Det kan absolut vara bra med ett dietfoder, men annars kan det fungera med att bara byta till något annat, eller att minska på matmängden som hundarna får nu (om de mår utmärkt på fodret i övrigt) och blanda i tex morötter och annat som bukfylla.
När min nu äldsta tik kom till mig så var hon fet. Jag bytte direkt över till färskfoder åt henne, av en vanlig sort. Gav henne ca 2% av vad jag trodde att hon skulle väga och gav henne varierande motion i den mängd hon orkade. Hon gick snabbt och enkelt ner till önskad vikt och höll sig där. Nu är hon betydligt äldre och kastrerad, och även om hon är "åt det runda hållet" är hon inte tjock (mer så att man ser att hon inte är i toppkondition nu). Hon äter fortfarande färskfoder, jag barfar ibland och varierar gärna maten. Det fungerar fint för oss.
Min förra hund, hon var sådan som under många år av sitt liv knappt kunde äta något utan att bli tjock. Jag hade lite accepterat att hon alltid var lite för rund. Sedan bytte jag till färskfoder åt henne också, och när kroppen vant sig vid det osv så gick hon ner i vikt och blev hur lätt som helst att hålla i bra hull.
Sååå, om du har möjlighet att testa färskfoder av något slag så skulle jag göra det
Gärna då en sort som har åtminstone nordiskt kött och gärna utan gris pga djurhanteringen.