Aldrig mer bett!!

Sv: Aldrig mer bett!!

måste ifrågasätta mig sj här... Läser igenom mitt svar och inser att jag inte rider bettlöst när jag rider dressyr...
Varför gör jag omedvetet det valet att rida dressyr med ett bett?? :confused:
Jag TROR att jag kan ställa enklare med bettet... men måste kolla.
Får återkomma när jag har provat några dressyrpass med eller utan bett :)

Haha... Nej, jag menade faktiskt 12 år. :) Ironiskt dock...
Jag fick lite en känsla av att jag ansågs vara ung och oerfaren...
Men det hade ju lika gärna kunnat vara så att siffrorna var omkastade. :D

å nu blev det snurrigt :p du menade alltså att de trodde att du var 12. men du är egentligen 21.
Vilka problem jag har :p

okej, du uppfattade det som att någon såg dig som en ung okunnig naiv 12-åring? hänger jag äntligen med nu?

Prexis!
Jag började rida i halsring i somras och nu känner jag att jag aldrig någonsin vill sätta ett bett i min hästs mun igen! Om jag inte skulle råka hamna på mycket hög nivå där det är nödvändigt.
Jag har länge tyckt illa om bett, men efter att ha märkt vilken otrolig skillnad det blev på min häst när jag tog bort bettet förstår jag hur mycket det störde.

Folk tycker i allmänhet att de rider med mjuk och fin hand, men jag kan säga att säkert 80% av hästarna jag ser, på ridskolor, klubbar, tävlingar, bland skogsmullarna är extremt missnöjda med det de har i munnen!

Det är så otroligt mycket lättare att förstå varandra (ryttare och häst) utan bett. Faktum är stör mer än är ett hjälpmedel.

Någon annan som har övergett betten eller kanske rent av aldrig någonsin tänker göra det? :D

Jo jag instämmer till viss del..:) Jag tycker också att många hästar ser ut att vara missnöjda med vad de har i munnen men jag tror inte att det är bettet i sig utan att bettet inte passar..
Jag själv rider både och. grimma eller Hack vid uteritt och hoppning. tredelat smalt tränsbett eller stångbett vid dressyr. red innan bara med hack men tycker att det ger väldigt otydliga signaler när jag rider dressyr då jag vill ha så fina hjälper som möjligt och då fick det bli bett..:D

Jag tycker att det är härligt när man har ett så fint samspel med hästen att man kan hantera den utan bett. Kanske rida omkring lite lugnt utan bett.
Men jag skulle aldrig få för mig att börja träna seriöst utan bett.
Visst, jag har ett hackamore som jag i en period använde dagligen och numera används det då och då.. Men ska jag träna dressyr eller hoppning rider jag med bett.

Det som flera skriver om - "min häst blev så duktig när jag slutade med bett", förmodligen så har hästen problem med munnen eller så är det ryttarens ridning det är fel på.

Kan ta min egen som exempel.
Upptäckte att han blev så himla mjuk och samarbetsvillig på hackamore. Det visade sig att han hade problem med tänderna. Nu när han är fin i munnen går han bättre på bett än på hackamore.
När en ny männsika ska rida min häst brukar jag vilja att de rider med hackamore. Varför?
Jo han är extremt känslig och klarar inte av nya ryttare som ger honom hjälper som han inte förstår. Han är van vid min ridning och om någon rider annorlunda blir han stressad.
Utan bett märks inte detta av - helt enkelt för att det inte är lika känsligt..

Så alla ni som tror er ha hittat den gyllene vägen - kul för er!
Men tyvärr tror jag att ni enbart kamoflerar ett ryttarproblem..

Det är sant, men om hästen litar på dig som ledare så blir den inte skrämd så lätt. Om den ändå blir rejält skrämd tror jag inte att det spelar någon roll om man har bett eller inte.

Jag är inte emot bettlöst. Som jag skrev förut så reds min tills han blev åtta år i side pull han är nio nu. Det jag tycker är vansinigt är att det finns människor som tycks vilja impa med att dom kan rida i halsrem. Det är något som man gör på en ridbana ute i naturen ska det vara tyglar. Om olyckan är framme så kan man böja av hästen för att få stopp. Någott som är totalt omöjligt med halsrem.Sedan detta med ledarskap visst har hästen förtroende så har man större chans att undvika olyckor. Den ledaren som kan garantera att det inte blir något tok finns inte vare sig hos häst eller människa.

*kl*

Kom på en sak...

När jag började rida bettlöst hade min häst helt plötsligt inga problem alls med att ta rätt galopp. Detta var tidigare ett återkommade problem som gick att träna bort, men alltid kom tillbaka om stått alternativt blivit mindre seriöst tränad ett tag.
Hon sprang också gärna in i galoppen.

Det där säger kanske mer om din ridning

Kan det inte vara så enkelt som att hästen inte trivs med bett? Det är trots allt ett tortyrredskap utan dess like, såvida man inte rider på hellånga tyglar.

