

Det jag menar är att lättfödd/Svårfödd egentligen inte finns bland hästar heller, utan det är så som jag skrev att ett fullblod tex kanske rör sig mer av ren energi i tex hage. Och jo jag är helt övertygad om att då "fjordingen" äter så pass mycket mer att den går upp
Om detta stämmer på människor så är det väl rimligt att anta att vi har samma biologiska förutsättningar när det gäller det mesta, tex att alla egentligen har samma intelligens men bara har fått olika träning? Mer ointelligenta personer har då i så fall bara för passiva kunskapsrutiner. Eller menar du att det enbart är ämnesomsättning som alla har exakt samma?

Själv tycker jag att det motsäger all logik - inte minst med tanke på hur otroligt olika människor reagerar på allsköns stimuli.
 
Jag förstår självklart att det kommer diffa lite granna mellan olika människor, men inte så pass mycket att det skulle skilja mellan övervikt och undervikt
 
Fia, trodde det var självklart att jag inte syftade på nån orolig häst eller nån som gick på bete. Utan under vintersäsong på två hästar som går i samma hage och står i samma stall och ingen är stressad.

tornblomma, 10 000 steg är alltså vardagsmotion = gå till jobb/rörelse som kommer av jobb/vardag. . Inte träning eller promenader eller så.

jag håller med dig om att naturligt smala ofta har ett lågt kaloriintag. Det intressanta är att när det ökas (som tex hos min sambo) så ökar inte hans vikt nämnvärt. Det är inte så konstigt, har man varit kraftigare har man fler fettceller som vill bli tjocka.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min kastrerade hane (Shetland sheepdog, 6 år) är (såklart) extremt matglad. Han väger ca 14 kg och bör nog gå ner 2-3 kilo (han är av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 208
Senast: Stinaelin
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 934
Senast: shia
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 675
Senast: Nominous
·
Kropp & Själ VARNING lång tråd. Men måste skriva av mig. Jag har gått upp mycket i vikt nu under hösten. Jag är kraftigare byggd men har aldrig fått...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
11 092
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp