Jag har gett en förklaring på vad jag menade med tortyrredskap. Alla bett orsakar smärta, i olika mängd. Om du läser mitt inlägg ordentligt, så ser du att jag både rider och kör på bett. På lång tygel, visserligen, men jag använder det.
Jag bryr mig inte om hur andra rider sina hästar, så länge hästen inte synbart mår dåligt eller ryttaren synbart misshandlar den. Sen har jag låg tröskel för just bett, ser jag en ryttare hålla balansen i tyglarna mår jag inte bra. Men mycket sällan jag säger någon om jag inte känner personen i fråga relativt väl.
Jag vet att du vill att jag ska säga att nej, din häst ser inte torterad ut på bilderna. Det gör den inte. Men man kan se folk med spö utan att direkt säga att de slår hästarna med dem. Jag använder spö också, men utan att slå med det. Står dock fast vid att såväl bett som spö är i första hand och från början gjorda att orsaka smärta i olika grad. Och smärttrösklar kan flyttas, man kan lära sig acceptera små doser smärta. Jag säger inte att det är till dig personligen, men vill du ta åt dig så varsågod. Vill du skylla på alla andra så varsågod. Skyll på mej om det känns bättre. Jag har nog bara sett två ryttare på bett som jag kände kunde hantera det. Den ena är Hempfling, på film. Den andra är Julio Borba, live. Just där och då jag såg det var det fantastiskt.
Men min förebild är Alexander Nevzorov, i mångt och mycket men inte allt.