Jag rider på sidepull, bosal, repgrimma och ibland stångbett med hängande tyglar. När jag kör har jag ofta ett eggbett, men jag har sällan kort töm.
Min ponny är inriden på bett, men jag bytte till hackamore av någon anledning jag inte längre minns. Han piggade på sig rejält och allt gick mycket bättre. Sen blev det sidepull, och nu är det bosal (för att kunna tävla lite western). Jag ser ingen som helst anledning att sätta dit ett bett. Visserligen tillåts jag inte tävla knappt någonstans utan bett, då min häst inte har några fysiska problem med det, men då struntar vi helt enkelt i att tävla.
Mina händer är enligt "normal standard" mjuka och stilla, så det är itne problemet. Vi har testat en hel del olika bett, men nej. Han gillar det helt enkelt inte.

Till er som föredrar bettlöst, eller ni som är intresserade
Alexander Nevzorov förespråkar bettlösa alternativ, kika in hans filmer (ligger på youtube)! Tyvärr svårt att använda hans argument, de brukar rinna av med en hänvisning till "men så gör inte jag". Som med så mycket annat när det kommer till hantering.

Jag tycker att det är härligt när man har ett så fint samspel med hästen att man kan hantera den utan bett. Kanske rida omkring lite lugnt utan bett.
Men jag skulle aldrig få för mig att börja träna seriöst utan bett.
Visst, jag har ett hackamore som jag i en period använde dagligen och numera används det då och då.. Men ska jag träna dressyr eller hoppning rider jag med bett.

Det som flera skriver om - "min häst blev så duktig när jag slutade med bett", förmodligen så har hästen problem med munnen eller så är det ryttarens ridning det är fel på.

Kan ta min egen som exempel.
Upptäckte att han blev så himla mjuk och samarbetsvillig på hackamore. Det visade sig att han hade problem med tänderna. Nu när han är fin i munnen går han bättre på bett än på hackamore.
När en ny männsika ska rida min häst brukar jag vilja att de rider med hackamore. Varför?
Jo han är extremt känslig och klarar inte av nya ryttare som ger honom hjälper som han inte förstår. Han är van vid min ridning och om någon rider annorlunda blir han stressad.
Utan bett märks inte detta av - helt enkelt för att det inte är lika känsligt..

Så alla ni som tror er ha hittat den gyllene vägen - kul för er!
Men tyvärr tror jag att ni enbart kamoflerar ett ryttarproblem..

Bra skrivet, jag håller med dig.:)

Vad är det jag ska förtydliga? Varför hästar inte trivs med bett eller varför jag anser det vara ett tortyrredskap?
Tja, med tanke på hur bett fungerar borde det vara uppenbart. Men å andra sidan har inte speciellt många reagerat på varför man får slå hästar med sporrar och spö när det står i lagen att man inte får slå djur..

Gudars Skymning.. detta måste ta priset :o

Ser denna häst torterad ut?

Kastade upp en liten nätt ponnyryttare på min häst häromdagen. Ser den torterad och missnöjd ut?

24610996.jpg

24611009.jpg

Jag gissar att du inte hade fixat det ett dugg bättre.. i ärlighetens namn..

Det är sant, men om hästen litar på dig som ledare så blir den inte skrämd så lätt. Om den ändå blir rejält skrämd tror jag inte att det spelar någon roll om man har bett eller inte.

Tro mig. Det spelar stor roll om du har huvudlag på hästen eller en rem runt halsen på den.
Huvida hästen blir skrämd eller inte har ingenting med ledarskapet att göra. Vissa är med lättskrämda andra mindre. Individen.

Bett är designade för en enda sak: orsaka smärta och få hästen att lyda. Hur mjuk hand man än har orsakar man smärta när man rör bettet i hästens mun.
Visst, allt vi gör mot våra hästar bygger på smärta i olika grad, men munnen är extremt känslig. Nosryggen likaså, och bettlösa alternativ missbrukas, men de flesta jag träffat som gått över till bettlöst har en lugn, stilla, mjuk hand. Undantag finns, som alltid.

Det där säger kanske mer om din ridning

Du vänder det på samma sätt gång på gång.

Jag har aldrig påstått att det inte har med min ridning att göra. Tvärtom - när jag säger att det inte hade att göra med muskler och träning bekräftar jag att det är min ridning som är problemet.

håller med dig, jag rider aldrig i en stor grupp i halsrem eller helt utan, utan då antingen sidepull eller bett. Dock kan jag ju rida med den lilla strandadgruppen här hemma fritt, men inte om vi säger hurbetus, långritter mm.

på en tävlning så red min kompis sin shire i repgrimma, men flera kom fram och sa åt dem att tränsa sin häst för andras säkerhet. så det blev bett den sista dagen (helgtävlning i bruksridning) det va efter det jag upptäckte tjusningen med repgrimma :love:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 005
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 261
Relationer Det har skurit sig så enormt mellan mig och min sambos mamma att jag inte vill vara här mer. Jag vill inte vara där jag bor, jag vill...
2
Svar
27
· Visningar
4 751

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka